Ophavsret og MP3
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-01-02 22:47

Hejsa

En forening spiller ved lejligheder musik og betaler i den forbindelse
KODA-bidrag.
Foreningen ønsker at lægge sine cd'er på en computer istedet for at
jonglere med dem.
Er det tilladt? Jeg kan ikke finde nogen tilladelse i lovgivningen, men
der er vel på den anden side ikke noget tab.

(har spurgt tidligere, men KODA-problematikken var uafklaret og
forstyrrede noget)

På forhånd tak

Martin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 29-01-02 23:01

On Tue, 29 Jan 2002 22:47:21 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Foreningen ønsker at lægge sine cd'er på en computer istedet for at
>jonglere med dem.
>Er det tilladt?

Nej. Ikke uden en særlig aftale med KODA.

Retten til digital-til-digital kopiering gælder _kun_ personlig brug,
hvilket aldrig kan være en forenings aktiviteret.

--
Jakob Paikin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-01-02 23:13

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse
> Nej. Ikke uden en særlig aftale med KODA.

OK. Takker

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-01-02 09:11

> Nej. Ikke uden en særlig aftale med KODA.
>
> Retten til digital-til-digital kopiering gælder _kun_ personlig brug,
> hvilket aldrig kan være en forenings aktiviteret.

Vil en forening have lov til at gøre det samme med analog lyd fra lp eller
lignende. Altså lave en digital lagring og afspilning af et analogt medie ?

Er det stadig en digital kopi af en CD hvis den optages fra en analog
afspilning af samme ?

--
/A

Fra : Palle B

Dato : 30-01-02 16:45

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Er det stadig en digital kopi af en CD hvis den optages fra en analog
> afspilning af samme ?

Ja, originalen er jo stadig digital. En analog mellemstation ændrer ikke på
dette.

Palle

Fra : Henning Petersen

Dato : 31-01-02 02:25

On Wed, 30 Jan 2002 16:45:26 +0100, "Palle B" <bruselius@email.dk>
wrote:

> [...]
> <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, originalen er jo stadig digital. En analog mellemstation ændrer ikke på

Det vil jo dermed sige at det ikke er tilladt at optage musik fra
radioen og brænde det på en cd - kontra optage et kasette som vil være
lovligt.

er det korrekt opfattet?

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-01-02 16:35

Henning Petersen <henning.petersen.020131@hpc.dk> skrev:

> Det vil jo dermed sige at det ikke er tilladt at optage musik fra
> radioen og brænde det på en cd

Jo da.

Ideen var, at man ikke skal kunne omgå loven ved at kopiere sin CD til
kassette og efterfølgende til CD. Men dette er kun relevant i forhold
til de gamle regler. Med de gældende regler er det lovligt at lave
digital-digital kopi til personligt brug.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Palle B

Dato : 30-01-02 16:45

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-01-02 09:11

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-01-02 09:11

Fra : Eliasen

Dato : 31-01-02 09:48

> Nej. Ikke uden en særlig aftale med KODA.

Faktisk er aftalen med KODA ikke engang nok. Der er tale om kopiering af et
værk, hvorfor der skal erlægges kr. 1,50 til n©b pr. musikstykke, der
kopieres. Derudover skal der laves en aftale med _hvert enkelt_
pladeselskab, der har udgivet det pågældende musikstykke. P.t. forsøges det
at få IFPI til at lave en samlet aftale med deres medlemmer, men det vides
endnu ikke om det går i orden. Vejen er lang...!
--
/ Eliasen - Ta' til genmaile på eliasen_remove@mail1.stofanet.dk