Spm. vedr. sygdom og rettigheder
Fra : Spoi

Dato : 30-01-02 09:03

Vi er to der er kommet op at diskutere og vil nu gerne høre andres
meninger evt juristers.

Spørger både mht. etik og jura.

Under sygdom hvor man ikke er på arbejde, må man da have lov at gå på
indkøb (dagligvarer)?

Må man hvis man er syg og ikke på arbejde, gå i sin bank, på
postguset, kommunenen etc. - nødvendige ting?

Man må vel hente sine børn i børnehaven??? Man skal vel ikke bede
andre om at hente dem?

Må man gå en tur?
Hvis man har ligget i sengen det meste af dagen, kan det være
tiltrængt.

Hvis man f.eks er sygemeldt fra arbejde pga brækket arm eller ben,
hvor går grænsen så for, hvad man må?

Mine spm. går ikke på om man må gå i byen og feste, shoppe tøj mm
eller løbe marathon, men forholdsvis simple eller nødvendige gøremål.

Håber der er nogen der svarer.

Spoi

Fra : Peter G C

Dato : 30-01-02 09:57

"Spoi" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Under sygdom hvor man ikke er på arbejde, må man da have lov at gå på
> indkøb (dagligvarer)?

Klart ja.

> [...]

Klart ja.

> Man må vel hente sine børn i børnehaven??? Man skal vel ikke bede

Klart ja.

> Må man gå en tur?

Ja - men det afhænger af sygdommens karakter.

> Hvis man har ligget i sengen det meste af dagen, kan det være
> tiltrængt.
>
> Hvis man f.eks er sygemeldt fra arbejde pga brækket arm eller ben,
> hvor går grænsen så for, hvad man må?

Du kan vel gøre, hvad du vil. Inden for rimelighedens grænser. Du skal bare
huske at melde dig rask så snart du kan optage arbejdet igen.

Er man sygemeldt er man ikke forpligtet til at blive hjemme. Noget andet er,
at mange arbejdsgivere ikke ved dette, og at det derfor kan give anledning
til splid, fyring mm.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JBH

Dato : 30-01-02 21:23

Hej Peter.

Er dette noget du ved noget om, eller er det noget du tror du ved noget om
Jeg vil meget gerne se nogle paragraffer , evt hvis du kunne henvise til
nogle afgørelser vedr. dette emne.

På forhånd tak

mvh
JBH

Fra : Peter G C

Dato : 30-01-02 22:02

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:a39krt$i5s$1@sunsite.dk...
> Hej Peter.

Hejsa

> Er dette noget du ved noget om, eller er det noget du tror du ved noget om
> Jeg vil meget gerne se nogle paragraffer , evt hvis du kunne henvise
til
> nogle afgørelser vedr. dette emne.

Jeg har lært det på det kursusfag, som jeg har fulgt på Århus Universitet:

http://www.jura.au.dk/kursusplan/PLANF02.pdf - slå op under funktionærret.

Du kan selv læse mere om emnet i bogen Funktionærret af advokat, Lic.jur.
Lars Svenning Andersen.

Der er ingen paragraffer om emnet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JBH

Dato : 03-02-02 01:03

Takker , det må jeg få set på

Jeg har gået og tænkt lidt....Det at være sygemeldt er vist lidt "flydende "

jeg kan godt se problematikken med f.eks en slagteriarbejder som har
skåret sig i en finger (og derfor ikke må have med kød at gøre), men som
ellers er sund og rask. vedkommende har ikke brug for at ligge i sengen. men
ellers mener jeg da man har pligt til at blive rask hurtigst muligt

På min arbejdsplads er en medarbejder som ofte er mandags eller fredagssyg
eller syg, hvis der kun er 2 eller 3 arbejdsdage i en uge.
Det virker sgu noget demoriserende overfor os andre

mvh
JBH

Fra : Peter G C

Dato : 03-02-02 10:32

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:a3husd$ggk$1@sunsite.dk...
> men
> ellers mener jeg da man har pligt til at blive rask hurtigst muligt

Det er helt sikkert.

> På min arbejdsplads er en medarbejder som ofte er mandags eller fredagssyg
> eller syg, hvis der kun er 2 eller 3 arbejdsdage i en uge.

Ja så er der næppe tale om sygdom..... det er vist mere et ledelsesproblem.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Spoi

Dato : 05-02-02 15:05

"JBH" <JBH@12move.dk> wrote in message news:<a3husd$ggk$1@sunsite.dk>...
> [...]
> eller syg, hvis der kun er 2 eller 3 arbejdsdage i en uge.
> Det virker sgu noget demoriserende overfor os andre

Ok mit spm gik ikke på et specifikt eksempel, men reel sygdom. Ikke
evindelig mandag-fredags sygdom det kan vi vist alle sammen blive
enige om ikke nødvendigvis har ret meget med sygdom at gøre.

Jeg tænker på alm sygdpm. Influenza, forkølelse. Ja man skal da prøve
at blive hurtigst mulig rask og hvis man husker sin sidste influenza
eller forkølelse er det ikke specielt rart så det ønsker de fleste nok
at blive.

Spoi

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-02 06:14

JBH skrev:

>Er dette noget du ved noget om, eller er det noget du tror du ved noget om

Peter tager helt fejl. Man har pligt til at ligge og dø i sin
seng af sult og tørst hvis man bor alene og bliver syg, og ikke
kender nogen der kan købe ind.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 03-02-02 00:55

Ihh hvor er du dog klog Bertel Lund Hansen,

Vi andre dummernikker må virkelig kaste os i støvet for din viden

mvh
JBH

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-02-02 21:49

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev :

>Vi andre dummernikker må virkelig kaste os i støvet for din viden

må man forslå et kursus i ironi ?

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Fra : JBH

Dato : 03-02-02 22:39

jan@stevns.net skrev i meddelelsen

>må man forslå et kursus i ironi ?

OG ???

Fra : Jørgen Larsen

Dato : 07-02-02 23:28

"JBH" <JBH@12move.dk> wrote in message news:a39krt$i5s$1@sunsite.dk...

> [...]
> Jeg vil meget gerne se nogle paragraffer , evt hvis du kunne henvise til

Hi JBH,

jeg kan ikke følge tråden.

Men 1908 loven beskriver forældelse.

Der gælder 20 generelt og 5 specielt.
For et ikke håndhævet almindeligt krav gælder de 5 år.
men hvis du får en påmindelse hvert år om at du skylder nu så meget etc.
så fortsætter det.

Hvis du er unenig i en 'skyld' bør du tage skridt til at bryde den tråd.

Hvis en bank ikke er i stand til at inddrive din særlige gæld
(pantebreve skøder etc., hvor daltid er 20 år)
kan du i visse tilfælde slippe for at vedbliver at løbe renter på. ,men
din gæld slipper du ikke ud af, udne at betale elelr blvier saneret.

www.skatteborgerne.dk

hilsen Jørgen Larsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-02 01:53

On 30 Jan 2002 00:03:21 -0800,
Spoi <spoi@sol.dk> wrote:
> [...]
> meninger evt juristers.
>
> Spørger både mht. etik og jura.
>
> Under sygdom hvor man ikke er på arbejde, må man da have lov at gå på
<IRONI>
Nej. Man skal ligge i sengen derhjmme og dø af sult og tøst.
</IRONI>

> Må man hvis man er syg og ikke på arbejde, gå i sin bank, på
> postguset, kommunenen etc. - nødvendige ting?

Ja. Du kan sagtens være syg på en måde der forhindrer dig
i dit normale job, men ikke hindrer at du gør dette.

Jeg har gjort dette med høj feber.

> Man må vel hente sine børn i børnehaven??? Man skal vel ikke bede
> andre om at hente dem?

Ja.

> Må man gå en tur?
> Hvis man har ligget i sengen det meste af dagen, kan det være
> tiltrængt.

Ja. Der er i sygemelding intet krav om at du skal være sengeliggende.
Du kan f.eks. være sygemeldt med koncentrationsbesvær, hovedpine etc.

> [...]
>
> Mine spm. går ikke på om man må gå i byen og feste, shoppe tøj mm
> eller løbe marathon, men forholdsvis simple eller nødvendige gøremål.

Rent juridisk må du da godt det hele. Såfremt du vinder Marathonløbet
og tjener $10.000 på dette, så er den dog ved at blive tvivlsom.

Hvis virksomheden ikke tror på dig, så kan de anmode om en
lægeerklæring. Hvis du ikke kan få en sådan, så kan de muligvis fyre
dig for ulovlig udeblivelse. Eller ihvertfald give en advarsel

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 31-01-02 09:15

spoi@sol.dk writes:
>Hvis man f.eks er sygemeldt fra arbejde pga brækket arm eller ben,
>hvor går grænsen så for, hvad man må?

Du kan endda tage på ferie, selvom du er sygemeldt og får sygedagpenge.
Der er intet krav i sygedagpengeloven om, at du skal være
sengeliggende/hjemmegående.

Sygedagpengene under ferie i udlandet ydes dog kun, såfremt det er inden
for EU.

>Mine spm. går ikke på om man må gå i byen og feste, shoppe tøj mm
>eller løbe marathon,

Det er der heller ikke noget i vejen for at man gør, afhængigt af
sygdomsårsagen. Har man brækket en finger er der vel ikke noget i vejen
for, at man løber marathon, men hvis man har sygemeldt sig med migræne, så
skal man nok begrænse sine aktiviteter.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-02 20:33

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev

> men hvis man har sygemeldt sig med migræne, så
> skal man nok begrænse sine aktiviteter.

Årsagen til sygemeldingen er svjh en sag mellem lægen og den
sygemeldte - altså arbejdsgiveren uvedkommende - med mindre
der er tale om en arbejdsskade/erhvervsbetinget lidelse.

Eller?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Peter G C

Dato : 01-02-02 23:08

"Lotte M" <info(at)otte-m.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Årsagen til sygemeldingen er svjh en sag mellem lægen og den
> sygemeldte - altså arbejdsgiveren uvedkommende

Det er korrekt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 04-02-02 17:09

pgc@fjerndettenospam.dk writes:

>Det er korrekt.

Hvorfor er det korrekt? Det ikke alle sygdommer arbejdsgiveren skal betale
for, og hvis arbejdsgiveren skal agere korrekt efter at have mødt en syg
ansat på gaden, er han da nødt til at vide hvilken sygdom det drejer sig
om.

Det fremgår i øvrigt ikke, hverken i "Vejledning om syge- og
barselsdagpenge" fra Den Sociale Ankestyrelse eller i afgørelser om
sygedagpenge, hvilke krav arbejdsgiveren har ret til at stille i
forbindelse med oplysninger om sygdommens art.

Desuden ligger der en Østre landsretsdom (14/4 2000), hvor retten udtaler,
at kommunen har pligt til at udlevere de lægelige oplysninger, de har
indhentet, til arbejdsgiveren.

Sygdomsårsagen er arbejdsgiveren vedkommende, i hvert fald i de
situationer, hvor han har penge i klemme.

>/Peter

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter G C

Dato : 04-02-02 18:04

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b03d78a5e3b9aca00956c6144.3d79bc1@net.dialog.dk...

[klip]

> [...]
> for, og hvis arbejdsgiveren skal agere korrekt efter at have mødt en syg
> ansat på gaden, er han da nødt til at vide hvilken sygdom det drejer sig

Fra Lars Svenning Andersen i Funktionærret, 2. udg. 1998, side 273:

"Arbejdsgiveren har ganske vist ikke krav på orientering om, hvad
funktionæren fejler, men pådrager funktionæren sig mistanke om, at der ikke
foreligger lovlig forfald, skærpes kravene til dokumentation for sygdommen"

Arbejdsgiveren skal kun orienteres om, at udeblivelsen skyldes sygdom - ikke
arten af sygdommen. Det følger af U 1965.588 SH.

[klip]

> Sygdomsårsagen er arbejdsgiveren vedkommende, i hvert fald i de
> situationer, hvor han har penge i klemme.

Nok - så trækker du lidt i land igen

/Peter

--
http://www.grauslund.com
FAQ: http://www.diku.dk/~makholm/dk.videnskab.jura.html

Fra : Spoi

Dato : 05-02-02 15:31

"\"Poul Erik Rise /SID\"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> wrote in message news:<fc.0073fb6b03d78a5e3b9aca00956c6144.3d79bc1@net.dialog.dk>...

> [...]
> indhentet, til arbejdsgiveren.
>
> Sygdomsårsagen er arbejdsgiveren vedkommende, i hvert fald i de
> situationer, hvor han har penge i klemme.

uden at vide det lovmæssigt vil jeg da også sige at arbejdsgiveren har
rettighed til at spørge til sygdommen. Har man rent mel i posen er det
jo heller ikke et problem. Hvis man f.eks køber ind med influenza kan
jeg af egen erfaring udtale mig om at man ikke gør det for
fornøjelsens skyld og det ses som regel. Vi har ikke alle sammen
familie eller venner bosiddende tæt på, der kan gøre det for os.
Ligger der eksempler på domme hvor en syg har hentet sit barn fra
børnehaven eller købt dagligvarer?

Har selv lige været forkølet og jeg var faktisk villig til at gå langt
for at hente citroner, appelsiner, kamillethe - alt hvad der kan
hjælpe griber man efter. Jeg gør i hvert fald.