Motion hvornår?
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 27-01-02 21:29

Hej!

Jeg læste lige et sted at det er en god idé at dyrke motion før
morgenmaden om morgenen fordi man så skulle forbrænde kalorier direkte
fra sit energilager og ikke det man har spist i løbet af dagen.

Det lyder sådan set rimeligt nok, men de siger jo at man skal spise
morgenmad rimeligt tidligt for at få en god start på dagen...

Hvad siger i?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Christian Vandsø

Dato : 28-01-02 09:39

On Sun, 27 Jan 2002 21:28:40 +0100, Stefan Bruhn <news005@3x7.dk>
wrote:

>Jeg læste lige et sted at det er en god idé at dyrke motion før
>morgenmaden om morgenen fordi man så skulle forbrænde kalorier direkte
>fra sit energilager og ikke det man har spist i løbet af dagen.

Det vigtigste er ikke hvornår man dyrker motion, men *at* man dyrker
motion. Hvis man, ved slutningne af dagen, har brugt mere energi end
man har indtaget, ja så taber man sig. Uanfægtet motionstidspunkt.
Find det tidspunkt på dagen hvor du har det bedst med at motionere og
vælg det.

>Det lyder sådan set rimeligt nok, men de siger jo at man skal spise
>morgenmad rimeligt tidligt for at få en god start på dagen...

Formålet med at spise tidligt er at sætte din forbrænding igang som
jo har ligget mere eller mindre stille i løbet af natten.

/Christian
--
[ http://vis.mig.et.geekshow.dk ]
[ Non semper ea sunt quae videntur. ]

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 28-01-02 12:32

"Stefan Bruhn" <news005@3x7.dk> wrote in message
> [...]
direkte
> fra sit energilager og ikke det man har spist i løbet af dagen.

Det er noget fordrukkent sludder!

Generelt er det en dårlig idé at dyrke motion på tom mave -
Motivationen vil være lav, og man kan ikke motionere på en nær så høj
intensitet, som man ellers ville kunne. Risikoen for at blive utilpas
og dårlig er stor, når blodsukkeret er lavt - og som det skrives
andetsteds, så er det ligegyldigt, om du forbrænder fra fedtlagrene
eller andre steder fra, bare der bliver fyret en masse energi af.

Derimod kan det anbefales at dyrke motion umiddelbart EFTER et
måltid, specielt, hvis der har været tale om et proteinholdigt
måltid, da det vil øge energiforbruget. Nu er det vanskeligt for de
fleste, at foretage sig noget intensivt med en fuld vom, men en rask
gåtur er også helt fin... "Rigtig" motion bør sædvanligvis ligge to
til tre timer efter et større måltid.

> Det lyder sådan set rimeligt nok, men de siger jo at man skal spise
> morgenmad rimeligt tidligt for at få en god start på dagen...

.... og det er helt rigtigt! morgenmåltidet bør være dagens største
måltid (eller tæt på, i hvert fald bør min. 20% af dagens
energiindtag komme herfra.) Det sørger for at kroppen ikke nedsætter
sit energiforbrug resten af dagen.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Mette Frederksen

Dato : 29-01-02 08:42

Hejsa!!

Ja jeg har ikke andet svar end det jeg kan udlede fra min erfaring!

Hvis jeg sætter mig ned og spiser morgenmad inden jeg tager min gåtur om
morgenen så kommer jeg simpelthen ikke afsted... men står jeg op med det
formål at komme i tøjet så hurtigt som muligt så jeg kan komme ud af døren
så kommer jeg afsted.. Så jeg dyrker altså motion inden morgenmanden.... men
jeg har overvejet at tage et æble med mig og gnaske på.. lige net op fordi
jeg nogle morgener kan mærke at jeg ikke har så meget energi! *S*

Mvh Mette

--
\!/
(@ @)