hjælp til frikadeller (fra en håbløs amatø~
Fra : Mette_S

Dato : 28-01-02 11:00

Grundet mangel af penge her sidst på måneden købte min kæreste og jeg en
kæmpe pakke hakket svinekød, så vi kunne lave en ordenlig omgang frikadeller
til fryseren. Vi plejer ellers bare at købe færdiglavede frikadeller men de
er nu dyre i forhold til det man selv kan lave.
Nu står jeg så bare i den situation at jeg ikke kender en opskrift andet end
på slum (æg, løg salt og peber, mel etc.)
Og jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave nogle gode mormor frikadeller.
Jeg har hørt at nogle putter danskvand i stedet for mælk i for at de bliver
mere luftige ...

Er der nogen der ligger inde med en opskrift, hvor alle bare siger " der er
nu ikke noget som dine frikadeller"

På forhånd tak

Mette_S

Fra : Jette Mogensen

Dato : 28-01-02 11:19

Politiken havde sidste år en undersøgelse af færdige frikadeller både fra
dybfrost og færdigstegte fra forskellige slagtere.Slagtermester Erik
Michelsen, der bedømte alle produkterne, gav sin egen version af en
frikadelle. Jeg har prøvet dem, og de kan anbefales. Her kommer opskriften.

500g flæskekød
250g oksekød
200g løg
200g vand
1 æg
15-20g salt
4-5g peber
en knivspids karry
1/4 tsk kardemomme
½ tsk sukker
1/4-½ tsk reven muskat
100 g mel

"Krydderierne er prikken over ièt,synes jeg.Men det skal være så lidt,at man
ikke rigtig sanser dem hver især.Det skal jo ikke være karryfrikadeller,men
bare give et pift", sifer slagtermester Erich Michelsen, der også anbefaler
food-processor-ejere at anvende den. Mix alle ingredienser-bortset fra
kødet-sammen og rør blandingen langsomt ud i to trediedele af kødet,indtil
farsen er lind og sej.Tilsidst tilsættes den sidste trediedel kød.Metoden
giver en fin konsistens og en god smag, forsikrer han.

Du kan sagtens kun bruge flæskekød, og husk blandingen røres i kødet i
hånden eller på maskine,men ikke food-processor. Steg i en blanding af smør
og olie, ca 5 min. på hver side.

Velbekomme Jette

Fra : Peter Westh

Dato : 28-01-02 11:20

Jeg har heller ikke nogen opskrift, men jeg kan komme med det råd at du skal
røre farsen meget grundigt. Lidt ligesom med franskbrød får grundig omrøring
farsen til at hænge sammen og blive elastisk, og den kan tage mere vædske.

Derudover er det en god ide, at lade farsen stå og trække en times tid.

Ellers plejer det blot at være æg, vædske (mælk, vand, danskvand), revet
løg, en smule mel, rasp, havregryn eller udblødt franskbrød samt krydderier:
alt peber er standard, allehånde eller nelliker er også godt.

MVH

Peter

Fra : Jens

Dato : 29-01-02 09:59

> krydderier: alt peber er standard, allehånde eller nelliker er også
> godt.

Allehånde giver "medisterpølsesmag". Jeg plejer at bruge 1/2 allehånde og
1/2 peber.
-Det er slet ik' så ringe endda.

(Og så selfølgelig salt) Husk at der skal mer end et par drys i for at de
smager af noget.

/Jens

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-01-02 13:17

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> writes:

> alt peber er standard, allehånde eller nelliker er også godt.

Spidskommen er heller ikke dårligt.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-01-02 13:19

"Jette Mogensen" <jette.mogensen@os.dk> writes:

> Du kan sagtens kun bruge flæskekød, og husk blandingen røres i kødet i
> hånden eller på maskine,men ikke food-processor. Steg i en blanding af smør
> og olie, ca 5 min. på hver side.

Hvis man ikke er meget for det der med panden, så har jeg gode
erfaringer med at lægge dem i ovnen på noget bagepapir. det er godt
nok oprindeligt et slankekurs-råd, men jeg bruger det primært fordi
jeg er en idiot til at stege ting på pande.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-01-02 07:36

"Mette_S" Mette_Sloth_Jespersen@FJERNhotmail.com skrev i meddelandet:
> [...]
> Er der nogen der ligger inde med en opskrift, hvor alle bare siger "
> der er nu ikke noget som dine frikadeller"

Prøv dem her fra Camilla Plums "Ælle, Bælle Frikadelle"...

Frikadeller med courgetter:

500 g hakket kød
1 stor courgette
2 løg
1-2 fed hvidløg
1 tyk skive brød, blødt ud i vand
3 æg
vand
salt (gerne fra det Døde Hav)
peber
olie til stegning

Rør kødet sejt med salt.
Riv courgetterne, hak eller riv løget, bland dem i farsen sammen med
hvidløg.
Saml farsen med æg og brødet, der er knuget tør, tilsæt vand hvis farsen
behøver mere væske.
Rør meget grundigt. Form farsen til kugler og steg dem i olie eller
smør.
Serveres med kartofler, en kold sauce og råkost.

-oo-

Når du nu alligevel har gang i dellefarsen, så prøv også boller i
selleri..

Boller i selleri:

1 portion frikadellefars (se opskrift på frikadeller med courgetter)
1 tsk koriander
500 g selleri
1 løg
100 g kartoffel
½ dl fløde
½ dl mælk
1 bdt persille
salt, peber, laurbærblad

Rør farsen godt, med korianderen, det er altafgørende for bollernes
kvalitet.
Hvis farsen er bliver for tør, spædes den med lidt fløde eller fond.
Form farsen til små boller. Kom dem forsigtigt, lidt ad gangen i en
gryde med tynd fond, eller vand som kun lige akkurat koger. Kog i ca. 2
min., til de er blevet faste.
Skær løg selleri i mindre stykker. Kog dem i den samme suppe som
bollerne har kogt i og tilsæt hele peberkorn, laurbærblade, og
persillestilke (persilletoppen hakkes og gemmes). Når grøntsagerne er
møre tages persillestilkene op og smides væk.
Si suppen og mos eller blend grøntsagerne, spæd med fløde, mælk og suppe
til en passende konsistens.
Bliver der noget suppe tilovers gemmes det til en anden ret.
Kom bollerne i saucen og varm dem igennem, drys med persille og server
med ris eller bulgur.

-oo-

Mors frikadeller:
Dette er min mors opskrift.

1/2 kg hakket kalvekød eller halvt kalve- og svinekød
2 spsk mel
salt, peber
revet løg
3 æg
fløde eller mælk

Rør farsen sammen. Tilsæt fløde eller mælk, men farsen må ikke blive for
lind. Sættes på panden med en ske og steges gyldenbrune i smør.
(Mortens)

-oo-

Udover ovennævnte opskrifter, vil jeg ikke undlade at henvise til
indlægget "Delletest", postet den 23. januar (for 5-6 dage siden)
nederst på siden, hvor slagtermester Erik Michelsen bl.a. fortæller og
giver sin helt egen favoritopskrift på frikadeller

PS: Frikadeller som vor mor lavede dem (for 40 år siden), tror jeg ikke
man kan lave med nutildags elendige kødkvalitet, råvarer og kogekoner.
Det bliver højst en dårlig efterligning og ikke mere.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Et forskerhold fra New Zealand har opdaget, at fisk
paneret med øl bliver mindre fede end fisk med
almindelig panering.
Ved at benytte en gammel engelsk opskrift på
panering af fisk nedbragte forskerne fedtmængden
i måltidet med 40%. Opskriften er enkel - man blander
en del øl og en del mel, hvorefter fisken paneres i
massen.
www.ingeniøren.net

Fra : Jens

Dato : 29-01-02 10:01

> salt (gerne fra det Døde Hav)

I denne opskrift kan Læsø salt også bruges i en snæver vending :)

/Jens

Fra : Jesper Winding

Dato : 29-01-02 10:12

Hvor kan Læsø saltet købes?

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Peter Westh

Dato : 29-01-02 14:46

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> wrote in message
> Hvor kan Læsø saltet købes?

Jeg mener de har det i den store grønthandler "Kervan" på Nordre
Frihavnsgade i København.

http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0004/32/83/

MVH

Peter

Fra : Heidi

Dato : 29-01-02 18:35

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3c567cf1$0$62861$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvor kan Læsø saltet købes?

Jeg gentager lige saksningen fra sidste uge, taget fra AL:

Læsø salt forhandles hos:

- Bornholms Middelaldercenter
- The og Kaffehuset, Gl. Kongevej 163 på Frederiksberg
- Gadens Pibemageri, Møllevej 2, Ravnshøj i Frederikshavn
- Nygårds Kaffe, Jernbanegade i Frederikshavn
- Slagtermester Broe, Gentoftegade 58 i Gentofte
- Esrom Kloster i Græsted
- Vendsyssel Historiske Museum i Hjørring
- Holte Helsekost, Holte Midtpunkt 23 i Holte
- Horsens Museum
- Slagter Bagger, Ida Tesdorpfs Vej 8 i Humlebæk
- Kridthøj Fisk, Kridthøjvej 6 i Højbjerg
- Moesgård Museum i Højbjerg, Århus
- Løgismose Vin, Nordre Toldbod 16 i Kbh.
- Slagteren på Værnedamsvej, Værnedamsvej 14 i Kbh.
- Kevan Frugt og Grønt, Nordre Frihavnsgade 68, Kbh. Ø
- Blikkenslagergårdens Købmandshandel, Vestergade 6 i Køge
- Middelaldercentret, Ved Hamborgskoven 2 i Nykøbing F
- H. I. Hansen Vin og delikatesser, Vestergade 97-101 i Odense
- Kirsten Meier, Stationsvej 7 i Pandrup
- Randers Kulturmuseum i Randers
- Slagter Jens Munch i Skagen
- Struer Museum
- Dahls Vinhandel, Sct. Mathiasgade 76 i Viborg
- Viborg Stiftmuseum
- Rævehede Naturprodukter, Sandmosevej 84 i Åbybro
- Mesterslagteren Birger, Skagensvej 28 i Ålbæk
- Chas E., Ryesgade 5 i Århus
- Den Gamle By i Århus
- Magasin Mad og Vin i Århus
- Anker og Co., Bruunsgade i Århus
- og en hel masse steder på Læsø, fra færgen til selve saltsyderiet

--
Mvh. Heidi
SVAR VENLIGST I GRUPPEN, OG IKKE PR. MAIL!!

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-01-02 20:22

Når nu vi igen har gang i saltdiskussionerne, vil jeg bede om lidt hjælp.
Min normale leverandør af Maldonsalt (Føtex/Netto) har ikke mere produktet,
og jeg kan ikke umiddelbart i Nordjylland finde en geschäft, der handler med
stadset.
Nu er jeg så heldig at have en søn i KBH (der til gengæld aldeles ikke
interesserer sig for gastronomiske indkøb). Så mit spørgsmå er: Hvor i
storstaden kan man forvente at finde Maldon-salt på hylderne og til en
fornuftig pris (når man nu skal købe et ordentligt lager)?

På forhånd tak

Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-01-02 21:10

Jan Boegh skrev:

> Hvor i storstaden kan man forvente at finde Maldon-salt på
> hylderne og til en fornuftig pris

Jeg har set det i adskillige SuperBrugsener og Kvicklyer. Jeg har
hele tiden haft i hovedet at jeg betalte 39,95 kr for 250 g, men nu
hvor jeg ser det på skrift, ser det så dyrt ud. Kan det have været
29,95 kr?

// Klaus

Fra : Jesper Jensen

Dato : 29-01-02 22:40

On Tue, 29 Jan 2002 21:10:12 +0100, Klaus Alexander Seistrup
<spamtrap@magnetic-ink.dk> wrote:
> [...]
>hele tiden haft i hovedet at jeg betalte 39,95 kr for 250 g, men nu
>hvor jeg ser det på skrift, ser det så dyrt ud. Kan det have været

De har fjernet skiltet i vores Kvickly, så der kan vi vist ikke få det
mere. Det kostede 23 kr for 250 g.

I Føtex har de ikke fjernet skiltet, men man skal være heldig hvis der
er fyldt op. Her koster det også 23 kr.

Sidste gang jeg var i Irma kunne man få det der (jeg har ellers ikke
set det i Irma tidligere). Her koster det 30 kr.

Jesper.

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 06-02-02 07:15

Hvor i
>storstaden kan man forvente at finde Maldon-salt på hylderne og til en
>fornuftig pris (når man nu skal købe et ordentligt lager)?

Hej Jan
Prøv i en helsekost forretning, f.eks Helsam.
Der ligger vist nok en på Gammel Kongevej, men jeg ved ikke om de har
det der. Prøv at søge på www.google.com efter en liste over deres
butikker, måske ligger der en tættere på dig!

M.v.h. Karina

- God jagt

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 07-02-02 06:55

"Karina Lund Andersen" <karina@jaydee.dk> skrev följande i meddelandet:
> [...]
> det der. Prøv at søge på www.google.com efter en liste over deres
> butikker, måske ligger der en tættere på dig!

ISO på Borupsallé 130, tæt v/krydset Nordre Fasanvej har det i hvert
fald. Ca. DK35,00 250g, tel. 38 88 54 54

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Jesper Winding

Dato : 30-01-02 00:29

Hva' søren - hele to steder i Viborg så skal det prøves!

Fra : Peter Westh

Dato : 29-01-02 14:48

"Jens" <a.b.renner@gmx.de> wrote in message

> I denne opskrift kan Læsø salt også bruges i en snæver vending :)

Hvad er det, som er så fantastisk ved dette berømmede salt?

/P

Fra : Emil

Dato : 31-01-02 01:59

On Tue, 29 Jan 2002 14:47:49 +0100, Peter Westh wrote:

>"Jens" <a.b.renner@gmx.de> wrote

>Hvad er det, som er så fantastisk ved dette berømmede salt?

Ud over salt indeholder det kun få rester af fækalier og andet
fra kloarksystemerne, modsat middelhavssalt som indeholder mere.

Måske er der også rester af aske- og røgpartikler fra brændet og
lidt flyvesand - og lidt rester fra skibenes giftige bundmaling?
Lidt alger og halvforrådnede dyre- og planterester giver vel også
smag.

Nå, det er lidt spøgefuldt ment. Mon ikke forklaringen ligger i
det (forholdsvis) store vandindhold? Det er *mit* gæt.
Honning opleves sødere end sukker, fordi dets sukkerstoffer
allerede er opløst, og derved hurtigt registreres af tungen.
Sukker skal jo først opløses af mundvandet før det kan smages.

De forskellige havsalte med stort vandindhold vil hurtigere blive
opløst i munden, og derved give en mere intens smagsoplevelse.
Hertil kommer reklame- og snoppe-værdien. Men det smager altså af
mere.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-01-02 03:44

Emil skrev:

> De forskellige havsalte med stort vandindhold vil hurtigere
> blive opløst i munden, og derved give en mere intens smags-
> oplevelse. Hertil kommer reklame- og snoppe-værdien. Men det
> smager altså af mere.

Det smager i hvert fald anderledes, men jeg tror ikke at den fulde
forklaring er vandindholdet.

Jeg ved ikke om den salt vi graver op fra undergrunden herhjemme kun
består af natriumklorid, NaCl, men uraffineret havsalt indeholder
alle de mineraler (og mønje og hvad du ellers var inde på) som findes
i havvand. De fleste, som fx guld, findes kun som sporstoffer, og
bidrager næppe til smagen, men salte af fx magnesium, calcium og kalium
findes i forholdsvis store mængder i havvand, og vil helt sikkert være
med til at sætte præg på smagsoplevelsen.

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 31-01-02 18:24

On Thu, 31 Jan 2002, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Det smager i hvert fald anderledes, men jeg tror ikke at den fulde
>forklaring er vandindholdet.

Det viser sig at være en dårlig forklaring. Raffineret salt er
nemmere at opløse end stensalt fra undergrunden, fordi det har en
større overflade ved samme kornstørrelse. Altså også en kraftig
smagsoplevelse.

> [...]
>findes i forholdsvis store mængder i havvand, og vil helt sikkert være
>med til at sætte præg på smagsoplevelsen.

Du har ganske ret. Da magniumsalte forstærker saltsmagen, vil
havsalt have en kraftigere smag end alm bordsalt.
Smagsforstærkningen gælder også delvis for de andre
indholdsstoffer (salte) - og selvfølgelig for vores mad.
Og så kan vi undvære vitaminpiller med magnesium, samt det 3.
krydderi.

Salt fra undergrunden (stensalt) indeholder groft set det samme
som havsalt; men det raffineres så det meste gips, ferrioxyd,
kalcium- og magniumkarbonat fjernes (anvendes som gødning).

Havsalt er derfor et mere naturligt og sundt produkt for levende
skabninger. Ved sydningen - krystaldannelsen - bundfældes
urenheder (gips, sulfater), så der opstår et produkt som ligner
det mennesker og dyr har nydt fra skabelsens tid.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Lykkegaard Ped~

Dato : 29-01-02 13:25

Køb Læsø salt her.
http://www.awi.dk/Shopfiler/shop.htm

Men det er skide dyrt

Peter L. Pedersen
www.petped.mobilixnet.dk
www.bjesk.net

Fra : Jesper Winding

Dato : 29-01-02 13:47

"Peter Lykkegaard Pedersen" <pingel@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Køb Læsø salt her.
> http://www.awi.dk/Shopfiler/shop.htm
>
> Men det er skide dyrt

Ja det kan da vidst roligt sige - kan man virkelig kun få det sådanne
steder?

Fra : Peter Lykkegaard Ped~

Dato : 29-01-02 14:26

>"Peter Lykkegaard Pedersen" <pingel@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

>Ja det kan da vidst roligt sige - kan man virkelig kun få det sådanne
>steder?

Jeg ved at det kan købes på Hjørring lokal Historiske museum, og så, det
giver næsten sig selv, flere steder på Læsø. Begge steder er det noget
billigere. 200 g for 35,- kr.
Men hvis du ikke lige kommer på de kanter, er før nævnte eshop hvis eneste
mulighed.

:) Peter

Peter L. Pedersen
www.petped.mobilixnet.dk
www.bjesk.net

Fra : Henning Sørensen

Dato : 01-02-02 15:42

Jeg har først set dit nødråb nu og du er så nok ligeglad med mit råd, men
jeg prøver alligevel.
Du spurgte om et simpelt problem, da du ikke havde for mange penge og så
svarer folk med en masse fancy opskr., så det koster liså meget som at købe
færdige deller.
Jeg laver frikadeller på denne nemme og billige måde
500 gr. svinekød
2 tsk. salt
1/4 tsk. peber
1 æg
1 mellemstort løg som er revet groft eller fint efter ønske
3 spsk. rasp
1 1/2 spsk mel
3-4 spsk vand eller mælk
margarine til stegning
Alle ingr. kommes i en skål og røres godt enten på maskine eller rigtig godt
med en ske.
Rigeligt margarine kommes på panden, og når det er godt varmt og bruset af
kommes dellerne formet med en ske på panden, ryst panden godt så de ikke
sætter fast efter 4-5 min vendes de og brunes på den anden side. Steges
færdige ved middel varme.
Håber du kan bruge det.
Mange hilsener
Henning
bantam@tiscali.dk

Fra : Mette_S

Dato : 08-02-02 02:46

"Henning Sørensen" <bantam@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Du spurgte om et simpelt problem, da du ikke havde for mange penge og så
> svarer folk med en masse fancy opskr., så det koster liså meget som at

ha ha jo tak...jeg havde selv opgivet at sige det, for folk havde en masse
spændende delle opskrifter og jeg nænnede næsten ikke at sige at jeg ikke
rigtigt kunne bruge de opskrifter når jeg nu var og er ludfattig *GG* Så tak
for den "billige" opskrift !!
Derudover endte min tråd også i snak om Salt !!
MVH

Mette_S