MacSOUP linkhenvisning
Fra : Ninzen

Dato : 29-01-02 21:00

Kan man:

1. Ikke angive et link i teksten i et indlæg, som læseren bare skal
klikke på så springer det op i browseren (IE)?

2. Hvis man vil give en henvisning til et andet NG-indlæg, hvordan gør
man så? Og hvordan får man selv fat i/aktiverer sådan en henvisning?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Michael Holm

Dato : 29-01-02 21:08

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Kan man:
>
> 1. Ikke angive et link i teksten i et indlæg, som læseren bare skal
> klikke på så springer det op i browseren (IE)?

hvis du skriver adr. som du normalt ville gøre i en mail, så virker det
også i MacSoup, blot man holder "æble" nede når du dobbeltklikker..

> 2. Hvis man vil give en henvisning til et andet NG-indlæg, hvordan gør
> man så? Og hvordan får man selv fat i/aktiverer sådan en henvisning?

det vil jeg også gerne vide

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-01-02 22:00

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> hvis du skriver adr. som du normalt ville gøre i en mail, så virker det
> også i MacSoup, blot man holder "æble" nede når du dobbeltklikker..

> det vil jeg også gerne vide

Man skal ha' fat i message id. I Macsoup finder man det hvis man slår
"Alle overskrifter" til (museum+H).

Fx er Ninzens indlæg Message-ID: <1f6si3q.7cvigk1fv201oN%Ninzen@ofir.dk>
Og på samme måde som med links kan man holde æble nede og klikke på det.
Dog vil man ikke springe til indlægget hvis det er blevet slettet fra
Macsoup.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Ninzen

Dato : 30-01-02 09:19

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> [...]
> Og på samme måde som med links kan man holde æble nede og klikke på det.
> Dog vil man ikke springe til indlægget hvis det er blevet slettet fra

Nå, det er altså ikke et link til news-serveren, men til ens egen
harddisk?
Og da man/jeg ikke kan smide linket i browseren. Duer det altså ikke
hvis man f.eks. ikke abonnerer på den gruppe linket henviser til?

Hvordan er det lige man sletter en "tabt" mail, der ikke skulle være
sendt?

Ha' en go' dag.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 30-01-02 10:41

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Og da man/jeg ikke kan smide linket i browseren. Duer det altså ikke
> hvis man f.eks. ikke abonnerer på den gruppe linket henviser til?

Hvis du alligevel har en brwoser oppe at køre, er det nu ikke så slem en
omgang at finde artiklen. Fremfor at bruge Googles lidt omstændelige
interface, kan man bruge http://news.trc.dk/ - et privat projekt, der
bruger Tiscalis newsserver. Derfra er det blot at copy-paste Msg-ID'et
ind.

> Hvordan er det lige man sletter en "tabt" mail, der ikke skulle være
> sendt?

Besked -> Annuller artikel.

--
"Jørgen Winther har ikke indsigt i kræft. Han er en charlatan indenfor
kræftsygdomme. Og hans populistiske overbudspolitik modarbejder

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-01-02 13:15

bechd@mac.com (Christian Winther Bech) writes:

> [...]
> omstændelige interface, kan man bruge http://news.trc.dk/ - et
> privat projekt, der bruger Tiscalis newsserver.

Det er sguda et sejt initiativ. Dén kendte jeg ikke. Takker!

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 30-01-02 13:33

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Det er sguda et sejt initiativ. Dén kendte jeg ikke. Takker!

Nemlig! Den har lige det der skal til. Og så er den også lavet at en
rigtig Usenet-nørd: Peter Brodersen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 12:41

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Nå, det er altså ikke et link til news-serveren, men til ens egen
> harddisk?

nej, det er blot fordi MacSOUP er en offline reader hvor man skal hente
artiklen manuelt (æble?K). Hvis eks OE, som er en online reader, er
valgt som newsreader i "internet" vil OE hente atiklen på din
newsserver (forudsat den ligger der)

> Og da man/jeg ikke kan smide linket i browseren.

det kan man godt

> Duer det altså ikke hvis man f.eks. ikke abonnerer på den gruppe linket
> henviser til?

nej, men det skyldes at MacSOUP er en offline reder der ikke kan læse
artiklerne direkte på newsserveren.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 21:37

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> 1. Ikke angive et link i teksten i et indlæg, som læseren bare skal
> klikke på så springer det op i browseren (IE)?

jo brug følgende formatering:

<http://www.internetadresse.dk>

I MacSoup skal du markere linket og æble+dobbelt klikke. Andre klienter
opdager at der er tale om et internet link fordi adressen er står mellem
"<" og ">"

> 2. Hvis man vil give en henvisning til et andet NG-indlæg, hvordan gør
> man så? Og hvordan får man selv fat i/aktiverer sådan en henvisning?

jo du skal finde message ID i artiklens headder (æble+H). Eks. er
message id for din artikkel:

Hvis MacSOUP er valgt som newsreader i kontrolpanelet internet (obs. i
Classic!) skal du markere linket og æble+dobbelt klikke.

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 29-01-02 22:36

> [...]
>
> Hvis MacSOUP er valgt som newsreader i kontrolpanelet internet (obs. i
> Classic!) skal du markere linket og æble+dobbelt klikke.

Hvor er det bare smart og brugervenligt

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-02 01:40

> I MacSoup skal du markere linket og æble+dobbelt klikke. Andre klienter
> opdager at der er tale om et internet link fordi adressen er står mellem
> "<" og ">"

Dobbeltklikke?(!) Hvor får I det fra? Man skal bare holde "æble" nede og
så klikke én gang. Jeg så engang en der konsekvent dobbeltklikkede på
links på hjemmesider. Dobbeltklikker man hurtigt, opdager man jo ikke,
at et enkelt klik også ville have virket fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 04:15

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> [...]
> links på hjemmesider. Dobbeltklikker man hurtigt, opdager man jo ikke,
> at et enkelt klik også ville have virket fint.

du har ret... stupid me

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 30-01-02 09:11

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 30-01-02 10:41

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

Jeg synes også den fortjener en gentagelse.

--
bevhd

Fra : Ninzen

Dato : 30-01-02 11:01

Christian Winther Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Jeg synes også den fortjener en gentagelse.

Nu ikke så hård
Takker for tip, nu får vi se om det virker med Message - Cancel.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Ninzen

Dato : 30-01-02 09:11

> [...]
> links på hjemmesider. Dobbeltklikker man hurtigt, opdager man jo ikke,
> at et enkelt klik også ville have virket fint.

Summa summarum: Æble-klik (ingen markering hvis < >).
Jeg takker og kaster en underspørgsmål ind:

Hvis jeg gerne vil se hvilket land folk kommer fra og det er en eller
anden .com mail så skulle jeg kunne se det på IP-adressen - ikke?
Findes der en oversigt over IP og lande - eller er jeg galt afmarcheret?

(Selvfølgelig skulle jeg kunne se på tiden om det er Australien +8 eller
andet eller -8 et eller andet USAs vestkyst, men det er vist ikke alle
headere der har date med, så IP?)

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-01-02 16:54

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hvis jeg gerne vil se hvilket land folk kommer fra og det er en eller
> anden .com mail så skulle jeg kunne se det på IP-adressen - ikke?
> Findes der en oversigt over IP og lande - eller er jeg galt afmarcheret?

IP er vist ikke geografisk afhængige, men du kan hente WhatRoute
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=4911&db=mac>og smide
afsenders IP ind i dens tracer, så får du en geografisk tilnærmelse til
hvor IP er lokaliseret.

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>

Fra : Ninzen

Dato : 30-01-02 23:32

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> IP er vist ikke geografisk afhængige,

Det har det måske været oprindelig? men pyt...

Tak for tippet.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 30-01-02 11:53

> [...]
> links på hjemmesider. Dobbeltklikker man hurtigt, opdager man jo ikke,
> at et enkelt klik også ville have virket fint.

hm...kræver dette OS>? ?
Hvad enten jeg æble-klikker eller æble-dobbeltklikker, rør min MacSOUP
sig ikke ud af flækken! :(
[MacOS 7.6.1!]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-02 12:32

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> hm...kræver dette OS>? ?
> Hvad enten jeg æble-klikker eller æble-dobbeltklikker, rør min MacSOUP
> sig ikke ud af flækken! :(
> [MacOS 7.6.1!]

Nu er jeg ikke helt sikker på, fra hvilken systemversion det gælder, men
på ældre systemer skal man have udvidelsen ICeTEe installeret. Jeg har
den faktisk også i min Mac OS 9.2.2 kan jeg se nu. Jeg troede egentlig
ikke, den var nødvendig mere. Den følger vist tit med Internet Config,
der bl.a. følger med ClarisWorks. Du kan jo søge efter den på din
harddisk, hvis du ikke finder den i udvidelser.
Nå, men ICeTEe er en udvidelse, der får links til forskellige
protokoller som mail, news, www til at virke i programmer, der er
indrettet til det. Min er helt fra 1996. Der er sikkert et eller andet
program, der har installeret den.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 12:41

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> hm...kræver dette OS>? ?
> Hvad enten jeg æble-klikker eller æble-dobbeltklikker, rør min MacSOUP
> sig ikke ud af flækken! :(

1) Det kræver udvidelsen iceT på gamle systemer (del af InternetConfig)
2) Kræver at Mac SOUP er valgt som newsreader i InternetConfig
3) Kræver at du har artiklen offline i MacSOUP

<icq:131382336>

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 30-01-02 15:32

> 1) Det kræver udvidelsen iceT på gamle systemer (del af InternetConfig)
> 2) Kræver at Mac SOUP er valgt som newsreader i InternetConfig
> 3) Kræver at du har artiklen offline i MacSOUP

ad 1) OK
ad 2) OK
ad 3) OK

, men det funker s'gutte alligevel! :(

[æble-klik *markerer* msg-id + <>, men så sker der heller ikke mere]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 30-01-02 13:06

> [...]

> hm...kræver dette OS>? ?
> Hvad enten jeg æble-klikker eller æble-dobbeltklikker, rør min MacSOUP

Har vi ikke snakket om IceTee før?

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 30-01-02 15:32

Christian Winther Bech <bechd@mac.com> wrote:
> Har vi ikke snakket om IceTee før?

Hvis 'vi' betyder du og jeg, kan det godt tænkes!:
Jeg *har* nemlig faktisk 'teen' installeret, fordi en venlig sjæl (din?)
en gang var så venlig at sende mig 'en kop'! :)

(Se i øvrigt mit svar til Morten)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-01-02 22:25

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> 1. Ikke angive et link i teksten i et indlæg, som læseren bare skal
> klikke på så springer det op i browseren (IE)?

Hvis det er skrevet som www.etlink.dk eller som http://www.etlink.dk --
så skal du blot holde æbletasten nede og dobbeltklikke på linket.

> 2. Hvis man vil give en henvisning til et andet NG-indlæg, hvordan gør
> man så? Og hvordan får man selv fat i/aktiverer sådan en henvisning?

Du finder message-ID ved at trykke på h når du har pågældende indlæg
åbent. Dit oprindelige indlæg har f.eks. message-ID:
<1f6si3q.7cvigk1fv201oN%Ninzen@ofir.dk> -- dobbeltklik på det der står
imellem < > mens du holder æbletasten nede.

Der er ingen grund til at markere teksten imellem < > for at det virker,
ej heller hvis en adresse (URL) er skrevet med enten www. eller med
http://www. foran.