Panasonic KX-TCD725 batterier
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-01-02 22:00

Jeg synes at batterierne på ovenstående DECT telefon løber for hurtig tør
på trods at jeg nu i en måned har ladet batterier fuldt op og fuldt af hver
gang. Der er tale om de medleverede Panasonic 1200 mAh NiMh, 2 stk. AA.

I brugsvejledning står der at man kun bør benytte Panasonic P6H batterier -
jeg tror det er samme type som dem der følger med.

Er der nogen der har prøvet telefonen med andre mærker 1500 eller 1800 mAh
NiMh batterier?

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Testresultater af tr~

Dato : 30-01-02 15:08

Kære Kenneth.

> [...]
>gang. Der er tale om de medleverede Panasonic 1200 mAh NiMh, 2 stk. AA.

Du har gjort det helt rigtige med dine batterier.

Men desværre har Panasonic i flere tilfælde været meget uheldig med
deres batterier, som de har ladet gå med som standard. Panasonic er
godt klar over, at nogle af batterierne er dårlige.

Jeg går ud fra, at de har givet dig nogle af mærket BYD (grønne bat.)?

>I brugsvejledning står der at man kun bør benytte Panasonic P6H batterier -
>jeg tror det er samme type som dem der følger med.

Det er ligegyldigt hvilket mærke du bruger, blot de er af typen Ni-Cd
eller Ni-MH. Det bedste er naturligvis Ni-MH-batterier.

>Er der nogen der har prøvet telefonen med andre mærker 1500 eller 1800 mAh
>NiMh batterier?

Det nytter ikke noget af gå højere op på 1500 eller 1800 mAh, da
telefonens oplader ikke er en intelligent lader. Man får aldrig
batteriet fuldt opladet. Din DECT-telefon vil oplade i ca. 15 timer
for en fuld opladning uanset hvilket batteri du giver den. Opladningen
kører efter et ur (timer). Det er naturligvis ikke hensigtmæssigt, at
oplade en telefon på denne måde. Men du kan selvfølgelig oplade
1500/1800 i en separat intelligent lader, og så forbruge dem i
håndsættet. Gør du det på denne måde, så har du ikke længere fuld
vigning på batteriikonet, men naturligvis har du noget mere kapacitet
at gøre godt med.

I manualen til din telefon på side 9, står der, at standbytiden er op
til ca. 200 timer. Det er en fejl i manualen. Den rigtige standbytid
er op til ca. 160 timer.

Under de første tests jeg har foretaget på Panasonic 725, fik jeg
følgende værdier:
Standbytid: 129 timer
Samtaletid: 22 timer

Med lidt flere tests på Panasonic 705 (med et andet sæt BYD-batterier)
fik jeg følgende værdier:
Standbytid: 180 timer
Samtaletid: 21,5 timer

Jeg vil foreslå dig, at du hurtigtst muligt får ombyttet dine
batterier hos din forhandler. Den ene celle eller dem begge kan måske
være dårlige.

Jeg håber, ovenstående info kunne hjælpe dig

Jeg har lige et par spørgsmål, jeg gerne vil stille dig:

1). Hvad du synes om lyd- og talekvaliteten på de indgående beskeder
på telefonsvaren?

2). Har du en smule brum på den indgående lyd i den indvendige
højttaler (ikke håndfri samtale) ?

3). Er der noget du er utilfreds på din Panasonic 725?

På forhånd tak for svarene

Med venlig hilsen

Bent Andersen
TESTRESULTATER AF TRÅDLØSE TELEFONER
www.cordless.yum.dk - www.cordless.dht.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 31-01-02 12:19

none@none.dk (Testresultater af trådløse telefoner) wrote in

> [...]
> godt klar over, at nogle af batterierne er dårlige.
>
> Jeg går ud fra, at de har givet dig nogle af mærket BYD (grønne bat.)?

Jeps det er grønne - mærket husker jeg ikke, men det er ikke Panasonic der
står på.

> Det er ligegyldigt hvilket mærke du bruger, blot de er af typen Ni-Cd
> eller Ni-MH. Det bedste er naturligvis Ni-MH-batterier.

Det tænkte jeg nok.

> [...]
> håndsættet. Gør du det på denne måde, så har du ikke længere fuld
> vigning på batteriikonet, men naturligvis har du noget mere kapacitet

Hvad med risikoen for overladning hvis batterierne fx kun er halvt afladet
når man sætter håndsættet i laderen?

> Jeg vil foreslå dig, at du hurtigtst muligt får ombyttet dine
> batterier hos din forhandler. Den ene celle eller dem begge kan måske
> være dårlige.

Det vil jeg gøre. Tak for hjælpen!

> 1). Hvad du synes om lyd- og talekvaliteten på de indgående beskeder
> på telefonsvaren?

Elendig - alt for meget støj i betragtning af at det er en digital! Min
gamle analoge DORO til 200 kr. var meget bedre. Det er desværre noget man
ikke tænker på at teste i butikken.

> 2). Har du en smule brum på den indgående lyd i den indvendige
> højttaler (ikke håndfri samtale) ?

Lyden er bestemt ikke ligeså klar som på en fastnet telefon, men jeg ved
ikke hvad jeg skal forvente da jeg ikke har haft trådløs før. Men jeg havde
nok forventet lidt mere af en telefon til 1500,- Jeg får væsentlig bedre
lyd med en god forbindelse på Nokia 6210'eren.

> 3). Er der noget du er utilfreds på din Panasonic 725?

*Vigtigt for mig:
Knapperne er for små og så "vælter" de når man trykker på dem fordi de er
af gummi og forhøjede. Det kan medføre at man ikke får trykket ordentligt
på en tast og dermed mangler et tal i nummeret.

Tallene i displayet er for små, hvilket betyder at de er svære at skelne
fra hinanden. Jeg ville gerne have haft en mulighed for selv at vælge
størrelse på tallene.

Batteriikonet virker ikke ordentligt til trods for at NiMH/NiCd
indstillingen på telefonen står korrekt. (Måske hænger dette sammen med
defekte batterier?)

Jeg kan ikke indtale en ny besked på svareren uden at have manualen ved
siden af mig fordi der skal bruges forskellige koder til at tilgå denne
funktion. Når først man er ved det rette menupunkt er det nemt nok.

*Knap så vigtigt for mig:
Når man vil låse tasterne skal man holde knappen nede i alt for lang tid -
noget der nærmer sig 3 sekunder.

Telefonen registrer ikke ubesvarede opkald med mindre man har "Vis nummer".

Jeg ville gerne have haft en sort front som standard.

Det ville have været rart med en diode på opladeren som viser om der er
besked.

4) Positive ting

Håndfri samtale er rart når man venter i kø!

"Joystick" på fronten er praktisk til navigering - gør at den er lidt
ligesom en mobiltelefon at betjene.

Neutralt design.

OK manual (men opbygningen er ikke super logisk) med indlagt retteblad.

Bevægelsesfrihed - men det får man jo med alle trådløse. (Det giver
desværre også en højere tlf. regning når man kan sidde og småsnakke i
sofaen.)

De tre knapper på fronten er praktiske - især dem til Adressebogen og
Opkaldsliste.

5) Andre kommentarer

Rimelig værdi for pengene. Jeg ville nok have købt en Siemens Gigaset 4015
eller en Gigaset 4010 Micro (som var på tilbud på samme tidspunkt lige
efter jul hos Fredgaard) hvis ikke det lige var at kæresten ikke brød sig
om dem Jeg købte min hos Electric City på Fisketorvet i Kbh. til 1470,-
men er ikke et sekund i tvivl om at 705'eren som de har til 880,- kr. giver
meget bedre værdi for pengene, hvis man kan leve med en ekstern svarer.

Hvis jeg husker det, så slukker jeg for håndsættet om morgenen og tænder så
igen når jeg kommer hjem. Det giver længere standby/taletid og info om
opkald og tlf. beskeder overføres automatisk til håndsættet når den tændes.

Fra : Testresultater af tr~

Dato : 01-02-02 16:01

Kære Kenneth.

>Jeps det er grønne - mærket husker jeg ikke, men det er ikke Panasonic der
>står på.

Så er det næsten sikkert, at det er BYD-batterier made in China.

Husk lige, at hvis du skifter til NiCd-batterier, at du ændrer det i
telefonens opsætning. Men det er du nok selv klar over

>Hvad med risikoen for overladning hvis batterierne fx kun er halvt afladet
>når man sætter håndsættet i laderen?

Så vil batterierne blive overladet. Hvis du vil bruge dit håndsæt på
denne måde, at kan du evt. gå lidt højere op i kapacitet f.eks. 1500
mAh el. højere, så vil en overladning ikke betyde nær så meget.

Men bruger du 1200 mAh-batterier som standard, så er det bedst, at du
oplader/aflader fuldt ud.

>Elendig - alt for meget støj i betragtning af at det er en digital! Min
>gamle analoge DORO til 200 kr. var meget bedre. Det er desværre noget man
>ikke tænker på at teste i butikken.

Jeg er bestemt heller ikke tilfreds med telefonsvaren i 725'eren. Lyd-
og talekvaliteten på indgående beskeder er alt for digitalt snøvlende.

En meget uklar lyd- og talekvalitet.

På dette punkt klarer Philips Zenia DECT sig super perfekt. Den har en
super god telefonsvarer.

> [...]
>nok forventet lidt mere af en telefon til 1500,- Jeg får væsentlig bedre
>lyd med en god forbindelse på Nokia 6210'eren.

Nu har jeg af gode grunde ikke hørt din 725, men den uklarhed, du
taler om, er jeg næsten sikker på skyldes en brummelyd, som kan
variere i styrke, ved at du rykker i netledningen til baseenheden. Har
du prøvet det?

1). Problemet med 725, skyldes at telefonsvaren med stor sandsynlighed
har et støjudstrålingsproblem (EMC-problem), som så ryger med ud på
basens udgangssignal el. med ind via netledningen og med over på
håndsættets indgående lydside. 705 har ikke dette problem.

2). Det andet lydproblem er, at der i lydbilledet på den indgående
lyd er en svag susen, som med stor sandsynlighed kommer fra
Infineon-chipsettet (Siemens) i telefonen.

Men, hvis du som et lille eksperiment forsøger at filtrere ovenstående
unoder fra i dit indre øre, så vil du kunne høre, hvis du har hørt
andre DECT-telefoner til sammenligning, at der er sket en positiv
udvikling med selve lyd- og talekvaliteten på DECT-telefoner generelt.
Lyden er blevet mere naturlig - ikke så digitalt metallisk, som
kendetegner de allerfleste DECT-telefoner. Derfor er det drøn
ærgeligt, at Panasonic ikke har tilpasset telefonen ordentligt inden
en nyudgivelse. Det går alt for hurtigt med at bare sende tingene ud
på markedet, i stedet for at finpudse de sidste ting, så alt er på
plads. Men det er ikke kun et problem for Panasonic, men det er et
generelt problem i telebranchen.

> [...]
>af gummi og forhøjede. Det kan medføre at man ikke får trykket ordentligt
>på en tast og dermed mangler et tal i nummeret.

Ja, det synes jeg også, er et problem. De er noget slaskede i det.

>Batteriikonet virker ikke ordentligt til trods for at NiMH/NiCd
>indstillingen på telefonen står korrekt. (Måske hænger dette sammen med
>defekte batterier?)

Ja, det kan hænge sådan sammen.

>Jeg kan ikke indtale en ny besked på svareren uden at have manualen ved
>siden af mig fordi der skal bruges forskellige koder til at tilgå denne
>funktion. Når først man er ved det rette menupunkt er det nemt nok.

Det har tidligere været et problem for Panasonics telefoner. På nogen
af de tidligere modeller skulle man også bruge en separat kode for at
afmelde sit håndsæt. Det er naturligvis ikke rimeligt, at det skal
håndteres på denne måde.

>*Knap så vigtigt for mig:
>Når man vil låse tasterne skal man holde knappen nede i alt for lang tid -
>noget der nærmer sig 3 sekunder.

Det synes jeg nu kun er en fordel - for så er det svære at låse
telefonen op utilsigtet.

>Telefonen registrer ikke ubesvarede opkald med mindre man har "Vis nummer".

Jeg tror faktisk, at det er de færreste, der gør det?

>Jeg ville gerne have haft en sort front som standard.

En smagssag

>Det ville have været rart med en diode på opladeren som viser om der er
>besked.

En god idé.

>4) Positive ting
>Håndfri samtale er rart når man venter i kø!

Det er længe siden, jeg har set/hørt en DECT-telefon, hvor håndfri
samtale virker så godt som med 705/725. Jeg er meget begejstret for
hvordan håndfri samtale bliver håndteret på disse modeller. Faktisk
skal man helt tilbage til Goldtron P600B for at få en DECT-telefon,
som kunne håndtere håndfri samtale lige så godt.

Endvidere har man også en bedre lyd- og talekvalitet i håndfri
tilstand, end i normal tilstand, i hvert fald på 6705'eren.

>Bevægelsesfrihed - men det får man jo med alle trådløse. (Det giver
>desværre også en højere tlf. regning når man kan sidde og småsnakke i
>sofaen.)

Jo, teleselskaberne er skam glade for trådløse brugere, for det
forøger indtjeningen på samtaleforbruget.

> [...]
>meget bedre værdi for pengene, hvis man kan leve med en ekstern svarer.

Nu er jeg ikke så glad for Siemens DECT-telefoner pga. deres
lydproblemer og håndtering af ekko-suppresseren på mange af deres egne
DECT-modeller, men ligeledes på mange andre DECT-telefoner, hvor
Siemens har leveret chipset til. Og åbentbart er Siemens bedøvende
ligeglade med at udvikle noget ordentligt lyd uden ekko suppresser. De
har nu i årevis vidst, at det ikke er nødvendigt, at tilkoble ekko
suppreseren på DECT-telefoner til det danske telefonnet. Faktisk er
ekko suppresseren meget ødelæggende for at lave noget ordentligt og
fornuftig DECT-lyd. På dette område har Siemens skuffet mig meget.
Det kan kun være designet, som sælger deres DECT-produkter. Det er min
mening om det.

Retfærdighedvis skal jeg sige, at jeg har ikke hørt Siemens 4015
Micro.

Men, jeg må give dig ret i, at 705'eren giver en bedre værdi for
pengene.

Hvis jeg var dig, så ville jeg indgive en reklamation til din
forhandler over lydproblemerne, som jeg har omtalt for dig
ovenstående. Jeg synes ikke, du kan være tjent med disse unoder

Jeg ønsker dig fortsat held og lykke med din DECT-telefon.

Ønsket om en rigtig god week-end til dig.

Med mange venlige hilsener

TESTRESULTATER AF TRÅDLØSE TELEFONER
Bent Andersen
Lyd- og talekvalitet/
Fastnet, NMT, GSM, DECT og CT1
www.cordless.yum.dk - www.cordless.dht.dk

Kampen for et ekko-suppresser-frit DECT Danmark
Ekko suppresser er ikke en nødvendighed på DECT-telefoner i Danmark
Ekko suppresser forringer lyd- og talevaliteten på DECT-telefoner
Gældende DECT-standarder og normer kræver ingen ekko suppresser på
DECT
Køb kun DECT-telefoner uden ekko suppresser
Stil krav til din DECT-forhandler om klar og ren DECT-lyd uden ekko
suppresser

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-02-02 13:11

none@none.dk (Testresultater af trådløse telefoner) wrote in

Lige en ekstra bemærkning som andre brugere måske kan få nytte af: Jeg har
netop lagt mærke til at der lader til at være en fejl i telefonens software.
Hvis tastaturlåsen er slået til og man modtager et opkald, så kan man "tage
telefonen" ved at trykke på den grønne telefontast ligesom hvis tastaturet
ikke var låst. Efter man har lagt på igen er tastaturet låst igen, men der
er ikke længere noget [x] symbol i displayet. Tastaturet er dog stadig låst
og åbnes som normalt ved at holde øverste højre knap nede i et par sekunder.

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48