GPS-alarmer
Fra : peterl

Dato : 29-01-02 20:44

Er der nogen herinde der har nogen erfaringer med GPS-alarmer?

jeg har fundet et par steder på nettet der laver dem, men jeg har endnu ikke
stødt på nogen der benytter dem...
http://www.sci-track.com/
http://www.assetassured.com/

Pissesmart!

.... Hvad mon forsikringsselskabet siger hvis man har sådan een???

-PeterL

Fra : Foo Bar

Dato : 29-01-02 22:49

> Er der nogen herinde der har nogen erfaringer med GPS-alarmer?

Har ikke erfaring - men er lissom' dig igang med at 'forske' i emnet. Der er
RIGTIG mange muligheder - desværre lider mange af dem af mindst én af to
følgende væsentlige fejl:

1) De er DYRE! Prisen er væsentligt højere end den "sum af mobiltelefon- og
GPS-modtager priserne" man kunne håbe på...

2) Mange af dem kræver én eller anden form for abonnement (ud over
GSM-abonnementet!) til en 24-timers overvågnings-central...

> jeg har fundet et par steder på nettet der laver dem, men jeg har endnu
ikke
> stødt på nogen der benytter dem...

Kanske vi skulle udveksle mail-adresser og sætte et fælles
'forsknings-projekt' i søen? (Tror egentlig også at der var indtil flere
interesserede sidst jeg vendte emnet her i gruppen... Kom frem af busken nu!
Rabatter er jo som regel kun ved køb af flere! Ikke at vi skal købe uden at
'forske' i det - men det kunne jo være meget rart at vide hvor mange
interesserede der egentlig er...

Mange steder i "Det Store Udland" bruger man også en form for mærkning med
næsten-mikroskopiske elektroniske 'labels' og mikrochips som kan aflæses med
en scanner. Disse kan man så lime - eller ligefrem spraye! - på kostbare
dele. Bliver kværnen nu strippet (og politiet har det rigtige udstyr!) kan
de aflæse numrene på disse tag's og se at delene stammer fra en MC du har
meldt stjålet... Temmelig cool idé! Af uransagelige årsager er systemet
FULDSTÆNDIG ukendt i forsikringskredse i Danmark. (Se f.eks.
http://www.datatag.co.uk)

> ... Hvad mon forsikringsselskabet siger hvis man har sådan een???

Jeg har - flere gange! - henvendt mig til forsikringsoplysningen og flere
forsikrings-selskaber og INGEN af dem tilbyder lavere præmier for den slags
'aktiv tyverisikring' eller er for den sags skyld overhovedet interesseret i
at høre om dem!!! Jeg kan jo ikke lade være med at tænke for mig selv, at de
egentlig er helt fint tilfredse med de næste science-fiction agtige præmier
de slipper afsted med at opkræve? Såfremt nogen har tanker om hvad vi
(motorcyklister) kan gøre ved dén sag - så SKRIV!!! Mit næste skridt ville
være at se om jeg kunne interessere DMC i koncepterne.

Mvh.

Claus.

Fra : peterl

Dato : 30-01-02 00:35

God idé med lidt gruppe-research...

Jeg har endvidere fundet noget som Motorola havde gang i. De var (som i de
fleste andre tilfælde) oprindeligt til biler, men blev sidenhen lavet
specielt til Harley-Davidsons.
www.immobiliser.com
Der er dog ikke bid på deres URL. Måske senere...
Sola-Larm i england skulle være ved at udvikle
noget:(www.angelfire.com/in/hornetsnest/solalarm.html)
Sola-Larm website: www.sola-larm.com

Så er der også radio-alarmer. Altså alarmer der kalder en sender eller en
pager hvis man piller for meget. Nogen kan endda styre tændingen og
blinke-lamper fra lang afstand. De hedder vist også "Lo-jacks" hvis der er
nogen der selv vil ud og kigge...

Nå, vi kan jo kigge videre lidt endnu...

For dårligt at forsikringsselskaberne ikke byder den slags velkomment. Vi må
arbejde lidt på dem...

-PeterL

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 30-01-02 22:37

"Foo Bar"
skrev blandt andet:
(Tror egentlig også at der var indtil flere
interesserede sidst jeg vendte emnet her i gruppen... Kom frem af busken
nu!)
**********************************
Kom endelig med ideer.
Jeg har en mobiltlf. jeg ikke bruger. Et taletidskort kan man efterhånden få
til ca. 50 kr. så deeet ....
Hvis I finder på noget med en alarm og telefon - og ikke nødvendigvis GPS,
så meld ud !

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Foo Bar

Dato : 31-01-02 19:50

> [...]

> til ca. 50 kr. så deeet ....
> Hvis I finder på noget med en alarm og telefon - og ikke nødvendigvis GPS,

Skal nok prøve at huske det, hvis jeg falder over noget i stil med det du
ønsker. - Synes dog klart at det mest cool ville være at telefonen ikke bare
ringede og fortalte at MC'en var blevet stjålet, men også helst hvor man -
selvfølgelig i selskab med politiet eller måske en passende stor egetræs
knortekæp?! - kunne afhente sin hårdt afgiftsramte guldklump...

Problemet med at forbinde en eksisterende alarm til en 'almindelig'
mobiltelefon er, at man på én eller anden måde skal have lokket telefonen
til at foretage en opringning når alarmen går af. Dette vil (såvidt jeg kan
gennemskue!) typisk kræver én eller anden form for computer - og når man så
alligevel er igang, hvorfor så ikke ha' en GPS-indgang på samme computer...
(Damn! Man skulle tro jeg prøvede at sælge et produkt her - men det er altså
ikke tilfældet!

Mvh.

Claus

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-01-02 21:30

Foo Bar <noone@nowhere.com> wrote in article
<3c5991d5$0$212$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Problemet med at forbinde en eksisterende alarm til en 'almindelig'
> mobiltelefon er, at man på én eller anden måde skal have lokket telefonen
> til at foretage en opringning når alarmen går af.
<snip>

Hvorfor?

Gem da en telefon på cyklen (helst koblet til en oplader af en slags -
ellers bliver det kort fornøjelse) og sæt skidtet på lydløs. Hvis (når)
cyklen bliver stjålet melder du telefon+cykel stjålet til politiet sammen
med tilbuddet om at de da bare kan ringe til den og dermed få
mobiltelefonens (og forhåbentlig dermed cyklens) position.

Det kan det venlige telefonselskab hjælpe politiet med. Og så virker det
endda bare tyvene befinder sig i et land med GSM dækning.

--
Mikkel

Fra : Foo Bar

Dato : 31-01-02 22:23

> [...]
>
> Det kan det venlige telefonselskab hjælpe politiet med. Og så virker det
> endda bare tyvene befinder sig i et land med GSM dækning.

Det lyder jo fint nok. Måske mangler jeg bare at begrave min personlige
mistillid til at det 'venlige telefonselskab' og politiet kan samarbejde
hurtigt og effektivt nok til at MC'en ikke er i Nepal inden de begynder at
lede efter den... Ét eller andet sted er mit yndlings-skræk scenarie i
versionen hvor der kun er monteret en GSM-telefon, at politiet skal have én
eller anden slags dommerkendelse før telefonselskabet kan udlevere
informationer om, hvor ens mobiltelefon (og dermed MC'en den er fastmonteret
på) er henne.

Ud over de lokale juridisk/bureaukratiske problemer rejser der sig disse
spørgsmål i min paranoide kyllingehjerne:

1) Hvor stor præcision kan de spore en GSM-telefon med? (Hvis præcisionen er
ringere end et par hundrede meter kan det jo hurtigt blive problematisk at
finde 'dyret' i en storby...)

2) Hvad i alverden stiller man op, hvis man får stjålet sin MC under ferie i
udlandet? (Hvis din telefon er monteret skjult på MC'en kan du jo ikke
umiddelbart se, hvilket teleselskab den har valgt at 'optage forbindelsen
med'? Dette betyder formodentlig at du skal have dit danske teleselskab til
at kontakte de telefonselskaber som de har roaming-aftaler med i det
pågældende land - og efter at politiet i samme land har fået passende
dommerkendelser, kan sporingen begyndes... Kan ikke helt lade være med at
tænke Franz Kafka her! *Gyys!*)

Det virker godt nok på mig, som om "kommando-vejen" er ALT for lang til at
være effektiv til nu-og-her eftersøgninger. - Men faktuelle oplysninger
modtages med kyshånd... Nogle der har erfaringer på området??

Tænker at det ville være ulige meget nemmere at daske ned på det lokale
gendarmeri og pege begejstret på EMap'ens display - og forklare at dér står
ens motorcykel..?!

Claus.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-01-02 22:54

Foo Bar <noone@nowhere.com> wrote in article
<3c59b5c3$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
> mistillid til at det 'venlige telefonselskab' og politiet kan samarbejde
> hurtigt og effektivt nok til at MC'en ikke er i Nepal inden de begynder

Enig. Det er alt andet lige nok ikke det der står øverst på
prioritetslisten, og cyklen er højest sandsynligt enten skilt ad eller over
alle bjerge inden efterforskningen indledes.

> [...]
er
> ringere end et par hundrede meter kan det jo hurtigt blive problematisk

Uden at kunne præcisere dybere vil jeg mene at det er præcist nok. Selv i
en storby...

> 2) Hvad i alverden stiller man op, hvis man får stjålet sin MC under
ferie i
> udlandet?

No problem. Dit eget teleselskab kan altid se hvilken operatør du i
øjeblikket benytter i udlandet. Ellers ville man jo heller ikke kunne vide
hvor man skulle sende kaldet hen hvis der er nogen der ringer til dig mens
du opholder dig i udlandet.
Men hvis eksempelvis det spanske politi så efterfølgende skal i aktion
så...

> [...]
> være effektiv til nu-og-her eftersøgninger. - Men faktuelle oplysninger
> modtages med kyshånd... Nogle der har erfaringer på området??

Den nu kort nok (altså kommandovejen), og jeg kender til flere tilfælde
hvor det har fungeret effektivt(nej, der kan ikke uddybes... , men om
det altid er tilfældet ved jeg ikke.
Personlige erfaringer med tyveri af køretøjer har jeg (heldigvis) ikke
(endnu 7-9-13), men som før nævnt tror jeg ikke det ligger øverst på
prioriteringslisten. Og selvom man kommer med en køreplan direkte til tyven
:-/

--
Mikkel
Privatperson...

Fra : jacob Stegelmann

Dato : 01-02-02 12:38

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse
news:01c1aaa1$ce8a47f0> > > Og selvom man kommer med en køreplan direkte
til tyven
Har en bekendt i England der også kører på motorcykel. han havde noget der,
som jeg husker der, hed "Data Link". og han fortalte at der vai i hans
fælge, sæde, motor, tank og stel var placeret en lille chip, der kan spores.
en af hans bekendte fik (desværre/heldigvis) afprøvet afprøvet systemet
da han mc blev stålet. Politiet ringede til ham og sagde at de fulgte efter
den lastbil som motorcyklen var i, og spurgte om de måtte blive ved at
forfølge den eller om de måtte vendte. det endte med at de fulgte den fra
midengland til en havneby i sydengland og der lavede de efterfølgende en
lille lyn razzia, med det resultat at de fandt et dusin stjåldne
motorcykeler, samt hans egen i god stand
men jeg har ikke hørt om det i Danmark og mit forsikringsselkab (GF) kender
heller ikke til det.

skal dog sige at jeg selv undre mig over den tekniske realisering af denne
tyveri sikring. chipsne skal jo have energi til at afgive deres position,
men hvor den kommer fra aner jeg ikke.

--
Jacob

Fra : Foobar

Dato : 01-02-02 13:27

> [...]
> motorcykeler, samt hans egen i god stand
> men jeg har ikke hørt om det i Danmark og mit forsikringsselkab (GF)

I sandhed en opbyggelig historie som den lokale ordensmagt ikke ville have
skade af at læse. Den eneste måde at få dem til at dukke op, hvis man skulle
være så heldig at finde sin stjålne MC er vel næsten, at øve vold imod den
der har stjålet den..?! (Hmmm..!)

> skal dog sige at jeg selv undre mig over den tekniske realisering af denne
> tyveri sikring. chipsne skal jo have energi til at afgive deres position,
> men hvor den kommer fra aner jeg ikke.

Lyder vældig interessant - omend jeg (lissom' dig) har svært ved at
gennemskue hvordan de skulle kunne opgive deres position uden én eller anden
form for power. Det eneste jeg kan komme i tanke om af den slags er de
'sladrehanke' som forretninger udstyrer deres tyvetækkelige varer med - og
så vidt jeg ved kan de kun alarmere når de passerer gennem det felt der er i
udgangen. Det er dog muligt at få denne type til at afgive en individuel
kode, hvilket f.eks. benyttes til husdyr, hvor chippen indopereres som ID
for kræet...

Ville da være svært interesseret i at få flere detaljer - bare sårn' til
næste gang du snakker med 'bekendten'..!

Mvh.

Claus

Fra : Armand

Dato : 01-02-02 17:18

Foobar <intet@navn.com> skrev i en

> [...]
individuel
> kode, hvilket f.eks. benyttes til husdyr, hvor chippen indopereres som

- - - Og bro-bizz'en!

Et antal antenner til at opfange signal fra forbikørende "transpondere"
ville være påkrævet; men min skepsis siger mig at i det yderste
tilfælde:
Den dag at alle har ladet sig tyverisikre på den måde. Vil man som
borger bliver overvåget i sin gøren og laden uafbrudt =
Som diverse retsager har bevist er dette allerede tilfældet i behersket
grad p.g.a. folks mobiltelefoner, og dét er overvågnings-samfund nok for
mig!

--
Armand.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 01-02-02 18:35

"jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> motorcykeler, samt hans egen i god stand
> men jeg har ikke hørt om det i Danmark og mit forsikringsselkab (GF)

Jeg har set en annonce i et bilmagasin engang (V-Max?) med et dansk firma
der tilbyder noget GPS overvågning af biler og vel også MC'er så! det hedder
noget med Dog etellerandet. logoet er en stor bulldog.
Det krævede et beløb om året (et par tusinde, så hut jeg visker) til
abonoment, og en lille chip eller en boks der blev skjult i bilen (eller på
motorcyklen)
det hedder som sagt noget med Dog.. WatchDog måske? prøver lige at søge lidt
på á net!

> skal dog sige at jeg selv undre mig over den tekniske realisering af denne
> tyveri sikring. chipsne skal jo have energi til at afgive deres position,
> men hvor den kommer fra aner jeg ikke.

kræver nok ikke så meget energi, så et par batterier måske? eller en lille
diskret ledning til Motorcyklens øvrige ledningsnet?

--
MVH
Michael Frederiksen

Fra : Michael K.S.

Dato : 02-02-02 00:38

On Fri, 1 Feb 2002 18:34:45 +0100, "Michael Frederiksen"
<chipmasterNOSPAM@get2net.dk> wrote:

>det hedder som sagt noget med Dog.. WatchDog måske? prøver lige at søge lidt
>på á net!

Trackdog,der var (er ?) et system som Sonofon tilbød,skal ikke kunne
sige om det eksisterer endnu,men det var pænt dyrt for 1-2 års tid
siden....

-M

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-02-02 17:11

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Trackdog,der var (er ?) et system som Sonofon tilbød,skal ikke kunne
> sige om det eksisterer endnu,men det var pænt dyrt for 1-2 års tid
> siden....
Yup, Trackdog.. jeg erindrede bare artiklen!
Dyrt er vel ligesom man diffinere det, det er jo de små pus vi snakker om,
de skulle nødigt blive væk!! hvis man har sports MC til 150-200K og bor i
tyveriprægede egne, ville jeg sige det skulle være meget dyrt før det var
for dyrt..

--
MVH
Michael Frederiksen

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 31-01-02 23:20

"Mikkel Christensen"
skrev
> [...]
>
> Det kan det venlige telefonselskab hjælpe politiet med. Og så virker det
> endda bare tyvene befinder sig i et land med GSM dækning.
*******************************
Slet ikke helt tosset.
Opladningen kunne ske med en "intelligent" autooplader og inden
taletidskortet "udløber" kan man jo lige snakke det op, og så sætte et nyt
i.
Gamle mobiltelefoner findes der nok af rundt omkring - de skal "bare" være
små nok til at skjule totalt.
Med hensyn til sporingen vil jeg da tro at der ses med "milde øjne" på en
evt. tracking fra politiets side.
Jeg mener at pejlingen kan gøres ret præcis, da der krydsmåles mellem
forskellige sendemaster ?
Det kan de ihvertfald på film

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : jacob Stegelmann

Dato : 01-02-02 12:26

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> skrev i en
meddelelse news:3c59c3ca$0$99587$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg mener at pejlingen kan gøres ret præcis, da der krydsmåles mellem
> forskellige sendemaster ?

som jeg husker det er der en afvigelse på inder 50 m.
de havde det oppe at vende i nyhederne forbindelse med en hvis hr.
Thorsens mobiltelefon.

--
Jacob

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 01-02-02 16:50

> [...]
> Opladningen kunne ske med en "intelligent" autooplader og inden
> taletidskortet "udløber" kan man jo lige snakke det op, og så sætte et nyt
Og Tiscalis mobilabo koster 100kr for en "startpakke" med 100kr taletid.
Fordel. Det udløber ikke, som normale taletidskort

God weekend

Tim - Med sonofon abo

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-02-02 17:36

> Og Tiscalis mobilabo koster 100kr for en "startpakke" med 100kr taletid.
> Fordel. Det udløber ikke, som normale taletidskort

Frit fra hukomelsen: Der skal dog tales for min. 75kr i kvartalet ellers
kommer der et gebyr på på 15kr/månden

/A

Fra : Michael K.S.

Dato : 01-02-02 17:50

On Fri, 1 Feb 2002 17:36:05 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Frit fra hukomelsen: Der skal dog tales for min. 75kr i kvartalet ellers
>kommer der et gebyr på på 15kr/månden

Det er da vist Telmore ik' ? Tiscali har derimod en klausul om:

"Hvor abonnenten ikke har et forbrug på minimum kr. 100,- inden for en
periode på tre måneder, kan Tiscali opsige aftalen med 14 dages
varsel."

-M

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 01-02-02 23:18

> [...]
>
> "Hvor abonnenten ikke har et forbrug på minimum kr. 100,- inden for en
> periode på tre måneder, kan Tiscali opsige aftalen med 14 dages
Ulp. Det kunne være jeg skulle have låst det, inden jeg bestilte det til
kæresten.
Næe.. Hvad pokker.. Kvinder og telefoner

God weekend
Timo

Fra : jacob Stegelmann

Dato : 02-02-02 01:10

"Tim Hoffmann" <news@marius-nielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Ulp. Det kunne være jeg skulle have låst det, inden jeg bestilte det til
> kæresten.
> Næe.. Hvad pokker.. Kvinder og telefoner

Bare rolig.....det skal hun nok få brugt, om ikke andet så på SMSer!

--
Jacob (der som regl ikke bruger sin telefon som skrivemaskine)

Fra : Armand

Dato : 31-01-02 23:25

> [...]
det
> endda bare tyvene befinder sig i et land med GSM dækning.

Forget it!!

En kammerat til mig fik stjålet sin Fireblade og fik kort efter et
pålideligt tip om at den kørte i Odense, samt en temmelig grundig
beskrivelse
af typerne der kørte rundt på den.
Med denne viden troppede den bestjålne ejer op på Odense Politigård for
at puste liv i efterforskningen - Han kom ikke engang forbi damen ved
skranken!!!
Politiet har skam ikke tid til den slags :-|

Det samme gør sig sikkert gældende for mobiltelefon-selskaberne :-/

De mobil og GPS understøttede alarmer fungerer under et selskab der
betaler dyrt til mobil-selskaberne for at kunne trække på den, samtidig
med at det er private vagtselskaber der er samarbejdspartnere for at
kunne gøre noget ved sagen i den anden ende. Derfor også prisen!!

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-02-02 07:57

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<a3cg90$25vk$7@news.cybercity.dk>...
> Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk> skrev i en

> Forget it!!

Nej jeg vil ej - for selve ideen er sund

> Politiet har skam ikke tid til den slags :-|

Nej det var jo så også det jeg skrev at jeg tvivlede på at sådanne ting
står højest på politiets prioriteringsliste.
De har jo selskabstømmere at fange og topmøder at passe på...

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 01-02-02 16:04

> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
> <a3cg90$25vk$7@news.cybercity.dk>...

> Nej..... De har jo selskabstømmere at fange og topmøder at passe på...

For ikke at nævne alle de radarer der skal luftes :-|

--
Armand.

Fra : Foobar

Dato : 01-02-02 18:02

> For ikke at nævne alle de radarer der skal luftes :-|

- Og filmruller der skal indsamles fra landets (forhåbentligt!) snart
ubemandede automatiske fartsynder-kameraer...

/claus

Fra : Mads Lund

Dato : 01-02-02 10:25

> [...]
> skranken!!!
> Politiet har skam ikke tid til den slags :-|

Jeg kan en anden historie om en stjålen Monster, som blev stjålet på sydfyn,
og også var endt i skumle kredse i Odense, og istedet for politiet, blev en
ex. HA'er spurgt om han kunne finde den. Og uden at komme med de malende
beskrivelser om metoden, havde fyren for en mindre "findeløn" sin Duc i
garagen igen samme aften.

Det kunne politiet godt lære noget af

Mads Lund
Ninja9RT, gemt for vinteren

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-02-02 11:06

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<x8t68.31$GI4.1566@news.get2net.dk>...

> [...]
> ex. HA'er spurgt om han kunne finde den. Og uden at komme med de malende
> beskrivelser om metoden, havde fyren for en mindre "findeløn" sin Duc i

*LOL*
Mein Vater war en sehr berúmter Spurhund

Men det er jo sådan set lidt ærgeligt at det er nødvendigt at gå til
ekstremer (og begå selvtægt) bare for at få sine ting igen.

> Ninja9RT, gemt for vinteren

Ja du har vel gemt den under sengen i ca. 700 smådele?

--
Mikkel

Fra : Morten Dahl

Dato : 01-02-02 12:27

> Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
> <x8t68.31$GI4.1566@news.get2net.dk>...

> Ja du har vel gemt den under sengen i ca. 700 smådele?

Hvordan var det, sidste vinter hørte jeg en røverhistorie om et RS125 stel i
et klædeskab på samme adresse

-
Morten Dahl

Fra : Mads Lund

Dato : 01-02-02 12:37

> Hvordan var det, sidste vinter hørte jeg en røverhistorie om et RS125 stel
> et klædeskab på samme adresse

Man er nok morsomme på andres bekostning.

Men jeg kan da nævne at KTM'en ikke kommer så meget i køkkenet mere, for den
sviner altså for meget.
Og nej, 9'eren ligger ikke under sengen (det hele af den anyway) den står
isoleret på ø'en hvor vi har ef aftale med færgemanden om at han rapportere
nummerpladerne på alle mistænkelige kassevogne han sejler over

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : peterl

Dato : 04-02-02 21:59

Mere information ang. Station2's indslag om trackguard:
http://www.guardsikring.dk/

-PeterL