printerdeling via win2000 server
Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 27-01-02 18:54

Det er forholdsvis enkelt at installere en netværksprinter der er
tilgængelig fra en windows 2000 server, men nu er jeg løbet ind i følgende
problemstilling, som jeg har spekuleret meget over:

Hvordan installeres en printer på den måde til klienterne?

Hvis vi nu antager at klienterne f.eks. har hver deres brugerflade ved logon
til domænet, så er det sådan at man godt kan få en printer til at fungere,
hvis man installerer den til hver bruger - det vil sige, at hvis der findes
100 brugere og dermed 100 brugerflader, vil det altså betyde at man skal
installere en printer for hver eneste af de 100 brugere separat på klienten
for hver maskine - eller er der en anden metode til det?

--
ahw

Fra : Claus Bækgaard

Dato : 27-01-02 21:41

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klienten
> for hver maskine - eller er der en anden metode til det?

Jeps, f.eks. via logonscripts og brug af Con2Prt fra Res.Kittet.

vh
Claus

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 27-01-02 22:05

"Claus Bækgaard" <cbaek@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeps, f.eks. via logonscripts og brug af Con2Prt fra Res.Kittet.

Jeg takker - men er der ikke en anden administrativ løsning udover dette -
altså noget, der er lige til at gå til?

--
ahw

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-01-02 23:54

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote:

> Jeg takker - men er der ikke en anden administrativ løsning udover dette -
> altså noget, der er lige til at gå til?

Øhhh, det kan da næsten ikke blive nemmere, du laver er script, og så er de
100 maskiner overstået.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Hans Pedersen

Dato : 28-01-02 10:13

On Sun, 27 Jan 2002 23:53:37 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Øhhh, det kan da næsten ikke blive nemmere, du laver er script, og så er de
>100 maskiner overstået.

Jeg kan ikke være mere enig. Kan i øvrigt anbefale Kixtart, som er en
ganske smart ting. Her kan man (kan man sikkert også med et alm.
batchscript, her er det bare let) capture printere afhængig af hvilken
afdeling medarbejderne sidder i.

Altså i et, samlet script. På den måde "slipper" dine kollegaer for at
have overflødige printere. Det samme gør sig gældende for mappede
drev.

Kixtart er freeware (eller CareWare) og kan findes her:
http://www.kixtart.org

--
Hans Pedersen
http://h2ns.dk | ICQ# 9178476

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 29-01-02 00:19

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse

> Øhhh, det kan da næsten ikke blive nemmere, du laver er script, og så er
de
> 100 maskiner overstået.

Jeg takker mange gange for svaret og kan konstatere at mit spørgsmål ikke
har været tydeligt nok.

I Windows 98 har man normalt samme profil -derfor vil en klient på et
netværk kunne anvende en printer, der er delt ud ved simpelthen at
installere den på hver eneste klient (eller ved at bruge et script).

Hvis klienterne er Windows NT og videre (Professionel, XP) så har hver
bruger normalt sin egen brugerprofil.

Derfor vil et script naturligvis - alt andet lige - installere/give adgang
til printeren, hvis domænets administratorer giver en sådan adgang.

Men hvis jeg nu har én maskine, hvor mange brugere skal have adgang -
hvordan sikrer jeg så at jeg kun behøver at installere printeren en gang som
administrator? (enhver bruger tænkes at have egen profil- f.eks. i et
windows NT-miljø?)

--
ahw

Fra : Flemming Riis

Dato : 29-01-02 16:12

"Arne H.Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message

> [...]
som
> administrator? (enhver bruger tænkes at have egen profil- f.eks. i et

benyt som forslået con2prt eller addprinterconnection i brugerens logon
script.

iøvrigt hører det ikke hjemme her med i sysadmin eller windows.server