Klage over ejendomsvurdering: Har den opsæ~
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-01-02 11:10

Jeg klagde over min ejendomsvurdering sidste år, men kommunen har endnu
ikke behandlet klagen. Derfor vil jeg gerne vide, om det er den ny eller
den gamle vurdering, jeg skal gå ud fra nu.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 29-01-02 11:42

"Christian R. Larsen" wrote:

> Jeg klagde over min ejendomsvurdering sidste år, men kommunen har endnu
> ikke behandlet klagen. Derfor vil jeg gerne vide, om det er den ny eller
> den gamle vurdering, jeg skal gå ud fra nu.

Det er den, kommunen sidst har sendt ud.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-01-02 13:28

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i artiklen
<3C567C6F.886161BE@post1.tele.dk>...

> Det er den, kommunen sidst har sendt ud.

Uanset, at det er den, jeg har klaget over?

Fra : Erik G Christensen

Dato : 29-01-02 14:23

"Christian R. Larsen" wrote:

> Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i artiklen

> Uanset, at det er den, jeg har klaget over?

Ja, bliver den ændret, bliver der efterreguleret.
(indenfor visse rammer)

Fra : Peder Porse

Dato : 29-01-02 21:09

Det passer altså ikke, Erik
Der er ikke grænser for reguleringer i efetrfølgende vurderinger som
følge af klagebehandling. Der er derimod nogle grænser for hvornår der
sker revision af "gamle" ansættelser, men det er jo noget helt andet.

Hvad mener du med, Christian, hilken du skal gå ud fra?

Hvad er der klaget over.

Ejendomsværdiskatten bliver jo opkrævet ud fra den senest meddelte
vurdering reguleret med et skønnet tillæg. Hvis ejendomsværdien ændres
sker der naturligvis en regulering i forbindlse med årsopgørelsen.

Der er klaget over ansættelsen pr. 1/1 2001. Langt de fleste steder vil
kalgebehandlingen i vurderings- og skyldråd være færdig inden udløbet af
marts 2002, så der kan tages højde for faktuelle forhold i
2002-vurderingen, der meddeles i begyndelsen af maj 2002.

Men er klagebehandlingen ikke tilendebragt inden den nye
vurderingsmeddelelse udsendes, vil der skulle klages over 2002-ansættelsen.

Hvis klagen vedrører arealer, materialer, bygningers kvalitet og stand
m.v. altså faktuelle forhold, er det forholdsvis enkelt at ændre de
efterfølgende ansættelser.

Men vedrører klagen værdiskønnet eller grundværdien behøver der ikke
automatisk ske nogen tilpasning af de nye vurderinger.

Hver vurdering er i princippet en ny, der sker uden hensyn til den
foregående.

Og så er det jo spændnede, hvem der skal lave klagebehandling efter 1/5,
for vurdrings- og skyldråd eksisterer jo ikke fra den dato, som det ser
ud nu.
pp

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-01-02 22:26

"Peder Porse" <boesvej2@post11.tele.dk> wrote in message
> [...]
> sker revision af "gamle" ansættelser, men det er jo noget helt andet.
>
> Hvad mener du med, Christian, hilken du skal gå ud fra?

Vurderingen for 2001. Indtil nu har jeg jo for så vidt betalt skat ud fra
den.

> Ejendomsværdiskatten bliver jo opkrævet ud fra den senest meddelte
> vurdering reguleret med et skønnet tillæg. Hvis ejendomsværdien ændres
> sker der naturligvis en regulering i forbindlse med årsopgørelsen.

Ok.

> Men er klagebehandlingen ikke tilendebragt inden den nye
> vurderingsmeddelelse udsendes, vil der skulle klages over
2002-ansættelsen.

En vigtig oplysning. Det må jeg huske.

> Og så er det jo spændnede, hvem der skal lave klagebehandling efter 1/5,
> for vurdrings- og skyldråd eksisterer jo ikke fra den dato, som det ser
> ud nu.

Der er vist et par opgaver, der bliver lidt småkaotiske efter den dato.

Fra : Peder Porse

Dato : 29-01-02 22:42

Ejkendomsværdiskat betales på baggrund af ejendomsværdien som meddeles i
maj måned samme år. Derfor gør man i praksis det at der indregnes et
tillæg (5% er det i år) af vurdeirngen i det foregående år i
forskudsregistreringen. Ved årsopgørelsen vil der ske en nøjagtig opgørelse.

Skatteministeren har i en pressemeddelelse (se SKMs hjememside)
præciseret, hvordan skattestoppet skal forstår på detet område.

Ejendomsskatten betales derimod af den ansatte grundværdi pr. 1/1 året
før. Der gives ikke noget tillæg. Men da hver vurdering er en
selvstændig vurdering har en klage ikke opsættende virkning. Hvad skulle
skatten så beregnes efter?

Vi finder nu nok en løsning også for tiden efter 1/5.... der er bebudet
et snarligt lovforslag om de fremtidige vurderingsopgavers løsning.

Og i øvrigt er det jo ikke, som Chr. skrev i første omgang, kommunen,
der behandler klagen. Det er de statslige vurderings- og skyldråd, som
så sekretariatsbetjenes af kommunen.

pp

Fra : Peder Porse

Dato : 29-01-02 21:18

Hvad mener du med "gå ud fra"? I hvilken sammenhæng?

Betaling af ejendomsskatter (grundskyld) eller hvor?
pp