Behov for omfangsdræn?
Fra : Brian Matzon

Dato : 30-01-02 10:32

Hej

Min kone og jeg er i gang med at bygge hus, og forleden da vi
var oppe at kigge på grunden lå det nogle store vandpytter.
Godt nok har det regnet meget her på det sidste, men hvis vandet
ikke siver væk relativt hurtigt, vil det vel give problemer i
længden?
Bør vi overveje omfangsdræn?, i så fald skal man så have det
rundt om hele huset?

Jeg læste forskellige steder at man skal regne med en pris på
omkring 1000-1500 kr på meter omfangsdræn, hvilket i så
tilfælde vil være en betydelig udgift (132 m2
+ 41 int. Carport ~ 65.000 kr???)!

/Brian Matzon

Fra : PAR

Dato : 30-01-02 21:12

Kære Brian!
Det er en gylden byggeregel, at vand på terræn altid skal ledes væk fra
bygningen.

Som kort før beskrevet i en mail, står huset faktisk i et hul, hvor vandet
kan stuve op, hvis jorden ikke kan befordre vandet bort.

Under normale forhold, hvor huset er placeret rimeligt højt på terræn eller
med en god højde over grundvandstanden, vil der ingen problemer være.

Terrænforholdene kan du selv vurdere. Teknisk Forvaltning kan oplyse dig om
grundvandshøjden. En jordentreprenør kan sige noget om jordbundsforholdene.
I givet tilfælde kan han foretage en boreprøve, der vil fortælle om jordens
kapacitet.

Hvis det går så galt, at du skal have et omfangsdræn, bør det nok være om
hele huset. Jævnfør 2. sætning i dette svar.

Men spar gysserne i første omgang. Mange gange ordner sagerne af sig selv,
når vandet har fundet en ny vej at løbe væk ad gennem jorden efter
opgravninger og traktose.

PAR

<3c57bd90$0$13979$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : S. B.

Dato : 01-02-02 22:34

Jeg ved ikke hvor du har den pris fra 3" drænrør koster ca 20 kr. pr. meter,
oftes er et 2" nok som er væsentligt billigere

Max beløb i drænrør villle være 1000 kr.
filtersand ville max koste 1000 kr.
leje af gravmaskine ink. udbringelse i en weekend 2500 kr.
div tilslutinng til eks. brønd og fittings 500 kr.

alt i alt en max pris på 5000 kr
kan du ikke selv køre en sådan maskine, kan man få folk til det til en
fornuftig pris.

jeg lagde 150 m. drænrør ned på vores grund, i 2" Det kom til at koste mig
3500 kr. (jeg hentede selv gravmaskinen)
det kunne jeg sagtens gøre på en weekend

Søren