Andet multimedie
bentjuul 3670
Radeon 8500LE og 2 skærme?
Fra : Thomas

Dato : 27-01-02 18:50

Nu har jeg prøvet i gruppen for grafikkort og fik intet svar, så derfor
prøver jeg nu i denne, da der sikkert også sidder nogle her med dual
monitors:

Jeg har tilsluttet en ekstra skærm til mit ATI kort, og der er også fint
billede på begge skærme, men når jeg forsøger at aktivere skærm 2 (så det
ikke er det samme jeg ser på begge skærme), så får jeg at vide, at "Driver
hukommelsestildeling MISLYKEDES. Formindsk opløsning eller farvedybde for
den primære driver, og prøv igen".
Dette sker selvom jeg kører 640*480 på begge skærme. Jeg kan ikke få det til
at fungere, bortset fra at jeg kan se det samme på begge skærme, 1280*1024 i
opløsning på begge.

Har nogen løsningen?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Madsen

Dato : 27-01-02 18:58

Thomas skrev:

> "Driver hukommelsestildeling MISLYKEDES. Formindsk opløsning >
> eller farvedybde for den primære driver, og prøv igen".

Nu er Radeon 8500 jo et forholdsvis nyt kort, så der er nok ikke
den store erfaring med det pt. (Venter spændt på mit 8500 AIW som
skulle komme her i starten af februar. :)
Jeg synes dit problem lyder som et driverproblem, så jeg ville nok
overveje at prøve med en nyere driver, hvis der ellers findes sådan
en.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 27-01-02 19:54

> Nu er Radeon 8500 jo et forholdsvis nyt kort, så der er nok ikke
> den store erfaring med det pt. (Venter spændt på mit 8500 AIW som
> skulle komme her i starten af februar. :)

Er AIW'en ikke forholdsvis dyr i forhold til at købe seperat grabberkort? Så
kan senere skifte ATI'en uden at du behøver skifte grabberkortet.

> Jeg synes dit problem lyder som et driverproblem, så jeg ville nok
> overveje at prøve med en nyere driver, hvis der ellers findes sådan
> en.

Det er den nyeste driver jeg bruger, men det er godtnok en beta driver. Mon
ikke jeg skulle prøve at skifte til seneste officielle driver i morgen?

Fra : Madsen

Dato : 27-01-02 20:02

Thomas skrev:

> Er AIW'en ikke forholdsvis dyr i forhold til at købe seperat
> grabberkort? Så kan senere skifte ATI'en uden at du behøver
> skifte grabberkortet.

Muligvis ville det være bedre at købe et separat grabberkort, men
jeg synes AIW har så mange lovende funktioner, at jeg simpelt vil
prøve at eje det. Muligvis fortryder jeg, eller også gør jeg ikke.
Det vil kun tiden vise :)

Hvis prisen holder, så kommer Radeon 8500 AIW til at koste ca.
3800,- med moms, og det synes jeg egentlig ikke er galt når man
tænker på alle de smarte funktioner der tilsyneladende er i kortet.
Min største frygt er om driverne er noget værd, men det vil tiden
jo så vise.
Jeg har ellers hidtil kørt med Matrox-kort, men vil nu vove mig ud
i ATI 8500, fordi det efter sigende skulle være mindst lige så flot
som Matrox i 2D.

> Det er den nyeste driver jeg bruger, men det er godtnok en
> beta driver. Mon ikke jeg skulle prøve at skifte til seneste
> officielle driver i morgen?

Jo, det synes jeg du skulle prøve i første omgang.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 28-01-02 15:29

> Jo, det synes jeg du skulle prøve i første omgang.

Det virker med de gamle drivere

Fra : Madsen

Dato : 28-01-02 16:40

Thomas skrev:

> Det virker med de gamle drivere

Med de gamle!?
Nå, så er det vist en uheldig beta-driver du havde fået fat i :)
(Beta-drivere er normalt ikke noget jeg gider at spilde min tid
på.)

Hvad med den sidste nye driver? Altså ikke beta, men final-
driveren, eller hvad man nu skal kalde den. Har du prøvet den?

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 28-01-02 21:27

> [...]
> Hvad med den sidste nye driver? Altså ikke beta, men final-
> driveren, eller hvad man nu skal kalde den. Har du prøvet den?

Det er den sidste nye driver som ikke er beta jeg skriver om. Jeg kalder den
bare gammel, fordi jeg har en som er nyere (at det så er noget skrammel er
en anden sag ...

Fra : Madsen

Dato : 28-01-02 21:46

Thomas skrev:

> Det er den sidste nye driver som ikke er beta jeg skriver om.
> Jeg kalder den bare gammel, fordi jeg har en som er nyere

Aha, altså en ældre driver end den beta du havde inde før, men
stadig den nyeste final-driver.

> (at det så er noget skrammel er en anden sag ...

Jeg får koldere og koldere fødder mht. skiftet fra Matrox til ATI.
Er faktisk fristet til at lade være og bruge pengene til noget
andet efterhånden. Hvis ATI ikke er 100 % kompatibelt med specielt
Adobes programmer, så kan jeg ikke bruge det til noget.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 28-01-02 22:53

> [...]
> andet efterhånden. Hvis ATI ikke er 100 % kompatibelt med specielt
> Adobes programmer, så kan jeg ikke bruge det til noget.

Det skal så siges, at jeg ikke har oplevet problemer efterfølgende uden den
der desk98-ting kørende. Dual monitor funktionen fungerer fint uden. Jeg
synes stadig det er et godt kort, ville aldrig skifte til f.eks. Geforce og
heller ikke Matrox (ikke til Matrox pga. ydelsen i spil).

Havde jeg holdt mig til de officielle drivere, havde jeg kun haft det
problem med InDesign. TV-out fungerer glimrende og alle andre ting fungerer
som de skal (bortset fra at flashe kortet med retail-bios, så den kører
275/275, men det kan vel ikke sige er en fejl

Hvis du ikke skal bruge den til at spille på, så kan du nok lave en
billigere løsning med et Matrox og et grabber-kort. Billedmæssigt tror jeg
det er ligemeget hvad man vælger.