15 Gflops ???
Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 29-01-02 20:17

Er der nogle der kan forklare mig dette:

Apple siger at den ny dual 1Ghz kører med 15 gigaflops,
men en P4 2.0 Ghz køre med 2.5 gigaflops.
http://img.hexus.net/2ghzp4/cpu-stock.jpg .

Dette rejser nogle sprøgsmål:

Hvor mange Mips kan dual 1 Ghz klare ?
P4 2.0 Ghz kan klare 3817 Mips. http://img.hexus.net/2ghzp4/cpu-stock.jpg

Hvorfor er Photoshop, så kun 78 % hurtigere ?
Med mindre at Photoshop bruger integer beregning meget af tiden.

OSV.......

Eller kan man ikke stille det op på denne måde ?

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 29-01-02 20:50

in article B87CB3D6.4C41%Jens@oek.dk, Jens H. Nielsen at Jens@oek.dk wrote
on 1/29/02 8:17 PM:

> Er der nogle der kan forklare mig dette:
>
> Apple siger at den ny dual 1Ghz kører med 15 gigaflops,
> men en P4 2.0 Ghz køre med 2.5 gigaflops.
> [...]

2.1 MIPS @ 1 GHz (single) i følge

http://e-www.motorola.com/webapp/sps/site/taxonomy.jsp?nodeId=03M94303045046
7M98653

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-01-02 21:32

"Jens H. Nielsen" <Jens@oek.dk> writes:

> [...]
>
> OSV.......
>
> Eller kan man ikke stille det op på denne måde ?

Det er vist primært ERS der falder for GFLOPSene. Du er nødt til at
kigge på I/O hastighed, cache størrelser, hukommelseslatencitet og
tusinde (næsten) andre faktorer. De terroristiske benchmarks er kun
interessante for en yderst begrænset delmængde af virkelighedens
problemer. Når de er så brugte skyldes det ofte at de giver et mål
for en CPU's ydeevne, som man kan stille op over for andre CPU'er, og
sige: Se! Min X kører 1,34% hurtigere end din Y.

Når Apple laver PhotoShop testen er det (formoder jeg) primært på
grund af, at de ved, at PhotoShop er en killerapp på Mac OS samt at
det er en mere real-life indikator af den reelle hastighed systemet
som helhed end f.eks. SPECfp.
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-02 03:15

Hej Thomas & Jens

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Det er vist primært ERS der falder for GFLOPSene. Du er nødt til at
> kigge på I/O hastighed, cache størrelser, hukommelseslatencitet og
> tusinde (næsten) andre faktorer.

Prøv så lige at snakke med 'rigtige' Win-nørder, - altså ikke dem, der tror,
de er det, men dem der er så forbenede i deres egen tro på PC'ere, at de ikke
kan se, høre eller tale om andet, - så vil du høre dem fumle rundt i både det
ene og andet omkring GF, og de aner som regel ikke en h...f... om, hvad det
drejer sig om.

Så ja, GF målingerne _har_ meget at sige, da de er det reelle udtryk for, hvad
en given maskine kan yde, men selvfølgelig har du da også ret i, at der er
andre faktorer, der spiller ind. Det har jeg heller aldrig benægtet.

> [...]
> for en CPU's ydeevne, som man kan stille op over for andre CPU'er, og
> sige: Se! Min X kører 1,34% hurtigere end din Y.

Det er én måde at sige det på - ja! - Men prøv fx. at sætte en af disse nye
Mac med Quicktime Pro til videoredigering op mod en tilsvarende P4 2ghz med
QTPro, så vil du meget hurtig se, hvem der kan lave det bedste stykke arbejde.
Du kan også prøve med Vistas videoredigeringsprogrammer, og du vil få nøjagtig
det samme resultat. - At Mac Dual 1ghz løber fra en P4 2ghz som en Ferrari fra
en 2CV.

> [...]
> grund af, at de ved, at PhotoShop er en killerapp på Mac OS samt at
> det er en mere real-life indikator af den reelle hastighed systemet

Killerapp? - Det vil jeg nu ikke sige. Det er da endnu ikke lykkedes for mig
at kvæle min gamle G3/233 med Photoshop 5.5 - og kun én gang med 6'eren.

Jeg tror nærmere, det hænger sammen med, at de to versioner af PhS til hhv.
Win og Mac, er nogenlunde ens opbygget og med ens features, så man langt
lettere kan sammenligne de ting, som de to versioner kan præstere under givne
omstændigheder.

Under de omstændigheder vil Mac'en altid være både den mest stabile og
hurtigste med Photoshop. - Men jeg vil langt hellere se en test med nogle af
de virkelig 'tunge drenge' inden for 3D og video end med et almindeligt
'amatørprogram' som Photoshop.

En af mine venner arbejder nu som underviser og vejleder på et videoværksted,
hvor de bruger både PC og Mac med nogenlunde samme programopsætninger. De
bruger 1400mhz PC'ere og G4/500mhz samt en enkelt G4/450mhz. Alle eleverne
brokker sig gevaldigt over de 'langsomme' PC'ere, - trods det, de er ca. 3x
hurtigere på papiret end en G4/500, så de laver så lidt som overhovedet muligt
på PC og bruger hellere Mac'erne til deres projekter.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-02 09:34

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> hurtigere på papiret end en G4/500, så de laver så lidt som overhovedet muligt
> på PC og bruger hellere Mac'erne til deres projekter.

Hastighed alene goer det ikke. Til video og lignende skal maskinerne
have _masser_ af RAM. Har Mac'erne mere end PC'erne?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-02 15:40

Hej Thorbjørn

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Hastighed alene goer det ikke.

Det véd jeg godt......

> Til video og lignende skal maskinerne
> have _masser_ af RAM. Har Mac'erne mere end PC'erne?

De ligger alle - både Mac'er og PC'er på omkring 768mb RAM. En enkelt af PC'erne
har 1024mb. Den er den, der bruges som deres server til printer og sætter. De opg.
RAM'en på min anbefaling, da de havde store problemer med nogle programmer som
Photoshop og Media100.

Fra : Thøger Terp

Dato : 30-01-02 09:57

> amatørprogram' som Photoshop

Thats a bold statement!

/Thøger
--
http://www.macnyt.dk
Hvis du vil vide noget om rigtige computere

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-02 15:46

Hej Thøger

- Heard on another group..., som man siger. Udtalelsen var fra en
CorelDraw og QX-fanatiker -))

Thøger Terp wrote:

> Thats a bold statement!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 12:43

> Killerapp? - Det vil jeg nu ikke sige. Det er da endnu ikke lykkedes for mig
> at kvæle min gamle G3/233 med Photoshop 5.5 - og kun én gang med 6'eren.

Få lige styr på din begrebsverden verden før du farer i flint...

<icq:131382336>

Fra : N/A

Dato : 30-01-02 23:03

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-02 23:03

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Photoshop kan meget vel blive en killerapp for Mac OS X i den
> forstand, at det vil være den der får en hel masse mennesker over på
> platformen.

Hvorfor? Photoshop findes til NT.

En OS X har ingen fordele for mig, i forhold til Windows (set ud fra
brug af Windowsprogrammer). OS X har MANGE fordele for mig i forhold
til Linux (og også ulemper). OS X kommer til at suge mange
Unixbrugere til sig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-01-02 23:39

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> [...]
> brug af Windowsprogrammer). OS X har MANGE fordele for mig i forhold
> til Linux (og også ulemper). OS X kommer til at suge mange

Eksisterende Mac OS brugere vil hellere flytte til Mac OS X end til
Windows, hvis Photoshop findes til Mac OS X. Prøv blot at spørge dit
lokale reklamebureau hvor Apple har en ikke ubetydelig markedsandel.
Det er i hvert fald teorien.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-02 00:28

> [...]
> Windows, hvis Photoshop findes til Mac OS X. Prøv blot at spørge dit
> lokale reklamebureau hvor Apple har en ikke ubetydelig markedsandel.

Har jeg misforstået det ovenfor? Når jeg ser "over på platformen"
tror jeg det er fra XYZ til Mac, men det er måske "OS 9" -> "OSX" der
snakkes om?

Så beklager jeg.

Jeg har puslet lidt med Adobeprodukter - især en Adobe PhotoShop light
jeg tuskede mig til billigt - og det er lykkedes for Adobe at lave et
meget behageligt program, som selv i NT viser dette.

Jeg kan godt forstå hvis folk godt kan holde til at arbejde i det
program igennem længere tid.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 31-01-02 00:51

> Har jeg misforstået det ovenfor? Når jeg ser "over på platformen"
> tror jeg det er fra XYZ til Mac, men det er måske "OS 9" -> "OSX" der
> snakkes om?

Undskyld, det var mig der ikke fik forklaret det. Springet fra Mac OS
9 til Mac OS X regnes som et helt platformskift, i hvert fald set i
lyset af, at mange tidligere Mac brugere er sprunget over til NT på
grund af stabilitet, pris og programudvalg. Med Mac OS X er mindst
een af de grunde forsvundet, og vi kan forhåbenligt beholde disciplene
i flokken

Fra : tom dissing

Dato : 31-01-02 02:29

Wau !!!!
15 Gflops.. Er det helt forkert vurderet hvis i er et helt andet sted henne
netop nu ??

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-02 04:54

Hej Tom

Godt set !-)... - Det er såmænd bare det typiske 'sporskifte' for en topic,
der bliver afsporet i denne gruppe.

Men for hundeme - hvor vil jeg gerne have sådan en fætter stående her - og så
med 2gb RAM og 2-3 120gb 10k diske, - så vil jeg kunne 'stripe' en master CD
på et par minutter...-))) - mumle mumle mumle........tælle, tælle, tælle......
...ÆV! - baglommen siger nej og atter nej....(-

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 31-01-02 13:19

> Killerapp? - Det vil jeg nu ikke sige. Det er da endnu ikke lykkedes for mig
> at kvæle min gamle G3/233 med Photoshop 5.5 - og kun én gang med 6'eren.

Tillad mig at trække på smilebåndet mens jeg klasker mig (med en mus) på
låret. ERS du bør nok synkronisere dine begreber med herværende
nyhedsgruppe (og andre) med udtrykket Killerapp!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-02 03:12

Hej Michael

Tjah... Her er så et 'hervorragendes' eksempel på, hvad og hvordan et begreb
åbenbart kan skifte betydning, når det 'flyttes' fra et sprog til et andet...-))

I alle de år, jeg har været med i de US og AUS baserede grupper, jeg stadig er
med i, har ordet 'Killerapp' altid betydet - 'et program, der er _berygtet_ for
at kunne få en computer til at gå ned med et gevaldigt brag' - Et ganske
glimrende eksempel er Norton Crash Maker - øh, - Crash Guard. Det er virkelig et
'dræberprogram', der vil noget -))!((-.

- Eller som De Nattergale kan udtrykke det "I love that der Danish pladder".....

Fra : Gunnar Holse

Dato : 01-02-02 03:50

> [...]
virkelig et
>'dræberprogram', der vil noget -))!((-.

>- Eller som De Nattergale kan udtrykke det "I love that der Danish

Well I can ihverfald husk that Steve Jobs snaked about the first iTunes as a
"killerapp". Maybe that was because the machines were not so hurty that
gang?

G-

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 04:03

> Tjah... Her er så et 'hervorragendes' eksempel på, hvad og hvordan et
> begreb åbenbart kan skifte betydning, når det 'flyttes' fra et sprog til
> et andet...-))

Eller på at nogen mennesker til enhver tid vil forsøge at bortforklare
en brøler - uanset hvor pinligt forsøget kan forkomme.

> [...]
> brag' - Et ganske glimrende eksempel er Norton Crash Maker - øh, - Crash
> Guard. Det er virkelig et 'dræberprogram', der vil noget -))!((-.

Det må være nogen meget mystsiske grupper du deltager i... ellers
forstår du blot ikke hvad der diskuteres i dem.

"killerapp", "killer app" eller "killer application" har alle dage været
brugt om et program i den mest postitive forstand. Kort sagt, en
killerapp er programmet som enhver softwareudvikler drømmer om at lave:

kill·er app n
a computer application of outstanding power, originality, or
market reach (slang)

Encarta® World English Dictionary © 1999 Microsoft
Corporation. All rights reserved. Developed for Microsoft by
Bloomsbury Publishing Plc.

....og så er den sædvanlige beklagelse over linielængden og brug af QP,
men det skider du vel på...

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-02 06:28

> [...]
>
> Encarta® World English Dictionary © 1999 Microsoft
> Corporation. All rights reserved. Developed for Microsoft by

Det er jo noget Microsoft har skrevet. Alle deres programmer er killer
apps, og så skal det jo gøres til noget positivt
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 03-02-02 20:06

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> Det er jo noget Microsoft har skrevet. Alle deres programmer er killer
> apps, og så skal det jo gøres til noget positivt

Touché på Mortens vegne =)

For at overbevise de sidste tvivlere, så findes der også begreber som
"killer idea" (særdeles god tanke), "killer connection" (Esbjerg net) og
"killer dog" (pitbull). Sidstnævnte er undtagelsen der bekræfter reglen
en søm i stor tomme størrelse.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 21:54

Jens H. Nielsen <Jens@oek.dk> wrote:

> Er der nogle der kan forklare mig dette:
>
> Apple siger at den ny dual 1Ghz kører med 15 gigaflops,
> men en P4 2.0 Ghz køre med 2.5 gigaflops.
> [...]

2280+2280 = 4560 Mips i følge motorola (forbehold for OS og bundkort
osv.)

> [...]

> Med mindre at Photoshop bruger integer beregning meget af tiden.
>
> Eller kan man ikke stille det op på denne måde ?

Man kan ikke stille det op på denne måde. Det afhænger også af andre
faktore som optimering til Altivec og MMX (eller hvad det nu hedder anno
2002), de compliere Adobe har brugt, hukommelses båndbrede, disk in/out,
grafikkort, OS hvilke filtre der køres (nogen er bedre optimeret på den
ene platform) osv.

Apple's angivele af 15 gigaflop gælder kun for operationer der beregnes
i Altivec enheden (Velocety Engine). Tilsvarende vil jeg tro at Intels
opgivelse på 2.5 Gigaflop også kun gælder beregninger fortages med hjælp
fra MMX enheden.

Fælles er at softwaren skal være skrevet specielt til at kunne udnytte
Altivec, MMX, 3Dnow osv. Eks. hvis ikke Altivec bruges på en G4, vil den
i ydelse stort set svare til en G3 med samme clockfrekvens, hvilket du
også vil kunne se hvis du sammenligner Mototrolas tal.
Det bør nævnes at Motorolas Altivec kan en hel del mere end modstykkerne
fra AMD og Intel.

<icq:131382336>