Planteproblemer(lang)
Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-02 23:03

Vi synes der er svært at dyrke planter! Er der nogen der kan komme med
nogle forslag så de kan komme til at gro bedre?

Vi har prøvet at vælge planter efter at de skulle være nemme og vokse
hurtigt, men de opfører sig ikke som de burde ifølge Tropicas Grønne bog:

Echinodorus bleheri: Vokser langsomt, og når bladene er ca 15 cm begynder
der at komme huller i dem og de dør, Bliver ved med at skyde, men der
bliver mindre og mindre af dem. Kan det være rejerne?

Echinodorus osiris: Gror lidt langsomt til ca 20cm, hvorefter pladene
starter med at blive brune fra spidsen. Skyder dog igen.

Heteranthera zonsterifolia: Vokser (langsomt) til ca 30cm hvor den ikke
kommer videre pga alger.

Gymnocorosis spilanthodis: Vokser helt godt (gennem overfladen), men har
en tendens til at tabe bladene længst nede på stilken efterhånden som den
vokser.

Alternathera reineckii "lilacina": Er langsomt vikset over overfladen og
har tabt de fleste blade.

Alternathera reineckii "rosafolia": Gror pænt, til overfladen, men taber
bladene fra midten og ned.

Hydrocotyle verticillata: Breder sig, vokser støt. Har lidt svært ved at
holde sig fast. (Og Tropica siger den skulle være svær!)

Og så har vi trådalger. Behøver jeg sige mere? I det mindste er de til at
få fat i, så man kan luge en gang om ugen. Og rejerne hjælper med at holde
dem under kontrol.

Vi har også lidt penselalger, men det er ikke så galt.

De to ting vi kan tænke på at ændre et enten blødere vand, eller et
CO2-anlæg. Begge dele er jo lidt dyre og/eller besværlige, så vi vil gerne
have en god begrundelse før vi begynder.

Akvarie: 325l (120x45x60h), med bundlagsgødning(Vitakraft)
Lys: 3x30W Aquarelle, ca 10h/d, intet dækglas.
Vand: 24C, dH 18-20 (Holte vandværk), pH 7,5-8. Skifter 25-30%/ hver anden uge.

Tilsætter 15-20ml Mastergrow pr vandskift.

Akvariet er startet i Juli

Filtrering: 1 Fluval 4 (internt) + Eheim 2217 spand, 1000l/h. Begger er
droslet noget ned.

NH3, NO2 kan ikke måles med mine tests, NO3 omkring 3-5 mg/l (før vandskift).

CO2 tilsættes i dagtimerne fra gær/sukkerflaske gennem luftsten. Er der et
godt målesæt til CO2, med det vi har (Vitakraft) er det meget svært at se
omslaget.

Fisk:
4 Nanacara Anomala (2 par)
5 Rødnæser
8 Kobber-pansermaller
10 Rød neon
5 Otocinclus
2 Ancistrus
2 Siamesiske algeædere
Mindst 15-20 Amano-rejer

Fodrer så de spiser op på få minutter, bortset fra algeæderne

Håber vi kan få nogle konstruktive forslag. Planterne skulle jo gerne
konkurrere med trådalgerne :-/

Martin

--
Fjern ".ingenspam" fra email

Fra : Niels Thrane

Dato : 30-01-02 02:28

> Echinodorus bleheri: Vokser langsomt, og når bladene er ca 15 cm begynder
> der at komme huller i dem og de dør, Bliver ved med at skyde, men der
> bliver mindre og mindre af dem. Kan det være rejerne?

Nej, jeg tror nærmere det er dine ancistrus - jeg har selv haft problemer
med at mine æder planterne. Løsningen er at fodre mere animalsk - de skal
altså have flere myggelarver og lignende. Faktisk har ancistrus mallerne en
ret glubbende appetit, så de kan let hærge et stort bundt planter i løbet af
kort tid.

Hvad angår dine andre planteproblemer, så ved jeg ikke hvad der er galt -
måske skulle du vælge en anden kombination af lysrør - fx aquarelle forest i
akvariet og nogle mere varme farver bagved af hensyn til planterne.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Torben Lundvall

Dato : 30-01-02 11:53

Hej Martin,

Lidt input:

Jeg synes også det er svært at dyrke planter.

E. Bleheri har jeg til dato ikke haft succes med. Nogen siger den skal have
meget gødning. Andre siger den er nem. Det eneste jeg kan sige om den er at
den ofte er billig.
Der sker for mig altid det at bladene stopper væksten og de nye blade er små
lysegule og sluttelig dør planten.
Problemet er IMHO at planten er dyrket på sump og slet ikke ser(skal se)
sådan ud når den er dyrket submerst.
Mange planter bliver dyrket på sump og skal tilvænnes livet under vand,
hvilket jeg tror betyder bladskift for en del planter.

De lange stilke kun med blade i toppen tror jeg er et spørgsmål om
belysning. 3 x 30 W på 325 l er i underkanten. Amano ville sikkert bruge 10
x 30 W

Blødt vand gør kampen mod alger nemmere, men er jo mere besværligt.

Ellers lyder det hele da ok.

Lidt forslag til "Succes-planter": Anubias, Hydrocotyle, Echinodorus-arter
(de dyre ) Cryptocoryner.

/Torben

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 30-01-02 21:15

Hej Martin

"Martin Sørensen" <santana.sorensen.ingenspam@get2net.dk> skrev i en
meddelelse
> Vi synes der er svært at dyrke planter! Er der nogen der kan komme med
> nogle forslag så de kan komme til at gro bedre?

Der er ingen der kan dyrke planter i et akvarium.
Du skal være heldig hvis du over en tid, kan finde ud af hvilke planter der
vil gro hos dig.

> Vi har prøvet at vælge planter efter at de skulle være nemme og vokse
> hurtigt, men de opfører sig ikke som de burde ifølge Tropicas Grønne bog:

Du kan ikke forvente, at "klimaet" i dit akvarium er optimalt for ret mange
plantearter.
Læg mærke til hvilke du har succes med, og hold dig til dem.

> Echinodorus bleheri: Vokser langsomt, og når bladene er ca 15 cm begynder
> der at komme huller i dem og de dør, Bliver ved med at skyde, men der
> bliver mindre og mindre af dem. Kan det være rejerne?

Prøv periodisk at tilføre lidt grøntsager som f.eks. salat, kål eller
lignende.
Det er ikke altid det gavner, men det ser du hurtigt, om der bliver spist af
det.

> [...]
> CO2-anlæg. Begge dele er jo lidt dyre og/eller besværlige, så vi vil gerne
> have en god begrundelse før vi begynder.

Det er også OK med CO2 og hvad man kan finde på, men det kræver, at det skal
styres optimalt. Man bliver "den lille laborant", køber sig fattig i alt
muligt måleudstyr, og glemmer, at det måske højest er 5% af de mulige
faktorer man overhovedet kan måle sig frem til.

> Akvarie: 325l (120x45x60h), med bundlagsgødning(Vitakraft)
> Lys: 3x30W Aquarelle, ca 10h/d, intet dækglas.
> Vand: 24C, dH 18-20 (Holte vandværk), pH 7,5-8. Skifter 25-30%/ hver anden
uge.

Bemærk, at du har 60 cm fra bunden og op til til lyskilde. Du får ikke meget
lys tilført nederst i akvariet.
Prøv at lave nogle plateuer, hvor du prøver at hæve "bunden" med mindst 10
cm.
Det kan også give nogle fine gemmesteder for fiskene, enten du nu bruger
sten eller rødder til opbygningen.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-01-02 07:34

"Martin Sørensen" <santana.sorensen.ingenspam@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> der at komme huller i dem og de dør, Bliver ved med at skyde, men der
> bliver mindre og mindre af dem. Kan det være rejerne?

Tvivler jeg på, det plejer at ancistrus eller pleco maller der laver den
slags ballade.

Echinodorus arterne er MEGET glade for gødning igennem deres rødder, altså
du skal have en form for bundgødning.
Man kan få kugler/sticks man kun putte omkring deres rødder, prøv det.

> Echinodorus osiris: Gror lidt langsomt til ca 20cm, hvorefter pladene
> starter med at blive brune fra spidsen. Skyder dog igen.

Samme som bleheri.

> Heteranthera zonsterifolia: Vokser (langsomt) til ca 30cm hvor den ikke
> kommer videre pga alger.

Den kræver meget lys

> Gymnocorosis spilanthodis: Vokser helt godt (gennem overfladen), men har
> en tendens til at tabe bladene længst nede på stilken efterhånden som den
> vokser.

Dette er vist ikke helt en akvarie plante, men en sump plante der god kan
gro i akvariet.

Men at den midster de nederste blade kan skyldes den skygger for sig selv.

> Alternathera reineckii "lilacina": Er langsomt vikset over overfladen og
> har tabt de fleste blade.

Kræver virkeligt meget lys.

> Alternathera reineckii "rosafolia": Gror pænt, til overfladen, men taber
> bladene fra midten og ned.

Kræv meget lys og den skygger for sig selv.

> Hydrocotyle verticillata: Breder sig, vokser støt. Har lidt svært ved at
> holde sig fast. (Og Tropica siger den skulle være svær!)

Det er den også.

> [...]
> CO2-anlæg. Begge dele er jo lidt dyre og/eller besværlige, så vi vil gerne
> have en god begrundelse før vi begynder.

CO2 er lidt dyrt i investering, men det hjælper virkeligt meget.

> Akvarie: 325l (120x45x60h), med bundlagsgødning(Vitakraft)
> Lys: 3x30W Aquarelle, ca 10h/d, intet dækglas.
> Vand: 24C, dH 18-20 (Holte vandværk), pH 7,5-8. Skifter 25-30%/ hver anden
uge.

Med det krævende planter du har ville jeg sørge for der er reflektorer på
dine rør, eller tilføje flere rør.

> Tilsætter 15-20ml Mastergrow pr vandskift.
>
> Akvariet er startet i Juli
>
> Filtrering: 1 Fluval 4 (internt) + Eheim 2217 spand, 1000l/h. Begger er
> droslet noget ned.

Din eheim er der ingen grund til at drosle, lad den 'gro' til istedet :)

Og rens den interne ved hvert vandskift.

> [...]
> godt målesæt til CO2, med det vi har (Vitakraft) er det meget svært at se

Dem med gær er MEGET sværre at styre så man får den optimale mængde.

> [...]
>
> Fodrer så de spiser op på få minutter, bortset fra algeæderne
>
> Håber vi kan få nogle konstruktive forslag. Planterne skulle jo gerne

prøv at få fat i nogle mindre lyskrævende planter, f.eks.
Hydrocotyle leucocephala
Den er hurtigt voksende, og kan så tage næringsstoffer fra algerne.

Specielt dine røde planter er lys slugere så det batter.

Brug evt. min plantesøgemaskine til at finde nogle ikke så lyskrævende
planter, eller kig hvad jeg har i mit 250 liters, de planter jeg har gror
nemlig med glæde.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-01-02 20:37

Først, tak for svarene (også til jer andre).

In article <3c58e54c$0$62861$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Soren
'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> [...]
> du skal have en form for bundgødning.
> Man kan få kugler/sticks man kun putte omkring deres rødder, prøv det.

Det vil vi prøve. Vi strøede dog noget Vitakraft ud da vi anlagde akvariet.

> Kræver virkeligt meget lys.

> Kræv meget lys og den skygger for sig selv.

> Det er den også.

Men den klarer sig alligevel pænt!?!

> CO2 er lidt dyrt i investering, men det hjælper virkeligt meget.

Hvor dyrt? Jeg tror jeg starter en ny tråd...

> uge.
>
> Med det krævende planter du har ville jeg sørge for der er reflektorer på
> dine rør, eller tilføje flere rør.

Det glemte jeg at skrive; selvfølgelig er der reflektorer på. Og jeg har
lige passet et fjerde 30W rør ind.

> Din eheim er der ingen grund til at drosle, lad den 'gro' til istedet :)
>
> Og rens den interne ved hvert vandskift.

OK, der skal altså være mere vandbevægelse?

> Dem med gær er MEGET sværre at styre så man får den optimale mængde.

På "the Krib" lod det til at en del havde gode erfaringer; jeg arbejdede
ud fra at selv om det ikke var optimalt, var det nok en forbedring.

> [...]
>
> Brug evt. min plantesøgemaskine til at finde nogle ikke så lyskrævende
> planter, eller kig hvad jeg har i mit 250 liters, de planter jeg har gror

Jotak, det vil vi se på. I liverpool dH7-9, ph ca 7 havde vi et akvarie
med meget få algeproblemer, og planter der kunne høstes jævnligt...

mvh

Martin Sørensen

--
Fjern ".ingenspam" fra email