Aps igen....
Fra : Mic

Dato : 28-01-02 00:53

Et -indtil videre- hypotetisk spørgsmål: Kan et Aps eje et andet Aps? Altså
købe et nyt Aps som datter selskab? Og kan værdien af det nye Aps -de
125.000.- der kræves i kapital eller værdi- gælde som værdi i det
oprindelige Aps? Eller skal der være 125.000.- for HVERT Aps??

Mic

Politicians and diapers should be changed frequently. And for the same
reason!

Fra : Peter G C

Dato : 28-01-02 07:29

"Mic" <mico@12move.dk> wrote in message
> Et -indtil videre- hypotetisk spørgsmål: Kan et Aps eje et andet Aps?

Ja - det hedder en koncern.

> [...]
> 125.000.- der kræves i kapital eller værdi- gælde som værdi i det
> oprindelige Aps? Eller skal der være 125.000.- for HVERT Aps??

Der SKAL være 125.000 i hvert selskab.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-02 09:17

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> "Mic" <mico@12move.dk> wrote in message
>
> Ja - det hedder en koncern.

> Der SKAL være 125.000 i hvert selskab.

Er du sikker på det?
(Et retorisk spørgsmål, jeg ved udmærket godt, at du er sikker...)

Er det mejslet fast i aps-loven, eller står det andet steds?

Det er nemlig i direkte modstrid med en konkret rådgivning jeg tidligere har
fået.

/Per

Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 28-01-02 09:35

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Der SKAL være 125.000 i hvert selskab.

Men der behøver kun være 125.000 til rådighed i alt, hvis det ene selskab,
man stifter, ejer det andet.

Hilsen

Jesper V. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Niels Henriksen

Dato : 28-01-02 09:49

"Jesper M. Larsen" <jesper-m@larsen.dk> wrote in message

> Men der behøver kun være 125.000 til rådighed i alt, hvis det ene selskab,
> man stifter, ejer det andet.

Dvs. at man kan have en stripe ApS'er og kun have 125K liggende?

--
Niels Henriksen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-02 10:51

"Niels Henriksen" <new@biggs.dk> wrote in message
> "Jesper M. Larsen" <jesper-m@larsen.dk> wrote in message

> Dvs. at man kan have en stripe ApS'er og kun have 125K liggende?
>
> --
> Niels Henriksen

Det er ihvertfald sådan jeg har fået det forklaret.
De 125K i et aps, skal ligge som aktiver i en eller anden form.

Et aktiv kan være en ejerandel af et andet aps.

Sagen er så at de 125K til stadighed skal være tilstede i alle selskaber og
et tab i et underselskab, der går ud over anpartskapitalen vil derfor
forskyde sig opad i strukturen.

/Per

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-01-02 14:51

Per Christoffersen wrote:

> [...]
>
> Sagen er så at de 125K til stadighed skal være tilstede i alle selskaber og
> et tab i et underselskab, der går ud over anpartskapitalen vil derfor

Det er korrekt i teorien.
I praksis vil det nok kun være muligt, hvis indskudskapitalen mindst
er dette beløb i kontant form i det "laveste" datterselskab, da værdi
af egne aktier skal værdisættes konservativt når det er unoterede
aktier.
Men det er ikke muligt i to sideordnede (datter)selskaber, da hvert
selskab skal opfylde kapitalkravet efter modregning af gensidige
(aktie)besiddelser - mellemregninger (konsolidering).

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-02 15:51

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> er dette beløb i kontant form i det "laveste" datterselskab, da værdi
> af egne aktier skal værdisættes konservativt når det er unoterede

Okay.

> Men det er ikke muligt i to sideordnede (datter)selskaber, da hvert
> selskab skal opfylde kapitalkravet efter modregning af gensidige
> (aktie)besiddelser - mellemregninger (konsolidering).

Klart nok.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 15:44

"Mic" <mico@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe et nyt Aps som datter selskab? Og kan værdien af det nye Aps -de
> 125.000.- der kræves i kapital eller værdi- gælde som værdi i det

I en oprettelsessituation er det *intet* problem mht. Erhvervs &
Selskabsstyrelsen.

Efterfølgende vil driften tage over i salgsselskabet.

Anparterne i salgsselskabet som ejes af Holdingselskabet ligger som
sikkerhed for i dettes egenkapital.

Alt overskud kan overføres til Holdingselskabet, dog - de 125.000 kr. i
ansvarlig anpartskapital.

Efterfølgende er det god skik at konsolidere salgsselskabet via kommende
overskud *før* udlodning til Holdingselskabet.

Eks. 25% af forgangne overskud + de 125.000 kr. i ansvarlig anpartskapital.

> Eller skal der være 125.000.- for HVERT Aps??

Se de efterfølgende besvarelser.

Hr. Bjørn

Fra : Michael Harboe

Dato : 28-01-02 17:37

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overskud *før* udlodning til Holdingselskabet.
>
> Eks. 25% af forgangne overskud + de 125.000 kr. i ansvarlig

Forkert. Se min besvarelse.

M.v.h.

Michael

Fra : Michael Harboe

Dato : 28-01-02 17:36

> [...]
> 125.000.- der kræves i kapital eller værdi- gælde som værdi i det
> oprindelige Aps? Eller skal der være 125.000.- for HVERT Aps??

Det kan som udgangspunkt lade sig gøre i teori eller praksis.

Anpartsselskabslovens § 49 stk. 2 forbyder "stiftelse for egne midler".

Her er teksten :

"Et selskab må ikke yde lån til finansiering af erhvervelse af anparter i
selskabet eller anparter eller aktier i dets moderselskab. Et selskab må
heller ikke stille midler til rådighed eller sikkerhed i forbindelse med
sådan erhvervelse."

De venligste hilsener

Michael

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 17:43

"Michael Harboe" <michael-harboe@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> selskabet eller anparter eller aktier i dets moderselskab. Et selskab må
> heller ikke stille midler til rådighed eller sikkerhed i forbindelse med

Så må jeg hellere tage en snak (det er ikke aktuelt mere) med min revisor (E
& Y) samt advokat (møderet for højesteret), da starten på "koncernen" netop
blev foretage sådan - med alles fulde velsignelse samt effekturering af
samme!!

Hr. Bjørn

Fra : Michael Harboe

Dato : 28-01-02 17:50

> [...]
netop
> blev foretage sådan - med alles fulde velsignelse samt effekturering af

Tak en snak med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen samtidig. De deler min
betragtning.

Din revisor og advokat har tilsyneladende efterlevet det 11. bus, som lyder
: "du må ikke blive opdaget".

M.v.h.

Michael

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 17:53

> [...]
netop
> blev foretage sådan - med alles fulde velsignelse samt effekturering af

For god ordens skyld vil jeg have din påstand klippet ud i pap.

Følgende start på "koncernen":

Oprettelse af Holding selskab med indskud af 125.000 kr. i ansvarlig
anpartskapital samt eks, 10.000 til dækning af div. omkostninger.

Herefter oprettes datterselskab (salgsselskab) med indskud af 125.000 kr +
eks. 5.000,- kr. til dækning af div. omkostninger.

Indskudskapitalen er taget direkte fra Holdingselskabet og indbetalt på
salgsselskabets konto "i een arbejdsgang".

Er det dette, du siger er ulovligt?

Hr. Bjørn

Fra : Michael Harboe

Dato : 28-01-02 18:03

> [...]

> Indskudskapitalen er taget direkte fra Holdingselskabet og indbetalt på
> salgsselskabets konto "i een arbejdsgang".

Nej - kun hvis beløbet tilbagelånes til moderselskabet.

M.v.h.

Michael

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 18:05

"Michael Harboe" <michael-harboe@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Så har enten du eller jeg opfattet det oprindelige indlæg forkert!...

Hr. Bjørn

Fra : Michael Harboe

Dato : 28-01-02 18:05

> [...]

> Indskudskapitalen er taget direkte fra Holdingselskabet og indbetalt på
> salgsselskabets konto "i een arbejdsgang".

Jeg misforstod vist spørgsmålet lidt. Det er muligt at stifte et
datterselskab på den måde, forudsat at kapitalen bliver i datterselskabet.

Reglen omkring "stiftelse for egne midler" skal sikre, at man ikke kan
stifte 1.000 selskaber for et selskabs pris.

M.v.h.

Michael

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 18:06

> [...]

> Jeg misforstod vist spørgsmålet lidt. Det er muligt at stifte et
> datterselskab på den måde, forudsat at kapitalen bliver i datterselskabet.

Jep.

Fra : Michael Harboe

Dato : 28-01-02 17:44

> [...]
> selskabet eller anparter eller aktier i dets moderselskab. Et selskab må
> heller ikke stille midler til rådighed eller sikkerhed i forbindelse med

Jeg snød Jer desværre for et "hverken" i første linie.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-01-02 18:42

Michael Harboe wrote:

> Jeg snød Jer desværre for et "hverken" i første linie.

Jeg bruger de teoretiske muligheder så sjældent, vil du
skære din ide ud i pap for mig.

Og jeg kan vel være på vildspor.

Fra : Claus Olsen

Dato : 28-01-02 18:50

Men et eksisterende Aps med eksempelvis en ejenkapital på kr. 125.000 kan
vel
godt ændre status til holding selskab og oprette et datterselskab med selv
samme
ejenkapital ?

Jeg er sikker på at jeg har set den konstallation, desværre i forbindelse
med en sag
hvor mit krav mod datterselskabet således ikke blev dækket indt, trods
holdingselskabets
store likviditet

datterselskabet var oprettet 2 år forinden, og kom pludseligt i økonomisk
uføre, hvorefter
alle aktiver og aktiviteter blev overført "solgt" til holdingselskabet som
fortsatte driften, og
efterlod en række MEGET utilfredse kreditore.

M.v.h.
Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 20:06

"Claus Olsen" <claus-@e-box.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> med en sag
> hvor mit krav mod datterselskabet således ikke blev dækket indt, trods

Og .... samme situation kan du sikkert finde hos meget store
Holdingkonstruktioner med et udtal af datterselskaber.

Man fristes næsten til at sammenligne den Danske Stat med sligt - hvem
husker ikke den statsejede klædefabrik som gik konkurs!

> datterselskabet var oprettet 2 år forinden, og kom pludseligt i økonomisk
> uføre,

Det kan ske, selv i de bedste familier.

> hvorefter
> alle aktiver og aktiviteter blev overført "solgt" til holdingselskabet som
> fortsatte driften, og
> efterlod en række MEGET utilfredse kreditore.

Hvorefter - altså en målrettet tømning - du vel gik rettens vej sammen med
de andre kreditore.

Aktiviteterne er der vel ikke noget mærkeligt i at samme blev fortsat i et
andet selskab som kunne have været et helt nyt ApS. eller for den sags skyld
A/S.

PS: Ser jeg et forsøg på at mistænkeliggøre Holdingselskaber i dit indlæg?

Hr. Bjørn

Fra : Claus Olsen

Dato : 28-01-02 22:10

Bjørn Jørvad <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c55a0f9$0$17243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Claus Olsen" <claus-@e-box.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP
>
> PS: Ser jeg et forsøg på at mistænkeliggøre Holdingselskaber i dit indlæg?

Nej absolut ikke, hvor der er love, vil altid være nogen der overtræder dem,
og i bund og
grund er det jo blot spillets regler, blot er der ærgeligt når det rammer en
selv !!

Og det skal der her også tilføjes at hovedparten af de selskaber jeg handler
med er
sunde velfungerede selskaber.

Det er blot irriterende at der kan spekuleres i den slags, på andres
"uskyldiges" bekostning !

M.v.h.
Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 22:46

> [...]

> og i bund og
> grund er det jo blot spillets regler, blot er der ærgeligt når det rammer

Ok og ja, det er det bestemt

> Og det skal der her også tilføjes at hovedparten af de selskaber jeg
handler
> med er
> sunde velfungerede selskaber.

Heldigvis, må man sige....

> Det er blot irriterende at der kan spekuleres i den slags, på andres
> "uskyldiges" bekostning !

Det kan jeg kun være helt enig med dig i.

Hr. Bjørn

Fra : Mic

Dato : 28-01-02 23:15

OK. Takker for alle svarene, der - hvis jeg ellers har forstået essensen af
indlæggene korrekt - indikerer at det KAN lade sig gøre lovligt at oprette
datterselskaber af det første, såfremt kapitalen ikke tilbageføres til det
oprindelige selskab igen. Hvis jeg HAR misforstået det, så korriger mig
endelig i min uvidenhed.... c,")

Fra : Erik G Christensen

Dato : 29-01-02 00:03

Mic wrote:

> [...]
> oprindelige selskab igen. Hvis jeg HAR misforstået det, så korriger mig

Jo, men du har glemt at oplyse formålet med dine dispositioner,
og dermed kan du glemme alt om legimitet i den rådgivning, du har
fået her..

Fra : Mic

Dato : 29-01-02 07:33

> Jo, men du har glemt at oplyse formålet med dine dispositioner,
> og dermed kan du glemme alt om legimitet i den rådgivning, du har
> fået her..

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med formålet, men jeg og en
kammerat tumler med at starte et produktionsselskab op, og for at minimere
risikoen for at gå på måsen, hvis en produktion vælter, vil vi oprette et
hovedselskab, der så ejer en række datterselskaber, (fire i alt) der hver i
sær tager sig af hhv. Teater, film musik og IT produktioner.
Derfor vil vi gerne vide om det kan lade sig gøre at oprette disse med blot
EN hovdkapital på de 125.000.- samt div omkostninger, eller om vi skal ud og
låne til resten, såmænd...
Er det i så fald legitimt?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-02 09:41

> [...]

blot
> EN hovdkapital på de 125.000.- samt div omkostninger, eller om vi skal ud

Det kan ikke lade sig gøre.
Holdingselskabet har en kapital på 125.000.
Den kan kun bruges en gang (til et af selskaberne), eller deles i 4, så der
er godt 30.000,- til hver.

Værd også lige opmærksom på, at hvis de indskudte penge i et uunderselskab,
går tabt, så kan holdngselskabet stå med et problem, fordi den oprindelige
andelskapital så ikke længere er tilstede, og derfor skal retableres på en
eller anden måde.

Der er måder at komme uden om dette på, men ingen af dem (som jeg har hørt
om) er moralsk i orden.

Det er nemlig svært at sikre sig mod tab, når man løber en risiko, uden at
komme til at tørre risikoen af på nogle andre

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-02 09:52

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> andelskapital så ikke længere er tilstede, og derfor skal retableres på en

Mere relevant i tabs situationen er Apsl § 52:

§ 52. (244) Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan
senest 6 måneder efter, at selskabet har tabt 40 pct af sin anpartskapital,
redegøre for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne.(245)
Ledelsesorganet skal endvidere stille forslag til beslutning, der fører til
fuld dækning(246) af anpartskapitalen, eller stille forslag til beslutning
om opløsning af selskabet. Vil anpartskapitalen efter en nedsættelse være
mindre end 125.000 kr, skal ledelsesorganet stille forslag til beslutning
om, at anpartskapitalen forhøjes til mindst dette beløb, eller om, at
selskabet opløses. Senest 7 dage efter, at anpartshaverne har behandlet
ledelsesorganets forslag, skal udskrift af forhandlingsprotokollen være
modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.(247)

Stk 2.(248) Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan give selskabet en frist(249)
til retablering af anpartskapitalen ved selskabets egen indtjening. Dette
forudsætter, at selskabet indsender dokumentation i form af
konsolideringsplaner mv til brug for vurderingen af
retableringsmulighederne.

Stk 3. Træffes der ikke beslutning efter stk 1 eller 2 om at berigtige
selskabets kapitalforhold, og sker dette ikke inden for en frist fastsat af
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan styrelsen foranledige selskabet opløst,
om nødvendigt efter reglerne i § 60 om tvangsopløsning.

/Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-02 11:44

> [...]
> >

> Mere relevant i tabs situationen er Apsl § 52:
>
> § 52. (244) Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan

<snip>

> /Peter

Det var lige præcis det jeg mente med problem

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-01-02 11:51

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var lige præcis det jeg mente med problem

Altså var det yderst relevant at klippe det ud i pap for for ven Mic.

Såfremt du/I (Mic) går med slige planer, så henvend jer til en advokat eller
revisor, da du/I her kan få hjælp til konstruktionen.

I kan komme "gueligt" galt afsted, når du/I ikke kender reglerne for
dannelse af et Holdingselskab med tilhørende datterselskaber.

Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-02 12:03

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in message

> [...]
eller
> revisor, da du/I her kan få hjælp til konstruktionen.

Jeg kender udmærket reglerne for holding/datterselskaber (og i den
udstrækning jeg vil have mere information støtter jeg mig til proffessionel
rådgivning).

Det er da fint at du gerne vil skære det ud i pap for Mic. Jeg kan bare ikke
se, at der var noget galt i den generelle (udetaljerede) fremlægning jeg
gav. Den var ment som en direkte afvisning af tanken om et holdingselskab og
4 datterselskaber med en samlet kapital på 125.000,-, og som sådan kan den
vist ikke misforstås.

Dit råd om proffessionel og konkret rådgivning til Mic kan jeg også kun
støtte.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-01-02 12:06

> [...]

> Jeg kender udmærket reglerne for holding/datterselskaber (og i den
> udstrækning jeg vil have mere information støtter jeg mig til

Har jeg påstået andet?

> [...]
og
> 4 datterselskaber med en samlet kapital på 125.000,-, og som sådan kan den

Der er da intet galt i din fremlægning - den er fuldt korrekt.

> Dit råd om proffessionel og konkret rådgivning til Mic kan jeg også kun
> støtte.

Tak.

Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-02 12:43

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in message

> [...]

Jeg tog fejl af 'du/I' i dit indlæg.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-01-02 12:44

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tog fejl af 'du/I' i dit indlæg.

Alt forladt...

Hr. Bjørn

Fra : Mic

Dato : 29-01-02 12:18

Og det råd tror jeg at jeg vil tage til mig. Nogen der kender en der er rå
på området her i hovedstaden???

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-01-02 12:21

> Og det råd tror jeg at jeg vil tage til mig. Nogen der kender en der er rå
> på området her i hovedstaden???

Du kan prøve - link: https://www.stakemann-as.dk/default.asp

Hr. Bjørn