Antisemitisme i Københavns Domkirke
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 30-01-02 15:23

Antisemitisme i Vor Frue
Af Johs. H. Christensen, sognepræst i Skovshoved

Kan retssamfundet acceptere, at en af folkekirkens højest placerede (og
gagerede!) prælater åbenlyst deltager i ulovligheder? spørger dagens
kronikør og udbeder sig svar af minister og biskop

Julesøndag 2001 besteg hans velærværdighed, domprovst Anders Gadegaard
prædikestolen i Københavns Domkirke, Vor Frue og holdt en prædiken om
"barnemordet i Bethlehem". I den anledning kunne han forklare den
forsvindende menighed, at »den grusomme historie om Herodes barnemord i
Bethlehem har gentaget sig i det år, som nu er gået. Børn, kvinder og
børn myrdes af magthaverne i Bethlehem«.

Det ved Gadegaard helt sikker, for han har selv været i Bethlehem.

Sammenligningen har hensat formanden for Mosaisk Troessamfund, Jacques
Blum og tidligere overrabbiner, Bent Melchior, i noget nær
gammeltestamentlig vrede. Med sit lighedstegn mellem Herodes
"forbrydelse" og den israelske besættelsesmagt gør domprovsten sig efter
Melchiors mening »skyldig i den groveste antisemitisme, vi mindes at
have hørt fra en præst i Danmark«.

Det er svært for ikke at sige umuligt at være uenig med Blum og
Melchior. Af flere grunde:

Resten kan læses på

http://www.jp.dk/cgi-bin/dbpublish.dll?page=internetavisen/meninger/arti
kel&art_id=3582851
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-01-02 16:30

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "forbrydelse" og den israelske besættelsesmagt gør domprovsten sig efter
> Melchiors mening »skyldig i den groveste antisemitisme, vi mindes at

"Grov antisemitisme?"

Jeg har da stor forståelse for MODERATE jøder, og jeg er endda selv temmelig
zionistisk, da jeg mener at jøderne har ret til Israel, men hvordan kan det
dog være at jøderne klynker antisemitisme og spiller martyrer, hvis man
påtaler deres adfærd over for palæstinenserne?

Tag nu f.eks. Sharon, der med sin berømte massakre på to palestinænsiske
flygtningelejre bestemt ikke lader Herodes noget tilbage...

Skule jeg være heilende nazist og tilhænger af gaskamre, fordi jeg ytrer at
den mand er et nederdrægtigt svin?

Desværre lever jøderne med deres klynkeri kun alt for godt op til den
RIGTIGE nazistiske antisemitismes billede af dem: Som nogle feje
skiderikker, der konstant dækker sig i martyriets hellige glorie, mens de på
den anden side ikke lader andre få den behandling, som de selv appelerer
til.

Det er som at se Leni Riefenstahl-instruerede tyske propaganda film fra
krigen.
Min kusine, Siri Aronsen, har i øvrigt sammen med sin daværende kæreste og
studiekammerat Morten Brask skrevet en bog om disse film. Den hedder "Jøden
og Arieren".

Jeg er efterhånden til træt af at høre Holocaustmartyriet blive brugt som
universalundskyldning, ligesom jeg er dødtræt af at høre amerikanere anvende
deres indsats under Krigen til at legitimere sig som Verdensherrer...

Man forråder fra nulevende jøders side de rigtige ofre for disse
forbrydelser ved selv at begå nogle, der ligner til forveksling.

Jeg kan ikke se den store ideologiske forskel på en glødende nazist og en
israeler, der tilsyneladende mener at arabere er andenrangsmennesker om
overhovedet mennesker.

At nogle kristne så som Mogens "Moses" Hansen har en syg og overdreven
sympati for jøder og er kristen zionist, mener jeg skyldes en misforståelse,
da han jo hævder at være kristen. Men han kalder sig jo også Moses...

FUT: dk.politik

Anders Peter Johnsen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 30-01-02 20:40

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
misforståelse,
> da han jo hævder at være kristen. Men han kalder sig jo også Moses...

Hids dig nu lige lidt ned i et sobert toneleje.
Skal vi nu til at have den diskussion vedr. Moses Hansen og hans navn igen?
Det troede jeg var overstået, da Erik Larsen gik helt bananas og kaldte både
det ene og det andet
Er det din korttidshukommelse der er smuttet. : )

Citat fra brev fra Moses Hansen.
"Da jeg begyndte på min PÅ JAGT EFTER LIVET, startede
udenlands-eventyret i Israel - i første omgang næsten ét år.
Jøderne kunne ikke sige Mogens uden næsten at slå sløjfe på
tungen. Da de så Mogens på skrift, udbrød de: "Ah, Moshe!"
Ret hurtigt blev Mogens til Moshe og Moses deroppe i Kibbutz Dafna.
Ca. to år senere købte jeg navnet Moses, da det var alt, jeg hørte.
Så det har været mit officielle og ægte navn siden ca. 1968.
det brusende, dræbende hav.
Altså er mit fulde navn på min navneattest, CPR, pas og deslige:
Moses Mogens Zorba Hansen.
Så nu kan du lukke munden på de der diskussionslystne hoveder.
Selvfølgelig har jeg ret til at kalde mig det, jeg hedder."
Citat slut.

Så vær lige så venlig at stoppe denne del af diskussionen, og begynd ikke
som Erik Larsen at sprede løgne om Moses Hansen, men hold dig til noget du
ved noget om. Jeg er meget neutral ang. Moses Hansen, og ang. hans frelse,
synes jeg både du og jeg, skal lade det være en sag mellem Moses og Gud.

Fortsæt så bare din diskussion med Per Erik Ronne.

Med venlig hilsen
Ernst

+Den som forsøger at fly fra sandheden, forsøger at flygte fra Gud+

Fra : P.N.

Dato : 30-01-02 22:50

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
både
> det ene og det andet
> Er det din korttidshukommelse der er smuttet. : )

jamen Anders har da ret i det han skriver om Moses Hansen, iøvrigt har samme
Moses Hansen indrømmet at have forsøgt at begå lejemord ikkesandt. Så der jo
ikke noget at komme efter der.

P.N.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 31-01-02 00:25

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
samme
> Moses Hansen indrømmet at have forsøgt at begå lejemord ikkesandt. Så der

Jeg troede ellers det er Jesus der sidder ved Gud Faders højre hånd, men
pladsen der er vist ved at blive trang. Både dig og Anders har åbenbart så
meget åndelig indsigt og autoritet, at I har mod og mandshjerte til at dømme
og fordømme Moses Hansen som *syg* *hævder at være kristen* *Men han kalder
sig jo også Moses... *
Ak ja, det er da godt at Gud har dommere her på Jorden og da i særdeleshed
her i NG.
Ak ja, her gik jeg og troede, at Gud var DOMMEREN. Hvilken vranglære jeg har
været underlagt i Folkekirken og andre steder. Man har endog lært mig, at
med
den dom vi selv dømmer andre, skal vi selv dømmes. Nu ved jeg snart ikke om
jeg skal lytte til Gud Faders Ord, eller *reservedommere* P.N. og Anders's
ord.
Jeg tror nu alligevel, jeg helst vil stole på Guds Ord, selv om I jo så nok
bliver skuffede.
Hvis I en dag skulle få brug for at hive *bjælken* ud af jeres øjne, så må I
nok henvende jer til Dommeren og alle dommere (også jer) og bede om hjælp.

Gud velsigne jer begge og Gud velsigne sit folk Israel, med de fejl de nu
engang begår.
Ernst

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-01-02 01:59

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> samme
> jo

Menes der ikke selvmord??

> [...]
dømme
> og fordømme Moses Hansen som *syg* *hævder at være kristen* *Men han

Tror du det er uden grund at Moses aldrig kan komme til at tale i en
Pinsekirke???

> [...]
>
> Gud velsigne jer begge og Gud velsigne sit folk Israel, med de fejl de nu

Gud velsigner kun sit folk Israel når det i lydighed til Bibelen vandre på
hans bude og befalinger. Om der er det Jødiske folk Paulus beskriver som
omskæret på hjertet, eller det folk MMZH kæmper for i Palestina, så er der
kun frelse i Jesus Kristus, og ingen af parterne opnår frelse ved deres egen
private frelseplan.

Gud er ikke med det Jødiske Palestina og Gud har aldrig lovet dem et Jødisk
Israel med et Tempel i Jerusalem.

Desuden skal Moskeén i Jerusalem fjernes først hvis MMZH havde ret, for den
står på Tempel og brændeofferpladsen.

Spørgsmål til dig Ernst;

Hvis Templet bliver genopbygget, skal syndeoffer og forsoningsoffer så igen
foregå i GT-regi og Gud forlade sit løfte til alle mennesker om frelse i den
nye Pagt ved Jesus Kristi blod og forsoningoffer.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-02-02 11:43

?

> [...]

dømme
> og fordømme Moses Hansen som *syg* *hævder at være kristen* *Men han

Ja?

Det ER da noget underligt noget?

> Ak ja, det er da godt at Gud har dommere her på Jorden og da i særdeleshed
> her i NG.
> Ak ja, her gik jeg og troede, at Gud var DOMMEREN.

Nej, det er da Mogens Hansen, der er DOMMEREN?

> [...]
om
> jeg skal lytte til Gud Faders Ord, eller *reservedommere* P.N. og

Jeg troede ellers at det var Mogens Hansen, som var din overdommer og
profet?

> [...]
> nok henvende jer til Dommeren og alle dommere (også jer) og bede om hjælp.

"Åh, Vorherre, tilgiv mig at jeg har syndet imod din udvalgte profet Moses
Hansen...."

Nå, ikke?

> Gud velsigne jer begge og Gud velsigne sit folk Israel, med de fejl de nu
> engang begår.
> Ernst

Israels status som Guds Folk kan nemlig diskuteres:

De var Guds Folk under den hedengangne jødiske Sinajpagt. Men I
Kristendommen, som slet ikke beskæftiger sig med den jordiske geografi og
ikke anerkender Templet, er det de kristne som er arvinger til Riget.

Og det har "Moses" vist glemt! Han blander jo tydeligvis nyt og gammelt
sammen i een stor uskøn pærevælling, og taler på den ene side grimt om
"fortabte" danskere, der er medlemmer af Folkekirken og på den anden side
lefler han for jøder som ikke vil anerkende Jesus...

Det er da sørme paradoksalt?

Anders Peter Johnsen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 02-02-02 20:57

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

klippet for en stor dynge p..

Få så de briller op på din smukke næsetip og læs det jeg skriver, eller lad
være at kommentere det.
Det er da noget af det mest intetsigende nonsens du endnu har forfattet.
Men da du tilsyneladende både er blind og halvsenil, kan jeg godt gentage
hvad jeg tidligere har skrevet.
Moses Hansen er ikke min Guru.
Jeg har ofte i stærke vendinger kritiseret ham for hans offentlige
fremtræden.
Jeg har intet med ham at gøre, kender ham ikke, har aldrig hørt ham face to
face.
Jeg måtte dokumentere at han lovligt hedder Moses Hansen.
Jeg har skrevet, at Moses Hansens frelse er et mellemværende mellem ham og
Gud og at jeg ikke vil dømme ham. Det er der mindst en flok på 3-4 hylende
ulve i flok, som har sat sig ned som dommere i NG.
Jeg skrev, at DOMMEREN er Gud, men det sk.... I på.
Jeg hverken forsvarer eller tiljubler Moses Hansen, men direkte løgne
fremført
her i NG om ham og for den sags skyld alle andre, vil jeg til hver en tid gå
i brechen for.
Må vi se bevis for det, eller blive henvist til det.

Har I virkelig ikke ikke andet at gi' jer til, end at hyle op som en flok
feje ulve, og over for een som ikke deltager her. Hvornår har I sidst vidnet
om Jesus, eller ført et menneske til Ham. Fortæl nogle vidnesbyrd om det.

Det er dybt go'nat at læse din respons APJ

Jesus skal komme og dømme verden. Tak og lov, at han elsker enhver, men
Bibelen taler sit tydelige sprog om skriftkloge - folk som mener at være så
viise,
at de tror sig berettigget til at dømme og fordømme.

Slut
Ernst

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-02-02 04:46

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Ernst, hvis du bare ville være rar at læse, hvad jeg efter al min arkasme
skriver:

[...]

Er det p**?

Og gider du at svare på dèt i stedet for mine indledende
"paradefornærmelser"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 06-02-02 18:00

> "Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ernst, hvis du bare ville være rar at læse, hvad jeg efter al min arkasme
> skriver:

Nej, for du har overhovedet ikke fattet en disse af det jeg skrev.

> "Israels status som Guds Folk kan nemlig diskuteres:

klip

> Er det p**?

Ja

> Og gider du at svare på dèt i stedet for mine indledende
> "paradefornærmelser"?

Nej

> Mvh
> Anders Peter Johnsen

Fortsæt bare dine fordømmelser af Israel, Moses Hansen, ja, jeg ved snart
ikke hvem du synes er *rigtige* kristne, bortset fra dig selv, naturligvis.

vh.
Ernst

En diskussion for diskussionens skyld er tom og formålsløs.

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-01-02 01:30

> [...]
både
> det ene og det andet
> Er det din korttidshukommelse der er smuttet. : )

Min hukommelse fejler ikke noget, men skal jeg drages ind i debatten så læs
nederst

> [...]
> Så nu kan du lukke munden på de der diskussionslystne hoveder.
> Selvfølgelig har jeg ret til at kalde mig det, jeg hedder."

Jeg skrev for en tid siden at han hed " Mogens Moses Zorba Hansen ", det var
altså ikke rigtigt. Så må I alle undskylde min frjltagelse, det var slet
ikke pænt af mig.

> [...]
> synes jeg både du og jeg, skal lade det være en sag mellem Moses og Gud.

Jeg ved ikke andet, end at jeg skrev at MMZH er en Fældeskirkelig Økumenisk
falsk profet, hvis profetier ikke kommer i opfyldelse gang på gang og at
hans "Jøde ophøjelse" i Israel er værer end da han først svigtede Apstolsk
kirke til fordel for LO, og så dreje rundt og gik tilbage til ApK fuld af
LO.

> Fortsæt så bare din diskussion med Per Erik Ronne.
>
> Med venlig hilsen
> Ernst
>
> +Den som forsøger at fly fra sandheden, forsøger at flygte fra Gud+

Hvor mange byer blev indtaget med korset på nakken, alle de MMZH
profeterede???
Blev 25% af Ikast mon frelst, som der var profeteret???

+ vil du løbe fra de sandheder, du ikke vi erkende din Guro er medskyldig i,
så løber du fra Gud??? +

Erik L

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 31-01-02 03:04

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Blev 25% af Ikast mon frelst, som der var profeteret???
>
> + vil du løbe fra de sandheder, du ikke vi erkende din Guro er medskyldig

Jeg kan se du ikke har forandret dig, så du er *blokket* igen.
Ha' det godt på din måde.
Ernst

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-01-02 15:45

> i,

> Jeg kan se du ikke har forandret dig, så du er *blokket* igen.
> Ha' det godt på din måde.
> Ernst

Ja; Det er nemmere end at indrømme sandheden om din Guro!

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 31-01-02 12:06

> [...]
> synes jeg både du og jeg, skal lade det være en sag mellem Moses og Gud.

Jeg kan sagtens følge dig i dette Ernst, men desvære er det således at
"visse" personer (både kristne og ikke kristne) har mere travlt med at slå
ned på ting de ikke kender, frem for at sætte sig ind i sagerne de udtaler
sig om. Nu er Moses Hansen jo efterhånden blevet en kendt person i dette
land, hvilket gør ham til et oplagt mål for kritikkere af fundamentalistisk
kristendom og deres profilerring af egne synspunkter. Det er der nok ikke så
meget at gøre ved, men hvad værre er, bliver Moses Hansen også, gang på
gang, genstand for "intern" diskussion mellem kristne, en diskussion som
ikke går så meget på indhold som den går på optræden. Langt de fleste kendte
prædikanter har på et eller andet tidspunkt i deres tjeneste begået dumheder
og sagt forkerte ting, også Moses Hansen (min mening) og disse mere eller
mindre fatale handlinger og udsagn forfølger dem resten af deres dage.
HVORFOR ? Fordi der i kristendommen er indbygget faktore som "sandhed" og
"løgn" og fordi der altid vil være dem som kræver patentet på "sandheden"
ved at beskylde andre for "løgn". En på samme tid, meget enkel og utrolig
kompliceret tilstand hos det klare flertal af kristne, som næppe, når det
kommer til stykket, udtrykker andet end det mennesket er fra naturens side,
af kød og blod.

--

E.Dalgas

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 31-01-02 13:19

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> kompliceret tilstand hos det klare flertal af kristne, som næppe, når det
> kommer til stykket, udtrykker andet end det mennesket er fra naturens

Fint og sagligt formuleret. Jeg kan ikke fordømme Moses Hansens, fordi han
gør og siger ting jeg ikke bryder mig om, og det er langt fra alt hvad han
gør,
jeg synes er særlig "smart". Jeg kender ikke Moses Hansen personligt, og har
intet med ham at gøre, ud over jeg sendte en mail til ham og bad om en
nærmere
forklaring på hans navneskift.
Fordi jeg reagerer som jeg gør, er fordi jeg betragter Moses Hansen som lem

det samme legeme som mig selv; for mig er han kristen til det modsatte er
bevist.
Selvfølgelig er Moses Hansen offentlig kendt på godt og ondt og burde nogen
gange nok tænke lidt over det, inden han farer ud med bål og brand.
At han er fundamentalist - tja - vel ikke mere end mange kristne. Jeg tror
jo også
på hele Bibelen og betvivler ikke dens guddommelige ægthed. At min
"fundamentalistiske" kristendom udleves i det stille - tja, det er måske
ikke så godt.
Af kød og blod - det er vi. Derfor begår vi dagligt fejl i tanke og
handling - også
Moses Hansen.
Som kristne kan vi godt vurdere, diskutere og kritisere, men man kan godt
gøre
det på en saglig og rimelig sandfærdig måde.

Det var såmænd bare det.

Guds velsignelse i Jesu navn
Ernst

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 31-01-02 02:45

> [...]

> overdreven sympati for jøder og er kristen zionist, mener jeg
> skyldes en misforståelse, da han jo hævder at være kristen. Men

Et glimragende indlæg - lige på kornet !!

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Arcana

Dato : 31-01-02 21:41

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> skrev i en meddelelse

(...snip et par hundrede linjer citat...)

> Et glimragende indlæg - lige på kornet !!

Og derfor mener du, at du skal sende det én gang til, selv om det står lige
oven over dit eget indlæg?

/arcana

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 06:34

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i

> (...snip et par hundrede linjer citat...)

> Og derfor mener du, at du skal sende det én gang til, selv om
> det står lige oven over dit eget indlæg?

Godt set - du er rigtig dygtig.

Indlægget var nemlig så godt at det fortjente (mindst) en
genudgivelse.

Fra : Jesper Ø

Dato : 30-01-02 16:35

in article 1f6txcg.npgebb1dyo2wxN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 30/01/02 15:23:

> [...]
> have hørt fra en præst i Danmark«.
>
> Det er svært for ikke at sige umuligt at være uenig med Blum og

Johannes H. Chistensen smører tykt på og det gjorde Domprovst Anders
Gadegaard muligvis også. Men Jerusalem er nu engang hellig stad for kristne
og derfor kan Folkekirken naturligvis ikke være uinteresseret i hvordan
magthaverne i den hellige stad gebærder sig, uanset om disse måtte være
kristne, jøder eller muhamedanere. Og så kan man diskutere om domprovsten
ikke burde have afbalanceret sin kritik ved også at fordømme
terrororganisationerne (Hamas, Islamisk Jihad, Al Axa Martyrerne m. Fl.).
Hertil er kun at sige at man må forvente en noget anden opførsel af en
lovlig regering end af en terrorgruppe. I går indrykkende 50 israelske
befalingsmænd og reserveofficerer en helsidesannonce i Israels største
dagblad hvor de tog afstand fra den israleske hærs brutale fremfærd på
Vestbredden og i Gaza og meddeler samtidigt at de nægter i fremtiden at gøre
tjeneste i de besatte områder.Ialt har 500 israelske soldater til dato
nægtet at forrette krigstjeneste i de besatte områder. Det må siges at være
noget der sætter domprovstens udtalelser i relief.

--
Jesper
OS X does not crash.. operators do

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 31-01-02 02:43

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) skrev i

> [...]
> historie om Herodes barnemord i Bethlehem har gentaget sig i
> det år, som nu er gået. Børn, kvinder og børn myrdes af

Det er jo 100% korrekt - men en domprovst skal vel lyve for at
tilfredsstille de blodtørsdige israelere...