Billig og god printserverløsning?
Fra : Jens

Dato : 29-01-02 00:55

Jeg har til min store pine erfaret at min ellers supergode HP LaserJet
2100 ikke kan blive mac-kompatibel ved at installere det USB-kort, som
HP eller producerer til printeren - da den ikke er en
PostScript-printer, lader det sig åbenbart ikke gøre.

Jeg fornemmer, at løsningen er en printserver, hvis ikke jeg skal
sælge printeren.

Er der nogen der kan give venlig vejledning i opsætning og forslag til
indkøb af diverse hardware, hvis denne operation skal lykkes? Jeg ved
intet om netværk eller printservere - er det nemt, umuligt, svært
eller skal der en anden løsning til? Hvad er fordele og ulemper?

Jeg arbejder på en Cube/OS9/OS9, på stofanet, har en del gamle maccer
(hvis de kan være nyttige).

På bar bund!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 01:36

Jens <webdezign@ofir.dk> wrote:

> Jeg arbejder på en Cube/OS9/OS9, på stofanet, har en del gamle maccer
> (hvis de kan være nyttige).
>
> På bar bund!

Hvis ellers du brugte Mac OS X var løsningen her:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011026174642622>

<icq:131382336>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-02 02:01

Jens wrote:

> [...]
> PostScript-printer, lader det sig åbenbart ikke gøre.
>
> Jeg fornemmer, at løsningen er en printserver, hvis ikke jeg skal

Har din HP LaserJet 2100 ikke en Ethernet port, eller mulighed for
installering af et kort med Ethernet port...?

Hvis printeren kun kan køre LokalTalk, så kan du slutte printeren til en
ældre Mac, der har Ethernet og så gøre det til en fælles printer, den
gamle Mac skal selvfølgelig forbindes med Cuben vi Ethernet.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-01-02 14:10

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvis printeren kun kan køre LokalTalk, så kan du slutte printeren til en
> ældre Mac, der har Ethernet og så gøre det til en fælles printer, den
> gamle Mac skal selvfølgelig forbindes med Cuben vi Ethernet.

Dén tror jeg ikke rigtigt på. Printeren skal jo forsynes med en
IP-adresse, og hvis det kan lade sig gøre, ville jeg meget gerne høre om
hvordan.

Jeg har nemlig en gammel HP DeskWriter 560C, som endda mangler en
printerdriver til MacOS X [men har til Windows, også over nettet!].
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-01-02 22:57

Per Erik Ronne wrote:

> Dén tror jeg ikke rigtigt på. Printeren skal jo forsynes med en
> IP-adresse, og hvis det kan lade sig gøre, ville jeg meget gerne høre
> om hvordan.

Det skal den da ikke ha', hvis den sidder på LokalTalk / Printerporten.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 05:16

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det skal den da ikke ha', hvis den sidder på LokalTalk / Printerporten.

Jamen, /så/ kan den da i hvert fald ikke benytes som linieprinter fra
terminalvinduet [eller kan den?].

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 05:47

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jamen, /så/ kan den da i hvert fald ikke benytes som linieprinter fra
> terminalvinduet [eller kan den?].

'man atprint'

Per, du stiller ofte en masse *nix spørgsmål til Mac OS X - Jeg vil
anbefale dig at kigge/søge på <http://www.macosxhints.com>

Du kan sågar dele en localtalk printer til windowsklienter med samba:
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020119095517715>

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-02 08:03

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Per, du stiller ofte en masse *nix spørgsmål til Mac OS X - Jeg vil
> anbefale dig at kigge/søge på <http://www.macosxhints.com>

Jeg kan anbefale SlashDock dockletten - en lille dockdims der løbende
har de sidste nye overskrifter til diverse sites, herunder osxhints.

Skulle kunne spise et vilkårligt RSS feed.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 08:22

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg kan anbefale SlashDock dockletten - en lille dockdims der løbende
> har de sidste nye overskrifter til diverse sites, herunder osxhints.

Jeg kunne ikke være enig - bortset fra at den til tider kan få
kernel_tasker'en til at gå amok. Løsning: genstarte dock'en

> Skulle kunne spise et vilkårligt RSS feed.

hvordan kan man i øvrigt se om en website understøtter RSS?

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-02 09:44

> Jeg kunne ikke være enig - bortset fra at den til tider kan få
> kernel_tasker'en til at gå amok. Løsning: genstarte dock'en

Hvis jeg nu spoerger rigtigt paent, vil du saa ikke godt vaere enig
alligevel?

> hvordan kan man i øvrigt se om en website understøtter RSS?

De plejer at reklamere med det. Ellers kan man formentlig plage dem
til det - hvis siderne genereres dynamisk har de formentlig allerede
al den noedvendige information, og saa er det ret trivielt for en
webprogrammoer at lave en simpel RSS-version. Vil man have det hele
er det lidt mere boevlet.

Har de ikke RSS, kan man med lidt svingen med doede hoens (Tidy, og
noget XML masseren) selv generere RSS ud fra en given side, men det er
pr definition mere usikkert end hvis man har den oprindelige
information.

(Til eventuelle kiggere: RSS er en HTML-lignende fil, som indeholder
overskrifter og links for en lille samling nyheder). Opfundet af
Netscape til deres kanaler paa my.netscape.com, men siden droppet
igen). IE har understoettet det en overgang.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 15:34

> Hvis jeg nu spoerger rigtigt paent, vil du saa ikke godt vaere enig
> alligevel?

Jo, spørg pænt.

> [...]
> al den noedvendige information, og saa er det ret trivielt for en
> webprogrammoer at lave en simpel RSS-version. Vil man have det hele

mange tak

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 09:50

> Du kan sågar dele en localtalk printer til windowsklienter med samba:
> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020119095517715>

Det behøver man ikke Samba for at kunne gøre. Det kræver blot at man har
en Windows-driver til den pågældende printer.

Jeg kan i hvert fald printe ud på min gamle LocalTalk printer DeskWriter
560C fra en Windows-laptop. Installerer driveren [DeskJet 560C], og sæt
den op til at køre over netværket.

Jeg kører med et ethernet, der gennem en bro er forbundet med et
PhoneNet, hvor DeskWriteren så er placeret. Men printeren har altså inge
IP-adresse, og jeg kan ikke se, hvordan jeg kan komme til at printe ud
på den fra MacOS X, med mindre jeg enten er inde i Classic - eller
VirtualPC!

PS. Det er muligt at installeringen af PCMacLAN har noget at gøre med at
det er lykkedes. Min Windows-laptop er i øjeblikket /helt/ nede.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 15:34

> Det behøver man ikke Samba for at kunne gøre. Det kræver blot at man har
> en Windows-driver til den pågældende printer.

ja - tip'et var dog møntet på at dele en printer som eks. 4/600PS der
kun kan køre appletalk

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 17:10

> ja - tip'et var dog møntet på at dele en printer som eks. 4/600PS der
> kun kan køre appletalk

Ja, og nu mangler jeg så bare mulighed for at kunne køre den fra MacOS X
;-(.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-02 03:45

Hej Jens

Prøv at kigge på disse links:
Download af software til 2100:
<http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?prodNum=C4170A&prodName=hp+LaserJet+2100&locale=en_US&taskId=8418&taskName=download+drivers+%26+software&prodTypeId=18972&prodSeriesId=25469&prodSeriesName=hp+LaserJet+2100&Submit.y=8&Submit.x=13>.

Der er ihvertfald Mac software til både OS 8-9 og til OS X til model
2100.

Omtale med links til alle 2100 modeller:
<http://productfinder.support.hp.com/tps/ProductFinder?h_returntext=Return+to+Drivers+and+Downloads+Search&h_returnurl=http%3A%2F%2Fwww.hp.com%2Fsupport%2Fsoftware&h_tool=software&h_query=laserjet+2100&Submit.x=13&Submit.y=8>.

Håber det kan hjælpe dig.
mvh. Erik Richard

Jens wrote:

> [...]
> eller skal der en anden løsning til? Hvad er fordele og ulemper?
>
> Jeg arbejder på en Cube/OS9/OS9, på stofanet, har en del gamle maccer

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-01-02 09:01

In article <8f697960.0201281555.7eca756c@posting.google.com>, Jens wrote:
> [...]
> HP eller producerer til printeren - da den ikke er en
> PostScript-printer, lader det sig åbenbart ikke gøre.

Du kan muligvis omdanne printeren til en "postscript"
via en linux box, der modtager postscript informationen
og omdanner den til noget printeren forstår. Potentielt
bliver du nød til at indvestere i et kommercielt produkt.
Vi har en hp designjet 500, som ikke er en postscript
printer. Vi har via esp printpro fra www.easysw.com
fået lavet den om til en "netværks postscript printer".
Det fungerer fint.

> Jeg fornemmer, at løsningen er en printserver, hvis ikke jeg skal
> sælge printeren.

Mig bekendt findes der ikke færdige printservere der kan
omdanne postscript til noget printeren forstår, omend jeg
selv har overvejet at lave sådan en løsning.

> Jeg arbejder på en Cube/OS9/OS9, på stofanet, har en del gamle maccer
> (hvis de kan være nyttige).

De ældre mac'er vil muligvis kunne bruges hvis du smider en
linux på den, og så bruger linux til at oversætte fra
postscript til printerdata. Derved bliver din printer, fra
din normale mac, til en postscript printer.

JonB

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-01-02 09:36

in article 8f697960.0201281555.7eca756c@posting.google.com, Jens at
webdezign@ofir.dk wrote on 29/01/02 0:55:

> [...]
> HP eller producerer til printeren - da den ikke er en
> PostScript-printer, lader det sig åbenbart ikke gøre.

Jeg er ret sikker på at den eneste forskel på 2100 og 2100 M + TN er at HP
leverer en Jetdirect printserver med til de 2 sidste. Disse kan også købes i
løs vægt. Jeg kan dog ikke huske det præcise modelnummer ligenu, men kan
checke det hos en kunde på onsdag.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-01-02 11:42

In article <B87C1D69.D65F%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Jeg er ret sikker på at den eneste forskel på 2100 og 2100 M + TN er at HP
> leverer en Jetdirect printserver med til de 2 sidste.

2100 TN behøver ikke nogen printserver, og den bliver (blev) heller ikke
medleveret.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-01-02 14:10

> 2100 TN behøver ikke nogen printserver, og den bliver (blev) heller ikke
> medleveret.

Hvis 2100 TN ikke behøver nogen printserver, er det sikkert fordi den er
forsynet med et ethernetkort.

Så svarer den til min 4050N, som er den samme som en 4050, men blot
forsynet med et netkort. Det må ganske simpelt være muligt at opgradere
2100 til 2100N.

Og så er der ingen problemer overhovedet - andet end at der måske helst
skal installeres også et postscript-kort i printeren.

Fra : N/A

Dato : 29-01-02 15:37

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-01-02 15:37

in article newsspam3-C15514.14193629012002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 29/01/02 14:19:

> Limet fast? Hvis du mener at printserveren er indbygget i printeren kan
> vi måske blive enige.

Det er muligt det ikke er tilfældet på Laserjet 2100, men en Laserjet 1200
har bare en Jetdirectbox klasket (og jeg mener klasket) på bagsiden.

http://www.laserjet.dk/printere.php3?lj=1200

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-01-02 18:01

In article <B87C7228.D697%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Det er muligt det ikke er tilfældet på Laserjet 2100, men en Laserjet 1200
> har bare en Jetdirectbox klasket (og jeg mener klasket) på bagsiden.

Ok, sådan er det bestemt ikke på 2100'eren. Ethernetkortet sidder i en
slot ala 6200'eren bundkort.

Fra : Martin Bech

Dato : 29-01-02 11:32

webdezign@ofir.dk (Jens) wrote:

> [...]
> HP eller producerer til printeren - da den ikke er en
> PostScript-printer, lader det sig åbenbart ikke gøre.

Jeg fandt denne side på hp:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?locale=en_U
S&prodSeriesId=25469&prodTypeId=18972&prodSeriesName=hp+LaserJet+2100&doc
Id=34288

Printeren kan åbenbart opgraderes til postscript ved at købe en "ps
dimm", som er standard på 2100M og 2100TN. Det vil være en god løsning.

> Jeg fornemmer, at løsningen er en printserver, hvis ikke jeg skal
> sælge printeren.

En printserver kan købes ny fra godt 800 kr.

http://www.prisindex.dk/hardware.asp?ID=Net-Printserver

Da jeg havde behovet søgte jeg en på mediamac og fik hurtig købt en
brugt.

> Jeg arbejder på en Cube/OS9/OS9, på stofanet, har en del gamle maccer
> (hvis de kan være nyttige).

Stofanet. Printserveren skal have ip-adresse som en anden computer, og
på stofa får man kun en adresse. Så du skal i gang med noget lokalnet
via fx en router. Projektet griber om sig...

Den bedste løsning bliver måske at sætte en linuxbox op med to netkort,
lade den være router for det lokalnet (og firewall) samt udføre
printserverfunktionen. Hvis det er en pc har den jo også parallelporten,
så du kan forbinde printeren direkte.

God fornøjelse. Du vil lære en del af projektet

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-01-02 14:10

Martin Bech <??@??.dk> wrote:

> Stofanet. Printserveren skal have ip-adresse som en anden computer, og
> på stofa får man kun en adresse. Så du skal i gang med noget lokalnet
> via fx en router. Projektet griber om sig...

Vi er efterhånden derude, hvor et hjemme-LAN ikke er seriøst, hvis det
ikke er forsynet med en router med indbygget DHCP-server .

Jeg er på min anden router, efter skiftet fra isdn til adsl.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-01-02 22:54

Per Erik Ronne wrote:

> Jeg er på min anden router, efter skiftet fra isdn til adsl.

Me to - jeg har endda to zoner....

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 05:16

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Me to - jeg har endda to zoner....

Ja, jeg har da fået solgt den gamle isdn-router.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-02-02 23:46

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Ja, jeg har da fået solgt den gamle isdn-router.

Vi mangler bare afleveringsforretningen. Jeg ringer i næste uge.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-02-02 03:55

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Vi mangler bare afleveringsforretningen. Jeg ringer i næste uge.

Exactly.

Fra : N/A

Dato : 29-01-02 12:04

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-01-02 12:04

in article newsspam3-A37A4E.11415829012002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-01-02 14:20

Fra : Martin Bech

Dato : 29-01-02 15:07

Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Limet fast? Hvis du mener at printserveren er indbygget i printeren kan
> vi måske blive enige.

Det er sådan det faktisk er.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : Niels Prins

Dato : 14-02-02 20:55

<webdezign@ofir.dk> wrote:

> Jeg arbejder på en Cube/OS9/OS9, på stofanet, har en del gamle maccer
> (hvis de kan være nyttige).

Macintosh 7.1.1 and above; 8 MB RAM; 17 MB free hard disc space;
Macintosh serial or LocalTalk connection. Note: HP PostScript Level II
emulation DIMM must be installed in the printer.

Ovenstående er klippet fra HP support sider med system krav. Så hvis du
kan få fat i en "HP PostScript Level II emulation DIMM" (hvordan sådan
en ser ud ved jeg ikke) og monterer den i din printer så...

Niels