IHC-anlæg.
Fra : Jesper Hansen

Dato : 30-01-02 14:21

Hej med jer.

Er Subj, noget der kan anbefales ved nybyggeri eller er det alt for dyrt
ift. hvad man får for pengene.
Hvad er egentlig merprisen for installation af et sådant -bare i
"begynder-versionen" uden en masse pjank ift. en standard elentreprise i et
enfamiliehus.

Mvh

Jesper

Fra : Soren Pedersen

Dato : 30-01-02 16:53

ca. 20.000 - Det som du skal være opmærksom på at en standart installation
kun gælder udtagene, og ikke inkluderer stikkontakterne - Det er ellers dér
jeg kan se den helt store fordel, men det koster ca. 10.000 ekstra.
Derhjemme bruger vi stort set ikke udtagene, så i vores tilfælde ville IHC
(som det iøvrigt ikke hedder mere) være spild af penge.
Jeg udtaler mig på baggrund af et tilbud vi selv fil lavet, og er IKKE
proffesionel på området.

Mvh
/Søren

Fra : Mogens

Dato : 30-01-02 18:37

On 30 Jan 2002 14:20:40 +0100, "Jesper Hansen" <noone@nowhere.com>
wrote:

> [...]
>Hvad er egentlig merprisen for installation af et sådant -bare i
>"begynder-versionen" uden en masse pjank ift. en standard elentreprise i et

Det bør ikke være ret meget dyrere end en standard installation, men
du opnår en masse fordele. Vi fik det lavet da vi byggede, og har
bestemt ikke fortrudt. Du kan selv programmere og ændre i opsætningen,
eks. automatisk tænding af udelys om vinteren, ændre korrespondancer
etc. Desuden har vi lysdæmpere 5 steder og det virker godt - men
dæmperne er forholdsvist dyre (omkring en tusse pr. stk.).
Du skal i øvrigt ikke regne med at kunne bruge IHC'en til en
tyverialarm - PIR-følerne er alt for sensible så der skal man have et
separat alarmsystem.

Skulle jeg bygge nyt i dag ville jeg desuden få trukket EDB-kabling
mellem alle rum (nok PDS). Mon ikke vi i en ikke så fjern fremtid kan
køre både audio/video og Internet over samme netværk, og så kan det
ikke koste mange kroner at få trukket dette kabel når nu elektrikeren
alligevel har gang i fræseren ?

Hilsen Mogens

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 30-01-02 19:41

Hej
Jeg har det i mit nye hus, det er dog den model der bliver lavet hos
Elektromatik i Hadsten, men stort se det samme. Det kostede 7-8000 kr.
ekstra, og de er givet godt ud, små fikse kontakter med en lysdiode så man
på afstand kan se at lyset er glemt. Vi har ved yder døren en afbryder der
slukker alt lys i huset, -som ikke er programmeret fra - sæt ur til at tænde
og slukke når du er på ferie, og andet som omtalt ovenfor. Sørg for at få et
anlæg at se inden du kommer for langt med byggeriet, vi besøgte fabrikken i
Hadsten, men det er bedre i et hus. Kommer du m,midt mellem Århus og Randers
kan du se vores.
Gunnar

Fra : Jesper Hansen

Dato : 31-01-02 12:01

> Hej
> Jeg har det i mit nye hus, det er dog den model der bliver lavet hos
> Elektromatik i Hadsten, men stort se det samme. Det kostede 7-8000 kr.

Det var da afsindigt billigt ift. nogle af de andre svar i gruppen, hvad er
lige "problemet" siden det var så billigt. Det lyder da som om I har fået en
masse moduler med ekstra?

Mvh Jesper

Fra : Nina Hald

Dato : 01-02-02 17:38

Hej Jesper
læs lige hvad der står igen, der står 7-8000 kr - ekstra - .
hilsen Nina Hald.

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-02-02 17:24

"Nina Hald" <ninahald@privat.dk> wrote:

>læs lige hvad der står igen, der står 7-8000 kr - ekstra - .

Og?

Er det da ikke afsindigt billigt i forhold til de priser, vi andre har
nævnt?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-01-02 19:07

> [...]

>Hvad er egentlig merprisen for installation af et sådant -bare i
>"begynder-versionen" uden en masse pjank ift. en standard elentreprise i et

Vi gav 16.000,- ekstra incl. moms. For de penge fik vi separate relæer
på alle lampesteder, samt et ekstra relæ pr. rum, som _nogle_ af
stikkontakterne er sat til.

Til Mogens:
Der er ingen grund til at trække EDB-kabler, bare fordi man regner med
at få brug for dem i fremtiden. Standarderne kan jo alligevel være
ændret til den tid, så man skal bruge nogle helt andre kabler. Det er
efter min mening bedre at få væggene fyldt med tomme kabelrør, som man
senere kan putte kabler i efter behov. Vi gav 250,- pr. rør.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Glenn Hartvig

Dato : 31-01-02 22:18

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er egentlig merprisen for installation af et sådant -bare i
> "begynder-versionen" uden en masse pjank ift. en standard elentreprise i

Hej

jeg har hørt det skulle koste 10 - 20% mere for matriale
end en almidelig hus installation.
men hvis man skal have avanseret styring feks. alarm
lysdæmpere og andet gejl
bliver det nok en hel del dyre

hilsen Glenn