Andet multimedie
bentjuul 3670
ICC profiles igen igen
Fra : Punishers Inc.

Dato : 28-01-02 13:36

Hejsa

Der skulle vel ikke være en som ved hvor jeg finder en ICC profil til min HP
DeskJet 895Cxi? Jeg har både været inde på HP's site og prøvet med Google,
men ligemeget hjælper.

På forhånd tak

-Rasmus

Fra : Hans Chr. M. Anderse~

Dato : 28-01-02 15:55

Hej - måske har jeg misforstået spørgsmålet, men kan du ikke tilføje
farveprofiler på følgende måde:
Kontrolpanel - Printere - højreklik og vælg egenskaber - tilføj og derefter
vælge en fra listen.
mvh
HC

Fra : Punishers Inc.

Dato : 28-01-02 16:13

"Hans Chr. M. Andersen" <hcma@has.dk> wrote in message
> [...]
> farveprofiler på følgende måde:
> Kontrolpanel - Printere - højreklik og vælg egenskaber - tilføj og

Hmm, jeg fandt da ud af at jeg bruger sRGB....måske man skulle prøve Adobe's
RGB profil i stedet for.

Forresten så var der to indstillinger som vakte min interesse:

ICM Method => Handled by host system (valgt)
Handled by printer
ICM disabled

ICM Intent => Graphics
Pictures (valgt)
Proof
Match

Er der nogle som ved hvad disse muligheder gør/ændrer? -her tænker jeg
specielt på ICM Method => Host/Printer og ICM intent =>
Graphics/Pictures/Proof/Match

Ved ikke om det er NT kernen som kun har disse indstillinger (jeg har XP)

Mvh
Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 29-01-02 04:22

Punishers Inc. skrev:

> ICM Method => Handled by host system (valgt)
> Handled by printer
> ICM disabled

Handled by host system, er så vidt jeg ved den du skal vælge.
Den gør at det er styresystemet eller programmerne installeret
på styresystemet der tager sig af farvestyringen.
Du kan vælge at lade printeren køre farvestyring, hvis den eller
måske dens rip har farvestyring indbygget, vil jeg tro. Det er så
den funktion der hedder Handled by printer.
ICM disabled, tja, det slår vel farvestyring på både printer og
styresystem helt fra, tror jeg, men er ikke sikker. :)

> [...]
>
> Er der nogle som ved hvad disse muligheder gør/ændrer? -her
> tænker jeg specielt på ICM Method => Host/Printer og ICM

Hmm, det er lidt svært at forklare og jeg har heller ikke helt fat
i alle detaljerne, men det gælder vel med farveprofiler om at lave
en slags oversættelse imellem farverne i det billede du ser på din
skærm og det der skal komme ud af printeren f.eks.
Jo nøjagtig den oversættelse bliver, er afhængig af hvor gode dine
farveprofiler er til at beskrive hvilke farver hver enkelt enhed
kan gengive. Din monitorprofil skal kunne beskrive hvilke farver
din monitor kan gengive og printerprofilen skal beskrive printerens
muligheder. Det er derfor vigtigt at disse profiler er så nøjagtige
som muligt.

Printere har ofte et meget mindre farverum at kunne prale af end de
fleste monitorer, så der kommer sandsynligvis et problem med farver
på din skærm som ikke kan gengives på din printer og det er vel det
største problem ved hele farverstyrings-begrebet. Altså problemer
med at farverum ikke er lige store på forskellige enheder som
scannere, monitorer, printere osv. og hvor der så derfor skal ske
en oversættelse hvor enkelte eller flere farver kan "komme i
klemme", fordi de ikke direkte kan oversættes imellem enhederne.

Du ser nogle farver på din skærm som printeren måske ganske simpelt
ikke kan efterligne, så der skal foregå en oversættelse imellem din
monitors farverum og printerens. Den oversættelse er den der på
engelsk hedder Rendering Intents, hvor du så har forskellige
oversættelsesmuligheder, kan man vel kalde det.
Det er noget ICC (The International Color Consortium) har fundet
på. <http://www.color.org/>

Picture Intent, som også bliver kaldt Perceptual Intent, gør det at
hvis nogle farver på det billede du sidder med i f.eks. Photoshop
ikke kan gengives på din printer, så tager den samtlige farver i
billedet og "presser" dem sammen til det farverum printeren kan
gengive.
Den forsøger så vidt mulig at holde det samme indbyrdes forhold
imellem farverne og det gør at den indstilling oftest er bedst når
man arbejder med billedbehandling.

Adobes definition er følgende:
»Perceptual aims to preserve the visual relationship between colors
in a way that is perceived as natural to the human eye, although
the color values themselves may change. This intent is most
suitable for photographic images.«

Det er altså den du normalt skal vælge hvis det er print af foto-
lignende billeder du printer ud og det er sikkert derfor at det er
den der er valgt som standard i WinXP. Den vil sikkert også være
det bedste valg i de fleste situationer.

Match Intent = Absolute Colorimetric Intent

»Absolute Colorimetric:
Leaves colors that fall inside the destination gamut unchanged.
This intent aims to maintain color accuracy at the expense of
preserving relationships between colors. When translating to a
smaller gamut, two colors that are distinct in the source space may
be mapped to the same color in the destination space. Absolute
Colorimetric can be more accurate if the image's color profile
contains correct white point (extreme highlight) information.«

Proof Intent = Relative Colorimetric Intent

»Relative Colorimetric:
This intent is identical to Absolute Colorimetric except for the
following difference: Relative Colorimetric compares the white
point of the source color space to that of the destination color
space and shifts all colors accordingly. Although the perceptual
rendering intent has traditionally been the most common choice for
photographic imagery, Relative Colorimetric --with the Use Black
Point Compensation option selected in the Color Settings dialog
box--can be a better choice for preserving color relationships
without sacrificing color accuracy. Relative Colorimetric is the
default rendering intent used by all predefined configurations in
the Settings menu of the Color Settings dialog box.«

Som beskrevet i ovenstående er Relativ Colorimetric altså
standardindstillingen i Photoshop, men der er flere som påstår at
det er bedre at køre med Perceptual eller Picture Intent, hvis det
er billedbehandling man arbejder mest med.

Links til artikler om emnet:
<http://www.inkjetmall.com/store/About_Windows_ICM2_0.html>

Madsen.

Fra : Punishers Inc.

Dato : 29-01-02 12:39

[KLIP EN MASSE]

Hvad skulle jeg dog gøre uden dig Thomas :)
Tak for informationerne!

Mvh
Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 29-01-02 15:50

Punishers Inc. skrev:

> Hvad skulle jeg dog gøre uden dig Thomas :)

Nårh, det gik nu nok alligevel.

> Tak for informationerne!

Velbekom og håber du kunne bruge dem til noget. :)

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 28-01-02 16:35

> [...]
HP
> DeskJet 895Cxi? Jeg har både været inde på HP's site og prøvet med Google,

Jeg ved ikke hvor du finder en ICC til din printer, men det kan være sådan
noget som Adobe PressReady kan hjælpe dig. Det har support for en del
bælkprintere, og formålet er at kunne bruge dem til at lave prøvetryk med.
Om det fungerer ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Punishers Inc.

Dato : 28-01-02 16:36

"Thomas" <flash4@it.dk> wrote in message

> [...]

> bælkprintere, og formålet er at kunne bruge dem til at lave prøvetryk med.
> Om det fungerer ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd.

Ok, det er da et forsøg værd. Tak

-Rasmus

Fra : Hans Chr. M. Anderse~

Dato : 28-01-02 18:37

hej igen
farveprofilen sRGB... er så vidt jeg har fået fortalt en skrabet udgave af
RGB med kun 256 farver, altså beregnet til web. Jeg ved at mange benytter
Adobe RGB1998 til meget andet print.

Fra : Hans Chr. M. Anderse~

Dato : 28-01-02 18:47

hvad man husker skal man glemme.....
til print bør vel vælges en af cmyk profilerne??
vh
HC

Fra : Madsen

Dato : 28-01-02 18:52

Hans Chr. M. Andersen skrev:

> hvad man husker skal man glemme.....
> til print bør vel vælges en af cmyk profilerne??

Ikke nødvendigvis hvis du snakker print til en ganske almindelig
inkjet-printer hjemme i privaten.
Se evt.: <news:Xns91A21AF9E7906copy.if.you.wish@195.24.12.24>

Madsen.

Fra : Hans Chr. M. Anderse~

Dato : 28-01-02 19:09

Tak for det madsen. Som et gammelt vanemenneske, der er opdraget til at alt
tryk skal trykkes i 4-farvet for at få et højkvalitets-tryk, tænkte jeg mig
ikke lige om. Selvfølgelig kan en hjemmeprinters indbyggede styring sagtens
håndtere print i udmærket kvalitet, og jeg gør selv nøjagtigt som du
beskriver på de små oplag til "hjemmebrug", men vælger altid en af cmyk
profilerne hvis det er til videreprint hos bogtrykker. Hvorfor ved jeg ikke,
men det er nok en gammel vane.
hilsen
HC

Fra : Madsen

Dato : 28-01-02 20:18

Hans Chr. M. Andersen skrev:

> men vælger altid en af cmyk profilerne hvis det er til
> videreprint hos bogtrykker. Hvorfor ved jeg ikke, men det er
> nok en gammel vane.

Det er nok heller ikke nogen dum idé at lave det til CMYK hvis det
skal videre til et trykkeri. Det er oftest CMYK de vil have og er
man i tvivl kan man jo altid høre dem hvad de foretrækker.

Hvis du f.eks. sender billeder til fotohandleren til udprint, tror
jeg heller ikke de nødvendigvis ønsker at modtage billederne i CMYK
og med en eller anden farveprofil integreret som måske slet ikke
passer til deres printer, så under alle omstændigheder må man nok
heller lige spørge modtageren først.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 28-01-02 20:39

> [...]
> RGB med kun 256 farver, altså beregnet til web. Jeg ved at mange benytter

sRGB farverummet har ikke kun 256 farver ...

Fra : Madsen

Dato : 28-01-02 21:02

Thomas skrev:

> sRGB farverummet har ikke kun 256 farver ...

Nej.
sRGB kan man læse mere om her, hvis man lyster.
<http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB>

Madsen.

Fra : emj

Dato : 28-01-02 23:11

Madsen skrev i <Xns91A4D5FF0AF7Acopy.if.you.wish@195.24.12.24>:

>sRGB kan man læse mere om her, hvis man lyster.
><http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB>

jamen det var jo en glimrende URL.
Hilsen emj

Fra : Madsen

Dato : 28-01-02 23:15

emj skrev:

> jamen det var jo en glimrende URL.

Ikke så ringe endda. :)

Madsen.

Fra : emj

Dato : 28-01-02 21:37

Hans Chr. M. Andersen skrev i
<3c558c70$0$257$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

>farveprofilen sRGB... er så vidt jeg har fået fortalt en skrabet udgave af
>RGB med kun 256 farver

Sikke da noget vrøvl.
Hilsen emj

Fra : Hans Chr. M. Anderse~

Dato : 28-01-02 22:11

Ja det er noget vrøvl. Det er en tilnærmet RGB (altså beregnet til
skærmvisning)
Men jeg blev søreme selv lidt nysgerrig og fandt følgende:
http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB

m v h
HC