/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremselys ved syn
Fra : Jens Didriksen


Dato : 29-01-02 20:47

Er der nogen krav om at håndbremsen skal virke som stoplys på en ældre mc
(1960) ?

Jens



 
 
Steen Gruby (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-01-02 22:48

On Tue, 29 Jan 2002 20:46:39 +0100, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

Hej Jens.

>Er der nogen krav om at håndbremsen skal virke som stoplys på en ældre mc
>(1960) ?
>
Jeg kan ikke forestille mig at en MC fra 1960 har stoplyskontakt på
forbremsen.
Under alle omstændigheder:
Hvis den er typegodkendt uden skal den ikke være der.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Ib Jakobsen (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-01-02 00:01

Steen Gruby wrote:

>
> >
> Jeg kan ikke forestille mig at en MC fra 1960 har stoplyskontakt på
> forbremsen.
> Under alle omstændigheder:
> Hvis den er typegodkendt uden skal den ikke være der.

Øh, sådan lige frit fra hukommelsen. Skal vi ikke op til '77 før at
motorcykler blev typegodkendt?.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Steen Gruby (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-01-02 00:51

On Wed, 30 Jan 2002 00:01:19 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.
>
>Øh, sådan lige frit fra hukommelsen. Skal vi ikke op til '77 før at
>motorcykler blev typegodkendt?.
>
Det ved jeg faktisk ikke.
Men en eller anden form for godkendelse må de have haft, ellers havde
det været et helvede.
I lighed med det der ramte de første Velocette Truxton der kom til
landet.
Dem nægtede man i starten at godkende pga. et for lille styrudslag.
Jeg mindes reglerne således, at hvis et køretøj har været
indregistreret i en given stand tidligere kan det indregistreres igen
- uændret.
Og dog er der nok en undtagelse mht. afviservinge contra blinklys der
vist blev obligatorisk i slutningen af 50'erne..

Da jeg var til syn med min XS500 (1977) var der faktisk lidt
diskussion om den skulle have bremselyskontakt på forbremsen - hvilket
den har

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

boe (30-01-2002)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 30-01-02 09:21

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
news:3c573326.20777164@149.212.63.99...

> >Øh, sådan lige frit fra hukommelsen. Skal vi ikke op til '77 før at
> >motorcykler blev typegodkendt?.
> >
> Det ved jeg faktisk ikke.
> Men en eller anden form for godkendelse må de have haft, ellers havde
> det været et helvede.

Det er rigtigt, at typegodkendelser først blev indført meget sent for MC.
Jeg kan i hvert fald huske fra min tidlige mc-karriere, at de skulle synes
individuelt, så ´77 passer meget godt.

Bo, VF1000F



Ib Jakobsen (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-01-02 12:18

Steen Gruby wrote:

>
> Det ved jeg faktisk ikke.
> Men en eller anden form for godkendelse må de have haft, ellers havde
> det været et helvede.

Vi have fat i de gamle i gruppen (grubben )). Jeg mener faktisk man
skulle stille til syn med hver eneste solgte eksemplar før1/5-77.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Claus Rittig (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-01-02 18:10

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3C57D661.123148A3@post.tele.dk...

> Vi have fat i de gamle i gruppen (grubben )). Jeg mener faktisk man
> skulle stille til syn med hver eneste solgte eksemplar før1/5-77.

Nu er jeg jo en af de unge, men jeg har haft nogle gamle motorcykler, såh...
Din "mening" er korrekt.

Rittig



Uffe R. B. Andersen (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 30-01-02 00:56

On Tue, 29 Jan 2002 21:48:19 GMT, oz9zi@gruby.dk (Steen Gruby) wrote:

>On Tue, 29 Jan 2002 20:46:39 +0100, "Jens Didriksen"
><jens@didriksen.dk> wrote:
>>Er der nogen krav om at håndbremsen skal virke som stoplys på en ældre mc
>>(1960) ?
>>
>Jeg kan ikke forestille mig at en MC fra 1960 har stoplyskontakt på
>forbremsen.
>Under alle omstændigheder:
>Hvis den er typegodkendt uden skal den ikke være der.

Det med det typegodkendte holder ikke altid - min faders Puch 250,
årgang 1951, er typegodkendt uden stoplyskontakt til bagbremsen, men
ifølge loven **skal** en motorcykel være forsynet med stoplys, minimum
på bagbremsen. Afviservinger er iøvrigt heller ikke lovlige mere, men
skal erstattes af blinklys.

Men med hensyn til stoplys til forbremsen, så har Steen ret - det er
først blevet et lovkrav langt senere og da kun gældende for nye
cykler. Hvis man imidlertid gerne vil have stoplys til forbremsen, så
ved jeg, at Triumph brugte et system i starten af halvfjerdserne, hvor
kontakten sidder indskudt på kablet - sådan kunne man måske finde i
løs vægt og montere (overvejer jeg selv kraftigt til BSA'en, som også
får blinklys, når jeg får lavet nyt ledningsnet).

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Jens Jessen (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 30-01-02 17:33

Hold nu.
Der har aldrig været krav om afviservinger på motorcykler.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
news:3c57369e$0$62876$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> On Tue, 29 Jan 2002 21:48:19 GMT, oz9zi@gruby.dk (Steen Gruby) wrote:
>
> >On Tue, 29 Jan 2002 20:46:39 +0100, "Jens Didriksen"
> ><jens@didriksen.dk> wrote:
> >>Er der nogen krav om at håndbremsen skal virke som stoplys på en ældre
mc
> >>(1960) ?
> >>
> >Jeg kan ikke forestille mig at en MC fra 1960 har stoplyskontakt på
> >forbremsen.
> >Under alle omstændigheder:
> >Hvis den er typegodkendt uden skal den ikke være der.
>
> Det med det typegodkendte holder ikke altid - min faders Puch 250,
> årgang 1951, er typegodkendt uden stoplyskontakt til bagbremsen, men
> ifølge loven **skal** en motorcykel være forsynet med stoplys, minimum
> på bagbremsen. Afviservinger er iøvrigt heller ikke lovlige mere, men
> skal erstattes af blinklys.
>
> Men med hensyn til stoplys til forbremsen, så har Steen ret - det er
> først blevet et lovkrav langt senere og da kun gældende for nye
> cykler. Hvis man imidlertid gerne vil have stoplys til forbremsen, så
> ved jeg, at Triumph brugte et system i starten af halvfjerdserne, hvor
> kontakten sidder indskudt på kablet - sådan kunne man måske finde i
> løs vægt og montere (overvejer jeg selv kraftigt til BSA'en, som også
> får blinklys, når jeg får lavet nyt ledningsnet).
>
> --
> Med venlig hilsen - Sincerely
> Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
> http://www.twe.net/
>
> 'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart



Jonas Holt (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 30-01-02 18:38

> Hold nu.
> Der har aldrig været krav om afviservinger på motorcykler.

Hvis nu du sletter det du ikke kommenterer og du skriver dine kommentarer _under_ det du svarer på,
så er dine indlæg *meget* mere læsevenlige

--
mvh
Jonas Holt & CBR600F2 - i hi



Armand (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-01-02 22:03

> > Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
news:HdV58.1004$Cw2.4127@news.get2net.dk...


Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
news:3c582f8a$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hold nu.
> > Der har aldrig været krav om afviservinger på motorcykler.
>
> Hvis nu du sletter det du ikke kommenterer og du skriver dine
> kommentarer _under_ det du svarer på, så er dine indlæg *meget* mere
> læsevenlige

- - - Og hvis du havde undladt at slette headeren (genindkopieret
herovenfor, af mig), kunne Jens have set sit eget navn nævnt, og føle
sig
truffet!

--
Armand.





Jonas Holt (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 30-01-02 23:26

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a39n8t$u1g$14@news.cybercity.dk...
> > > Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
> news:HdV58.1004$Cw2.4127@news.get2net.dk...
>
>
> Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
> news:3c582f8a$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Hold nu.
> > > Der har aldrig været krav om afviservinger på motorcykler.
> >
> > Hvis nu du sletter det du ikke kommenterer og du skriver dine
> > kommentarer _under_ det du svarer på, så er dine indlæg *meget* mere
> > læsevenlige
>
> - - - Og hvis du havde undladt at slette headeren (genindkopieret
> herovenfor, af mig), kunne Jens have set sit eget navn nævnt, og føle
> sig
> truffet!
>
> --
> Armand.

Jaja, en kværulant kan man altid rende i

- og så håber jeg at du føler dig truffet nu når jeg nu ikke sletter headeren

--
mvh
Jonas Holt & CBR600F2 - i hi
Vidste I at det kan eftervises rent statistisk at det er sundt at fejre fødselsdag?



Armand (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-01-02 01:11


Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
news:3c58752f$0$273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Vidste I at det kan eftervises rent statistisk at det er sundt at
fejre fødselsdag?

á: "Folk der har fejret mere end 80 fødselsdage lever længere end
gennemsnittet!"?

--
Armand.




Jonas Holt (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 31-01-02 09:06

> > Vidste I at det kan eftervises rent statistisk at det er sundt at
> fejre fødselsdag?
>
> á: "Folk der har fejret mere end 80 fødselsdage lever længere end
> gennemsnittet!"?

Eksaktly

--
mvh
Jonas Holt & CBR600F2 - i hi



Ib Jakobsen (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-01-02 19:51

Jens Jessen wrote:

> Hold nu.
> Der har aldrig været krav om afviservinger på motorcykler.

Hvad kalder man så dem der der går fra styret og og til føreren?. )

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Steen Gruby (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-01-02 23:10

On Wed, 30 Jan 2002 00:56:14 +0100, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

Hej Uffe
>
>Men med hensyn til stoplys til forbremsen, så har Steen ret - det er
>først blevet et lovkrav langt senere og da kun gældende for nye
>cykler. Hvis man imidlertid gerne vil have stoplys til forbremsen, så
>ved jeg, at Triumph brugte et system i starten af halvfjerdserne, hvor
>kontakten sidder indskudt på kablet - sådan kunne man måske finde i
>løs vægt og montere (overvejer jeg selv kraftigt til BSA'en, som også
>får blinklys, når jeg får lavet nyt ledningsnet).
>
Jeg er kommet i besiddelse af en grumme masse kabel i forskellige
farver der er egnet til at lave ledningsnet med.
Hvis du mangler en "sponsor" er du velkommen.


Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Uffe R. B. Andersen (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 31-01-02 07:05

On Wed, 30 Jan 2002 22:09:31 GMT, oz9zi@gruby.dk (Steen Gruby) wrote:

>Jeg er kommet i besiddelse af en grumme masse kabel i forskellige
>farver der er egnet til at lave ledningsnet med.
>Hvis du mangler en "sponsor" er du velkommen.

Jamen, det vil jeg da prøve at huske - tak :) Jeg skal nok først lige
have forårsklargjort Guzzi'en og BMW'en, men så regner med at BSA'en
skal have en større omgang, så den er klar næste vinter (så kan jeg,
til den tid, reparere de skader min cykel har fået af at være brugt
hele denne vinter :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Jonas Holt (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 30-01-02 08:42

> Er der nogen krav om at håndbremsen skal virke som stoplys på en ældre mc
> (1960) ?

Jeg fik engang synet en GSX400 fra '81 hvor der var lidt problemer med forbremsekontakten - og jeg mener at kunne huske,
at synsfolkene fortalte mig, at det var et krav at den skulle virke fordi cyklen var nyere end '78 eller '79.
Hvis du ringer hen til en synshal burde de kunne fortælle dig om kravene.

En så gl. mc som er fra før typegodkendelsernes tid skal ikke opfylde så meget - jeg mener ikke engang der er krav til
max motorstøj...

--
mvh
Jonas Holt & CBR600F2 - i hi



Ib Jakobsen (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-01-02 12:20

Jonas Holt wrote:

>
>
> En så gl. mc som er fra før typegodkendelsernes tid skal ikke opfylde så meget - jeg mener ikke engang der er krav til
> max motorstøj...
>

Jo støjkrav er der. Har det liggende et eller andet sted.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Jens Didriksen (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 30-01-02 21:34

> > En så gl. mc som er fra før typegodkendelsernes tid skal ikke opfylde så
meget - jeg mener ikke engang der er krav til
> > max motorstøj...
>
> Jo støjkrav er der. Har det liggende et eller andet sted.
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen

-------------

Se - det var så mit næste spørgsmål, da det er en HD...

Det gamle udtryk "Loud pipes saves lives" vinder nok ikke gehør (!) i
synshallen, så selv om mc'en teoretisk er synet i tidernes morgen uden nogen
støjgrænse, kan man så bare knokle videre i dag med frit åndedræt hvis man
elles kan holde støjen ud selv?

Jens



Ib Jakobsen (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-01-02 23:05

Jens Didriksen wrote:

> Se - det var så mit næste spørgsmål, da det er en HD...
>
> Det gamle udtryk "Loud pipes saves lives" vinder nok ikke gehør (!) i
> synshallen, så selv om mc'en teoretisk er synet i tidernes morgen uden nogen
> støjgrænse, kan man så bare knokle videre i dag med frit åndedræt hvis man
> elles kan holde støjen ud selv?

Der er mere her:

http://www.fstyr.dk/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit07.pdf




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Steen Gruby (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-01-02 23:36

On Wed, 30 Jan 2002 21:34:02 +0100, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

Hej Jens.
>
>Se - det var så mit næste spørgsmål, da det er en HD...
>
Jeg ved ikke hvorfor netop HD skal støje så meget, men det er nok for
at øge "potensen" )

>Det gamle udtryk "Loud pipes saves lives" vinder nok ikke gehør (!) i
>synshallen, så selv om mc'en teoretisk er synet i tidernes morgen uden nogen
>støjgrænse, kan man så bare knokle videre i dag med frit åndedræt hvis man
>elles kan holde støjen ud selv?
>
Jeg ved ikke om "loud pipes" redder liv, men de kan undertiden give et
smukt ansigt - også i synshallen
Min gamle kammersjuk var i slutningen af 60'erne til syn med sin
encylindrede Velocette.
Er der noget der kan støje er det en Velocette med ikke alt for meget
unødvendigt fyld i potten
På opfordring af den sagkyndige blev Velo'en startet i synshallen med
det festlige ressultat at gutten ved siden af, der stod med hele
overkroppen nede i en stakkels bils motor, blev så forskrækket at han
knaldede hovedet op i motorhjelmen der på forunderlig vis bestemte sig
for at klappe i
Jeg behøver vel ikke sige at kammersjukken blev sendt i byen efter
grydesvampe før den eftertragtede nummerplade var i hus.
Eller, at grydesvampene var brændt væk igen ved hjemkomsten

Så selv i datidens liberale tider var der altså en grænse for støjen


De gamle englændere var just ikke tavse.
Specielt Norton og Matchless havde en lyd der ville noget, og de blev
da godkendt dengang - og bliver det stadig når de er monteret med det
originale udstødningssystem.

Jeg ved så ikke om (bil)inspektionen har hjemmel til at at forlange en
gammel MC med originalpotter støjdæmpet yderligere hvis den efter
deres skøn støjer for meget.
Anyone?
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste