/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
HASTER: Forlængelse af garanti?
Fra : Unique


Dato : 30-01-02 10:56

Først en kort historie for at sætte jer ind i sagens sammenhæng - navne og
firmaer er opdigtede:

I 1998 købte Ruth en bærbar computer hos Bents IT. Computeren gik flere
gange i stykker i løbet af første år, og kom til reperation uden problemer.
Det skete så at Bents IT gik konkurs, og overdragede alle
garantireperationer til Per's IT-Reperation. Ruth's computer gik i marts
2001 i stykker, og sendte computeren til reperation hos Per's IT-Reperation.
Gennem hele 2001, prøvede Ruth og flere andre at kontakte firmaet flere
gange telefonisk, da der ikke kom nyheder om computeren, og efter mange
afledningsmanøvre og søforklaringer blev der i januar 2002 sendt 2
anbefalede breve til Per's IT-Reperation, med henblik på at få en løsning på
problemet - 9 mdr. efter computeren blev sendt ind.Computeren blev pludselig
sendt tilbage, kun få dage efter brevene blev modtaget. Der var skiftet
nogle få dele, som firmaet selvfølgelig yder de 2 års garanti på. Men under
reperationstiden (de 9 mdr.) hvor Ruth ikke har kunne bruge sin computer, er
garantiperioden udløbet. Dvs. går en del i stykker (som ikkeblev udskiftet
ved sidste rep.) står reperationen for egen regning.

Spørgsmålet er så: Bør Per's IT-Reperation ikke forlænge garantiperioden på
hele computeren med 9 mdr.??

Paragraffer, love og andre sjove ting modtages med kyshånd!

Mvh
Dan Frederiksen



 
 
Unique (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Unique


Dato : 30-01-02 19:11

Det kan da ikke passe at der ikke er nogen som ved det?!



Povl H. Pedersen (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 31-01-02 01:31

On Wed, 30 Jan 2002 10:55:50 +0100,
Unique <info@NOSPAMuart.dk> wrote:
> Først en kort historie for at sætte jer ind i sagens sammenhæng - navne og
> firmaer er opdigtede:
>
> I 1998 købte Ruth en bærbar computer hos Bents IT. Computeren gik flere
> gange i stykker i løbet af første år, og kom til reperation uden problemer.
> Det skete så at Bents IT gik konkurs, og overdragede alle
> garantireperationer til Per's IT-Reperation. Ruth's computer gik i marts
> 2001 i stykker, og sendte computeren til reperation hos Per's IT-Reperation.
> Gennem hele 2001, prøvede Ruth og flere andre at kontakte firmaet flere
> gange telefonisk, da der ikke kom nyheder om computeren, og efter mange
> afledningsmanøvre og søforklaringer blev der i januar 2002 sendt 2
> anbefalede breve til Per's IT-Reperation, med henblik på at få en løsning på
> problemet - 9 mdr. efter computeren blev sendt ind.Computeren blev pludselig
> sendt tilbage, kun få dage efter brevene blev modtaget. Der var skiftet
> nogle få dele, som firmaet selvfølgelig yder de 2 års garanti på. Men under
> reperationstiden (de 9 mdr.) hvor Ruth ikke har kunne bruge sin computer, er
> garantiperioden udløbet. Dvs. går en del i stykker (som ikkeblev udskiftet
> ved sidste rep.) står reperationen for egen regning.

Hvis Bents IT gr konkurs, så er der principielt ikke nogen til
at stå inde for garantiforpligtelser. Hvis Per's IT-Rep overfor
kunderne har overtaget garantiforpligtelserne, så er det noget andet.
Men generelt skal man ikke købe af dårlige leverandører.

Ruth burde for længe siden havet anmodet om at hæve købet.

> Spørgsmålet er så: Bør Per's IT-Reperation ikke forlænge garantiperioden på
> hele computeren med 9 mdr.??

Nej. Men husk at der er 5 års reklamationsret på alle
reperationer.

> Paragraffer, love og andre sjove ting modtages med kyshånd!

Se forbrugerstyrelsens website.


Peter G C (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-01-02 09:04

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrna5h423.4go.nospam@home.terminal.dk...

[klip]

> Men husk at der er 5 års reklamationsret på alle reperationer.

Det er en misforståelse. Der er ikke en 5 års reklamationsfrist her.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Povl H. Pedersen (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 31-01-02 11:16

On Thu, 31 Jan 2002 09:04:23 +0100,
Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrna5h423.4go.nospam@home.terminal.dk...
>
> [klip]
>
>> Men husk at der er 5 års reklamationsret på alle reperationer.
>
> Det er en misforståelse. Der er ikke en 5 års reklamationsfrist her.

Hvor komer de så ind ?

Du har 1 år (loven med 2 år er jo ikke endelig vedtaget endnu)
reklamationsret. I denne periode kan du konstatere eventuelle
fejl i produktet, og påberåbe dem.

Da du således har påberåbt den, så har du vel den alm. 5
års forældelsesfrist gældende her ?

Jeg kunne ikke lige finde dokumentet hos fs.

Peter G C (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 31-01-02 11:36

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrna5i6al.bgt.nospam@home.terminal.dk...

[klip]

> Du har 1 år (loven med 2 år er jo ikke endelig vedtaget endnu)
> reklamationsret. I denne periode kan du konstatere eventuelle
> fejl i produktet, og påberåbe dem.

Ja - ved køb.

>
> Da du således har påberåbt den, så har du vel den alm. 5
> års forældelsesfrist gældende her ?

Ja. Men om man kan gøre det igen og igen .... det ved jeg ikke rigtig....

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste