Vand i krybekælder.... suk!
Fra : Tobias Simonsen

Dato : 29-01-02 07:54

Hej

Fruen og jeg har været ude at se på et gammelt hus (1969) hvor der er en
krybekælder på ca. 50 cm. højde.

Da der blev lavet tilstandsrapport var der ikke noget at bemærke om
kælderen men den dag vi var ude at se (lige efter et kraftigt regnvejr,
som det nu er i Dk!) var der spredte vandpytter på 2-3 m2 størrelse
flere steder i kælderen (ca. 2 cm. dybe) og det er jo ikke godt. Der er
et klaplag af beton i bunden og vandet kommer ikke fra
udluftningshullerne.

Spørgsmålet er så.... hvor kan vandet så komme fra?

Tilstandsrapport-manden var ude at se igen og kunne godt se vandet, men
fandt ud af at det stammede fra kloarksystemet som var totalt
tilstoppet! Det skulle nu være renset og derfor skulle der heller ikke
være problemer med vand mere, siger han. Kan der virkeligt passe at
vandet kan blive presset op gennem klaplaget hvis kloarkerne er stoppet?
Både tagrender og kloarker var stoppet. Der er ingen afløb i
krybekælderen, men det at rør og kloarker er stoppet kan det give vand i
kælderen? Kan man sætte huset så meget under vand at det siver ind i
krybekælderen gennem betonen? Det skal også lige siges at haven var
meget sumpet, vel egenligt også pga. de stoppede kloarker og faskiner.

Mvh. Tobias

Fra : PAR

Dato : 29-01-02 12:51

Kære Thomas!
Groft sagt er dit hus blevet bygget i et hul i jorden!
Er jorden så tæt - eller kloaken så utæt, at den ikke kan befordre vandet
væk fra huset, kommer huset let til at stå med fødderne i vand.
Vandet kan derpå trække op gennem gulvet - eller ofte ind igennem dårligt
tilstøbte rørgennemføringer i kælderydermuren.
Sjældnere gennem kælderydermurene ved et så nyt hus.
Et omfangsdræn med afløb til kloak vil sikkert hjælpe. Få et par
autoriserede kloakmestre til at se på problemet og give et tilbud - og få så
et tilsvarende afslag i købsprisen og lidt for svie og smerte.

PAR

PS
Er der faskiner fra tagnedløb, bør de føres til kloak.

Fra : fam. Jensen

Dato : 29-01-02 19:18

Hej Hvis der er kommet vand fra kloarken ville det lugte af h...... til,
fordi huse fra 1969 er kloarken 1 stranges og nårmalt går rengvandet ikke
på under huset.
Så hvis jorden er kompagt lerjord og der ikke er dren så kan det godt komme
op gemmen klaplaget,"klaplag er genneralt en svag beton der bare lige er
lagt uden at viberre" men få hellere en kloarkmester ud at se på det

Fra : S. B.

Dato : 01-02-02 23:07

"fam. Jensen" <cnrj-jensen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> op gemmen klaplaget,"klaplag er genneralt en svag beton der bare lige er
> lagt uden at viberre" men få hellere en kloarkmester ud at se på det
Faktisk kan en tilstoppet regnvandskloak give vand i kælderen, har været
udfor at omfangsdrænene var koblet ind i de små regnvandskloakker der står
ved hvert nedløbsrør, da det var stoppe trængte vandet ind gennem
fundamentet, og gav oversvømmelse i kælderen.
Hvis de er stoppet, skal der en slamsuger ud og rense dem, hvis du ikke selv
kan, mærk efter med et hakkejern, hvis afløbet sidder mere end ca. 20 cm
under vandoverfladen, er de muligvis stoppet.
Der er vandlås i de fleste af de brønde, derfor skal afløbet være lidt under
vandoverfladen

Søren