/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Illustrator Preview
Fra : Ninzen


Dato : 27-01-02 21:01

Et banalt "træthedsproblem". (Altså mig og ikke Illustrator).

Jeg sidder med et større antal illustratorfiler jeg skal gemme på
forskellig vis til eksternt brug.

Nogle har RGB preview som jeg ikke vil ha'. Jeg vil gemme dem alle med
CMYK preview. Nu kan jeg ikke finde ud af at ændre det.
Jeg troede det var muligt at vælge når jeg gemmer, men nej.

Er der nogen der lige kan redde mig. Illustrator 9.02.

Hvor er det jeg bestemmer hvilket preview filen har?

--
Venlig hilsen Nina

 
 
Ammitz (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Ammitz


Dato : 27-01-02 21:31

Hej Nina..
Hvor er det du vil have precview - er det bare som miniature?
Ammitz

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Ninzen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 27-01-02 21:32

Ammitz <Ammitz.news@kandu.dk> wrote:

> Hvor er det du vil have precview - er det bare som miniature?

Nej, i selve arbejdsvinduet hvor der står (CMYK/Prewiew) eller
(RGB/Preview). Det burde jo ikke påvirke selve farverne, men der er en
eller anden indstilling der er gal, for det gør det.

Jeg synes selvfølgelig jeg har prøvet alt.
Nu synes jeg lige præcis det er nogle filer jeg oprindelig har lavet på
PC, som jeg nu sidder med på Mac.

Hug irriterende...

--
Venlig hilsen Nina

Madsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-01-02 21:37

Ninzen skrev:

> Nej, i selve arbejdsvinduet hvor der står (CMYK/Prewiew) eller
> (RGB/Preview). Det burde jo ikke påvirke selve farverne, men
> der er en eller anden indstilling der er gal, for det gør det.

Hvad med File > Document Color Mode. Her skal den jo helst stå til
CMYK Color og hvis den gør det, burde der også stå CMYK/preview i
arbejdsvinduet svjv.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Ninzen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 27-01-02 22:03

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> > Nej, i selve arbejdsvinduet hvor der står (CMYK/Prewiew) eller
> > (RGB/Preview). Det burde jo ikke påvirke selve farverne, men
> > der er en eller anden indstilling der er gal, for det gør det.
>
> Hvad med File > Document Color Mode. Her skal den jo helst stå til
> CMYK Color og hvis den gør det, burde der også stå CMYK/preview i
> arbejdsvinduet svjv.

Pinligt.
Hvad skulle jeg gøre uden mine virtuelle kolleger.
Tak - man kan ikke ændre det når man gemmer som eps. Man får lov at
vælge Postscript CMYK men det forstår jeg ikke helt konsekvensen af, når
dokumentet forbliver noget andet.

--
Venlig hilsen Nina

Madsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-01-02 22:11

Ninzen skrev:

> Tak - man kan ikke ændre det når man gemmer som eps.

Velbekom.

Det jeg snakkede om i
<news:Xns91A3DB12A789Acopy.if.you.wish@195.24.12.24> var fordi jeg
troede du mente selve thumbnail-preview'et af en fil.
Når man gemmer en fil som *.ai har man ikke en mulighed for at
vælge noget angående thumbnailen, men det kan man derimod hvis man
gemmer som *.eps, men dog ikke noget med CMYK eller RGB, så jeg
havde godt nok min mistanke om at det ikke var det du mente.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Ninzen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 27-01-02 22:27

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> <news:Xns91A3DB12A789Acopy.if.you.wish@195.24.12.24>

Hvordan er det lige man elegant bruger sådan en henvisning til noget?

> troede du mente selve thumbnail-preview'et af en fil.
> Når man gemmer en fil som *.ai har man ikke en mulighed for at
> vælge noget angående thumbnailen, men det kan man derimod hvis man
> gemmer som *.eps, men dog ikke noget med CMYK eller RGB, så jeg
> havde godt nok min mistanke om at det ikke var det du mente.

--
Venlig hilsen Nina

Madsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-01-02 22:30

Ninzen skrev:

> Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
>> <news:Xns91A3DB12A789Acopy.if.you.wish@195.24.12.24>
>
> Hvordan er det lige man elegant bruger sådan en henvisning til
> noget?

Sker der ikke noget når du klikker på linket?

Det burde være et link som fører dig tilbage til den første besked
jeg skrev her i tråden.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Ninzen (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 28-01-02 09:37

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> >> <news:Xns91A3DB12A789Acopy.if.you.wish@195.24.12.24>
> >
> > Hvordan er det lige man elegant bruger sådan en henvisning til
> > noget?
>
> Sker der ikke noget når du klikker på linket?
>
> Det burde være et link som fører dig tilbage til den første besked
> jeg skrev her i tråden.

Nej, jeg kan hverken klikke på det eller copy paste op i min browser.
Det har undret mig før nemlig.
Jeg har vist spurgt dig før, men dengang var det et gammelt indlæg der
ikke var tilgængeligt mere, eller noget i den retning.

--
Venlig hilsen Nina

Madsen (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 28-01-02 16:38

Ninzen skrev:

> Nej, jeg kan hverken klikke på det eller copy paste op i min
> browser. Det har undret mig før nemlig.

Jeg tror det er MacSoup der måske ikke kan finde ud af det, men jeg
ved det ikke.
Dengang du kørte med Outlook Express burde det i hvert tilfælde
kunne lade sig gøre, men hvis det skal virke i Outlook Express
som et klikbart link, er man nødt til at skrive news: foran.
De fleste andre newsreadere kan bruge linket hvis man blot skriver
det sådan her: 1f6pqfg.ebwbmeam7gawN%Ninzen@ofir.dk men det kan
Outlook Express altså ikke.

Fordi 80 % af indlæggene i de forskellige grupper er forfattet med
Outlook Express og fordi den anbefalede måde er at skrive det med
news: foran og klemt inde imellem <>-tegnene, skriver jeg det altid
på denne måde: <news:1f6pqfg.ebwbmeam7gawN%Ninzen@ofir.dk> hvilket
burde fungere i de fleste newsreadere og det gør det også i den jeg
bruger nu (Xnews.)

> Jeg har vist spurgt dig før, men dengang var det et gammelt
> indlæg der ikke var tilgængeligt mere, eller noget i den
> retning.

Hmm det er muligt at det har været et indlæg som ikke eksisterer,
men det gør ovenstående i hvert tilfælde, for det er message-id'et
på det indlæg fra dig som jeg lige sidder og svarer på.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Ninzen (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 28-01-02 17:37

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Ninzen skrev:
>
> > Nej, jeg kan hverken klikke på det eller copy paste op i min
> > browser. Det har undret mig før nemlig.
>
> Jeg tror det er MacSoup der måske ikke kan finde ud af det, men jeg
> ved det ikke.
> Dengang du kørte med Outlook Express burde det i hvert tilfælde
> kunne lade sig gøre, men hvis det skal virke i Outlook Express
> som et klikbart link, er man nødt til at skrive news: foran.
> De fleste andre newsreadere kan bruge linket hvis man blot skriver
> det sådan her: 1f6pqfg.ebwbmeam7gawN%Ninzen@ofir.dk men det kan
> Outlook Express altså ikke.

Jeg tror du har ret i at det er MacSoup der ikke vil ha' det sådan.
Det må jeg finde ud af.

Takker for forklaring.

Iøvrigt var det meget mystisk med de Illustratorfiler.

Prøv at lave et dokument i File-Dokument Color Mode - RGB og definer en
Pantone farve. - Lav det så om til File-Dokument Color Mode - CMYK. Gem
det - åbn det igen og separer din Pantone farve til CMYK.
Hos mig gør den det så som om det var en RGB farve den 4-farve
separerer.

Altså et fuldstændigt anderledes resultat end hvis dokumentet allerførst
blev skab i File-Dokument Color Mode - CMYK. Det var faktisk det der
gjorde mig rundtosset i går.
Jeg blev nødt til at hive det over i et nyt dokument.

--
Venlig hilsen Nina

Madsen (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 28-01-02 18:12

Ninzen skrev:

> Prøv at lave et dokument i File-Dokument Color Mode - RGB og
> definer en Pantone farve. - Lav det så om til File-Dokument
> Color Mode - CMYK. Gem det - åbn det igen og separer din
> Pantone farve til CMYK. Hos mig gør den det så som om det var
> en RGB farve den 4-farve separerer.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er med på hvad du mener med at
separere Pantone-farven til CMYK, men hvis jeg gør som du skriver,
altså at åbne et nyt dokument og vælge RGB Color Mode, lave et
eller andet element og udfylde det med en pantone-farve, ændre
Document Color Mode til CMYK, gemme dokumentet, lukke det ned og
åbne det igen, så står der stadig CMYK/Preview i titellinien.

Hvis jeg markerer elementet og tjekker fyldfarven i farvepaletten,
så viser den stadig at elementet er udfyldt med den pantonefarve
jeg definerede tidligere.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

S. Peters (29-01-2002)
Kommentar
Fra : S. Peters


Dato : 29-01-02 01:39

Madsen>> Som jeg læser indlæggene er forskellen på det du beskriver og det
Ninzen beskriver er at du laver selve dokumentet om til cmyk inden du
farveseparer. Ninzen problem er at en farveseparation fra det oprindelige
rgb-mode dokumet give en farve seperation af en pantonefarve somom den var
en rgb-farve og ikke farveseparation direkte af pantonefarven til CMYK.

Hvis jeg har ret. Så sker der følgende: - ved at oprette et rgb-dokument,
her definere en pantonefarve, der skal farvesepareres til CMYK - så
"oversættes" pantonefarven først til rgb og derefter rgb-farven til CMYK.
Altså to "oversættelser" Som hver især giver "kvalitetstab".

Hvis jeg har ret er det afgørende, at dokumentet er CMYK-mode inden
farveseperationen.

For så vidt ikke ulogisk hvis det man vil lave skal trykkes og
farvesepareres til firfarvet tryk.

M.v.h
S.Peters


in article Xns91A4B92858112copy.if.you.wish@195.24.12.24, Madsen at
nospam@madsen.tdcadsl.dk wrote on 28/01/02 18:12:

> Ninzen skrev:
>
>> Prøv at lave et dokument i File-Dokument Color Mode - RGB og
>> definer en Pantone farve. - Lav det så om til File-Dokument
>> Color Mode - CMYK. Gem det - åbn det igen og separer din
>> Pantone farve til CMYK. Hos mig gør den det så som om det var
>> en RGB farve den 4-farve separerer.
>
> Jeg er ikke helt sikker på om jeg er med på hvad du mener med at
> separere Pantone-farven til CMYK, men hvis jeg gør som du skriver,
> altså at åbne et nyt dokument og vælge RGB Color Mode, lave et
> eller andet element og udfylde det med en pantone-farve, ændre
> Document Color Mode til CMYK, gemme dokumentet, lukke det ned og
> åbne det igen, så står der stadig CMYK/Preview i titellinien.
>
> Hvis jeg markerer elementet og tjekker fyldfarven i farvepaletten,
> så viser den stadig at elementet er udfyldt med den pantonefarve
> jeg definerede tidligere.


Ninzen (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 29-01-02 09:41

S. Peters <sup@tdcadsl.dk> wrote:

> Madsen>> Som jeg læser indlæggene er forskellen på det du beskriver og
> det Ninzen beskriver er at du laver selve dokumentet om til cmyk inden du
> farveseparer. Ninzen problem er at en farveseparation fra det oprindelige
> rgb-mode dokumet give en farve seperation af en pantonefarve somom den var
> en rgb-farve og ikke farveseparation direkte af pantonefarven til CMYK.
>
> Hvis jeg har ret. Så sker der følgende: - ved at oprette et rgb-dokument,
> her definere en pantonefarve, der skal farvesepareres til CMYK - så
> "oversættes" pantonefarven først til rgb og derefter rgb-farven til CMYK.
> Altså to "oversættelser" Som hver især giver "kvalitetstab".

Hertil er det rigtigt forstået

> Hvis jeg har ret er det afgørende, at dokumentet er CMYK-mode inden
> farveseperationen.

Også hvis jeg sætter dokumentet til CMYK-mode stadig med pantonen
defineret og gemmer. Og derefter åbner igen og CMYK konverterer bliver
CMYK værdien som om det var en RGB-CMYK konvertering - det synes jeg er
spøjst. - Og ikke helt logisk. - Prøv selv om det ikke er rigtigt at det
er forkert...

Ha' en go' dag!

--
Venlig hilsen Nina

S. Peters (29-01-2002)
Kommentar
Fra : S. Peters


Dato : 29-01-02 11:24

in article 1f6rmsa.1wzdmhp1k17p6oN%Ninzen@ofir.dk, Ninzen at Ninzen@ofir.dk
wrote on 29/01/02 9:41:

>
> Også hvis jeg sætter dokumentet til CMYK-mode stadig med pantonen
> defineret og gemmer. Og derefter åbner igen og CMYK konverterer bliver
> CMYK værdien som om det var en RGB-CMYK konvertering - det synes jeg er
> spøjst. - Og ikke helt logisk. - Prøv selv om det ikke er rigtigt at det
> er forkert...
>
> Ha' en go' dag!

Du har helt ret både i at det er det der sker og at det er spøjst.

Vil jo så egentlig betyde at det ikke dur at oprette rgb-dokumenter, bruge
pantone og konvertere til cmyk.

Farveseperationen bliver åbenbart kun korrekt hvis man fra starten opretter
cmyk-dokumenter.

Har du erfaring fra tryk med de to forskellige udgangspunkter. Hvad betyder
det for farven?


Ninzen (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 29-01-02 11:44

S. Peters <sup@tdcadsl.dk> wrote:

> > Også hvis jeg sætter dokumentet til CMYK-mode stadig med pantonen
> > defineret og gemmer. Og derefter åbner igen og CMYK konverterer bliver
> > CMYK værdien som om det var en RGB-CMYK konvertering - det synes jeg er
> > spøjst. - Og ikke helt logisk. - Prøv selv om det ikke er rigtigt at det
> > er forkert...
> >
> > Ha' en go' dag!
>
> Du har helt ret både i at det er det der sker og at det er spøjst.
>
> Vil jo så egentlig betyde at det ikke dur at oprette rgb-dokumenter, bruge
> pantone og konvertere til cmyk.
>
> Farveseperationen bliver åbenbart kun korrekt hvis man fra starten opretter
> cmyk-dokumenter.

Det gør jeg også altid. Hvorfor det lige var smuttet her ved jeg ikke,
jeg havde nok eksperimenteret med et eller andet og ikke været opmærksom
på at mine indstillinger var ændret.
Jeg synes aldrig jeg er stødt ind i problemet før.

> Har du erfaring fra tryk med de to forskellige udgangspunkter. Hvad betyder
> det for farven?

Som sagt har jeg default udgangspunkt i CMYK, har jeg brug for at ændre
farverum plejer jeg at gå i Filter - Colors - Convert... (med alle
elementer valgt). Og sådan har jeg gjort hvis jeg har haft brug for at
lægge en CMYK om i RGB, om det så i virkeligheden også bliver en
"dårlig" oversættelse af CMYK har jeg ikke bemærket. (Tester det lige
ved lejlighed).

Hvis det er noget Illustrator grafik der skal bruges til web bruger jeg
jo Save for web.

--
Venlig hilsen Nina

Madsen (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 29-01-02 16:23

Ninzen skrev:

> Også hvis jeg sætter dokumentet til CMYK-mode stadig med
> pantonen defineret og gemmer. Og derefter åbner igen og CMYK
> konverterer bliver CMYK værdien som om det var en RGB-CMYK
> konvertering - det synes jeg er spøjst. - Og ikke helt logisk.
> - Prøv selv om det ikke er rigtigt at det er forkert...

Jeg kan ganske simpelt ikke få hverken version 9.02 eller 10 til at
gøre det her på min pc. Enten gør jeg det ikke på samme måde som
dig, eller også snakker vi forbi hinanden, så jeg er altså stået af
i svinget, men skidt pyt. Jeg må forundret klø mig i nakken og
spekulere på om det mon også er en speciel "Mac-feature" ;)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Ninzen (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Ninzen


Dato : 29-01-02 20:38

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> > Også hvis jeg sætter dokumentet til CMYK-mode stadig med
> > pantonen defineret og gemmer. Og derefter åbner igen og CMYK
> > konverterer bliver CMYK værdien som om det var en RGB-CMYK
> > konvertering - det synes jeg er spøjst. - Og ikke helt logisk.
> > - Prøv selv om det ikke er rigtigt at det er forkert...
>
> Jeg kan ganske simpelt ikke få hverken version 9.02 eller 10 til at
> gøre det her på min pc. Enten gør jeg det ikke på samme måde som
> dig, eller også snakker vi forbi hinanden, så jeg er altså stået af
> i svinget, men skidt pyt.

(Her stod noget jeg lige klipper væk

Ja, moralen må være - skidt pyt hvis din Illustrator fil laver alt for
meget løjer - kopier hele molevitten over i et frisk dokument der er sat
rigtigt op fra start af.

--
Venlig hilsen Nina

Madsen (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 29-01-02 21:08

Ninzen skrev:

> (Her stod noget jeg lige klipper væk

Ja, jeg tænkte nok at det ville blive brutalt fjernet ;)

> Ja, moralen må være - skidt pyt hvis din Illustrator fil laver
> alt for meget løjer - kopier hele molevitten over i et frisk
> dokument der er sat rigtigt op fra start af.

Ja, det er selvfølgelig en måde at slippe om ved problemet på.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-01-02 21:32

Ninzen skrev:

> Jeg troede det var muligt at vælge når jeg gemmer, men nej.

Er det ikke kun når du gemmer som *.eps at du kan bestemme noget
vedr. preview?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste