NT 4.0 eller WIN 2000 på server
Fra : Lars Klostergaard Pe~

Dato : 27-01-02 20:07

Hej NG

Jeg er i tvivl om jeg skal installere NT 4.0 eller WIN 2000 på min nye Dell
Poweredge 4400 server. Databasen på serveren skal håndtere store grafik
filer.

Jeg har hørt at WIN 2000 har nogle sikkerhedsfunktioner hvis man skal logge
på serveren via sin hjemme PC via VPN.

--
Kærlig hilsen

Lars Klostergaard Pedersen
larsped@get2net.dk

Fra : Claus O

Dato : 27-01-02 21:12

"Lars Klostergaard Pedersen" <larsped@get2net.dk> wrote

> Jeg er i tvivl om jeg skal installere NT 4.0 eller WIN 2000 på min nye Dell
> Poweredge 4400 server. Databasen på serveren skal håndtere store grafik
> filer.

Prøv at smide spørgsmålet i eks. dk.edb.system.ms-windows.server, da
det jo ikke er et hardware spørgsmål.
Claus

Fra : Hans Pedersen

Dato : 28-01-02 10:14

On Sun, 27 Jan 2002 21:12:20 +0100, "Claus O"
<ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Prøv at smide spørgsmålet i eks. dk.edb.system.ms-windows.server, da
>det jo ikke er et hardware spørgsmål.

Enig, men en PowerEdge 4400 ER en fed server.

--
Hans Pedersen
http://h2ns.dk | ICQ# 9178476

Fra : Jørgen Kaare Jensen

Dato : 28-01-02 16:15

Hvis ikke der er nogen speciel grund til det, hvorfor så installere NT4, det
er jo efterhånden forhistorisk.

Fra : Claus O

Dato : 28-01-02 18:57

"Jørgen Kaare Jensen" <joergen.kaarejensen@get2net.dk> wrote

> Hvis ikke der er nogen speciel grund til det, hvorfor så installere NT4, det
> er jo efterhånden forhistorisk.

Måske, men det er jo stadig i drift rigtig mange steder.
Claus
ps: gratis updates stopper jo imidlertid næste år.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-01-02 10:29

On Mon, 28 Jan 2002 16:15:12 +0100, "Jørgen Kaare Jensen"
<joergen.kaarejensen@get2net.dk> wrote:

> Hvis ikke der er nogen speciel grund til det, hvorfor så installere NT4,
> det er jo efterhånden forhistorisk.

I mange installationer (typisk de meget store) er det at skifte
operativsystem ikke noget man bare gør. Hvis man har tusinder af
arbejdsstationer (der ikke er fuldstændig samme hardware) og
tonsvis af (måske oven i købet egenudviklede) applikationer, så
er sådan et skift noget der tager lang tid. Det er ikke noget man
gør for sjov, eller blot fordi det nyere alternativ har tre nye
features, 98% af brugerne ikke har behov for.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 29-01-02 17:57

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

> [...]
>gør for sjov, eller blot fordi det nyere alternativ har tre nye
>features, 98% af brugerne ikke har behov for.

Derfor er det også enormt fedt når de stopper med at levere rettelser
efter ca. ½-1 år efter at efterfølgeren er frigivet - og at
fejlmeldinger besvares med "opgrader til version XXX hvor denne fejl
er rettet".

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-02 00:19

On Tue, 29 Jan 2002 17:57:10 +0100, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> [...]
> efter ca. ½-1 år efter at efterfølgeren er frigivet - og at
> fejlmeldinger besvares med "opgrader til version XXX hvor denne fejl

Mja, det er selvfølgelig ret problematisk.

Men de skal jo også lave en slags afvejning af, hvor store
ændringerne er: Hvis de laver en kæmpe omskrivning, er de nok
nødt til at holde liv i den tidligere version i længere tid.

Et stykke af vejen kan man vel argumentere for at XP er NT 5.1
(W2K + themes, for at være lidt grov), og at den ændring er så
lille, at det ikke har den store praktiske betydning om det er
W2K eller XP.

Men jeg er enig i, at Microsoft ikke er så flinke til at holde
liv i tidligere versioner som fx. Cisco er det med software til
deres routere, hvor de har mange release trains (pt. 3 major
releases, SVJH), der vedligeholdes sideløbende. Det er nok svært
at gøre noget tilsvarende med operativsystemer.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-01-02 00:55

> [...]

>(W2K + themes, for at være lidt grov), og at den ændring er så
>lille, at det ikke har den store praktiske betydning om det er

Det er jeg sådan set enig i. Men f.eks. er der stor forskel på NT4 og
Windows 2000 på server-siden eller Exchange 5 og 2000.

Jeg synes der er stærk tendens til at der kommer een SP efter release
af ny version og dernæst kun hotfixes til ekstremt kritiske bugs.

Jeg mener ikke en overgangsfase på i hvert fald 2 år på de store
systemer ville være urimeligt at forvente fra et firma af Microsofts
størrelse - og med de priser de tager sig betalt for softwaren og nu
også maintenance.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Flemming Riis

Dato : 29-01-02 16:13

> [...]

> filer.
>
> Jeg har hørt at WIN 2000 har nogle sikkerhedsfunktioner hvis man skal

Vælg det OS som leverandøren af dit database system anbefaler/kender