Andet multimedie
bentjuul 3670
Køb af Pantonevifte (off-topic?)
Fra : Sven Jenisch

Dato : 30-01-02 11:14

Hej, og undskyld, hvis jeg er lidt off-topic med mit spørgsmål.
Jeg kunne ikke finde en nyhedsgruppe, der passede helt perfekt til det.
Håber, det er ok

Jeg skal købe en Pantone farvevifte - den med Pantone til cmyk-værdier.
Den er til at finde ved Tegnecenter og Computerstore, men koster ca.
1.200,- ex. moms, hvilket jeg synes er lige rigeligt dyrt.
Er der en venlig sjæl, der ved om de kan købes billigere et andet sted?
Evt. på Nettet.
Mail mig gerne svar direkte til min e-mail.
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Sven Jenisch
sven@jenisch.dk

Fra : Thomas

Dato : 30-01-02 11:51

"Sven Jenisch" <sven@jenisch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1.200,- ex. moms, hvilket jeg synes er lige rigeligt dyrt.
> Er der en venlig sjæl, der ved om de kan købes billigere et andet sted?

Jeg ved ikke hvor du kan købe en ny billigere, men hvis der er nogend er
tilbyder dig en brugt, så vær opmærksom på, at den ikke er helt præcis.
Afhængig af hvordan den har været opbevaret og behandlet, så kan farverne på
den og en ny variere.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : John Vedsegaard

Dato : 30-01-02 22:16

Jeg går ud fra du mener på papir.
Mon ikke en engros farvehandler har sådan en?
f.eks. koster en NCS vifte kun 300.00 + moms hos PP-farver.
Pantone findes i photoshop, men lad være med at tro du bare kan printe det
ud - farverne passer overhovedet ikke når de kommer ud af en printer.

Du kan muligvis også bruge linket http://www.pantone.com/ Her burde du kunne
finde en lokal forhandler. Du skal lede efter forhandlere som sælger
industrimaling, alternativt kunne du jo spørge på arkitektskolen! De må vide
hvor det fås.
og derfra hente filen
http://www.pantone.com/hexachrome/pages/designprimer.pdf

Her er et uddrag fra Photoshop help:
[CUT]
The Photoshop Color Picker supports various color systems:

PANTONE®

Used for printing inks. Each PANTONE color has a specified CMYK equivalent.
To select a PANTONE color, first determine the ink color you want, using
either the PANTONE Color Formula Guide 747XR or an ink chart obtained from
your printer. PANTONE books are available from printers and graphic arts
supply stores.
You can select from PANTONE Coated, PANTONE Uncoated, PANTONE Process, and
PANTONE ProSim custom colors. (Contact PANTONE, Inc. in Carlstadt, New
Jersey, U.S.A.)
[SLUT PÅ CUT

]

Fra : Thomas

Dato : 31-01-02 07:57

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg går ud fra du mener på papir.
> Mon ikke en engros farvehandler har sådan en?

Det tror jeg ikke, jeg mener ikke de kører med det farvesystem. De har hvert
sit eget system alt efter om det er Sadolin, Dyrups etc. Farven er den
samme, de har blot forskellige koder til den.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-01-02 09:25

"Thomas" <flash@it.dk> wrote in message
> [...]
> sit eget system alt efter om det er Sadolin, Dyrups etc. Farven er den
> samme, de har blot forskellige koder til den.

Bygningsfarver kører generelt efter NCS (Natural Color System), og kan ikke
sammenlignes med Pantone* (Det gælder både farvehandlere og
arkitektskolen...).

NCS systemet er grundlaget, men flere farvehandlere konverterer det til
deres egne koder aht. markedsføring. Flügger kører dog med de rene NCS tal.

/Per

* NCS er en beskrivelse af den færdige farve. Den opstår hos farvehandleren
ved en blanding af talrige pigmenter. Dette blandingsforhold er
malingsproducentens egen (fabrikshemmelighed). Pantone systemet er derimod
netop åbent, og beregnet på, at alle og enhver i princippet skal kunne
blande farver efter det.

Fra : Sven Jenisch

Dato : 31-01-02 10:16

Hej alle og tak for responsen.

Jeg skal primært bruge Pantone-viften til at vælge staffagefarver til
trykte medier, og fordi jeg netop IKKE - trods en professionel
kalibrering - kan stole på skærmens udtryk.
Derfor er det et meget vigtigt værktøj i farvedefinering. Både til at
finde Pantone-farven men også den nærmeste CMYK-værdi for Pantonefarven.

Desværre kan man ikke bruge farvehandlernes skalaer, da de bruger
systemer, der ikke er Pantoneværdier/kompatible. Der er både NCS, RAL og
lign. værdier, men dem kan jeg ikke bruge.

Vedr. prisen så må jeg give Thomas ret i, at den nok ikke findes
billigere. Det er ikke et kæmpebeløb, men hvis jeg nu kan spare bare et
par hundrede kroner...

Sven Jenisch

Fra : Bo Hansen

Dato : 01-02-02 22:24

> en Pantone farvevifte - den med Pantone til cmyk-værdier.
> [...] ca. 1.200,- ex. moms, hvilket jeg synes er lige rigeligt
> dyrt.

Pantones egne vifter _er_ stinkende dyre. Måske kan der
spares noget ved at købe hjem fra udlandet, men de vil
stadig ligge i den dyre ende.

Det overkommelige alternativ finder du her:
http://www.grafisk-litteratur.dk/bkatalog/B14.HTM

Der er tale om sæt á to hæfter med alle Pantones
CMYK-farver i spring på 10%. Det ene hæfte er trykt
på bestrøget (blankt) papir og det andet er trykt
på en mere mat papirtype.

Faktisk får du mere for pengene her, end hvis du køber
en af Pantones egne vifter, der kun viser farverne
på én papirtype.

Prisen? Man tror det er løgn:
250 kr. + forsendelse FOR 25 SÆT!
Altså kr. 10 for et sæt.

Til den pris kunne man frygte, at kvaliteten ikke var
i orden. Men det er den.

Hæfterne er egentlig fremstillet til brug i forbindelse
med undervisningen på Den Grafiske Højskole, som er
stedet, hvor man her i landet uddanner professionelle
grafisk designere, A.D.'ere o.lign. http://www.dgh.dk/ .

Af samme grund (og måske på grund af prisen) sælges
hæfterne kun i klassesæt af 25 stk.

I øvrigt, når vi nu er i gang:

Hæfterne er udgivet af forlaget Grafisk Litteratur,
som laver nogle fremragende bøger. Kig engang på:
http://www.grafisk-litteratur.dk/ .

Enhver, der beskæftiger sig seriøst med typografi,
og grafisk design bør kende disse bøger. Det er
simpelthen de bedste, der findes på dansk.

De fleste af titlerne kan lånes på biblioteket.

Bo H.

Fra : Thomas

Dato : 02-02-02 09:59

"Bo Hansen" <ihnxltrjc001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> CMYK-farver i spring på 10%. Det ene hæfte er trykt
> på bestrøget (blankt) papir og det andet er trykt

Så er det vel ikke længere Pantone-farver ...?

Fra : Sven Jenisch

Dato : 02-02-02 11:57

> Så er det vel ikke længere Pantone-farver ...?

Nej, det er det nemli ikke. Så er der tale om en CMYK-farveskala i
Europa-farver, og det er jo farver i gul, magenta, cyan og sort, der i
forskellige rasterværdier danner den endelige farve, og der er
begrænsninger i, hvor mange farvetoner denne blandingsmetode kan trykke.
Derfor er Pantonefarven fin til det, da deres farver er éen
specialblandet farve i stedet for de 4.

- men det ved i jo godt...

Sven Jenisch

Fra : Bo Hansen

Dato : 02-02-02 16:44

"Sven Jenisch" <sven@jenisch.dk> skrev

> Nej, det er det nemli ikke. Så er der tale om en CMYK-farveskala i
> Europa-farver, og det er jo farver i gul, magenta, cyan og sort,

Jeg må lige gøre opmærksom på, at spørgeren i det oprindelige
indlæg taler om en vifte med "Pantone til cmyk-værdier".
Jeg peger derfor på en farvetabel med CMYK-værdier.

So what's the problem?

Aha, det går så op for mig, at nogle her i tråden tilsyneladende
mener, at betegnelsen "Pantonefarver" er synonym med Pantones
_solid-farver_ .

Men lad os nu lige få på det rene, at der under Pantone-navnet
findes en række farvesystemer og vifter, fx:

- Pantone Process-farver, som bygger på CMYK-blandinger.
Pantones CMYK-farver er realiteten identiske med Europa-
farvesystemet. (Det er den farvetabel, jeg anviser som
alternativ).

- Pantone Solid-farver, der er såkaldte "spot-" eller
staffagefarver, d.v.s. færdigblandede specialfarver,
hvoraf en del ligger væsentligt uden for
CMYK-farvernes farverum / gamut.

- Pantone Hexachrome-farver, der bygger på en trykproces
med seks farver i modsætning til CMYK's fire. Hexachrome
kan simulere ca. 90% af solid-farverne.

Der findes autoriserede (og dyre) Pantone-vifter til alle de nævnte
farvesystemer. Der findes også kombinerede proces/solid-vifter
og hexachronme/solid-vifter, som gør det let at sammenligne.

Se fx her:
http://www.jmt.dk/pantone.asp?section=survivalkits

> Derfor er Pantonefarven fin til det, da deres farver er éen
> specialblandet farve i stedet for de 4.

En noget mangelfuld forklaring, må jeg sige.

> - men det ved i jo godt...

Hmmm...

Bo H.

Fra : Svenne

Dato : 02-02-02 20:07

> [...]
> Aha, det går så op for mig, at nogle her i tråden tilsyneladende
> mener, at betegnelsen "Pantonefarver" er synonym med Pantones

Rolig nu, Bo. Ingen grund til at blodtrykket stiger.
Det er helt fint med dine udredninger, hvilket mange ikke-proffer
sikkert vil sætte pris på, for så er der noget nyt at lære.
Men det, der er "the problem" er at du henviser til noget,
som umiddelbart kun er en cmyk-farveskala, og det var netop
IKKE, hvad spørgeren (mig) bad om i det oprindelige spørgsmål.
Jeg spurgte om "Pantone til cmyk-værdier", og det er den vifte med
Pantone solid-farver og deres nærmeste cmyk-værdier ved siden af.
(hvis du var i tvivl om, hvilken vifte jeg mente, kunne du jo blot
spørge?)

> Derfor er Pantonefarven fin til det, da deres farver er éen
> specialblandet farve i stedet for de 4.
En noget mangelfuld forklaring, må jeg sige.

Ja, hvis du misforstår spørgsmålet er det måske, men hvis du kigger på
mit spørgsmål, som drejer som om solid til process, giver det mening.

> - men det ved i jo godt...
Hmmm...

Du er en spydig herre, hva´?
Når jeg ikke aner, om læserne i denne NG er superproffe grafiske folk
eller folk under uddannelse, vælger jeg at forklare cmyk/pantone-
problematikken i dette indlæg, og slutter af med denne sætning med smiley
for ikke at lege "kloge-åge" over for fagfolkene.
Jeg synes det var meget passende - det synes du ikke...

God weekend og sov godt
*G*

Venlig hilsen fra Sven Jenisch.

Fra : Bo Hansen

Dato : 02-02-02 23:17

Svenne <jenisch68@yahoo.dk> skrev

> Du er en spydig herre, hva´?

Slet ikke til daglig. Jeg blev bare forbigående småknotten,
fordi jeg havde brugt tid på at skrive et hjælpsomt indlæg
med et fagligt korrekt indhold, men blev mødt med nogle svar,
der antydede, at jeg ikke vidste, hvad jeg talte om.

Du skrev "Pantone til cmyk-værdier". Du mente hermed
"Pantones solid-farver i forhold til CMYK". Jeg læste
det som "Pantones vifte med CMYK-farver".
Der kan argumenteres for begge læsemåder.

Hele miseren beror på, at vi gik sprogligt fejl af
hinanden. Så godt ord igen.

Og så tilbage til dit spørgsmål.

For tiden bruger jeg selv et Pantone "Survival Kit", som
jeg købte for et års tid siden hos Tegnecenter i Århus. Det
indeholder 1 Solid-vifte, 1 CMYK-vifte (Process Color Guide) '
og 1 Solid To Process-vifte. Survival Kittet er en del
billigere, end de tre vifter hver for sig. Og så følger
der en opbevaringstaske med, som skåner vifterne mod slid
og lys (falmer mindre).

Desuden fik jeg yderligere 30-35% rabat, fordi der var tale
om "sidste års model". Det kan jeg godt leve med. Måske kan
du også. Prøv i så fald at spørge i Tegnecenter, om de har
en vifte af "gammel model".

Søgning på nettet viste:

Prisen for en ny Solid To Process-vifte alene ligger
tilsyneladende nogenlunde stabilt på en pris, der
svarer til omkring 1200 kr. i de europæiske lande,
jeg har kigget på.

I USA er den billigere - men stadig dyr - priserne
er typisk omkring 95 US Dollar = ca. 820 kroner.
Så kommer der forsendelse til. Men alligevel er
der nok penge at spare ved at bestille hjem fra
USA.

Se fx her: http://www.agfabooks.com/pantone.html

Med venlig hilsen
Bo H.

Fra : Svenne

Dato : 03-02-02 20:43

Jeg forstår dig udmærket, hvis du følte misforstået,
ikke mindst efter dit fine bidrag til mit spørgsmål,
som jeg takker for.
Og især din sidste kommentar vedr. Survival Kit i
Tegnecenter. Jeg fik tilsendt noget materiale fra en
leverandør i lørdags, hvor bl.a. denne pakke bliver
nævnt. Jow, den virker helt perfekt, og jeg skal ned
og kigge på den.

Svenne