CDI.
Fra : Peter Andresen

Dato : 29-01-02 17:27

Hej.

Nogen der ved, hvordan man tjekker om sådan en virker.

Mvh. Peter A.

Fra : Michael K.S.

Dato : 29-01-02 18:04

On Tue, 29 Jan 2002 17:27:11 +0100, "Peter Andresen"
<spand@paradis.dk> wrote:

>Nogen der ved, hvordan man tjekker om sådan en virker.

I alle rep. manual jeg har brugt, har rådet alle dage været :

"Replace by a unit known to work" ) (sorry men det passer altså)

Man kan så yderligere teste (groft) ved at måle modstandene i de
forskellige udgange,hvis man ligger inde med specs. i form af en
værkstedsmanual.Og ellers er det jo at teste de andre komponenter i
tændingssystemet og så bruge udelukkelsesmetoden.Nogle gange ligger
værkstederne inde med en elektronisk tester til modellen (en
signalgiver),som det f.eks er tilfældet for min RS250'er ....om det er
muligt på din model - dunno.

Desværre ikke meget hjælp - i know.

-M

Fra : Peter Andresen

Dato : 29-01-02 18:16

Okay, så må jeg jo bare købe en cykel til for at tjekke den, he he. Tak for
hjælpen, selvom jeg havde håbet på et andet svar.

Mvh. Peter.

Fra : Armand

Dato : 30-01-02 20:33

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> I alle rep. manual jeg har brugt, har rådet alle dage været :
> "Replace by a unit known to work" ) (sorry men det passer altså)
> Desværre ikke meget hjælp - i know.

Vær nu ikke så tragisk!
Det ér sågu' da en enkel og sikker testmetode, som dog kræver at man
finder én fra en tilsvarende model at låne!!

--
Armand

Fra : Michael K.S.

Dato : 30-01-02 23:39

On Wed, 30 Jan 2002 20:32:44 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Vær nu ikke så tragisk!

Tragisk ?? Næh,men jeg var næsten klar over at han håbede på et svar i
retning af du gør sådan og sådan og vupti )

>Det ér sågu' da en enkel og sikker testmetode, som dog kræver at man
>finder én fra en tilsvarende model at låne!!

Mon ikke også godt at han selv kunne regne det ud (give the man some
credit,jeg tror det næsten ) ),men det er nok ikke sådan lige at
finde en GK76a på hvert gadehjørne, man lige kan snuppe en fra.

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-01-02 00:30

Blå øgler fra Mars tvang Michael K.S. til at skrive:

> Mon ikke også godt at han selv kunne regne det ud (give the man some
> credit,jeg tror det næsten ) ),men det er nok ikke sådan lige at
> finde en GK76a på hvert gadehjørne, man lige kan snuppe en fra.

Var der ikke en i gruppen der snakkede om at montere en fra en GJ72A
(gsxr250) for 400'eren, for at flytte rpm-begrænseren?
Det var jo en mulighed :-/

--
mvh Jes Vestervang - ex. gixxerist
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Michael K.S.

Dato : 31-01-02 00:31

On Thu, 31 Jan 2002 00:30:07 +0100, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>Blå øgler fra Mars tvang Michael K.S. til at skrive:

Sludder - de spurgte mig stille og roligt.....

>Var der ikke en i gruppen der snakkede om at montere en fra en GJ72A
>(gsxr250) for 400'eren, for at flytte rpm-begrænseren?

Nu er Suzuki jo ikke lige mit primære interesseområde ),så om sådan
noget er muligt, eller tilrådeligt at eksperimentere med, vil jeg nok
lade andre rode sig ud i

>Det var jo en mulighed :-/

Måske - måske ikke )

-M

Fra : OK

Dato : 31-01-02 19:19

Da andre ikke tør komme med et bud på metode til at checke CDI´en, vil jeg
da gerne forsøge:

CDI systemet trigges af en spole der sidder i tændingsanlægget (nogle mc
sidder der mere end en spole). Spolen er forbundet med 2 ledninger til
CDI'en. Spolen skal give en kortvarig spændingsimpuls til CDI'en i det rette
øjeblik, d.v.s. når der skal springe en gnist i tændrøret.

Denne impuls må det kunne lade sig gøre at efterligne ved at afkoble spolen
(den sidder sikkert med et stik) fra CDi'en.
Jeg ville prøve at tage den ene forbindelse fra CDI'en og forbinde til stel,
og derefter (med et tændrør monteret på et tændkabel i "det fri") meget
kortvarigt slutte den anden ledning til 12V på batteriet. Hvis der springer
en gnist er CDI'en ok. Hvis der ikke springer en gnist så byt de to
ledninger og prøv igen.

Hvis du er heldig og CDI'en ser ud til at virke kan fejlen ligge i spolen.
Den kan du kontrollere med et multimeter. Mål modstanden mellem de 2
ledninger (husk at stikforbindelsen til CDI'en stadig skal være afbrudt).
Hvis du kan måle en værdi er spolen sandsynligvis også ok.
Hvis du ikke kan måle en værdi er spolen afbrudt. Den kan ikke repareres da
den er indstøbt i epoxy, og skal derfor skiftes.

Tændingsanlæg kan være udformet på mange forskellige måder, men fælles for
dem er at elektronikken i CDI'en trigges af en ekstern spole anbragt på
(typisk) krumtappen sammen med tændingsavanceringsmekanikken (nogle har
elektroniks tændingsavancering).
Spolen trigges ved at en lille knast på krumtappen "farer" forbi spolen når
motoren kører.

Har du checket tændspolerne? Dem skal du også kunne måle en modstand på:
måles mellem + og - på spolen (den skal være afbrudt fra CDI'en mens du
måler. Hvis du kan måle en modstand er den sandsynligvis ok.

Jeg ved ikke om testmetoden virker - men det er vel forsøget værd?

M.v.h. Ole
CB900F

Fra : RpR

Dato : 01-02-02 14:03

> [...]
> elektroniks tændingsavancering).
> Spolen trigges ved at en lille knast på krumtappen "farer" forbi spolen

Pickup'en, som den hedder, kan nu også være placeret på motorhuset, med
føleren rettet mod svinghjulet hvorpå der sidder et lille stykke metal som
den reagerer på når den farer forbi.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com