Det der systemvedligeholdelse i X ?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-01-02 23:17

Det der med at lade maskinen være tændt natten over i MacOS X fordi
"system maintenance tasks" kan gennemføres?

Min PB med X'eren er ikke tændt hele natten (men nogle nætter dog til
langt ud på natten:)), det skal den heller ikke være. Desuden virker
ovenstående ikke når bæstet er på vågeblus.

Har kigget i Rob Griffiths "Tha Mac OS X Solutions Guidebook" og han
anbefaler at bruge MacJanitor, men den kan jeg ikke finde:
Versiontracker kender den, men linket er ikke virksomt.

Kender nogen her MacJanitor? Er den god? Det er en freeware på ca. 85 K
der skulle indeholde scripts til at køre ovenst.

Alternativt anbefaler han, at man skal ind og rode med UNIX. Men _så_
langhåret skal det helst ikke være for mig (endnu)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-01-02 00:03

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Kender nogen her MacJanitor? Er den god? Det er en freeware på ca. 85 K
> der skulle indeholde scripts til at køre ovenst.

Den virker helt fint og linket på Versiontracker virker da også for
mig...

Hvis du stadig ikke kan hente den, så skal jeg gerne sende den til dig
via mail.

> Alternativt anbefaler han, at man skal ind og rode med UNIX. Men _så_
> langhåret skal det helst ikke være for mig (endnu)

Hvis der er en GUI til det, så vil jeg også helst bruge den mulighed!
Man er jo ikke Mac-bruger for ingenting!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 20:23

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Den virker helt fint og linket på Versiontracker virker da også for
> mig...

Det gør den også for mig nu. Periodisk fejl i HP'en?

> Hvis du stadig ikke kan hente den, så skal jeg gerne sende den til dig
> via mail.

Tak for tilbuddet. Men nu virker det.

> Hvis der er en GUI til det, så vil jeg også helst bruge den mulighed!
> Man er jo ikke Mac-bruger for ingenting!

Ja, netop.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 00:43

> [...]

> Kender nogen her MacJanitor? Er den god? Det er en freeware på ca. 85 K
> der skulle indeholde scripts til at køre ovenst.

den fungerer udemærket - i praksis afvikler den blot de tre perlscripts,
som du også kan køre manuelt ved at skrive en af følgende komandoer i et
terminalvindue:

sudo perl /etc/monthly
sudo perl /etc/weekly
sudo perl /etc/daily

> Alternativt anbefaler han, at man skal ind og rode med UNIX. Men _så_
> langhåret skal det helst ikke være for mig (endnu)

som ovenstående

- du kan også vælge at redigere "system"'s crontab så de tre scripts
køres på et tidspunkt af dagen/ugen, hvor du ved at computeren er 9 ud
af 10 gange er vågen. Programmet "crooniX" er en grafisk frontend til
croon, der tillader dig at ændre tidspunkt for eksisterende croon
opgaver og tilføje nye.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-02 01:09

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> sudo perl /etc/monthly
> sudo perl /etc/weekly
> sudo perl /etc/daily

Det er nu formentlig sh-scripts (/bin/sh). Mon det er følgende
mekanisme i Perl der gør at den kører det rigtigt? (Jeg er ikke på
OSXen nu).

If the #! line does not contain the word "perl", the program named
after the #! is executed instead of the Perl interpreter. This is
slightly bizarre, but it helps people on machines that don't do #!,
because they can tell a program that their SHELL is /usr/bin/perl, and
Perl will then dispatch the program to the correct interpreter for
them.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 01:53

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det er nu formentlig sh-scripts (/bin/sh). Mon det er følgende
> mekanisme i Perl der gør at den kører det rigtigt? (Jeg er ikke på
> OSXen nu).

Du har ret, jeg havde blot lagt mærke til at perl kunne afvikle dem. sh
kan også - Jeg lærer nyt hver dag

sudo sh /etc/monthly
sudo sh /etc/weekly
sudo sh /etc/daily

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-02 02:41

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Du har ret, jeg havde blot lagt mærke til at perl kunne afvikle dem. sh
> kan også - Jeg lærer nyt hver dag

Saa er vi to.

> sudo sh /etc/monthly
> sudo sh /etc/weekly
> sudo sh /etc/daily

Hvis -x er sat, så kan du endda spare "sh " væk.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 02:57

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Hvis -x er sat, så kan du endda spare "sh " væk

forklar (jeg er blot en simpel macbruger der er ved at lære *nix)

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-02 10:15

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> forklar (jeg er blot en simpel macbruger der er ved at lære *nix)

Under Unix er antagelserne om en given fil og dens indhold meget
begraensede. Nu kender jeg ikke meget til Mac, men Windows arbejder
ud fra filendelser. DANMARK.GIF er et billede, og WINWORD.EXE er et
program (som saa skal ligge i et korrekt binaert format), men du vil
have meget svaert ved at udfoere DANMARK.GIF som et program.

Under Unix er der ingen antagelser om filens indhold ud fra dens navn.
Det afgoeres fuldt og helt ud fra dens attributter, som vises af "ls
-l" og saettes med chmod (som ikke er for hvide mennesker der ikke kan
regne oktalt).

Her er et dump af et filkatalog med "ls -l":

total 3588
-rw-rw-r-- 1 ravn ravn 0 Jan 29 10:01 00README
lrwxrwxrwx 1 ravn ravn 23 Oct 18 13:01 lftp -> /home/ravn/gnu/bin/lftp
lrwxrwxrwx 1 ravn ravn 26 Oct 18 13:01 lftpget -> /home/ravn/gnu/bin/lftpget
-rwxrwxr-x 1 ravn ravn 3541072 Sep 22 12:50 p
-rwxrwxr-x 1 ravn ravn 115490 Jun 5 2000 tidy
-rwxrwxr-x 1 ravn ravn 101 Jun 5 2000 xslt

^^^^^^^^^^ dette er attributterne, som bestaar af 10 tegn, hvoraf det
foerste er filens fysiske type, og der saa er 3x3 tegn der beskriver
hvorvidt r(ead), w(rite), x(ecute) er sat for ejeren (her ravn),
gruppen (her ravn) og alle andre.

I det ovenstaaende er "p" laesbar og eksekverbar af alle grupper, men
indholdet er skrivebeskyttet for alle andre end dem der er i gruppen
"ravn" og brugeren "ravn".

(almindelige filer har - i foerste kolonne, filkataloger har d,
symbolske links l, deviceenheder b og c, og saa er der nok nogen flere
jeg ikke lgie kan huske).

Hvis en given bruger har lov til at eksekvere en given fil, sker der
noget forskelligt afhaengigt af hvad der befinder sig i den (og
afhaengig af hvilken kerne det er - det her skulle dog vaere helt
generelt for alle unixsystemer). Hvis det er et binaert program, som
fx et oversat C program, saa bliver det koert uden yderligere
dikkedarer. Hvis det ikke genkendes som saadan, saa gaar "#!"
mekanismen igang, som kigger paa foerste linie i filen, og hvis den
begynder med "#!" tages resten af den linie som navnet paa det program
som det skal koeres med, med argumenter og hele molevitten.
Perlprogrammer starter fx ofte med

#!/usr/bin/perl -w

som betyder at programmet skal startes som "/usr/bin/perl -w filnavn".

Hvis en saadan linie ikke findes, startes programmet som "/bin/sh
filnavn". Dette er ikke at foragte - det er muligt at lave meget
komplicerede programmer i /bin/sh.

Til sidst skal lige siges, at rettighederne paa en given fil kun
bestemmer hvordan _indholdet_ behandles. Rettighederne til at aendre
paa filens metadata, som navn og adgangsrettigheder, bestemmes af
hvordan rettighederne paa det _filkatalog_ som filen befinder sig i
er. Du kan altsaa godt risikere at en omdoebning bliver naegtet
selvom det er din fil. Det ses dog oftest hvis andre forsoeger at
give adgang til en et fremmed sted.

Jeg tror jeg fik det hele med.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 12:41

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg tror jeg fik det hele med.

Tak for en flotte forklaring, det er vist min terminologi der halter.
Hvis du havde skrevet at filen skulle gøres eksekverbar var den sivet
ind første gang.

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 20:23

> den fungerer udemærket - i praksis afvikler den blot de tre perlscripts,
> som du også kan køre manuelt ved at skrive en af følgende komandoer i et
> [...]

Jeg prøver at holde mig langt væk fra terminalvinduer, indtil jeg er
lidt mere sikker i X'eren, jo, det er måske tøsedrengeagtigt.
Men ellers tak 'opskriften'

> [...]
> af 10 gange er vågen. Programmet "crooniX" er en grafisk frontend til
> croon, der tillader dig at ændre tidspunkt for eksisterende croon

Ja, den mulighed er der vist ikke i MacJanitor (her i hvert fald ikke
fundet frem til den)

> redigere "system"'s crontab

- er det ikke også noget med terminalvinduer?
Har kigget på versiontracker efter _programmet_ crooniX ... forgæves. Er
det et program, man bare kan installere og så automatisere i f.eks.
prefs?
--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 20:55

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> - er det ikke også noget med terminalvinduer?

nej

> Har kigget på versiontracker efter _programmet_ crooniX ... forgæves. Er
> det et program, man bare kan installere og så automatisere i f.eks.
> prefs?

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=9478&db=mac>

det er et program hvor du bla. kan ændre system's croontab - eks så
daily køres klokken 16:00, frem for klokken 03:15

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 23:35

> <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=9478&db=mac>
>
> det er et program hvor du bla. kan ændre system's croontab - eks så
> daily køres klokken 16:00, frem for klokken 03:15

Tak for URL'en, dén virkede. Og nu forstår jeg bedre, hvorfor min
søgning efter noget crooner software (uden lyd) ikke virkede. Morten, er
der nu også en defekt o-finger på spil?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 01:09

> [...]

> Tak for URL'en, dén virkede. Og nu forstår jeg bedre, hvorfor min
> søgning efter noget crooner software (uden lyd) ikke virkede. Morten, er

næ, det er dig der ikke passer dit arbejde - ind i kassen

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-01-02 18:59

> næ, det er dig der ikke passer dit arbejde - ind i kassen

Det er jeg nu ikke helt sikker på, at jeg tør. Med mine sølvplomber er
det jo farlig kost, du byder på. Du sagde jo osse at pensionsordningen
er fraværende, hvad så med gruppelivsforsikringen i det job?
Hvis den osse er ikke-eksisterende, vil jeg vel efterlade kone og
uforsørgede børn? Uden (for)sikring.

Du er en hård mand, Morten

- men hjælpsom, når det gælder.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 21:52

> Det er jeg nu ikke helt sikker på, at jeg tør. Med mine sølvplomber er
> det jo farlig kost, du byder på. Du sagde jo osse at pensionsordningen
> er fraværende, hvad så med gruppelivsforsikringen i det job?

Gruppelivsforsikringen er mindst lige så god som pensionsordningen

> Hvis den osse er ikke-eksisterende, vil jeg vel efterlade kone og
> uforsørgede børn? Uden (for)sikring.

hvis konen er køn og ikke alt for gammel skal jeg nok overtage hende...

<icq:131382336>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 29-01-02 21:34

> [...]
> af 10 gange er vågen. Programmet "crooniX" er en grafisk frontend til
> croon, der tillader dig at ændre tidspunkt for eksisterende croon
^^^^^

Får man Dario Campeotto eller Frank Sinatra med?

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 21:55

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Får man Dario Campeotto eller Frank Sinatra med?

Elvis Costello (Painted from Memories)

<icq:131382336>

Fra : Simon T

Dato : 29-01-02 23:51

> Elvis Costello (Painted from Memories)
& Burt Bacharach ...Memory)

....nu vi er igang med stavekontrollen

Simon T

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 01:10

Simon T <simonREMOVE@samfundsnasser.dk> wrote:

> & Burt Bacharach ...Memory)
>
> ...nu vi er igang med stavekontrollen

Det var vist huskekontrollen

- i er altså efter mig

Og nu vi er ved det, er det ikke "& Burt Bacharach", men "with Burt
Bacharach" (den sved, hva'?)

<icq:131382336>

Fra : Simon T

Dato : 30-01-02 06:41

> Det var vist huskekontrollen
>
> - i er altså efter mig
>
> Og nu vi er ved det, er det ikke "& Burt Bacharach", men "with Burt
> Bacharach" (den sved, hva'?)

Ouch! Ude til tælling ;-/

Simon T

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-01-02 23:35

> ^^^^^
>
> Får man Dario Campeotto eller Frank Sinatra med?

Jeg burde selv have fanget den stavefejl. Men måske er Morten i gang med
at lære tifinger _blind_skrift? :) Det er bare ikke heeeeelt perfekt
endnu.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-01-02 23:37

In article <1f6snra.pocpfc6rlibpN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Men måske er Morten i gang med at lære tifinger _blind_skrift? :)

Vedholdnede rygter vil fortælle at Morten er på skrivekursus hos
politiet.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-01-02 01:25

> Vedholdnede rygter vil fortælle at Morten er på skrivekursus hos
> politiet.

Er det ikke den mest langsomme start man kan tænke sig? På et 10finger
system?

Men alligevel: måske kan de rette det der med at t-fingeren tror at den
er f.eks. en o-finger? Sådan á la: "Morten, se nu her, det her er
venstre hånds pegefinger, den bruger du til "t"" ? Og så viiiidere.

Eller bruger de som eksempel: 'skråt op' fingeren (den skulle de jo nok
kunne genkende - både i en venstre og en højre version)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-01-02 01:37

In article <1f6su3m.1j2zpz1eszy6fN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Er det ikke den mest langsomme start man kan tænke sig? På et 10finger
> system?

Joda, men når han har bestået det kursus, kan han i ganske langsomt
tempo, lave de mest horrible slåfejl med kun to fingre. Så er der 8
tommelfingre tilbage til at lave ulykker med.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 12:41

> Joda, men når han har bestået det kursus, kan han i ganske langsomt
> tempo, lave de mest horrible slåfejl med kun to fingre.

Jeg fortrækker nu at bruge knyttede næver!

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-01-02 19:12

In article <1f6sxfg.180njl216rsq2N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Jeg fortrækker nu at bruge knyttede næver!

Roooolig nu.

Fra : Michael Holm

Dato : 29-01-02 20:45

> [...]

> Alternativt anbefaler han, at man skal ind og rode med UNIX. Men _så_
> langhåret skal det helst ikke være for mig (endnu)
nu når vi er igang med OS X programmer - så kører jeg også "Xoptimize
v0.42" engang imellem (når jeg bilder mig selv ind at den er begyndt at
kører lidt langsomt på versiontracker kan du downloade og læse mere
om hvad den gør...

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk