iBook og pegeplade på svampe og
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-01-02 18:46

December 2001 gjorde min kæreste til den lykkelige ejer af en iBook.

Alt var ganske lykkeligt indtil for nylig, hvor maskinen pludselig
opfører sig mærkeligt: Musemarkøren bliver umulig at kontrollere med
pegepladen og lever sit egen, mærkelige liv ved at slå kolbøtter rundt
omkring på skærmen (lidt som når jeg betjener min Pismo med våde
fingre). Et anfald varer som regel mindre end et minut, hvorefter alt
virker OK igen.

Nogen der har oplevet noget tilsvarende?
Nogen der kan give andre råd end "returner den til forhandleren"?

-j

--
"Er der mon lys hos Josbarnet?"

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-01-02 18:45

In article <m3aduybc8z.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Nogen der har oplevet noget tilsvarende?

Du har ikke tilfældigvis haft fedtede fingre på et tidspunkt?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-01-02 18:54

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Du har ikke tilfældigvis haft fedtede fingre på et tidspunkt?

Nej, og der er sket på forskellige tidspunkter af døgnet. Har ikke
kunne genfinde noget (fedt-) mønster, som gør det muligt at
reproducere fejlen.

-j

--
"Er der mon lys hos Josbarnet?"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 19:10

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Nogen der har oplevet noget tilsvarende?

Har du eller din kæreste forsøgt at rense pegefeltets overflade med
ajax, vinduesrens eller lignende? Efter jeg prøvede det var pegefeltet
hysterisk i et par dage.

<icq:131382336>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-01-02 19:57

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Har du eller din kæreste forsøgt at rense pegefeltets overflade med
> ajax, vinduesrens eller lignende? Efter jeg prøvede det var
> pegefeltet hysterisk i et par dage.

Ikke jeg ved af - men det har vist stået på i end fem dages
tid. Maskinen bruges ikke så meget for tiden, så vi har ikke rigtigt
noget sammenligningsgrundlag.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-02 02:52

Hej Janus

Jeg véd, det her kan lyde ret skørt -)(-, men det _kan_ rent faktisk
godt være ophobet statisk elektrricitet i hele computeren. Hvis den står
på et bord, der fx. er forsynet med gummidupper + de dupper, der er på
selve iBook'en vil bevirke, at den bliver godt isoleret fra
omgivelserne. - Og hvis der så tillige er et syntetisk gulvtæppe, der
ikke er antistatisk, så kan det gå helt galt.

Hvis den så ikke bruges i et par dage eller så, så vil der pga.
omgivelserne ophobes statisk elektricitet i den - negativt ladning, mens
omgivelserne er positivt ladede inkl. de personer, der færdes omkring i
huset. Når så computeren tændes vil denne spænding umiddelbart ikke
blive udløst, da selve pegepladen er yderligere isoleret fra kabinettet,
mens resten af computeren vil blive afladet ved tænding. Berøring af
pladen vil normalt udløse hele den ophobede statiske strøm, men hvis I
nu fx. har sko med gummisåler på, så vil der gå lidt længere tid, før
det aflades, - ca. 1-3min.

Problemerne opstår normalt, hvis der er flere strømførende ledninger i
umiddelbar nærhed af computeren, eller hvis ledningsnettet er for
gammelt og uden en jordforbindelse ved indføringen af el-nettet til
huset/lejligheden - altså ved måleren.

Jeg havde selv problemet på en PB190, men det ordnede jeg på en lidt
speciel måde - efter et tip fra en bekendt. - Jeg har nemlig også en
'antistat-pistol' til brug ved vinylplader (LP'er og singles). Den
brugte jeg nogle gange, hvis det blev for slemt. Jeg holdt den helt mod
pegepladen og trykkede _én_ gang på udløseren.

Batteri og strømforsyning _skal_ være fjernet fra computeren. Virkningen
holdt sig i ca. 3-4 måneder.

mvh. Erik Richard

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
>
> -j
>
> --
> Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Bech

Dato : 29-01-02 00:12

<janus@netcetera.dk> wrote:

> [...]
> opfører sig mærkeligt: Musemarkøren bliver umulig at kontrollere med
> pegepladen og lever sit egen, mærkelige liv ved at slå kolbøtter rundt

Jeg har prøvet det et par gange. Det er det samme som hvis man lader en
fingerspids hvile i hjørnet af pegefeltet mens man forsøger at flytte
cursoren med en anden finger. Det bevirker at cursoren hele tiden
"hopper tilbage".

Jeg løste det ved at "massere" pegefeltet og trykke halvhårdt på
kabinettet rundt om pegefeltet. Så kom den sig, og har fungeret fint
længe.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : Astrid Engberg Krist~

Dato : 30-01-02 23:00

Martin Bech <??@??.dk> wrote:

> Jeg løste det ved at "massere" pegefeltet og trykke halvhårdt på
> kabinettet rundt om pegefeltet. Så kom den sig, og har fungeret fint
> længe.

Jeg har forsøgt at massere feltet og området omkring det. Det lader til
at hjælpe, men desværre kommer problemet stadig tilbage. Det virker som
om pegepladen bliver forvirret over at mine tommelfingre kommer for tæt
på når jeg skriver på tastaturet...

Fra : Jakob Færch

Dato : 03-02-02 18:05

> [...]

> virker OK igen.
>
> Nogen der har oplevet noget tilsvarende?

Jeg havde et lignende problem med min PB G3 Lombard for et års tid siden
- bortset fra at "anfaldene" ikke var periodiske. For mig hjalp det
vældigt at rense pladen grundigt med noget skærmrens; på den anden side
lyder det på andre postere, som om en rensning også kan have den
modsatte effekt...

/Jakob