Sort "skæg" på planterne
Fra : Mikael A. Laursen

Dato : 30-01-02 10:15

Kære gruppe!
Vi købte et 250 liters akvarie i december og har længe haft problemer med at
der kommer nogle irriterende sorte kanter på mange planter Det er nogle fine
sorte tråde, der sætter sig på blade og sten. Vi har nu skiftet nogle af
planterne, og indtil videre er det ikke kommet på de nye planter, med de
gamle planter bliver ved med at få det. Og det ser ikke så pænt ud! Er der
nogen, der kan hjælpe med gode råd?

Vi har ganske almindelige selskabsfisk i akvariet. Rød Neon, sværddragere,
kilepletbarber, pragtsmerlinger og diverse bundfisk.

Vi giver ikke gødning og fodrer med nogle få bundpiller og ellers
overfladefoder.

Mikael A. Laursen
Nørre Lyndelse

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-02-02 14:57

Mikael A. Laursen wrote:

> [...]
> gamle planter bliver ved med at få det. Og det ser ikke så pænt ud! Er der

Det er såmænd alger du har fået dig. Det skyldes at der er for meget
næring i vandet. Næringen laves af fiskene og bruges af planterne. Varme
og lys fremmer også næringen. Så du skal have balance i tingene. Og som
udgangspunkt kan du ikke kommer af med algerne på de planter hvor der
allerede har sat sig, men det kan reduceres.

Så: enten fodrer du for meget, har for mange fisk i akvariet eller for
få planter.

Prøv at starte med mindre foder og måske sænke temperaturen et par
grader (hvis fiskene kan klare det). Hvis fiskene ikke får foder nok
starter de med at spise algerne og planterne til sidst. Så ved du selv
hvornår du har nået grænsen.

En anden god ting er at sørge for en god pumpe - en udvendig Eheim
Professionel er aldrig af vejen. Nogle fisk går også gerne i planter -
der kan du sikkert finde nogle der passer til din bestand.

Jeg har selv et akvarie med scalarer - de ryddede akvariet totalt for
"skæg", men scalarer ville ikke være nogen god idé i din bestand hvis du
kunne tænke dig yngel - da de gerne spiser levende foder .

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk