Valg af producent, leverandør m.m.
Fra : Noid

Dato : 30-01-02 16:02

Hej

Jeg skal inden for overskuelig fremtid have anskaffet en mindre server park,
men jeg er lidt på bar bund når det gælder stillingtagen til mærke osv.

Håber at nogle af jer erfarne folk kan hjælpe mig.

Jeg er gået væk fra ideen om at købe eller selv bygge nogle "bambus"
modeller, selvom jeg nok ville have det bedst med dette, da jeg føler at det
er her jeg har bedst styr over hvad der kommer i "kasserne" samt prisen.

Der er nogle temmelig bestemte krav til hvad serverne skal være bestykket
med, så derfor kan jeg ikke bruge navne som "NetPowerServer 3900" til
særligt meget

Mit valg står lidt mellem Dell og IBM da jeg synes jeg her får mest mulig
info, samt at jeg finder deres leasing løsninger atraktive.

Men hvad siger i? Hvad er jeres erfaringer med disse løsninger og
producenter?

og i givet fald, hvilken leverandør vil i anbefale?

På forhånd tak.
Rudi W.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-02 16:17

On Wed, 30 Jan 2002 16:01:50 +0100, "Noid"
<cft6703@vip.cybercity.dk> wrote:

> Mit valg står lidt mellem Dell og IBM da jeg synes jeg her får
> mest mulig info, samt at jeg finder deres leasing løsninger
> atraktive.

Jeg tror, jeg foretrækker Compaq for deres tekniske 'kvalitets-
indtryk'. Ellers har jeg også udmærkede erfaringer med både Dell
og IBM. Dell ser ofte ud til at være billigere, men dem der køber
meget udstyr siger, at Compaq og IBM i praksis kan komme lige så
langt ned i pris, hvis man er en god kunde.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-01-02 17:22

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>og IBM. Dell ser ofte ud til at være billigere, men dem der køber
>meget udstyr siger, at Compaq og IBM i praksis kan komme lige så
>langt ned i pris, hvis man er en god kunde.

I hvert fald kan man ikke regne med listepriser. Men sådan er der jo
med så meget.

Hvis man skal have gode priser laver man en god kravspecifikation
(f.eks. med præferencer til producenter og modeller) og smider det til
udbud hos nogle hardwarepushere.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-01-02 17:20

Hej "Noid" <cft6703@vip.cybercity.dk>

>Mit valg står lidt mellem Dell og IBM da jeg synes jeg her får mest mulig
>info, samt at jeg finder deres leasing løsninger atraktive.

Får mest info om hvad?

>Men hvad siger i? Hvad er jeres erfaringer med disse løsninger og
>producenter?

Jeg mener at Compaq er den største x86 server (PC servere) producent
målt i markedsandele og Dell den næststørste. IBM er faktisk
forbavsende svagt repræsenteret, men det er (nok) ikke et af deres
"kerneområder".

Jeg ville vælge Compaq eller Dell. Compaq har tidligere været foran på
nogle områder (overvågning, management, setup, RAID) men om de er det
i helt samme grad længere er jeg ikke ajour på. Uanset hvad får du
gode produkter til moderat høj pris. (Forholdsvist højt for x86 og ren
foræring i forhold til Alpha, SunSparc eller lign.)

>og i givet fald, hvilken leverandør vil i anbefale?

Du skal ikke vælge Dell fordi du måske kan spare et par tusinde kr.
Kig på hvad der er bedst opfylder dine behov og køb det. Hvis du vil
spare penge så køb semi-bambus servere baseret på Intel boards.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-01-02 22:52

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote:

> Du skal ikke vælge Dell fordi du måske kan spare et par tusinde kr.
> Kig på hvad der er bedst opfylder dine behov og køb det. Hvis du vil
> spare penge så køb semi-bambus servere baseret på Intel boards.

Hvad mener du med semi-bambus ?

P.S. Oplæg til konstruktiv debat, ikke muderkastning...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-01-02 23:49

Hej "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk>

>Hvad mener du med semi-bambus ?

Det er svært at tale om bambus, for det meste er uanset hvad er de
fleste computer fremstillet i østen.

Jeg opfatter dog "bambus" begrebet som maskiner, der er sat sammen af
mere eller mindre "tilfældige" komponenter.

Med semi-bambus mener jeg servere, hvor der måske ikke er fint logo på
fronten, men hvor man har bygget den af egentlige serverkomponenter.
Hotwap-bays, server-boards, 64bit/66MHz slots, parallelle busser osv.

Blue-line er et godt eksempel på hvad jeg kalder semi-bambus. Jeres
egen (Ulrik arbejder hos PROconsult, red.) server-serie kunne være et
andet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Noid

Dato : 31-01-02 00:11

> Blue-line er et godt eksempel på hvad jeg kalder semi-bambus. Jeres
> egen (Ulrik arbejder hos PROconsult, red.) server-serie kunne være et
> andet.

Hmm.. det var netop Proconsult jeg havde overvejet som alternativ

Er det ikke Intel OEM servere?

--
Rudi W.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 31-01-02 00:42

"Noid" <cft6703@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hmm.. det var netop Proconsult jeg havde overvejet som alternativ
>
> Er det ikke Intel OEM servere?

Vi har både bambus og Intel baserede servere.

Begge dele har sine fordele og ulemper, og først når man kender disse kan
man vælge enten det ene eller det andet eller en kombination. Du er
velkommen til at ringe og få en snak med mig om emnet, men jeg syntes også
du skal deltage i den debat jeg håber at have sat i gang, det får du helt
sikkert et bredere input ved.

I sidste ende gælder det om at matche dit behov og din pengepung med den
rigtige vare.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 31-01-02 00:32

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote:

> Det er svært at tale om bambus, for det meste er uanset hvad er de
> fleste computer fremstillet i østen.

En ganske stor del komponenter bliver i dag samlet andre steder, men det er
sikkert helt sikkert samme fordeling om du tager en Compaq eller Intel
server.

> Jeg opfatter dog "bambus" begrebet som maskiner, der er sat sammen af
> mere eller mindre "tilfældige" komponenter.

Det gør jeg også, men i dag er server design så låst at en Compaq server nok
er lige så tilfældig sammensat som en Intel ditto.

Naturligvis kan både en mærkevare producent og Brian's Data Service tage et
standard desktop kabinet, om smide et SuperMicro motherboard + tilfældige
diske, ram og CPU'er i:

http://www.hp.com/products1/servers/tower/tc2100/index.html
http://www.proconsult.dk/go/pc-serv-2u-p3s-1k4

> Med semi-bambus mener jeg servere, hvor der måske ikke er fint logo på
> fronten, men hvor man har bygget den af egentlige serverkomponenter.
> Hotwap-bays, server-boards, 64bit/66MHz slots, parallelle busser osv.

Den har jeg fanget, og titlen kan jeg også godt leve med, dog har vores
servere et endda meget fint logo med en fin blå svane på..

Jeg kunne egentligt godt tænke mig lidt input på fordele og ulemper i
forbindelse med Intel + HP/Compaq/Dell servere, jeg selv er jo lidt farvet
på området, og i kraft af mit arbejde med at sælge disse servere ville jeg
være idiot hvis jeg troede at jeg selv kunne vurdere dette uden at være
farvet.

Lad os tage udgangspunkt i hvad jeg kalder mindste målet for en rigtig
server:

Compaq DL380 G2
http://www.compaq.com/products/servers/proliantdl380/

Dell PowerEdge 2550
http://www.dell.com/us/en/esg/topics/esg_pedge_rackmain_servers_pedge_2550.h
tm

Intel SCB2 Server Board + SR1200 eller SR2200 kabinet.
http://program.intel.com/shared/products/servers/boards/scb2/index.htm
http://program.intel.com/shared/products/servers/chassis/sr1200/index.htm
http://program.intel.com/shared/products/servers/chassis/sr2200/index.htm

De tekniske forskelle er forsvindende små ?

Lars sagde tilfældige komponenter, men at der kommer et Compaq, HP eller
Dell varennummer på et Intel netkort, en tilfældig 15.000rpm disk SCA disk
eller en Q-Logic eller JNI HBA adapter gør vel ikke serveren mere eller
mindre tilfældig sammensat ?

Lad os antage at kunden er en mindre med måske 10 - 20 servere, hvad er der
så af bløde forskelle, on-site service, garanti, reptider, support o.s.v. ?

Sidst er prisen på selve serveren + options + ikke mindst prisen på spare
parts til det lokale oppetidslager. ?

Pusherens viden er jo også relevant ?

Jeg har meget mere på hjertet, men vil ikke trætte jer hvis i ikke gider
diskutere det, men indtil videre er bolden vel også givet op.

P.S. Endnu en opfordring til at sende mudder til dev/null.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-01-02 01:09

Hej "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk>

>Det gør jeg også, men i dag er server design så låst at en Compaq server nok
>er lige så tilfældig sammensat som en Intel ditto.

Til dels. Vi kan hurtigt blive enige om at det meste er
standardkomponenter, men de enkelte producenter sætter nu trods alt
deres særpræg på dem. I langt højere grad på servere end så meget
andet.

>Lad os tage udgangspunkt i hvad jeg kalder mindste målet for en rigtig
> [...]

De er lidt svære at sammenligne i standardkonfigurationer, fordi Dell
er mere modulær end compaq. Men en afgørende forskel vil jeg mene er
at dl380g2 er født med en onboard raid controller og plads til 6 diske
mod dells 4(+1).

> [...]
>http://program.intel.com/shared/products/servers/chassis/sr2200/index.htm
>
>De tekniske forskelle er forsvindende små ?

Ja. Det er jo Intel arkitektur, så det sætter en naturlig begrænsning.

> [...]
>eller en Q-Logic eller JNI HBA adapter gør vel ikke serveren mere eller

Selvom compaq f.eks. OEM'er nogle af deres ting, så er man garanteret
at tingene taler sammen, drivere kan hentes et sted fra, man kan få
support osv. Derudover laver Compaw nogle af de fedeste
array-controllers i mid-level segmentet.

>Lad os antage at kunden er en mindre med måske 10 - 20 servere, hvad er der
>så af bløde forskelle, on-site service, garanti, reptider, support o.s.v. ?

En meget væsentlig ting, som jeg personligt værdsætter højt, er
compaqs prefailure garanti og software, der rent faktisk i mange
tilfælde detekterer fejl før de manifesterer sig.

>Sidst er prisen på selve serveren + options + ikke mindst prisen på spare
>parts til det lokale oppetidslager. ?

Jeg mener ikke initialprisen for serveren er specielt afgørende.
Reservedele koster gryn hvis man kommer ud over den normale
garantiperiode, men tilgengæld garanterer de at de kan skaffes i en
5-årig periode svjh.

Vi har faktisk 5 årige servere som vi udfaser nu alene af den grund at
vi ikke kan få reservedele til dem længere - og således er det ikke
maskiner man kan forsvare at køre produktion på længere.

>Pusherens viden er jo også relevant ?

Bestemt. Det afhænger meget af kunden.

>P.S. Endnu en opfordring til at sende mudder til dev/null.

Nu ikke så bekymret. Plejer vi ikke at være søde?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-01-02 01:19

Hej Lars Kim Lund <larskim@mail.com>

>En meget væsentlig ting, som jeg personligt værdsætter højt, er
>compaqs prefailure garanti og software, der rent faktisk i mange
>tilfælde detekterer fejl før de manifesterer sig.

En anden ting der er rart er at alt er modulært og kan skilles af uden
brug af værktøj og uden at skulle fjerne andet. En anden rar ting er
at sliddele som PSU, blæsere osv er redundante og hotswap.

Det meste anser jeg som en selvfølge når vi taler om servere, men jeg
tvivler på at det kan gøres ret meget mere gennemført end man ser ved
især de nye modeller fra cpq. Det er elegant.

Og jeg skal til slut bemærke at mine synspunkter måske ikke er
deciderede farvede, men så i hvert fald bærer præg af at jeg næsten
udelukkende har arbejdet med cpq og mest kender de andre ud fra andres
erfaringer og hvad man kan læse i deres specifikationer.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 31-01-02 02:33

> [...]

> brug af værktøj og uden at skulle fjerne andet. En anden rar ting er
> at sliddele som PSU, blæsere osv er redundante og hotswap.

Det gælder som tidligere beskrevet også Intels platforme, tag f.eks. en TPS
(Thin Power Supply) fra din 1U server, en blaser fra denne også, og put dem
i en 2U server, og så gør lige det samme med motherboard, Raid controlleren,
Hot Swap Diskene og Cold Swap IDE CD-Rom + Floppy.

Skruetrækkeren skal du kun bruge hvis der har været en med stærkere fingre
end dig, og så naturligvis hvis du skal skifte board, men det har jeg meget
sjældent oplevet på servere der først er sat i drift.

Hvis du er i tvivl om hvordan det gøres kan du lige snuppe et kik på en
video først, så går det som regel lidt nemmere og du får husket alle de ting
som du uden erfaring og uddannelse nemt kan overse.

Slide Rail's passer for øvrigt også, og de er som regel noget skrammel at
bikse med.

> Det meste anser jeg som en selvfølge når vi taler om servere, men jeg
> tvivler på at det kan gøres ret meget mere gennemført end man ser ved
> især de nye modeller fra cpq. Det er elegant.

Jeg har ikke set de nye modeller med hænderne, men kan huske en gang jeg fik
presenteret en tidligere Compaq server, det er længe siden, men jeg var
imponeret, så jeg er sikker på at det er elegant.

> [...]
> udelukkende har arbejdet med cpq og mest kender de andre ud fra andres
> erfaringer og hvad man kan læse i deres specifikationer.

Samme her, man er altid tilbøjelig til at være glad for det kendte, og det
er vel også meget sundt.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-01-02 06:59

> [...]

>presenteret en tidligere Compaq server, det er længe siden, men jeg var
>imponeret, så jeg er sikker på at det er elegant.

Klikmontering af PCI-boards har været der sålænge jeg husker. Sidenhen
er alt blevet skiftbart med blot nogle bøjler hvormed man kan presse
det ned eller tage op. Før skulle man afmontere et daughterboard for
at komme til CPU og RAM, uden værktøj at forstå men alligevel. Det er
blevet ændret, så alt er tilgængeligt og overskueligt og det eneste du
ikke kan skifte uden en skruetrækker er Main og IO board.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 31-01-02 02:22

> [...]

> standardkomponenter, men de enkelte producenter sætter nu trods alt
> deres særpræg på dem. I langt højere grad på servere end så meget

Enig, men om det er A eller B der sætter deres særpræg på en kasse er vel
ligemeget, eneste forskel er hvor tingende bliver skruet sammen.

Ovenstående er mest relateret til hardware, men jeg vil senere beskrive lidt
om Intels særpræg på management siden.

> [...]
> er mere modulær end compaq. Men en afgørende forskel vil jeg mene er
> at dl380g2 er født med en onboard raid controller og plads til 6 diske

Intels SR2200 med SCB board er designet sammen, og intet andet kan monteres
i hverken det ene eller andet, så det kan sammenlignes med ovenstående
servere, rent teknisk.

SR2200 har 7 hot-swap skuffer med SAF-TE, 3 x 64Bit /66Mhz Low profile + 3 x
64Bit/66Mhz Full lenght slots, på 2 paralelle busser, desuden er der stadig
plads til et AIT eller DAT drev selv med 7 diske.

N+1 redundant køling, 1+1 Resundant PSU, både Cooling + PSU er overvåget af
en seperat CPU, og kan tilgås både når serveren er slukket og tænt.

Intels Servere har også "onboard" Raid controller, men du behøver ikke
montere kortet fysisk, men de interne U160 SCSI kanaler benyttes, standard
er også en U160 HD ekstern tilslutning.

At raid controller kan er onboard som et kort er smart, da kortet jo så kan
skiftes meget nemt hvis det fejler.

Jeg er klar over at Compaq's Raid er godt, men når de basale krav til f.eks.
central management over nettet o.s.v. er i orden er det "godt nok" for de
fleste.

Kan man for øvrigt benytte en Compaq Raid controller i en ikke Compaq Server
?

> [...]
> support osv. Derudover laver Compaw nogle af de fedeste
> array-controllers i mid-level segmentet.

Hvis du bestiller en server hos en Intel Solution Provider skulle du også
gerne kunne regne med at tingende ikke er kastet sammen på en måde så de
ikke fungerer sammen, men du har en pointe i at der vil være en del flere
med samme konfiguration som dig hvis du køber Compaq, samtidigt har du en
bagdel i at du er begrænset i valg af hardware hvis du skal opretholde ideen
med at gå Compaq vejen.

> En meget væsentlig ting, som jeg personligt værdsætter højt, er
> compaqs prefailure garanti og software, der rent faktisk i mange
> tilfælde detekterer fejl før de manifesterer sig.

Ja, det er en stærk løsning, men hvis du for de samme penge kan få et godt
bud på server management (Intel Server Control) + et komplet lokalt
reservedelslager.

Jeg er klar over at økonomien ikke holder hvis man kun køber en enkelt
server, men der skal ikek ret mange til for du er break even.

http://program.intel.com/shared/products/servers/boards/server_management/de
mo.htm

> [...]
> Reservedele koster gryn hvis man kommer ud over den normale
> garantiperiode, men tilgengæld garanterer de at de kan skaffes i en

Intel har en next day shipping ordning og de garanterer reservedele i 3 år
fra EOL, i praksis er de fleste reservedele på lager hos leverandøren, i
alle fald er priserne så lave at de fleste ved bare 3 servere kan ikke
tænker særligt længe over ideen ved at have vigtige reservedele palaceret
lokalt.

> Vi har faktisk 5 årige servere som vi udfaser nu alene af den grund at
> vi ikke kan få reservedele til dem længere - og således er det ikke
> maskiner man kan forsvare at køre produktion på længere.

Den situation vil du naturligvis løbe ind i uanset hvilket mærke du vælger,
men jeg tror der er større chance for at leverandøren har reservedele
liggende på en Intel platform end på en Compaq ditto.

> Bestemt. Det afhænger meget af kunden.

Ja, men det er for de fleste kunder ganske svært at få rettet en fejl i
f.eks. en BIOS eller noget andet firmware på en standard server platform,
der er jeg positivt overrasket over vores meget korte kommandovej til Intels
teknikkere.

> Nu ikke så bekymret. Plejer vi ikke at være søde?

Jo, jeg er nok bare bange for at lyde for glad for mine egne produkter, men
vi kan jo tage en "negative sider" runde til senere.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-01-02 07:22

Hej "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk>

>Enig, men om det er A eller B der sætter deres særpræg på en kasse er vel
>ligemeget, eneste forskel er hvor tingende bliver skruet sammen.

Ikke helt. Som Asbjørn skriver, så får man en komplet boks fra en
enkelt producent. Så vidt jeg kan forstå sælger I kopier af
Intel-servere med et andet logo på fronten, og det er lidt i gråzonen
mellem et rigtigt mærkevare og bambus.

>Ovenstående er mest relateret til hardware, men jeg vil senere beskrive lidt
>om Intels særpræg på management siden.

Jeg synes ikke hardware er så interessant. Jeg tror der er forholdsvis
marginale forskelle.

Jeg foretrækker Compaq fordi (udover at jeg har det i forvejen og
ønsker at beholde en homogen installation)

* Central overvågning, alarmering og management
* Pre-failure garanti
* Enkel tilgang til drivere, firmware, dokumentation, knowledge o.l.
* Særlige værktøjer til opdatering af drivere/firmware etc.
* RAID kompatibelt med alle controllers. Dvs. let migrering af
controllere eller flytning af diske mellem to servere med f.eks.
forskellige controllers
* Remote Insight (konsoladgang via browser og Nettet)
* Diskpolitik. Skifter interface ca. hvert 3 år og alle diske passer
til alle produkter, uanset model inkl. storage enclosures og SAN.
* Fysisk kvalitet og design / opbygning
* Komplet leverandør

> [...]
>fleste.
>
>Kan man for øvrigt benytte en Compaq Raid controller i en ikke Compaq Server

Nogle kan man helt sikker ikke, for de er Compaq proprietære. Nogle af
de andre måske, men måske har de by design valgt at forhindre det. Det
har jeg læst på et tidspunkt, men jeg har i praksis aldrig haft en
cpq-controller i en anden maskine.

Derudover har jeg svært ved at gå ind i en seriøs sammenligning, når
jeg kun kender den ene side.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 31-01-02 23:20

> [...]

> enkelt producent. Så vidt jeg kan forstå sælger I kopier af
> Intel-servere med et andet logo på fronten, og det er lidt i gråzonen

Vi køber lige som Compaq dele til vores produktion, samler og laver
value-add, derefter sælger vi et færdigt produkt.

Spørgsmålet er så om compaq er bedre til at lave value-add end vi er, og
naturligvis vil der være mange punkter hvor de er kvantespring foran os, men
der er også steder hvor en så stor producent som Compaq ikke kan være lige
så dynamiske som vores lille firma.

Når man har gjort op med sig selv om man har behov og råd til alt den
value-add som du ikke kan fravælge på f.eks. en Compaq server er det kun et
spørgsmål tilbage og det er om man vil være en lille kunde i en store
virksomhed eller en stor kunden i en lille virksomhed.

> Jeg synes ikke hardware er så interessant. Jeg tror der er forholdsvis
> marginale forskelle.

Netop.

> * Central overvågning, alarmering og management

Intel platformene tilbyder det samme, men Compaq's er sikkert bedre, dog
syntes jeg Intels løsning opfylder de basale krav ganske fint.

> * Pre-failure garanti

Det er noget sluder, er der teknisk belæg for at en komponent snart går i
stykker skal den naturligvis udskiftes, jeg betragter det ikke som en
feature, men som en naturlighed.

> * Enkel tilgang til drivere, firmware, dokumentation, knowledge o.l.

Her mener jeg rent faktisk vi kan levere en service der er på højde med
Compaq, undtaget på knowledge der er Compaq naturligvis langt stærkere i
kraf at en meget større base af servere i drift, og jeg er enig i at
knowledge er meget vigtig, men også meget afhængig af projektet.

> * Særlige værktøjer til opdatering af drivere/firmware etc.

Kan du uddybe denne. ?

> * RAID kompatibelt med alle controllers. Dvs. let migrering af
> controllere eller flytning af diske mellem to servere med f.eks.
> forskellige controllers

Som du selv var inde på, Compaq laver nogen fantastiske RAID controllere,
jeg checkede lige, og vi har rent faktisk enkelte kunder der benytter Compaq
controllere i vores servere, og her er et potientielt support problem.

> * Remote Insight (konsoladgang via browser og Nettet)

Altså du kan tilgå serveren selv om OS ikke er loaded over nettet, det kan
de fleste servere vel i dag, og det kan være

> * Diskpolitik. Skifter interface ca. hvert 3 år og alle diske passer
> til alle produkter, uanset model inkl. storage enclosures og SAN.

Lige som at lægge et pudslespil, det er først færdigt når den sidste brik er
lagt, og ret ofte er den sidste brik en disk i et raid.

Intel systemerne suporterer standard SCA-II diske, dem kan du næsten hente i
kiosken jo.

Jeg er ikke klar over om der stadig er den samme astronomisks prisforskel
på en Seagate/Maxtor/IBM disk en i compaq kasse og den samme disk i løs vægt
som der har været, men det har været nærmest røveri tidligere.

> * Fysisk kvalitet og design / opbygning

Der er ikke den store forskel som du selv har været inde på, jeg må dig
medgive at Compaq servere kan virke lidt Smartere, og det skriver de jo også
selv...

> * Komplet leverandør

Ja, en fordel, men i nogen tilfælde en dyr fordel, jeg tror dog der er
fornuft i større installationer, de er ofte mere komplicerede og man får
noget for de ekstra penge.

> Derudover har jeg svært ved at gå ind i en seriøs sammenligning, når
> jeg kun kender den ene side.

Det er forståeligt, jeg har samme problem, det gyser når du siger
semi-bambus, men jeg kan godt tåle at høre det fra dig.

Din størelse installation er ikke typisk for vores kunder, de er enten
mindre eller meget større.

Med mindre mener jeg kunder med op til 10-15 servere.

Med meget større mener jeg ISP, ASP og de køber som hovedregel endnu
billigere servere end de Intel baserede modeller vi har, jeg tror det bunder
i et stramt budget med krav om overskud inden for kort tid på de enkelte
projekter, bedre mulighed for redundans og god adgang til kvalificeret
personel.

Første gang jeg fra en IPS hørte ordrene "unge mand, denne type drivere
skriver vi selv" forstod jeg først hvorfor en 4 ports NIC fra D-Link kunne
være lige så god som en Alacritech ditto.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-02-02 00:17

> [...]

>Det er noget sluder, er der teknisk belæg for at en komponent snart går i
>stykker skal den naturligvis udskiftes, jeg betragter det ikke som en

Pointen med pre-failure er at management-agenterne detekterer fejl før
de manifesterer sig - og en Insight alarm er nok til at få skiftet
delen uden brok.

Jeg har fået skiftet blæsere, PSU'er, RAM, diske osv. på den konto.
Med en 2h servicekontrakt og hotswap (lige pånær RAM) vil jeg påstå at
det har sparet kostbar nedetid.

Faktisk er det ualmindeligt sjældent at jeg har haft servere der
spontant er gået ned pga. hw-fejl. Og de gange det er sket har det
været mystiske periodiske fejl, hvor jeg på sin vis har været glad for
at alt var fra samme vendor, således at man ikke endte som kastebold
mellem flere parter.

>Kan du uddybe denne. ?

Du kan hente det fra det samme sted på nettet. Du kan få leveret
komplet driver-arkiv på cd-rom, således at du trykker på setup og
siger den skal opdatere alt. Dernæst kører den lidt tid og den har
detekteret hw og installeret og opdateret efter behov. Det kan
scheduleres og gøres remote.

>Altså du kan tilgå serveren selv om OS ikke er loaded over nettet, det kan
>de fleste servere vel i dag, og det kan være

Jeg tænker på headles servers, hvor alt der vises på skærmen kan ses
på en webside.

> Jeg er ikke klar over om der stadig er den samme astronomisks prisforskel
>på en Seagate/Maxtor/IBM disk en i compaq kasse og den samme disk i løs vægt
>som der har været, men det har været nærmest røveri tidligere.

Jeg gætter på 50% - det værste er RAM. Her taler vi en del hundrede %
overpris ift hyldevarer.

>Ja, en fordel, men i nogen tilfælde en dyr fordel, jeg tror dog der er
>fornuft i større installationer, de er ofte mere komplicerede og man får
>noget for de ekstra penge.

Det er afvejning om det ekstra man får er det værd man betaler for
det. Det er noget kunden må tage stilling til - og jeg mener som sådan
ikke det ene valg er bedre end det andet, hvis man har taget stilling
til hvad man får, hvad man måske vælger fra, og hvilke konsekvenser
det måske kan få.

>Det er forståeligt, jeg har samme problem, det gyser når du siger
>semi-bambus, men jeg kan godt tåle at høre det fra dig.

Det var ikke ondt ment. Det er faktisk blot et andet ord for (andre
end Compaq, Dell, IBM, HP og Fujitsu).

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-02-02 01:38

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote:

> Pointen med pre-failure er at management-agenterne detekterer fejl før
> de manifesterer sig - og en Insight alarm er nok til at få skiftet
> delen uden brok.

Jeg er klar over at du har en godt samarbejde med Compaq, men er denne helt
uden brok aftale lige så effektiv for de helt små kunder ?

> Jeg har fået skiftet blæsere, PSU'er, RAM, diske osv. på den konto.
> Med en 2h servicekontrakt og hotswap (lige pånær RAM) vil jeg påstå at
> det har sparet kostbar nedetid.

Ja, det er imponerende hvad der er sket på serverhardware de sidste par år,
jeg syntes i hvert fald der er sket meget.

> [...]
> siger den skal opdatere alt. Dernæst kører den lidt tid og den har
> detekteret hw og installeret og opdateret efter behov. Det kan

Ok, det lyder gennemført.

> Jeg gætter på 50% - det værste er RAM. Her taler vi en del hundrede %
> overpris ift hyldevarer.

Det er også mit indtryk at der er mange der bruger uoriginalt ram, taknisk
set er det sikkert lige så godt, men det mangler det bløde udenom.

> [...]
> ikke det ene valg er bedre end det andet, hvis man har taget stilling
> til hvad man får, hvad man måske vælger fra, og hvilke konsekvenser

Lige mine ord, og det afhænger meget af virksomheden og projektet.

> Det var ikke ondt ment. Det er faktisk blot et andet ord for (andre
> end Compaq, Dell, IBM, HP og Fujitsu).

Det er jo det jeg ved, men jeg ved også at andre har helt andre meninger,
mange af dem fordi de mangler viden på området, og jeg er glad for at vi kan
diskutere uden at kaste med mudder.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-02-02 03:01

Hej "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk>

>Jeg er klar over at du har en godt samarbejde med Compaq, men er denne helt
>uden brok aftale lige så effektiv for de helt små kunder ?

Det er en af de ting, der gør at man kan forsvare at give en merpris
for compaq f.eks., så det vil jeg tro. Jeg har aldrig haft problemer,
men jeg har primært fejlmeldt gennem tredjepart.

Eksempel:

'Physical Drive Status Change' alarm received from PRAG at 06:51 on
23-01-02

A 'Physical Drive Status Change' trap signifies that the status of a
Compaq Drive Array physical drive has changed.

Physical Drive Status : Predictive Failure
Controller Slot Number : 0
Port : 2
Drive Bay : 1
Drive Model : COMPAQ BF03664664
Drive Firmware Revision : 3B07
Drive Serial Number : 3ET034LP00007214HGX6
Drive Failure Code : 0

>Ok, det lyder gennemført.

Det samme gør sig gældende (næsten) med firmware opdateringer. Hent
firmware, læg det på en floppy og boot serveren. Du får ikke lov til
at opdatere med mindre den detekterer at du har den hardware firmwaren
er beregnet til. Det gælder alt fra mainboard over controllers til
diske.

>Det er også mit indtryk at der er mange der bruger uoriginalt ram, taknisk
>set er det sikkert lige så godt, men det mangler det bløde udenom.

Det første compaq siger til dig hvis du brokker dig over en periodisk
fejl er at du skal skifte til autoriseret / certificeret RAM hvis ikke
man har det.

Det er simpelthen en dårlig investering at spare penge på det område,
hvis man nu engang har valgt at gå mærkevare-vejen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 02-02-02 04:07

On Sat, 02 Feb 2002 03:01:08 +0100, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Det er simpelthen en dårlig investering at spare penge på det område,
>hvis man nu engang har valgt at gå mærkevare-vejen.

Hm, mit indtryk er ellers at ganske mange vælger at købe en stabel
originale klodser, som de hælder på lager, og ellers kører med fx
Kingston i deres boxe. Den dag der så er problemer, skiftes der til
originale klodser før der tilkaldes en Compaq-tekniker.

Men måske er min hukommelse defekt, for jeg mente faktisk at I hørte
til nogen af dem, der gør tingene på ovenstående måde.

Daniel Stjernholm Andersen - maria@hirse.dk
http://maria.hirse.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-02-02 09:11

Hej skumling@skumlenet.dk (Daniel Stjernholm)

>Men måske er min hukommelse defekt, for jeg mente faktisk at I hørte
>til nogen af dem, der gør tingene på ovenstående måde.

Du husker forkert.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-02-02 12:53

> Du husker forkert.

Jeg har spurgt om netop dette her i gruppen, og kan huske at du forklarede
proceduren, og at du regnede med at mange brugte tricket.

Jeg kan ikke huske at du skulle have forklaret hvordan i specifikt driver
jeres foretning.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-02-02 17:50

> [...]

>proceduren, og at du regnede med at mange brugte tricket.
>
>Jeg kan ikke huske at du skulle have forklaret hvordan i specifikt driver

Hvis du siger at det er den metode vi bruger, eller har brugt, så
husker du også forkert. !

P.S.
Jeg tror dog godt jeg kan huske, hvem der har skrevet det her i
gruppen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-02-02 21:07

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote:

> Hvis du siger at det er den metode vi bruger, eller har brugt, så
> husker du også forkert. !

Jeg aner ikke noget om hvordan i driver jeres serverpark, og jeg skrev også
at jeg ikke kunne huske at du skulle have skrevet noget om jer selv
specifikt.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-02-02 12:49

> [...]

> at opdatere med mindre den detekterer at du har den hardware firmwaren
> er beregnet til. Det gælder alt fra mainboard over controllers til

Her kan intel også være med og det gælder både server og desktop produkter,
men firmware er imho også en mindre komplex opgave end drivere på et
operativsystem, der er i hvert fald færre ukendte parametre.

> Det første compaq siger til dig hvis du brokker dig over en periodisk
> fejl er at du skal skifte til autoriseret / certificeret RAM hvis ikke
> man har det.

Det er vel også i orden.

> Det er simpelthen en dårlig investering at spare penge på det område,
> hvis man nu engang har valgt at gå mærkevare-vejen.

Ja, det er det, men den falder vel ligefor hvis virksomheden af økonomiske
hensyn er nød til at ændre budgetter, og så er det surt at stå med en server
med en fejl et eller andet sted i disksystemet, og Compaq i røret der siger
køb 4GB original RAM, så kikker vi på dine diske....

<joke>Men det er jo rent hypotetisk, en stor del virksomheder med store
server behov har det jo økonomisk lige så fint for tiden som da de
startede...</joke>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-01-02 01:26

On Thu, 31 Jan 2002 00:31:39 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

> [...]
> eller en Q-Logic eller JNI HBA adapter gør vel ikke serveren mere eller

Der er den ret væsentlige forskel, at mærkevareservere (Compaq,
Dell, IBM, HP og måske andre) testes indgående *som et komplet
system*, hvor de andre måske nok er testet *stump-for-stump* af
de enkelte 'stump-leverandører' men ikke som et samlet system.

Desuden har mærkevareproducenterne ofte specialtilrettet soft-
ware til installation, overvågning og fejlsøgning, hvilket i
nogle tilfælde kan gøre livet meget lettere.

Endelig kan der være fejlsituationer, hvor systemer er solgt
samlet, og det er meget nemmere at fejlmelde (og fejlrette) det
som et samlet system end som enkeltkomponenter.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 31-01-02 02:47

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> system*, hvor de andre måske nok er testet *stump-for-stump* af
> de enkelte 'stump-leverandører' men ikke som et samlet system.

Enig, det er en af de største ulemper ved bambus servere designet af den
lokale IT Smed, men for Intels vedkommende er der udført en del tests i
designfasen på en kompelt system, for RAM og diskes vedkommende er tests
udført hos intel i produktionsmiliøet og der er tilgængelige rapporter.

Forskellen er _hvor_ slutproduktet bliver skruet sammen og burn-in testet,
ikke hvordan.

> Desuden har mærkevareproducenterne ofte specialtilrettet soft-
> ware til installation, overvågning og fejlsøgning, hvilket i
> nogle tilfælde kan gøre livet meget lettere.

Ja, det er korrekt, intel har også software til overvågning, men til
installationen må du arbejde manuelt, eller få din pusher til gøre det for
dig.

Management af serveren mens den er off-line (slukket) over nettet er også
muligt og software er ganske udemærket, bios er tilgængelig og du kan cold
boote o.s.v.

> Endelig kan der være fejlsituationer, hvor systemer er solgt
> samlet, og det er meget nemmere at fejlmelde (og fejlrette) det
> som et samlet system end som enkeltkomponenter.

Nu tog jeg udgangspunkt i at du køber en færdig server hos din leverandør,
og så er der vel kun et sted at fejlmelde, men en intel server i dag
indeholder typisk kun Intel produkter og så diske fra en anden producent.

Diske er en hyldevare og burde være en formsag et fejlmelde, er det en
designfejl f.eks. i forbindelse med firmware burde der være stor chance for
at leverandøren allerede har en løsning, alternativt kan diskene swappes med
et andet mærke og du vil i 99% af tilfældene være ude over problemet.

Men jow, der er naturligvis fordele, og dem betaler man ganske meget for
syntes jeg.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 31-01-02 11:02

On Thu, 31 Jan 2002 00:31:39 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

Lige et par kommentarer til dine server-eksempler:

>Lad os tage udgangspunkt i hvad jeg kalder mindste målet for en rigtig
>server:
>
>Compaq DL380 G2
>http://www.compaq.com/products/servers/proliantdl380/

Vi har fem DL360'ere (ved godt, du skrev DL380, men 360'eren er jo
stort set samme maskine?), hvilket har givet masser af erfaring med
deres service-afdelinger.
Den første har kørt perfekt siden vi købte den.
Den anden havde en fejl på boardet og kunne ikke boote - det blev
skiftet.
I den tredje lå der en løs fingerskrue (!) inden i kabinettet ved
levering. Den satte sig på et par udtag på strømforsyningen, hvorfor
maskinen selvsagt ikke kørte (før vi åbnede maskinen og fjernede
skruen).
Den fjerde virker fint.
Den femte har nu for anden gang smidt en blæser i strømforsyningen og
kører derfor ikke (maskinens overvågning slukker selv i tilfælde af
sådan nogle fejl) - vi venter på en service-medarbejder.

Servicen har der dog ikke været de store problemer med, bortset fra at
24-timers on-site blev til 72-timers on-site i forbindelse med den
første fejl (server nummer 2). Heldigt nok, at serveren ikke var i
drift.

>Intel SCB2 Server Board + SR1200 eller SR2200 kabinet.
> [...]

Vi har lige købt en af ovenstående (i SR1200 kabinet) - vi fik den i
går, så jeg har ikke de store erfaringer med den endnu, men den ser ud
til at køre fornuftigt.
Vi har også et par ISP1200 (den gamle 1U-serie), et par ISP2150G (den
gamle 2U-serie) og en enkelt ISP4400 (dual P3-Xeon 700) og alle har
kørt upåklageligt i den periode, vi har haft dem.

> [...]
>eller en Q-Logic eller JNI HBA adapter gør vel ikke serveren mere eller

Hmm, den ene af vores DL360'ere blev leveret med to forskellige
disk-mærker (begge med Compaq-klistermærke på, dog) med dertil hørende
forskelle i størrelsen.

/Tommy

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-01-02 19:52

Hej tommy@econsult.dk (Tommy Eriksen)

>Vi har fem DL360'ere (ved godt, du skrev DL380, men 360'eren er jo
>stort set samme maskine?)

Nej, det er faktisk langt fra samme maskine. Det er en 1U boks med et
helt andet layout og andre specifikationer. Af og til er man uheldig.
Det gælder såmænd uanset om man køber cpq, dell eller intel.

>Hmm, den ene af vores DL360'ere blev leveret med to forskellige
>disk-mærker (begge med Compaq-klistermærke på, dog) med dertil hørende
>forskelle i størrelsen.

Compaq fremstiller ikke diske, så det er helt naturligt at du får
diske fra forskellige underleverandører.

De opfylder dog cpq's krav og de er dækket af den samme garanti uanset
om de hedder IBM, Fujitsu eller Seagate.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 31-01-02 23:43

Ja, det kan være et problem f.eks. at have en spare der er 20 MB mindre end
resten af diskene i systemet, hvis man ikke tager højde for det når man
builder raid sets, men der er udelukkende et spørgmål om at læse manualen og
derefter tage højde for dette.

> Compaq fremstiller ikke diske, så det er helt naturligt at du får
> diske fra forskellige underleverandører.

Men bestemt ikke en fordel, historien er fuld af sjove og mindre sjove
historier om RAID og firmware på diske, jeg er sikker på at der er nogen
hvor Compaq nævnt også.

> De opfylder dog cpq's krav og de er dækket af den samme garanti uanset
> om de hedder IBM, Fujitsu eller Seagate.

Firmware H80S på IBM Ultrastar 36LZX serien havde en generel bug i
forbindelse med hard SCSI bus reset, og den ser man som regel på SCSI bussen
hver gang en server cold booter, ingen problemer hvis diskene skal spinde
op, men periodisk låste diske hvis de får en spinup kommando og allerede
kører.

Altså periodisk meldes tilfældige diske døde ved reboot, en efterfølgende
reboot og disken kunne rebuildes og køre fint igen, næste reboot ingen
problemer, næste reboot en eller flere andre diske gør det samme.

Alt siger controller, backplane, ja faktisk alt andet end diskene virker
logisk.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-01-02 23:55

> [...]

>Men bestemt ikke en fordel, historien er fuld af sjove og mindre sjove
>historier om RAID og firmware på diske, jeg er sikker på at der er nogen

Formentlig. Det værste jeg har oplevet var en redundant online RAID
controller der døde og trak den aktive controller med sig ved boot.

Jeg har set min del af defekte diske, men de fleste har jeg fået
pre-failure warnings på og skiftet dem inden de døde - og de par
stykker der faldt døde om har jeg skiftet online og uden probs af
nogen art.

Det er min helt klare opfattelse af compaq om noget har styr på deres
diske og raid.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 01-02-02 09:24

On Thu, 31 Jan 2002 19:52:24 +0100, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Hej tommy@econsult.dk (Tommy Eriksen)
>
>Af og til er man uheldig.
>Det gælder såmænd uanset om man køber cpq, dell eller intel.

Yeps - men ud af fem maskiner var der
To, der virkede ved levering.
En, hvor vi selv kunne rette fejlen (dårlig samlekvalitet)
To, hvor vi måtte vente på en service-fætter for at få fejlen rettet -
og en af disse fejlede så igen inden for en uge.

>Compaq fremstiller ikke diske, så det er helt naturligt at du får
>diske fra forskellige underleverandører.

Yeps, den er jeg med på. Men stadig synes jeg ikke det virker særlig
"gennemført" at jeg, til den samme maskine, får leveret to diske med
10-20MB størrelsesforskel.

/Tommy