Lyddæmper lyddæmpning ?
Fra : Claus Bjerre

Dato : 28-01-02 00:20

Hej NG

Jeg kunne godt tænke mig at min mc blev lidt mindre larmende end
den er nu, med en udstødnings fløjte der er et rent hul-igennem rør.
(det er noget hjemmesløjd fra en tidligere ejer)

Røret er jo perforeret og jeg har prøvet at pakke dæmperuld på fløjten
svarende til en halv junior-madras, men den larmer stadigvæk af h. til.

Nu har jeg så tænkt mig at placere "en prop" midt i fløjterøret, for
at tvinge udstødningsgassen en tur ud i kappen og tilbage igen.
(dvs ingen dæmperuld der hvor proppen skal sidde)

Så er det jeg gerne vil spørge panelet, er det måden at gøre det på ?
Det er ikke fordi jeg ikke kan mase en forsøgs-prop ind for lige at
checke resultatet, men er der nogle faldgruber eller måske gode tips ?
Udstødningen er en gammel Laser og cyklen er en 4 cyl. 4 takter.

Claus Bjerre

Fra : krogmc

Dato : 28-01-02 17:50

"Claus Bjerre" skrev d. 28-01-02 00:20 dette indlæg :
> [...]
> checke resultatet, men er der nogle faldgruber eller måske gode tips ?
> Udstødningen er en gammel Laser og cyklen er en 4 cyl. 4 takter.

Hej Claus

Hvorfor ikke købe en billig potte og så er alle problemerne ud af
verden.
Kan det betale sig at lave alt det selv ???? ok, hvis du mener det er
sjovt, så kan jeg da godt følge dig. Men ellers køb en potte, så ved du
også at den virker.

Venlig hilsen
Krog
krogmc.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Thomsen

Dato : 28-01-02 21:12

> Jeg kunne godt tænke mig at min mc blev lidt mindre larmende

man kan købe en "DB-killer" et eller andet sted.
det er en plade i enden af udstødningen ( ved åbningen ) med en
masse huller i.
der er en i vfr klubben der har sådan en.
mvh
bo thomsen

Fra : Thomas Makro

Dato : 29-01-02 12:06

On Mon, 28 Jan 2002 21:12:04 +0100, "Bo Thomsen" <bbt@ishoejby.dk>
wrote:

>man kan købe en "DB-killer" et eller andet sted.
>det er en plade i enden af udstødningen ( ved åbningen ) med en
>masse huller i.
>der er en i vfr klubben der har sådan en.
Jep, det er mig.
Som jeg også har skrevet her på NGen før, så tog dæmper-indsatsen
noget af lyden, men det kostede effekt. Så den blev pillet af igen.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Armand

Dato : 29-01-02 18:59

Thomas Makro <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en

> Som jeg også har skrevet her på NGen før, så tog dæmper-indsatsen
> noget af lyden, men det kostede effekt. Så den blev pillet af igen.

Man kán altså stadig ikke både få i pose og i sæk!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-01-02 21:56

"Claus Bjerre" <claus.bjerre@altavista.net> skrev i en meddelelse

> Røret er jo perforeret og jeg har prøvet at pakke dæmperuld på fløjten
> svarende til en halv junior-madras, men den larmer stadigvæk af h. til.

Så kan du ikke gøre mere med den potte - bortset fra måske at montere et
perforeret rør med mindre diameter?

> Nu har jeg så tænkt mig at placere "en prop" midt i fløjterøret, for
> at tvinge udstødningsgassen en tur ud i kappen og tilbage igen.
> (dvs ingen dæmperuld der hvor proppen skal sidde)

Det bliver vist lidt af et lotteri: Ved du hvor meget du ændrer modstanden
ved at ændre potten? For det påvirker motorkarakteristikken! Hvis du er
rigtig uheldig kan du brænde ventiler af, og under alle omstændigheder skal
cyklen dysses om.

Jeg ville nok købe en anden potte og ofre en omdysning.

Rittig