Jeppe Møller skrev:
> Jeg har ikke set den- men fejler? lyder interessant- nogle links
> eller uddybende forklaring?
Jeg har ikke selv set filmen, men den er et skræmmeeksempel i teorien om
sammensmeltningen af interaktivitet som i 3-D-computerspil og egentlige
narrativer som film. Problemet ved den er, at man bliver irriteret og
forvirret over at blive draget aktivt ind i historien uden
handlingsmuligheder. Man bliver også frataget muligheden for immersion
(indlevelse) i de andre karakterer, fordi man igennem filmen er
repræsenteret af kameraet. Desuden bliver man aldrig ét med sin egen
karakter, fordi man ikke har nogen chance for at se, hvordan han
reagerer i interaktionen med de andre karakterer (ansigtsudtryk osv.).
Yderligere er der et problem med det, man kalder 'primær
identifikation'. Her bliver det især interessant med
computersspilsbrillerne på. Vidensforholdet mellem den karakter, man er
i spillet, og den person, man er i virkeligheden, skal ideelt set være
én til én. Ellers opstår der en ubalance, der kan føre til forvirring.
Hvis karakteren i filmen pludselig foretager handlinger baseret på en
viden, man som person ikke sidder inde med, ødelægger det suspension of
disbelief. Man føler ikke længere, at man *er* karakteren. Problemet er
så - og det gælder både for en film som Lady in the Lake og
computerspil, hvordan man får formidlet karakterens forhistorie og
personlighed ud til seeren uden at ødelægge den tætte knytning.
Computerspil benytter sig ofte af introer og cutscenes, men strengt
taget er det et brud i det diegetiske plan. Med et filmanalytisk udtryk
sker der en transgressiv metalepsis, hvilket kan virke forstyrrende for
narrativet.
Inden for computerspilsforskning er forholdet mellem interaktivitet og
en god historie interessant, fordi man på den ene side ønsker, at
brugeren føler sig som en del af historien, mens man på den anden side
som forfatter gerne vil strikke en god sammenhængende historie sammen.
Og det går ikke, hvis brugeren får alt for frie hænder.
Hvis nogen skulle være interesserede, kan jeg kraftigt anbefale bogen
"Narrative Comprehension and Film" af Edward Branigan, der især
behandler problematikken ud fra det filmteoretiske perspektiv. Jeg
kender desværre ikke til nogen link på nettet.
--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse