Etablering af blomsterbed
Fra : Mette Svangren

Dato : 29-01-02 11:39

Ånden (og utålmodigheden) kom over mig her til formiddag, og jeg har været
ude og fjerne fliser, da jeg vil ha' etableret blomsterbede rundt om vores
terasse. Under ligger der selvfølgelig en masse sand, som jeg skal have
gravet væk. Hvad skal jeg så fylde i (ja, jeg er stadig helt grøn udi
haveejeri)? Helst skulle det jo ikke koste en formue.
Jeg forestiller mig, at jeg vil have stauder og sommerblomster, samt evt.
enkelte stedsegrønne planter i bedene, som altså ligger omkring en
sydvest-vendt terasse.

På forhånd tak -endnu en gang (og næppe sidste gang!)

Mette (med erantiser i haven -dejligt!)

Fra : Ulla Nygård Hansen

Dato : 30-01-02 22:03

"Mette Svangren" <svangut@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> sydvest-vendt terasse.
>
> På forhånd tak -endnu en gang (og næppe sidste gang!)

Du behøves ikke at fjerne sandet, hvis det ikke er et ret tykt lag 2-4 cm,
blot bland det sammen med den under liggende muld. Når man anlægger en
terasse vil man oftest komprimere jorden med en vibrator for at tearasse
stene ikke sætter sig i forskellige højder. Denne vibrator laver en sål af
sammen presset jord og den skal du have løsnet for at dine planter kan
trives i dit nye blomsterbed. Du løsner i 1-2 spadestiks dybder, ikke vende
jorden blodt løsne den, det kan med fordel gøres med en grev. Så skal du
vudere din jord. Er den meget lereret, klistert og står der normalt vand der
hvor du har lavet et bed. Så skal du lave en jord forbedring med noget godt
grov spagnum som du køber på en plante skole. Hvis jorden ikke er leret, men
det er din fornemmelse at den trænger til et tilskud god jord, så kan man på
de fleste affalds stationer/ grønne pladser hente jord gratis eller til en
meget billig pris. Du må højest på fylde 1-2 cm af denne jord på dit nye bed
da den er så nærringsrig at du vil svide dine nye planter af. Kan du se at
din jord er meget sand holdig, virker tør og ikke særlig god, vil jeg gøre
begge dele. Tilfør både grov spagnum og 1-2 cm jord fra den grønne plads.
Det skulle give dig de bedste muligheder for at dine nye planter har næring
nok og at jorden er i stand til at holde på vandet/ komme af med den. Hvilke
blomster du skal vælge ? Jeg vil bare sige at det er det aller sjoveste af
det at ha´ have du skal igang med nu. At finde de blomster der tiltaler dig
mest, gå på Biblioteket lån nogle staude bøger, noget om have anlæg. For at
din have bliver en succes må du endelig huske at tage hensyn til lys forhold
og hvilken jordbund de enkelte blomster skal have. Der bliver ingen jubel
ved at sætte en meget vand krævende staude i et tørt sydvendt bed. For at
planter skal trives skal de have de optimale forhold. Det er som os
mennesker, hvis alt omkring os er som vi bedst kan lide det, så blomster vi
også.

Mvh Ulla

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-01-02 22:52

On Wed, 30 Jan 2002 22:03:09 +0100, "Ulla Nygård Hansen"
<unh@get2net.dk> wrote:

> [...]
>grov spagnum som du køber på en plante skole. Hvis jorden ikke er leret, men

Det er penge lige ud af vinduet at bruge spagnum til at forbedre en tung
jord. Der skal ufatteligt meget til og virkningen holder ikke voldsomt
mange år. Det er langt bedre at bruge sand (flisesand, groft grus eller
hvad det nu kaldes rundt omkring, ikke strandsand).

Kun hvis det er et surbundsbed skal der bruges spagnum.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 31-01-02 11:19

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:shqg5ugqs9ausaindcv5ru3pbb3jnbr6kj@4ax.com...

> [...]
> hvad det nu kaldes rundt omkring, ikke strandsand).
>
> Kun hvis det er et surbundsbed skal der bruges spagnum.

Ja, jeg undrer mig også tit over, at så mange havefolk bruger spagnum til at
forbedre jorden. Du har ret; det er simpelthen det bedste at bruge sand til
at "lette" jorden, hvis den er meget leret og klistret (har selv gjort det).
Og som du også antyder, så er det langt fra de almindelige/kendte stauder,
som kan lide sur jord....

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-01-02 11:49

On Thu, 31 Jan 2002 11:18:30 +0100, "Marlene" <Ryg@post12.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Og som du også antyder, så er det langt fra de almindelige/kendte stauder,

Det er gammel vane. I mange af de ældre havebøger jeg har anbefales
spagnum. Men resultatet bliver langt bedre, holder længere og er også
billigere hvis man bruger sand.
Desuden er sandet lettere at blande i jorden end spagnum er, især hvis
der i forvejen står mange planter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette Svangren

Dato : 31-01-02 17:26

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> hvad det nu kaldes rundt omkring, ikke strandsand).
>
> Kun hvis det er et surbundsbed skal der bruges spagnum.

Tung, leret jord er netop, hvad vi har her på egnen. Jeg har været ude og
rode lidt mere og kan konstatere, at der ligger 25-30 cm sand. Kan jeg blot
vende sandet sammen med den underliggende jord samt tilsætte noget jord fra
genbrugsstationen? Surbundsbed skal det ikke være, hovedsagligt bliver det
sommerblomster og stauder til snit.

MVH Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-01-02 18:31

On Thu, 31 Jan 2002 17:25:48 +0100, "Mette Svangren"
<svangut@hotmail.com> wrote:

> [...]
>genbrugsstationen? Surbundsbed skal det ikke være, hovedsagligt bliver det

Jeg tror der skal lidt sand væk først. Fjern 15-20 cm så der er ca. 10
cm sand tilbage. Bland det godt i jorden nedenunder. Fyld så op med
jorden fra genbrugsstationen, måske blandet med lidt mere sand alt efter
hvor tungt det er. Sørg for at komme godt i dybden. Der er ikke noget
ved at det kun er de øverste 25 cm som er nemme at have med at gøre hvis
jorden nedenunder er uigennemtrængelig for vand og planterødder.

http://www.gartneriet.dk