gemme alt i programmet
Fra : Tina Hoffmann

Dato : 30-01-02 14:56

Jeg har lavet et program med mange text- og listboxe, og nu vil jeg gerne
kunne gemme de oplysninger som står i dem ved at trykke på en knap, men jeg
mangler en kode til det. Nogen forslag?

Fra : Carsten Suurland

Dato : 30-01-02 15:16

Hej Tina

En nem måde at gøre det på, er ved hjælp af SaveSetting og GetSetting.
De gemmer i registreringsdatabasen (et sted oprettet specielt til VB
programmer)

Alternativt kan du gemme til en tekstfil.

/Carsten Suurland

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-01-02 23:10

Tina Hoffmann skrev:
> [...]
gerne
> kunne gemme de oplysninger som står i dem ved at trykke på en knap,

Du kan gennemgå hver eneste text- og listbox én efter én og gemme
indholdet i registreringbasen eller en fil (som Carsten S. så udmærket
foreslår). Dette er tungt og kedeligt, og når der kommer en ny box
til, glemmer du formentlig at tilføje den til din gemme rutine.

Hvis du derimod kun opretter ét control-array med textboxe og ét med
listboxe, kan du i gemme-rutinen (og i indlæsesningsrutinen) blot løbe
elementerne i array'et igennem. Tilføjes en ny f.eks. textbox, skal
din rutine naturligvis selv opdage dette og tage den med (Count
og/eller Ubound).

Så har du naturligvis problemet med at de alle hedder det samme (og
det kun er indexet, som varierer), men det kan man løse ved at oprette
et antal konstanter (eller enum's), som kan bruges til at "navngive"
boxene. F.eks. som her:

Enum TextBoxe
Input1 = 0
Input2 = 1
Resultat = 2
End Enum
Textbx(Resultat).Text = Textbx(Input1).Text & Textbx(Input2).Text

Det burde også være muligt at oprette variabler, og sætte dem til at
pege på boxene, men der skal man være lidt varsom, når man lukker
formen. Forkert brug kan hindre at formen forsvinder fra memory.
Eksempel:

Dim Input1 As TextBox
Dim Input2 As TextBox
Dim Resultat As TextBox

Set Input1 = Textbx(0)
Set Input2 = Textbx(1)
Set Resultat = Textbx(2)

Resultat.Text = Input1.Text & Input2.Text

En sidste udvej er naturlivis en skøn blanding af de hele krydret med
dine egne gode idéer.

God fornøjelse.

-------
Tomas