Pegepladepædagogik ?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-01-02 23:18

Pegepladepædagogik

- er ikke lige min kop te :)

Derfor er jeg lidt på jagt efter en mus til min PB G4 og dens USB port.
(findes der iøvrigt mus til Firewire? Elller er det et utroligt dumt
spørgsmål?)

Sagen er, at jeg kun til nød kan finde mig i pegepladen. Jeg vil hellere
have en håndfuld mus, så føler jeg, at jeg har bedre kontakt med
maskinen.

Har i mange år (ca. 6) brugt en Kensington Orbit til adb-port med en
stor gedigen kugle på toppen (og to knapper) Den har virket fint, når
den lige bliver rengjort for støv og fingerfedt på lejer og 'følere'.

Har derfor indkøbt en Logitech Trackman Wheel USB med en kugle i venstre
side (tommelfingersiden for de højrehåndede) til den nye maskine. Men
jeg er lidt 'skuffet' over den. Ikke at det ikke er en fortrinlig
fætter, men den er noget langsom, selv med indstillingerne til højeste
hastighed i musebevægelser. Jeg skal rulle tre til fire gange for at
komme fra venstre til højre side af skærmen. Ok, det er jo også en stor
skærm.

Er der nogen der har et godt bud på en mus med større rulle'hastighed',
men samtidigt god præcision:
- USB
- med hale (den skal ikke være cordless, for så skal jeg bare
transportere en ekstra enhed, som fylder mere end ledningen oprullet)
- to knapper (programmerbare?)
- et scrollhjul
- og helst en trackball
- ergonomien skal naturligvis også være i orden.

og det hele skal naturligvis være virksomt i MacOS X.

Kom frem med nogle gode ideer/erfaringer. Til en bedre mus, end den jeg
har. Så bliver den sat til salg på edb.marked.privat.mac til halv pris.
Den er under 1 måned gammel, kostede ca, kr. 650, og sælges derfor for
ca. 325. Med kasse, cd og et lille grønt omformerstik.

NB: jeg er lidt ked af, at jeg ikke kan bruge Apples egen optical mouse.
Den er lækker, ligger godt i hånden, men den har desværre ikke noget
scrollhjul. Ved iøvrigt heller ikke om ikke armbevægelserne skal være
voldsomme for at flytte fra venstre til højre (eller omvendt) på
skærmen.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 28-01-02 23:47

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> hastighed i musebevægelser. Jeg skal rulle tre til fire gange for at
> komme fra venstre til højre side af skærmen. Ok, det er jo også en stor
har du prøvet at downloade "MouseZoom" (find den på Versiontracker!)
Den ligger sig ind i OS X's "Systempreference" - ved ikke om den virker
på din mus, men den har virkelig sat fart på min

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 20:23

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> har du prøvet at downloade "MouseZoom" (find den på Versiontracker!)
> Den ligger sig ind i OS X's "Systempreference" - ved ikke om den virker
> på din mus, men den har virkelig sat fart på min

Ja, tak, nu har jeg. Tak for henvisningen. Det virker perfekt. Men jeg
grinede noget, da jeg så en indstilling der hedder "Uber Fast" - EU
harmonisering?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 29-01-02 20:37

> [...]

> Ja, tak, nu har jeg. Tak for henvisningen. Det virker perfekt. Men jeg
> grinede noget, da jeg så en indstilling der hedder "Uber Fast" - EU

ja det er et program, hvor de har kælet for detaljerne har du
prøvet instillingen: "windows slow"

Fra : Michael Holm

Dato : 29-01-02 20:41

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> ja det er et program, hvor de har kælet for detaljerne har du
> prøvet instillingen: "windows slow"

p.s. det eneste ærgelige er at "docklingen" "Prefling" ikke viser
"MouseZoom" i sin liste...så man kan åbne Systempreference direkte i
MouseZoom ;-(

p.p.s.
Prefling er en anden rigtig god lille freeware til OS X, hvis du ikke
kender den så hent den fluks via versiontracker !

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 23:35

> [...]

> Prefling er en anden rigtig god lille freeware til OS X, hvis du ikke
> kender den så hent den fluks via versiontracker !

Det kan du tro, jeg skal gøre. Tak. Din anden henvisning var jo super.
Hvor får du det fra? :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 30-01-02 00:20

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Det kan du tro, jeg skal gøre. Tak. Din anden henvisning var jo super.
> Hvor får du det fra? :)

hård Ki-Aikido træning

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 23:35

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> ja det er et program, hvor de har kælet for detaljerne har du
> prøvet instillingen: "windows slow"

Ja, nu har jeg. Den er ikke anbefalelsesværdig Jeg holder mig til
Über Fast

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 30-01-02 00:21

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Ja, nu har jeg. Den er ikke anbefalelsesværdig Jeg holder mig til
> Über Fast

Enig

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-01-02 01:09

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> (findes der iøvrigt mus til Firewire? Elller er det et utroligt dumt
> spørgsmål?)

Nej, mig bekendt findes der ikke mus til FireWire. Årsagen er
sandsynligvis dels, at USB er aldeles velegnet og mere udbredt end
FireWire, på Mac såvel som PC; dels at man med et pege/klikke-redskab
aldrig kommer i nærheden af at udnytte båndbredden i USB, og at
FireWire ville være overkill.

> [...]
> - og helst en trackball
> - ergonomien skal naturligvis også være i orden.
> og det hele skal naturligvis være virksomt i MacOS X.

Du spørger til folk personlige preæferencer; du får et svar om mine
personlige præferencer: Jeg kom ved et tilfælde til at arbjde med en
Ligitech "Mini Wheel Mouse", og var straks fanget: Der er tale om en
mus med to musetaster, plus et klikbart hjul i midten. Som navnet
antyder er den en kende mindre end en gennemsnitlig mus, og det
betyder at den ligger fint i hånden, og at man efter noget tid
betragter overdenens pege/klikke-redskaber som klodsede rotter. Den
spiller selvfølgelig under OSX og min (SuSE 7.3) Linux uden ekstra
pilleri, komplet med fuld udnyttelse af scroll-hjul til at browse
mapper og websider og sager. Kort sagt: Den er mam.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 01:35

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> (findes der iøvrigt mus til Firewire? Elller er det et utroligt dumt
> spørgsmål?)

Ja

> [...]
> hastighed i musebevægelser. Jeg skal rulle tre til fire gange for at
> komme fra venstre til højre side af skærmen. Ok, det er jo også en stor

Det er et driver problem som er generelt for nogle få (oftest dyre) mus

> [...]
> - et scrollhjul
> - og helst en trackball
> - ergonomien skal naturligvis også være i orden.

Det stensikre valg er en standart mekanisk Logitec Pilot usb-mus med 3
knapper og rullehjul - den kan fås hos de fleste PC pushere
kontorforsyninger mm. for under 150kr

Logitech har dog lovet Mac OS X drivere engang i dette kvartal, MS har
såvidt jeg er orienteret lovet drivere i løbet af Februar.

> [...]
> Den er under 1 måned gammel, kostede ca, kr. 650, og sælges derfor for
> ca. 325. Med kasse, cd og et lille grønt omformerstik.

behold den hvis du ellers kan lide den og køb en billig mekanisk mus til
"her-og-nu." (der kommer snart drivere)

> [...]
> scrollhjul. Ved iøvrigt heller ikke om ikke armbevægelserne skal være
> voldsomme for at flytte fra venstre til højre (eller omvendt) på

Det skal de ikke - Apples mac OS X driver virker perfekt med de fleste
USB mus inkl. Apples egen, men som du selv har oplevet er der
undtagelser

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 20:23

> Ja

Jeg går ud fra, at det er det sidste spørgsmål, du bekræfter? :)

> Det er et driver problem som er generelt for nogle få (oftest dyre) mus

> Logitech har dog lovet Mac OS X drivere engang i dette kvartal, MS har
> såvidt jeg er orienteret lovet drivere i løbet af Februar.

Jo, men så må jeg vel vente på en driver? Michael Holms henvisning til
MouseZoom virker flot.

> behold den hvis du ellers kan lide den og køb en billig mekanisk mus til
> "her-og-nu." (der kommer snart drivere)

Beholder den, fordi .... ja, se ovenfor.
Tak for hjælpen.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 20:54

> Jeg går ud fra, at det er det sidste spørgsmål, du bekræfter? :)

det er en skarpsindig observation

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 23:35

> det er en skarpsindig observation

Jamen, jeg _er_ skam skarpsindig ;), men jeg tillader mig altså også at
stille spørgsmål, der for mig kan give et oplysende svar. Men som for
dig og flere andre herinde kan lyde dybt dumt. Det lever jeg med.
For jeg (og andre læsere) får altid en god hjælp her. Det begrænser jo
væksten i antallet af grå hår.
Tak, venner.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-02 03:19

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
>
> Derfor er jeg lidt på jagt efter en mus til min PB G4 og dens USB port.
> (findes der iøvrigt mus til Firewire? Elller er det et utroligt dumt

Mig bekendt findes der kun til ADB og USB...

> Sagen er, at jeg kun til nød kan finde mig i pegepladen. Jeg vil hellere
> have en håndfuld mus, så føler jeg, at jeg har bedre kontakt med
> maskinen.

Enig!

> Har i mange år (ca. 6) brugt en Kensington Orbit til adb-port med en
> stor gedigen kugle på toppen (og to knapper) Den har virket fint, når
> den lige bliver rengjort for støv og fingerfedt på lejer og 'følere'.

Hvis du stadig vil bruge din Orbit, så kan du få en mini-udgave af iMate,
så du kan koble en ADB-mus til USB porten. Jeg mener, det var/er MacAlly,
der laver en sådan 'dims', og svjh. koster den omkring 40USd, så det er ret
dyrt. Men til gengæld fylder den ikke mere en en stump forlænger - ca. 15cm
- med et forlænget ADB-stik og et USB stik i den anden ende, så den kan
sidde på ADB-stikket hele tiden.

> [...]
> hastighed i musebevægelser. Jeg skal rulle tre til fire gange for at
> komme fra venstre til højre side af skærmen. Ok, det er jo også en stor

Har selv prøvet den. Den ligger godt i hånden, men jeg har også set det
samme problem med styringen, - og det endda på en 1ghz PIII....

> [...]
> - et scrollhjul
> - og helst en trackball
> - ergonomien skal naturligvis også være i orden.

Hvorfor ikke købe en ny Orbit til USB? - kig på www.kensington.com under
'Mice & Trackballs'

> og det hele skal naturligvis være virksomt i MacOS X.

Kensington MouseWorks er nu også til X, så det skulle ikke blive et problem

> [...]
> Den er under 1 måned gammel, kostede ca, kr. 650, og sælges derfor for
> ca. 325. Med kasse, cd og et lille grønt omformerstik.

Ka' du så ikke skaffe mig en TurboMouse 4 eller 5 til ADB? - Sådan en fyr
kunne jeg godt bruge. En TurboMouse Pro ADB kan også bruges......

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 20:23

> Mig bekendt findes der kun til ADB og USB...

Det har du vist ret i

> [...]
> - med et forlænget ADB-stik og et USB stik i den anden ende, så den kan

Tak men med MouseZoom virker det fint nu. Der var iøvrigt en lille grøn
dims med, men jeg tolker den nu som en fætter, der kan få USB musen på
en adb-port !?

> Ka' du så ikke skaffe mig en TurboMouse 4 eller 5 til ADB? - Sådan en fyr
> kunne jeg godt bruge. En TurboMouse Pro ADB kan også bruges......

Det kan desværre ikke.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-01-02 22:40

> [...]

> Tak men med MouseZoom virker det fint nu. Der var iøvrigt en lille grøn
> dims med, men jeg tolker den nu som en fætter, der kan få USB musen på

Ikke helt: Det er en fætter der kan få USB musen på en PS/2 port på PC.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-01-02 01:25

Kaj Christiansen <kajc.nospam@nospam.com> wrote:

> Ikke helt: Det er en fætter der kan få USB musen på en PS/2 port på PC.

Tak for korrektionen/informationen. Så kan jeg vel lige så godt smide
den ud (eller sælge den dyrt til en WINbruger ?)?

Jeg får næppe brug for den

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-02 09:47

> [...]

> Sagen er, at jeg kun til nød kan finde mig i pegepladen. Jeg vil hellere
> have en håndfuld mus, så føler jeg, at jeg har bedre kontakt med

Det er selvfølgelig din egen beslutning. Min personlige mening er, at en
bærbar computer med mus er som en bil med anhængertræk eller en cykel
med ståfod.
Du har jo prøvet din G4 et stykke tid nu, så du har vel givet
pegepladen en chance. Det er nemlig mit indtryk, at mange straks
kasserer pegepladen og sætter en mus på, uden at prøve at vænne sig til
pegepladen. Efter min mening kan man sagtens bruge den til almindeligt
ikke-grafisk brug, men vi har jo forskellig smag.
Men lov mig - LOV MIG! - at du bruger pegepladen i toget. Der er
ikke noget mere åndet end folk, der sidder med en bærbar computer på
klap-ned-bordet og forsøger at køre med en mus på deres lår, når den
bærbare samtidig er forsynet med et indbygget pegeredskab. Det kan godt
være, det indbyggede pegeredskab ikke altid er så godt, men det kan
umuligt være værre end en mus på låret. I hvert fald kan vi ikke have,
at en Mac-bruger ser så tumpet ud offentligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-01-02 20:59

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> Det er selvfølgelig din egen beslutning. Min personlige mening er, at en
> bærbar computer med mus er som en bil med anhængertræk eller en cykel
> med ståfod.

Eller som en fisk med en cykel?

> [...]
> pegepladen. Efter min mening kan man sagtens bruge den til almindeligt
> ikke-grafisk brug, men vi har jo forskellig smag.

Vel har jeg da prøvet pegepladen og jeg bruger den da også til visse
funktioner (selv med musen sat på), men til langt de fleste ting, synes
jeg bare, at at musen er bedre (mere præcis)

> [...]
> umuligt være værre end en mus på låret. I hvert fald kan vi ikke have,
> at en Mac-bruger ser så tumpet ud offentligt.

Jeg behøver jo ikke køre med musen, jeg kan bare dreje på trackball'en.
Men, OK, det ser nok lidt tumpet ud. Hvis jeg nu køber et Compaq
klæbemærke og sætter ovet gennemlyste logo i låget, er det så ikke i
orden? Folk vil jo bare ryste på hovedet og sige: Se nu har Compaq gjort
det igen, de har lavet endnu en efterligning af en Mac ! Hvorfor køber
idioten dog ikke den rigtige vare, den med den gode pegeplade?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 21:23

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Eller som en fisk med en cykel?

Und er fligt, in einer flugzeug mit anhänger...

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-02 22:22

> [...]

> det igen, de har lavet endnu en efterligning af en Mac ! Hvorfor køber
> idioten dog ikke den rigtige vare, den med den gode pegeplade?

Mon ikke det efterhånden er gået op for folk, at det er meget
underholdende at køre med IC3-toget fra Esbjerg: En masse folk med
papnæser og sjove hatte, for ikke at blive genkendt, med bærbare
computere hvor der er klistermærker over navnet. Samtidig med at de
sidder med en mus og ser sig om efter et sted at anbringe den. Jeg kørte
dagligt til Odense i to år, så jeg ved, hvad jeg taler om.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 31-01-02 15:31

> [...]

> sidder med en mus og ser sig om efter et sted at anbringe den. Jeg kørte
> dagligt til Odense i to år, så jeg ved, hvad jeg taler om.

Er det mon et tilfælde, at det netop er FRA Esbjerg?

--
"Jørgen Winther har ikke indsigt i kræft. Han er en charlatan indenfor
kræftsygdomme. Og hans populistiske overbudspolitik modarbejder

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 31-01-02 13:03

> [...]

> Det er selvfølgelig din egen beslutning. Min personlige mening er, at en
> bærbar computer med mus er som en bil med anhængertræk eller en cykel

Hmmm, jeg troede at 80% af bilerne i det jydske kom med krejlertræk!

> [...]
> umuligt være værre end en mus på låret. I hvert fald kan vi ikke have,
> at en Mac-bruger ser så tumpet ud offentligt.

Hørt. Når det i forvejen antages at Mac brugere er for dumme til at
bruge bruge en almindelig pc og samtidig giver det hvide ud af øjnene
for deres Mac, skal vi sku ikke fremstå som komplette tåber!

Lad os få noget Mac etik.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-02 18:51

> Hmmm, jeg troede at 80% af bilerne i det jydske kom med krejlertræk!

Det gør de også. 80% af cyklerne har også ståfod og 80% af de bærbare
computere har en mus. Derfor behøver det jo ikke være æstetisk.

> Lad os få noget Mac etik.

Netop! Stil er vigtigere end substans.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-01-02 11:06

mich.ottosen@post5.tele.dk writes:

> [...]
>dig og flere andre herinde kan lyde dybt dumt.

>Det lever jeg med.
>For jeg (og andre læsere) får altid en god hjælp her.

Må vi se et før og nu billede?

Hanne

>Tak, venner.
>
>--
>venlig hilsen, Mich. Ottosen

Skal du sejre, skal du slås med dig selv

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-01-02 20:59

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Må vi se et før og nu billede?

Haves ikke. Lyset fra scanneren blænder også alt for meget i alt for
lang tid

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-01-02 11:13

muenster@esenet.dk writes:

> [...]
>pegepladen. Efter min mening kan man sagtens bruge den til almindeligt
>ikke-grafisk brug, men vi har jo forskellig smag.

Nu er du og jeg forvænt med pegepladen på en 5300. den er ikke siden
overgået. Hver gang jeg hiver min gl. 5300 frem bliver jeg overrasket
over, hvor lækkerr den er. Min Pismo kan slet ikke være med her,
jeg bruger altid mus, men mest af alt min lille tegneplade. Den er for mig
helt uunværlig. Man arbejder meget, meget hurtigere med den end en mus. Så
er der ikke noget at gøre ved at man skal have en anhænger med jeg
kører heldigvis aldrig tog

bedste hilsen Hanne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 31-01-02 01:12

>Haves ikke. Lyset fra scanneren blænder også alt for meget i alt for
>lang tid
>

>--
ØV!

skuffet hilsen fra Hanne