SV650: Carbon-potte go or no-go ???
Fra : Thomas Hjort

Dato : 28-01-02 20:42

Jeg var SÅ tæt på at få sat en carbon-potte på min SV. Hos mc hjørnet blev
jeg anbefalet en sådan. Jeg spurgte mht til popnitterne som jeg havde hørt
ville falde ud på carbon-potten, der blev talt med store bogstaver i
telefonen da jeg ikke umiddelbart kunne forstå at de såmænd bare skulle
skiftes hver anden sæson.
Hos Aagesen blev jeg frarådet en carbon-potte (selvom de kunne have tjent en
slat mere eftersom carbon er dyre end aluminium). Jeg fik der at vide at
carbon-potten simpelthen ville gå i opløsning og blive hullet med tiden. Og
grunden til dette skulle være at V2'en simpelthen ville 'banke' hul i
potten.
Nogen her der kender noget til problemet? Og er det kun SV'ens V2 eller
gælder det også andre V2'ere??
Jeg endte med en scorpion titanium, som også er lækker, selvom en sort
carbon på en gul SV næsten er et kusntværk at se på!

Mvh Thomas Hjort

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-01-02 22:39

On Mon, 28 Jan 2002 20:42:15 +0100, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>Jeg endte med en scorpion titanium, som også er lækker, selvom en sort
>carbon på en gul SV næsten er et kusntværk at se på!

Jeg var også noget i tvivl da jeg skulle skifte potter på min Paso.
Valget stod mellem rustfrie Conti potter og carbon.
Da Conti er svære at få fat på gav det sig selv
Der måtte laves lidt tilpasning for at få mellemrørene fra en 600
Monster til at passe på Paso'en, og karburatoren fik et par større
dysser for at kunne levere suppe nok til et større flow i
udstødningen.
Jeg har kørt en season med carbon potter på min Paso og de ser ikke ud
til at have taget skade af det
De snakker lidt højere end de originale potter, men er stadig indenfor
lovens krav ( 95 db i følge min godkendelseserklæring).
Målt på Anderstorp er støjen noget med 92 dB ved forbikørsel med
håndtaget i bund.
Carbonpotter på en V2 lyder virkelig af noget

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Freddy Lang

Dato : 29-01-02 00:58

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg endte med en scorpion titanium, som også er lækker, selvom en sort
> carbon på en gul SV næsten er et kusntværk at se på!

Tjah... købte en Micron carbon til min SV'er... den holdt en måned!
Vibrationerne fik gummitykket mellem beslaget og potten til at gå i stykker,
og beslaget skar sig efterfølgende igennem selve potten. Jeg fik heldigvis
en ny fra Micron, og kunne se på deres medleverede "fix", at de åbenbart har
haft flere af den slags "uheld". Jeg valgte dog en titaniumpotte i
bytterunden, for den bliver da i det mindste ikke slidt igennem, HVIS
uheldet skulle ske igen.
Hvad farven angår, kan flere af de store mærker vist levere både deres alu-
og titaniumpotter i flere (eloxerede) farver, og det ser da ganske pænt ud.

Mvh

Freddy
SV650S

Fra : Mads Lund

Dato : 29-01-02 11:57

> [...]
Og
> grunden til dette skulle være at V2'en simpelthen ville 'banke' hul i

Carbon potter har altid det problem, at epoxyen forgår med tiden. Det er
primært varmen, som er problemet. Kvaliteten er selvfølgelig meget
forskellig, men man skal generelt ikke regne med en levetid på mere end 5 år
for kulfiber potter. Om V2 ere er specielt hårde ved potterne er meget
mulig, men det er primært et varmeproblem og ikke så meget et tryk problem.
Vibrationerne kan selvfølgelig ryste det fra hinanden, men det handler mere
om passende ophængning af potten.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : krogmc

Dato : 29-01-02 13:39

"Thomas Hjort" skrev d. 28-01-02 20:42 dette indlæg :

> [...]
> Jeg endte med en scorpion titanium, som også er lækker, selvom en sort
> carbon på en gul SV næsten er et kusntværk at se på!

Hej Thomas

Jeg har flere carbon-potter, hvoraf den ene er med livsvarig garanti,
men pga. den salt vi bruger i Danmark om vinteren vil producenten kun
give 2 år. Men den kører med en livsvarig garanti i England, så jeg ser
ikke noget problem der.
Det eneste man skal tænke på når man køber en oval fremforen rund er det
varme billede der er med en oval Vs. en rund, men hvis produktet er ok
ser jeg ingen problemer i en carbon-potte.
Jeg har i hvert fald aldrig fået en retur.
Den jag har leveres i Alu/rustfri(vægten er den samme), Carbon, Titanium
og alle i rund eller oval.

Med venlig hilsen
Krog
krogmc.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : S.G

Dato : 29-01-02 21:33

> [...]
>primært varmen, som er problemet. Kvaliteten er selvfølgelig meget
>forskellig, men man skal generelt ikke regne med en levetid på mere end 5

Hmm carbon potter er vel ikke et problem på 4-cyl. cykler?
5år? det lyder ellers ikke af meget, er der nogen kendetegn på at
carbonpotte er ved at stå af? jeg har neling lige investeret i en brgt, og
det kunne da være rart at finde ud af om den osse dur næste sæson

Fra : Thomas Hjort

Dato : 29-01-02 22:10

> Hmm carbon potter er vel ikke et problem på 4-cyl. cykler?

Jeg har ikke hørt at carbonpotter skulle være et problem for 4-cyl. Kun for
2-cyl. Og her specielt SV'en.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det gælder for alle potter, men varmen fra
udstødningen brænder simpelthen hul i siden på potten med tiden. Det skulle
efter sigende være et specielt problem for ovale lydpotter.

Mvh Thomas

Fra : Freddy Lang

Dato : 30-01-02 00:57

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message

> [...]
skulle
> efter sigende være et specielt problem for ovale lydpotter.

De "kloge" siger, at en carbon potte kun brænder igennem, hvis man ikke får
den pakket om i tide, altså inden ulden er brændt helt væk. Men min bror har
en Two Brother (komplet system) på hans SV'er, og da han fik den, var der
ikke så meget som en eneste tråd uld tilbage i den (ja, den larmede fælt),
og alligevel havde potten holdt til det. Hullerne til de forreste nitter var
dog blevet et problem, idet materialet mellem hullerne og selve kanten af
potten faktisk var forsvundet, hvilket da også resulterede i, at hele
bagdelen af potten smuttede af på en tur fra Jylland til Sjælland. Der kan
jeg anbefale Micron, som i stedet for popnitter bruger et system, hvor
enestykkerne er skruet ind i selve inderrøret med unbraco-skruer. Det tror
jeg på holder meget bedre end popnitte-metoden. Og det er da også nemmere
ved ompakning.

Mvh
Freddy
SV650S

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-01-02 01:36

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg på holder meget bedre end popnitte-metoden. Og det er da også nemmere

Se, det tror jeg er kloge ord!
Gu ve hvor mange gange man kan pakke en pop-nittet potte om, før materialet
omkring nitterne er slidt væk? Og så er det iøvrigt også ret svært at
efterspænde en løs pop-nitte...

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 30-01-02 08:57

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote in article
<3c5736e0$0$89104$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
tror
> jeg på holder meget bedre end popnitte-metoden. Og det er da også nemmere

Yeps. Jeg har en makker der har et (titanium) Micron system på hans SV.
Kvalitet ser ret overbevisende ud (specielt sammenholdt med prisen) og
deres skrue system er en klar bonus.

--
Mikkel

Fra : Mads Lund

Dato : 30-01-02 08:45

> Hmm carbon potter er vel ikke et problem på 4-cyl. cykler?

Jo det kan det godt være. Især på større cykler. Min makker har en tunet
ZZR1100 og han devil har set bedre dage, men der bliver hele røret også så
varmt, at afgangsstudsen er blevet blå.

> 5år? det lyder ellers ikke af meget, er der nogen kendetegn på at
> carbonpotte er ved at stå af? jeg har neling lige investeret i en brgt, og
> det kunne da være rart at finde ud af om den osse dur næste sæson

Man kan se det på epoxyen, hvis den er gullig og har små revner så er der
ikke langt igen. Så andre skriver, så forværres situationen selvfølgelig
hvis ulden brændes ud, så stiger temperaturen yderligere omkring epoxyen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 30-01-02 22:01

S.G <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en

> [...]
brugt, og
> det kunne da være rart at finde ud af om den osse dur næste sæson

Som tidligere nævnt, så er det også set at carbon-røret ligefrem krymper
og bliver tyndere end ende-monteringerne
Eneste trøst: Dette er let at checke uden at skulle skille noget ad

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-01-02 23:06

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-01-02 23:08

Målt på Anderstorp er støjen noget med 92 dB ved forbikørsel med
håndtaget i bund.

Er der en dB måler i Anderstorp? Og hvor ligger det?

Mvh Thomas

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-01-02 00:13

On Wed, 30 Jan 2002 23:08:07 +0100, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote:

Hej Thomas.

>Er der en dB måler i Anderstorp? Og hvor ligger det?

Anderstorp er en lille by i Sverige ca. 250 Km fra min bopæl, hvor der
er en motorbane, Scandinavian Raceway.
Den er meget benyttet af danske hyggekørere, deriblandt jeg når der
ellers er lejlighed til det.
Banen er, som alle andre motorbaner, underlagt støjrestriktioner.
Så det er helt normalt at en official stiller med støjmåleren og
kigger på os med strenge øjne.
Jeg var meget i tvivl om jeg overholdt grænserne da vi skulle derop
første gang efter at jeg havde fået kulfiberpotterne på, så jeg havde
ladet mine originalpotter transportere med derop.
Jeg havde derfor intet at miste ved at "give den kniven" under
målingerne, det kunne højst koste 5 minutters potteskiftning
Og så fik jeg jo prøvet hvor slemt det var (er).
Til min store forundring bestod den, hvilket andre bestemt ikke gjorde

Nu kan sådan en måling på ingen måde betragtes som den højeste
sandhed, højst vejledende.
Men det er sjovt at få det testet.

Jeg har kørt på Ring Djursland en enkelt gang, og der stod støjmåleren
ved banesiden hele dagen.
Og der var der heller ingen klager over min ekvipage.
Jeg kørte ved den lejlighed på XN85 hvor lydpotten heller ikke er
original.
Den originale kan ikke fås mere, så til den er der fremstillet en
"lyddæmper" med et flot 50 mm hul lige igennem.
Takket være turbo'en er støjen langt indenfor lovens grænser.
Jeg tør slet ikke tænke på larmen hvis den blev monteret på en hvilken
som helst anden MC )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500