Fyring pga. usand nedlæggelse af stiling
Fra : Thomas

Dato : 28-01-02 14:09

Jeg blev for et par uger siden orienteret om, at ledelsen på min
arbejdsplads overvejer at nedlægge min stilling for at spare penge og derfor
afskedige mig.
Ledelsen har berammet møde onsdag 30. januar, hvorunder jeg vil blive
orienteret om afgørelsen.
I mellemtiden hører jeg - ubekræftede - rygter om, at man allerede har ansat
en anden person til min stilling.

Nogle bud på, hvordan jeg står rent juridisk?
Selv mener jeg at opsigelsen, såfremt rygterne er rigtige, er usaglig. I
hvert fald hvis jeg kan få ledelsen til skriftligt at begrunde opsigelsen
med ordet "nedskæring" eller tilsvarende.

Jeg er IKKE medlem af fagforening (kun A-kasse), og mit forsikringsselskab
siger, at retshjælpsforsikringen ikke dækker denne slags sager.

Mvh
Thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-01-02 15:23

In article <3c554dba$0$232$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, Thomas wrote:

> Jeg er IKKE medlem af fagforening (kun A-kasse), og mit forsikringsselskab
> siger, at retshjælpsforsikringen ikke dækker denne slags sager.

Så skynd dig forhelvede at melde dig ind mens du stadig kan nå det.

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 28-01-02 20:52

"Thomas" <rolsted@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hvert fald hvis jeg kan få ledelsen til skriftligt at begrunde opsigelsen
> med ordet "nedskæring" eller tilsvarende.

Hvor er du ansat? Privat eller offentlig? Hvad beskæftiger du dig med? Er du
dækket af en særlig overenskomst?

Du bliver nødt til at fortælle noget mere om problemet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas

Dato : 29-01-02 15:43

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ansat

> Hvor er du ansat? Privat eller offentlig? Hvad beskæftiger du dig med? Er

SVAR:
Ansat i privat virksomhed. Kontor/funktionær-lignende arbejde. Ansat efter
funktionærlovens bestemmelser. Så vidt jeg ved ikke dækket af en særlig
overenskomst, men virksomheden har en slags overenskomst som på arb.
giverside er udformet af Dansk Handel & Service.

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-02 21:55

"Thomas" <rolsted@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> overenskomst, men virksomheden har en slags overenskomst som på arb.
> giverside er udformet af Dansk Handel & Service.

Så kan du måske komme af sted med at få en erstatning for usaglig opsigelse,
jf. Funktionærlovens § 2b.

Men opsigelsen står ved magt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 29-01-02 00:09

"Thomas" <rolsted@hotmail.com> skrev i

> Jeg er IKKE medlem af fagforening (kun A-kasse),

Så SKYND DIG!!

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Thomas

Dato : 29-01-02 15:40

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas" <rolsted@hotmail.com> skrev i

> Så SKYND DIG!!

Ja, det er jo nemt at være bagklog - bagefter ...
Synes nu selv det vil være useriøst (og måpske ligerfrem uetisk) at melde
mig ind i en fagforening, mens problemet måske er ved at opstå.
Jeg kan jo stadig håbe på, at ledelsen vælger ikke at fyre mig, og at
rygtet, jeg har hørt, ikke har noget på sig.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-01-02 18:33

In article <3c56b4a0$0$230$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, Thomas wrote:

> Ja, det er jo nemt at være bagklog - bagefter ...

Det er jo ikke bagefter endnu.

> Synes nu selv det vil være useriøst (og måpske ligerfrem uetisk) at melde
> mig ind i en fagforening, mens problemet måske er ved at opstå.

Det er det ikke. Du kan se der er en fordel ved en fagforening
der kan slås for dig. Hvis ledelsen endda ved at du ikke er i en
fagforening. Hvis der er en tillidsmand på din arbejdsplads, så
snak med vedkommende og meld dig ind.

> Jeg kan jo stadig håbe på, at ledelsen vælger ikke at fyre mig, og at
> rygtet, jeg har hørt, ikke har noget på sig.

Korrekt, men du kan også være uheldig at det er sandt.

JonB

Fra : Dagry

Dato : 29-01-02 23:20

Hej alle sammen,
Jeg er i samme situation som Thomas (er blevet fyret på en falsk grund
/nedskæring/) med den forskel at jeg er i en fagforening. Men fagforeningen
er "gift" til min arbejdsgiver og gør hvad arbejdsgiveren forlanger. Efter
min anmodning om at køre sagen på arbejdsgiveren har jeg fået et skriftlig
afslag med direkte løgne og halvsandheder som begrundelse. Hvad skal jeg så
gøre?
Med venlig hilsen
Maria

PS: Jeg mener at det skyldes manglende solidaritet på arbejdspladser samt
ledigheden, der spiller ind. Og hvis man tilføjer at det er et lille
lokalsamfund, hvor konerne (familiemedlemmer, bekendte) sider i
fagforeningen mens mandene driver firmaet så har man tingene på det rene. Så
mener arb.givere/chefer at de er Vorherren selv.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-01-02 23:31

In article <waF58.8496$Eu2.918925@news010.worldonline.dk>, Dagry wrote:
> [...]
> afslag med direkte løgne og halvsandheder som begrundelse. Hvad skal jeg så

Er det lokal kontoret eller hovedkontoret der siger dette ??

JonB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-02 00:34

On Tue, 29 Jan 2002 23:20:20 +0100,
Dagry <lucy@123mail.dk> wrote:
> [...]
> afslag med direkte løgne og halvsandheder som begrundelse. Hvad skal jeg så

Dette er ikke længere jura.

Men du kan selvfølgelig selv udtage en stævning mod arbejdsgiver udenom
fagforeningen. Og hvis du forinden meddeler fagforeningens hovedkontor
(ofte hjælper det at springe et led eller 2 over) dette, så er det
muligt at de alligevel vil køre sagen for dig. Det er nemlig ikke godt
for dem hvis medlemmer får afvist sager af dem, og så selv vinder dem i
retten.

> [...]
> fagforeningen mens mandene driver firmaet så har man tingene på det rene. Så
> mener arb.givere/chefer at de er Vorherren selv.

Dette er klar inhabilitet, og derfor vil dette nok kunne bruges som
argument når du klager til en hierakisk højere enhed.