Forslag til køredragt
Fra : kenn@primera.dk

Dato : 30-01-02 16:02

Hejsa

Nu må det være på tide at jeg får anskaffet mig en køredragt, og da jeg
aldrig før har haft en, håber jeg på at kunne få lidt hjælp fra nogle af jer
til at vælge hvad jeg skal købe.

Jeg kommer til at køre ca. 1200 km. om måneden, lidt over halvdelen er frem
og tilbage fra arbejde, hovedsagligt kørsel på mindre trafikerede landeveje.
Ingen vinterkørsel.

Hvilke mærker skal jeg kigge efter, og hvilke mærker bør jeg holde mig fra ?
Skal jeg købe læder ?
Heldragt / todelt ?
Skal jeg bestille via nettet fra udlandet ? (suppler gerne med links)

Jeg bor i nærheden af Køge (Hårlev), hvis i har forslag til hvor jeg skal
køre hen og kigge, evt. hvis der er tilbud, så send mig en mail. Jeg kører
gerne en god tur for at komme til den rette forretning

Jeg håber på at der kommer mange gode forslag, gerne i gruppen så andre nye
også kan nyde godt af jeres viden, men evt. også pr. mail til
kenn@primera.dk

kenn@primera.dk
www.primera.dk
XJ600s div ´98

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-01-02 16:15

> [...]
frem
> og tilbage fra arbejde, hovedsagligt kørsel på mindre trafikerede

Dvs kørsel i al slags vejr. Jeg vil anbefale et sæt cordura/goretec jakke
og bukser. Jeg er meget godt tilfreds med mit Rukka. Skal man spare penge
ved at købe det postordre skal man være heldig at finde det på tilbud. De
vejledende priser er ikke meget forskellige fra herhjemme. Men kig tilbudene
hos www.louis.de og www.touring.se Der kan være penge at spare. Jeg sparede
1000kr på jakken ved touring.se da jeg udskiftede den efter en kurretur i
december. Bukserne og seler/rygbeskytter købte jeg for et par år siden på
tilbud hos louis.

Mvh
Anders Majland

Fra : Søren Lindholt

Dato : 30-01-02 17:49

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by >
> Dvs kørsel i al slags vejr. Jeg vil anbefale et sæt cordura/goretec jakke
JEg vil også sige det må være bedst til al-vejsr brug.

Tøjet hos http://www.goetz-motorsport.de/ og rimeligt pris, og supervandtæt
osv. Jeg har det ikke selv, men min bror og stort set alle i offroadklubben
har købt jakken.

Søren

Fra : Søren Lindholt

Dato : 31-01-02 13:33

Søren Lindholt <lindholt@person.dk> vrøvlede in article
<3c582404$0$205$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> [...]
supervandtæt
> osv. Jeg har det ikke selv, men min bror og stort set alle i

Altså THOR-tæjet... det gik lidt stærkt... godt man er forfængelig nok til
at læse sine egen indlæg
--
Søren
s@motortosse.dk

Fra : Peder

Dato : 30-01-02 16:15

On Wed, 30 Jan 2002 16:01:34 +0100, "kenn@primera.dk" <dont@spam.me>
wrote:

>Hejsa
Hej

> [...]
>Ingen vinterkørsel.
>
>Hvilke mærker skal jeg kigge efter, og hvilke mærker bør jeg holde mig fra ?
"Jeg har hørt" at Frank Thomas er noget skidt, men har ingen
erfaringer. Det er der helt sikkert andre herinde, der har...
>Skal jeg købe læder ?
Ikke hvis du kommer til at køre i regnvejr - og det gør du nok.
Personligt har jeg både goretex og læder. Jeg er gladest for læder,
når det altså ikke regner, da det er komfortabelt, ikke blafrer og
ireglen bedre, skulle jeg falde af (det burde være det mest slidstærke
af de to)
Jeg har dog kun prøvet at vælte i græs, og det sled ikke specielt på
noget som helst - ud over min stolthed og en gearskifter.

>Heldragt / todelt ?
Todelt. Hvis det er læder får du under alle omstændigheder hængerxv,
men heldragter har det med at se fjollede ud, når man ikke sidder
foroverbæjet på sin cykel. (Det gør todelte også, men der kan man i
det mindste smide øverste halvdel - især rart om sommeren)

>Skal jeg bestille via nettet fra udlandet ? (suppler gerne med links)
Tjaeh. Det er nu engang bedst at prøve tøjet inden man bestemmer sig,
så...

>Jeg bor i nærheden af Køge (Hårlev), hvis i har forslag til hvor jeg skal
>køre hen og kigge, evt. hvis der er tilbud, så send mig en mail. Jeg kører
>gerne en god tur for at komme til den rette forretning
Køge MC kan have tilbud, men vær lidt forsigtig med ham (Kim). Han er
først og fremmest købmand...

--
Peder u/Mille
Banecykel undervejs (forhåbentlig)

Fra : kenn@primera.dk

Dato : 30-01-02 16:42

"Peder" skrev i en meddelelse

> "Jeg har hørt" at Frank Thomas er noget skidt, men har ingen
> erfaringer. Det er der helt sikkert andre herinde, der har...

Ja, det har jeg også hørt lidt om, men det er stort set også alt hvad jeg
ved om køredragter.

> [...]
> noget som helst - ud over min stolthed og en gearskifter.

> Køge MC kan have tilbud, men vær lidt forsigtig med ham (Kim). Han er

Ja, det ved jeg. Ham er jeg ikke så begejstret for.

Tak for nogle gode tips.

kenn@primera.dk
www.primera.dk
XJ600s div ´98

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 30-01-02 18:41

"Frank Thomas er noget skidt". Der var en masse snak om at det ikke var
vandtæt. Jeg vil dog til deres forsvar sige at jeg har haft et par bukser,
som holdt vandet ude. Jeg solgte dem af andre årsager. Bl.a. fordi jeg
foretrækker læder, dog ikke om vinteren.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-01-02 16:48

"Peder" <eskildsen@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 30 Jan 2002 16:01:34 +0100, "kenn@primera.dk" <dont@spam.me>
> wrote:
>

> --
> Peder u/Mille
> Banecykel undervejs (forhåbentlig)

Hø hø, er det nu jeg skal sige jeg ikke giver mig en tøddel ??

-
Morten Dahl
GSXR600-hængende i loftet & GSXR750-vel-snart-på-vej-til-sjælland

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 30-01-02 17:59

On Wed, 30 Jan 2002 16:48:04 +0100, "Morten Dahl" <news@mekasign.dk>
wrote:

>Hø hø, er det nu jeg skal sige jeg ikke giver mig en tøddel ??
Nej det er nu skal love at være en sød dreng.

Der er "andre fisk i søen" så deeet. (Ingen Rittig reference - det
ville være havet)
--
Peder
Med en-eller-anden cykel undervejs - forhåbentlig

Fra : Thomas Lytzen Peters~

Dato : 30-01-02 16:54

Hmm...Jeg købte Frank Thomas jakke, bukser og handsker (alt sammen aquapore)
for nogen tid siden og har ikke oplevet at det skulle være ringe kvalitet.
Jeg ved at de engang _havde_ et dårligt ry men jeg fik at vide, at de mere
eller mindre havde skiftet deres produkter ud med nyt.
Men nu er jeg jo lidt i tvivl, fordi det er det første sæt jeg har købt.
Nogen der har reelle facts omkring Frank Thomas ??

- Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-01-02 17:56

"Thomas Lytzen Petersen" <thomas@lytzen.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men nu er jeg jo lidt i tvivl, fordi det er det første sæt jeg har købt.
> Nogen der har reelle facts omkring Frank Thomas ??

Jeg har FT bukser, jakke og så havde jeg handsker, men dem har jeg foræret
væk. Det hele er noget lort.

Handske: Blev købt til vinter-offroad og skulle være specielt varm. Det var
den ikke. Overhovedet. Men den "membran" der skulle være goretex-style fik
dem til at føles som om man havde et par billige gummihandsker på. Efter få
minutters almindelig landevejskørsel var mine hænder fugtige.

Bukser: Skulle også have en membran, de hedder noget med Aqua. De er
forsynet med seler som er aaaaalt for korte, og så er de alt andet end
vandtæt.

Jakke: Syninger er så ringe at den er blevet syet (af svigermor) flere
gange. Allerede få dage efter røg velcro-luk'et i halsen helt af. Og velcro
luk'et i ærmerne - jamen det kan ikke beskrives, det skal ses! Det er
dimensioneret efter arme der er 2-3 cm i OMKREDS!

Jeg køber aldrig mere FT.

Dainese, derimod, og Harro og Shoei og Thor har jeg gode erfaringer med. Og
min gamle Motomod som jeg købte for 23 år siden holder faktisk også endnu.
Designet er løbet fra den, og lynlåsene er lidt slidt, men den dur!

Rittig

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-01-02 16:49

"kenn@primera.dk" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse
> [...]
nye
> også kan nyde godt af jeres viden, men evt. også pr. mail til

Hej Kenn.

Så tag og kør en tur til Næstved ( http://www.sphmotor.dk/ ) de plejer at
have et par tilbuds weekend's hver forår

--
Hilsen
Dennis Pedersen ( Dalby v. Haslev )

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 30-01-02 16:52

> [...]
> Skal jeg købe læder ?
> Heldragt / todelt ?
> Skal jeg bestille via nettet fra udlandet ? (suppler gerne med links)

Jeg vil anbefale en to delt læderdragt, som du enten har prøvet i en butik
først eller hos en privat - pasform betyder virkelig meget.

Hvis du kan finde en textildragt som du er sikker på, sidder fuldstændig
fast - dvs. at puderne i albue, knæ skuldre etc IKKE kan flytte sig ved
styrt - så køb blot sådan en. Jeg er bare ret sikker på, at dine chancer er
klart bedre med læderdragt (og rygbeskytter, handsker, støvler og hjelm).

Rygbeskytteren skal ikke bare være sådan en indbygget blød nærmest
skumgummiplade (som min Frank Thomas dragt - jeg stoler ikke et sekund på
den). Køb helst en særskilt en.

Køb samtidig en plastik overtræksdragt (500 kr. ca.) til regnvejrskørsel
hvis du bestemmer dig for en læderdragt.

Sikkerhed kan næsten ikke købes for dyrt

Fra : Jonas Holt

Dato : 30-01-02 17:59

> [...]
> Skal jeg købe læder ?
> Heldragt / todelt ?
> Skal jeg bestille via nettet fra udlandet ? (suppler gerne med links)

Hvad med en rask lille tur til hovedlandet?
Jeg kan varmt anbefale www.leomortensen.dk i Gludsted. Han er billig - importerer selv fra det store udland. Og så er
der god service! Jeg købte et sæt dane som består af jakke + bukser, begge med udtageligt for. Det gør at du kan bruge
det samme kluns forår, sommer og efterår - også i regnvejr. Jeg kan ikke huske priserne helt eksakt, men mon ikke jeg
gav 4600 for sættet som ellers kostede 6500 ved de andre danske forhandlere?

Jeg foretrækker det todelte fordi man kan tage jakken af en god sommerdag ved et kort stop - uden at skulle have
støvlerne af.
Husk at et par gode støvler betyder meget for køreoplevelsen - og at det ikke betaler sig købe noget billigt skidt. En
erfaring jeg er blevet rigere efter at have haft brug for sikkerheden .....bump.....bump.......av.....av...!
Dine lemmer er meget mere værd end penge kan købe (jeg fik desværre en mengrad):

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-01-02 20:33

Blå øgler fra Mars tvang Jonas Holt til at skrive:

> Hvad med en rask lille tur til hovedlandet?
> Jeg kan varmt anbefale www.leomortensen.dk i Gludsted. Han er billig -
> importerer selv fra det store udland. Og så er der god service!

Heeelt enig, jeg bor selv 3 km derfra og har kendt Leo siden dengang han
havde den lokale købmandsbutik
Det kan jeg da forresten lige en sjov historie om
Da Leo havde butikken var det første man så, når man kom ind i butikken en
reol fyldt med tyske pornofilm Da butikken så senere blev overtaget en
en eller anden missionsk kanalje kan i nok regne ud hvad der røg ud
Jo, Leo er skam en fin fyr ...og så sladrede han heller til ens
forældre, når man lejede film sammen med gutterne

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Morten Dahl

Dato : 31-01-02 08:04

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Blå øgler fra Mars tvang Jonas Holt til at skrive:

> Heeelt enig, jeg bor selv 3 km derfra og har kendt Leo siden dengang han
> havde den lokale købmandsbutik

Ja den mand er langtfra rask, min mor har i tidernes morgen arbejdet oppe i
den købmandsbutik.. Han har alle dage været en krejler, det var altis sjovt
at komme op og rode i Leo´´s baglokale

-
Morten Dahl

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-01-02 19:27

Blå øgler fra Mars tvang Morten Dahl til at skrive:

> [...]
> i den købmandsbutik.. Han har alle dage været en krejler, det var altis
> sjovt at komme op og rode i Leo´´s baglokale

Pudsigt
Da jeg var nede ved dig snakkede vi da også om Leo, og der vidste du da
ikke hvem han var svjh.... i forb. med noget dæksnak

Fra : Morten Dahl

Dato : 01-02-02 07:14

> [...]
> Da jeg var nede ved dig snakkede vi da også om Leo, og der vidste du da
> ikke hvem han var svjh.... i forb. med noget dæksnak

hmm, det var jo også efter Mads og jeg havde tilbragt en eftermiddag og
aften i værkstedet hvor vi var rigtig kreative..

-
Morten Dahlk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-02-02 23:50

I et anfald af ekstremt overmod skrev Morten Dahl:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> hmm, det var jo også efter Mads og jeg havde tilbragt en eftermiddag og
> aften i værkstedet hvor vi var rigtig kreative..

Nåja, idévand har jo visse bivirkninger

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Fra : Ole Baun

Dato : 30-01-02 20:25

> [...]
> Skal jeg købe læder ?
> Heldragt / todelt ?
> Skal jeg bestille via nettet fra udlandet ? (suppler gerne med links)

Jeg vil også gerne blande mig i koret.
Mine indtil nu 92 kørte kkm på mc, har været med todelt læderdragt (Frank
Thomas), som jeg har været og stadig er glad for; - samt en tynd
overtræksdragt til fugtige dage. Jeg kører det meste af året, så godt tøj er
vigtigt.

Har ikke haft andre læderdragter end min Frank Thomas, (hvilket selvfølgelig
er et dårligt udgangspunkt når der skal sammenlignes , men jeg kan da
redegøre for de erfaringer jeg har haft med den:
- lynlåsene i jakken, eller rettere de stykker metal som man hiver i når man
åbner og lukker lynlåsen, er efterhånden stort set alle knækket af, jeg har
istedet skiftet dem ud med nøgleringe, som virker mindst lige så godt.
- en lynlås i buksebenet gik i stykker, (måske havde jeg et par bukser for
meget på under). De blev indleveret hos forhandleren, for at få skaden
repareret. Da jeg ville hente dem fik jeg et par nye i stedet.

Overtræksdragten (der sikkert kostede omkring 500,-) er også Frank Thomas,
og den er efterhånden så slidt at den ikke er meget værd længere.

I forrige weekend anskaffede jeg mig en textildragt, af cordura / reissa,
den skulle gerne være både slidstærk og vandtæt. Den blev købt i Hamburg,
i.f.m. besøg på mc-messe. Mc tøj kan generelt købes billigere syd for
grænsen end her i landet, men jeg da jeg helst vil have mulighed for at
prøve det inden jeg køber det, og jeg bor i Aalborg, er det første gang jeg
har handlet udenlandsk.

Rygbeskytteren vil jeg også gerne anbefale. Min hedder Held, har fleece mod
ryggen, og velcro luk på mave/nyrebæltet. Den var ikke billig (700,-), men
alle pengene værd, det skal være meget varmt før jeg vil undvære den.

Ole Baun

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 31-01-02 10:07

jeg drøner rundt i en tdelt heingericke læderdragt som jeg er meget glad
for, det er altid rart at kunne lyne jakken af......hvis du kører på ferie
er det også rart at kunen tage jakken af ved f.eks. cafeteria/toilet besøg
......temperaturen synes jeg er god i læder hvis man fryser kan man bare tage
en fleece trøjeinden under.

jeg har suppleret med en hel-regndragt....for selv om læder kan gøres næsten
vandtæt så vil læder ikke holde særlig godt i tilfælde af styrt hvis det er
vådt.

hvis du køber en læderdragt så husk regndragten, og den skal være stor nok
til at du nemt kan slippe i den med brede skuldre og støvler på, samt hvis
du er lige så høj som mig så skal den helst have så lange ben at når du
sidder på cyklen at buksebenet ikke smutter over støvlekanten.

Lasse

Fra : Armand

Dato : 31-01-02 17:08

Lasse Lundberg <Lasse@lundberg-net.dk> skrev i en

> [...]
næsten
> vandtæt så vil læder ikke holde særlig godt i tilfælde af styrt hvis

Hvis tøjet er blevet gennemblødt er der store chancer for at vejbanen
også er våd, og vådt asfalt kan næsten ikke engang slide farven af
læder, så ringe er friktionen!
Erfaringsgrundlag: Afvikler RR træning 25 mandag-aftener, sæsonen
igennem!

Det er derimod en god ide med en regndragt til suplement af den langtfra
regntætte læderdragt!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-01-02 09:44

> [...]
> til at vælge hvad jeg skal købe.
> Hvilke mærker skal jeg kigge efter, og hvilke mærker bør jeg holde mig fra

Jeg har selv en Rukka Gore-Tex dragt, som jeg har kørt med i ca. 4 måneder.
Det virker som ret god kvalitet, og der er ingen problemer med at holde evt.
vand udenfor. Jeg gav ca. 6500,- for jakke+bukser.
Der er beskyttelser i skuldre, albuer, hofte, knæ og skinneben. Der er ikke
noget i ryggen, men det er nok også bedst at have seperat rygbeskytter på.
Der er aftageligt for i både jakke og bukser, og den kan derfor bruges både
sommer og vinter. Jeg har kørt med dragten en morgen, hvor det var lige
under frysepunktet, og der var ikke problemer med at holde varmen.
Samtidigt er den også kølig nok om sommeren, hvis man piller foret ud og
nøjes med en t-shirt under jakken.

> Skal jeg købe læder ?

Med dit brug ville jeg vælge noget Gore-Tex tøj.

> Heldragt / todelt ?

Todelt. Jeg er faktisk ikke engang sikker på, at du kan finde en Gore-Tex
heldragt, jeg har ihvertfald ikke set det.
Men det er rart at kunne smide jakken uden at skulle have det hele af.

> Skal jeg bestille via nettet fra udlandet ? (suppler gerne med links)

Jeg kørte til Kiel og købte tøj+hjelm ved Louis, og der var ca. 1000,- at
spare for jakke+bukser. Ikke alverden, men også lidt af betydning. Du skal
dog ikke bestille det via nettet, for det er vigtigt at du har prøvet det og
det passer dig perfekt.

> Jeg bor i nærheden af Køge (Hårlev), hvis i har forslag til hvor jeg skal
> køre hen og kigge, evt. hvis der er tilbud, så send mig en mail. Jeg kører
> gerne en god tur for at komme til den rette forretning

Kan jeg nok ikke hjælpe.. Der skulle vist være en anelse at spare ved at
køre til Sverige, men jeg ved ikke hvor meget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 31-01-02 10:04

"kenn@primera.dk" <dont@spam.me> wrote in message
> [...]
nye
> også kan nyde godt af jeres viden, men evt. også pr. mail til

Kør ind til Tåstrup Motorcykler I/S, Roskildevej 376, 2630 Taastrup, tlf.:
42527472. Der får du for det første en førsteklasses service når du skal
vælge det rigtige tekstiltøj med Cordura, Kevlar, beskyttelsespuder og alt
det andet. For det andet kan du købe et todelt sæt MP-ASU eller Held. Jeg
har selv tidligere kørt med læder, men er nu gået over til tekstil
permanent. Det sidder løst så man kan røre sig og få lidt luft ind under når
det (snart ?) er varmt, men blafrer ikke, selv over 160 km/t. Jeg kører selv
med MP-ASU bukser og jakke, og har aldrig haft problemer med at adskille det
vand der kommer ned fra himlen fra det vand der løber ned ad nakken (sved).
Kæresten kører med Held jakke og har samme erfaring. Kvaliteten er helt i
top med hensyn til forarbejdning og holdbarhed, og jeg er kræsen med den
slags.

Jeg har ikke haft brug for service og garanti, eftersom tøjet efter 1½ år
stadig fremtræder som nyt. Manden selv er en særdeles positiv oplevelse, som
gerne giver råd og vejledning i stedet for blot at sælge dig noget skrammel.

--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Jack Jensen

Dato : 31-01-02 20:46

> [...]
nye
> også kan nyde godt af jeres viden, men evt. også pr. mail til

Hej

Nu kan jeg godt se at du bor i Køge (ovre ved svenskerne)
- Men alligevel.

Special MC i Ålborg kører med tilbud på læderdragter til kr. 1.000,-
Det er selvfølgelig ikke de sidste nye modeller - men Dainese, Held osv. der
før har kostet op til kr. 6,000,-

De er nye - og jeg har selv købt en Dainese 2-delt læderdragt deroppe.
Du får desuden en god betjening.

Men ring i forvejen og fortæl hvor høj du er og hvor meget du vejer. - Så
får du at vide om de har en de mener du kan passe.

Mvh
Jack
Member of http://www.vfr.dk