Guds tale
Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 27-01-02 16:51

Hej Alle!

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lille studiekreds her i gruppen omkring
emnet Guds tale. Jeg tror vi er flere, MÅSKE især med karismatiske
baggrunde, der har oplevet Guds direkte tale ind i vore liv. Men derfor er
det ikke sikkert, at den måde jeg oplever Guds tale i mit liv på, er den
eneste mulige.

Personligt tror jeg at Gud taler til alle mennesker - uanset tro eller
mangel på samme. Men ikke alle er i stand til at opfange Guds tale. Og ikke
alt hvad der kaldes Guds tale, stammer fra Gud.

Jeg tror, at Gud taler gennem alle sanser - og ofte igennem det ubevidste -
hvor man pludselig kommer i tanke om noget eller nogen man havde glemt.
Nogle har oplevet åbenbaringer i natlige drømme - og andre har oplevet en
uforklarlig trang til at hjælpe et andet menneske.

Jeg tror ikke, man kan genkende Guds tale i sit liv på en særlig følelse,
for Gud kan tale på mange måder. I nogle kirkelige kredse er det god latin
at have en mødeform der lægger op til ekstase*, og det kan være naturligt at
fokusere på de særlige oplevelser en sådan gudstjeneste giver, som et tegn
på Guds tale . Men ligesom man kan føle sig temmelig forelsket, imens man
ser på en romantisk film, uden nødvendigvis at være det, kan man blive revet
med af en stemning under et møde, uden at det er den eneste eller
væsentligste måde Gud taler på.

* Jeg tror faktisk alle gudstjenester er tilrettelagt ud fra ønsket om at
give den enkelte mulighed for at møde Gud. Så det er ikke min hensigt især
at fremhæve vækkelsesmødet - det samme kan sikkert siges om højmessen.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke tanker eller erfaringer I har gjort
jer med Guds tale. Jeg er stadig lidt ophængt med aftenskoleholdene, men det
ser ud til de fleste tilmeldinger og aftaler er i hus. Så jeg håber selv at
kunne være aktiv i debatten - hvis der altså er nogen, der vil være med?

Kærlig hilsen
Marina

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-02 18:29

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c5425bc$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> vore liv. Men derfor er det ikke sikkert, at den måde jeg oplever
> Guds tale i mit liv på, er den eneste mulige.

[ ... klip ... ]

Jeg er da meget enig med dig i, at der findes utallige forskellige
måder hvorpå Gud taler til os mennesker. Det der vel er det svære er
at afgøre OM det er Gud der taler, eller om det en en "tale" et andet
sted fra. Og hvordan afgør vi om den "tale" vi modtager nu også er fra
Gud? Hvilke kriterier skal vi anvende for at afgøre dette?

Nogle er af den opfattelse, at vi skal lade vore følelser afgøre om
talen er fra Gud eller ej, - en holdning jeg finder særdeles farlig at
gøre brug af, som det væsenstlige kriterium.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-02 19:12

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:

> [...]
> sted fra. Og hvordan afgør vi om den "tale" vi modtager nu også er fra
> Gud? Hvilke kriterier skal vi anvende for at afgøre dette?

Bibelen, menigheden og virkeligheden, mener jeg.

1) Bibelen: Hvis man mener, at Gud har sagt, at man skal gøre noget,
der står klart i modstrid med noget i Bibelen, så tager man nok
fejl. Han vil næppe bede dig gå over og klappe din nabo en på
hovedet med en skovl.

2) Menigheden: det kommer selvfølgelig an på, hvilken størrelsesorden
vi snakker om, men hvis man mener, at Gud har fortalt en, at hele
menigheden skal faste i 10 dage og bære sæk og aske, og dette ikke
bekræftes af andre i menigheden (med gave til at bedømme ånder,
vil man almindeligvis mene), så er det nok ikke rigtigt.

3) Virkeligheden: Mener man at Gud har sagt, at man skal rejse til
Afrika og missionere, men det viser sig umuligt at finde et
missionsselskab, der vil have en, at få visum og billetter, osv. så
er det nok heller ikke helt sikkert, at man har hørt rigtigt. Han
har det med at ordne de praktiske forhold, så de stemmer med hans
planer.

Og så en fjerde ting: Har man fred i det? Føler man, at det er sandt?
Det bør ikke bruges som eneste indikator, men det er en vigtig del.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : Mr. D

Dato : 27-01-02 20:00

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3665nfytj.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:
>
> Og så en fjerde ting: Har man fred i det? Føler man, at det er sandt?
> Det bør ikke bruges som eneste indikator, men det er en vigtig del.

Jeg synes at dette er virkelig fine kriterier, du her stiller op. Jeg tror
på Åndens ledelse og tale i det daglige for den kristne. På den anden side
tror jeg, at alt for mange karismatikere er lige lovlig fantasifulde i deres
omgang med "Guds tale".

Jeg mener også, at den med om man har fred i det, er en god indikation. Men
lige så ofte hører jeg den, at alting gik så glat og så let, og derfor er
man sikker i sin sag. Den sidste er jeg ikke enig i. Det Gud vil, kan netop
ind imellem karakteriseres ved, at vejen, man skal gå, absolut ikke er nem.
Derfor kan det ikke være et kriterie.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-02 23:03

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> [...]
> tror jeg, at alt for mange karismatikere er lige lovlig fantasifulde i deres

Der er en anekdote om en dame, der besluttede sig for en dag at gøre
alt hvad hun mente at Ånden tilskyndede hende til.

Hun kom på arbejde i noget rædsomt tøj og alt for sent, fordi hun var
stået af og på bussen 10 gange.

Resten af dagen gik sikkert ikke bedre.

> [...]
> ind imellem karakteriseres ved, at vejen, man skal gå, absolut ikke er nem.

Så når "alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud" gælder det
ikke dem, der prøver at gøre hans vilje?

Nej, jeg kan godt se, hvor du vil hen, men jeg tror ikke, at vi taler
om det samme. Nej, vejen behøver ikke at være nem, men de praktiske
foranstaltninger falder i hak, når det er hans vej man går, er min
erfaring. (Og når det ikke sker kan der være andre grunde, men så er
jeg overbevist om, at man vil være klart nok overbevist om, at man
vandrer ad rette vej, på anden vist.)

Hvad den slags sammentræf angår, kan du evt. smide mig en mail, så har
jeg et ret godt et af slagsen at fortælle om.

Fra : Mr. D

Dato : 20-02-02 20:46

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3r8obe9k0.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> [...]
> alt hvad hun mente at Ånden tilskyndede hende til.
>
> Hun kom på arbejde i noget rædsomt tøj og alt for sent, fordi hun var

Det var en god anekdote. Men der findes jo også mange virkelige historier af
den slags.

En fortalte mig engang, at han kom gående i den indre by en lørdag nat. Der
er mange festende og fulde folk på det tidspunkt. Gud sagde til ham, at han
skulle løbe 10 gange rundt om en stor statue og råbe. Det gjorde han, og
vidnede også om det bagefter. Og det var det. Vidnesbyrdet var ikke
længere...

....hvad i al verden..?!

> Hvad den slags sammentræf angår, kan du evt. smide mig en mail, så har
> jeg et ret godt et af slagsen at fortælle om.

Okay, det gør jeg

Mr. D

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 27-01-02 20:15

> [...]
> der står klart i modstrid med noget i Bibelen, så tager man nok
> fejl. Han vil næppe bede dig gå over og klappe din nabo en på

Hvis du læser bibelen bogstaveligt nok - kan du sagtens opfatte din nabo som
en slags Goliat og give ham et eller andet flyvende projektil i bærret -
Bibelen er en udmærket rettesnor, men kan ikke stå alene...

> [...]
> bekræftes af andre i menigheden (med gave til at bedømme ånder,
> vil man almindeligvis mene), så er det nok ikke rigtigt.

Med mindre du har modtaget besked om at følge Samsons kald - denne troshelt
havde ikke meget forståelse hos sine nærmeste. (Jesus havde for den sags
skyld heller ikke)

> [...]
> er det nok heller ikke helt sikkert, at man har hørt rigtigt. Han
> har det med at ordne de praktiske forhold, så de stemmer med hans

Den er jeg helt med på! (Men det kan være jeg ta'r fejl?)

> Og så en fjerde ting: Har man fred i det? Føler man, at det er sandt?
> Det bør ikke bruges som eneste indikator, men det er en vigtig del.

Jeg synes faktisk, det er afgørende for et lykkeligt liv, at man lærer at
handle efter det, man har fred i, kommer det fra Gud eller ej. Der er så
mange der skylder skylden for egne gerninger på andre...

Kærlig hilsen
Marina

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-02 23:07

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> writes:

> Hvis du læser bibelen bogstaveligt nok - kan du sagtens opfatte din nabo som
> en slags Goliat og give ham et eller andet flyvende projektil i bærret -
> Bibelen er en udmærket rettesnor, men kan ikke stå alene...

"Hvis man læser Bibelen bogstaveligt nok" læser man næsten altid
forkert. Folk, der bruger enkeltvers til at retfærdiggøre vanvittige
ting har typisk overset de omkringstående 1200 sider.

> Med mindre du har modtaget besked om at følge Samsons kald - denne troshelt
> havde ikke meget forståelse hos sine nærmeste. (Jesus havde for den sags
> skyld heller ikke)

Korrekt. Man kan også være i en umulig og usund menighed. Men som
generel ledetråd er det nu mit indtryk, at den holder. Det ligger også
lidt i Paulus beskrivelser af menighedens rolle i 1.kor 14, synes
jeg. (Profetisk tale -> bedømmelse)

> Jeg synes faktisk, det er afgørende for et lykkeligt liv, at man lærer at
> handle efter det, man har fred i, kommer det fra Gud eller ej.

Det kan let blive en hvilepude. Jeg er i hvert fald selv enormt god
til at erklære at jeg "har fred i" det som jeg lige vil nu, uanset om
jeg vil give mig selv ret om to år.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,
The RockBear. ((^)) den, der omgås tåber, går det ilde."

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 28-01-02 21:53

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3ofjfe9ee.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> "Hvis man læser Bibelen bogstaveligt nok" læser man næsten altid
> forkert. Folk, der bruger enkeltvers til at retfærdiggøre vanvittige
> ting har typisk overset de omkringstående 1200 sider.

Man kan jo også bruge enkeltvers til f.eks at sige nogle grimt om
homoseksuelle - og hvis nogle bliver sure på en, så henholde sig til
bibelen. Jeg synes ikke, det er helt så ligetil at skelne mellem bibelens
sunde kernelære og så det der er udenoms. F.eks ser jeg mange som omtaler
skabelsesberetningen som en anden historiebog, og det ser jeg som at have
misforstået teksten, hvilket bestemt ikke er den eneste holdning her i
gruppen. Kender du en bibel hvor kernestoffet står med grønt og resten er
farvet rødt?

> Korrekt. Man kan også være i en umulig og usund menighed.

Ja - og det tror jeg faktisk jeg har været i min tid som kristen - måske
ikke usund efter en objektiv målestok, men i hvert fald usund i forhold til
min personlighed.

> Det kan let blive en hvilepude. Jeg er i hvert fald selv enormt god
> til at erklære at jeg "har fred i" det som jeg lige vil nu, uanset om
> jeg vil give mig selv ret om to år.

Det er nok fordi du befinder dig meget i kristne cirkler. Jeg bruger aldrig
udtrykket og hører det heller ikke fra andre i de verdslige sammenhænge, jeg
indgår i. Hvis jeg har fred i noget, er det temmeligt alvorligt ment: Det
betyder at jeg ikke ændrer holdning ved det første vejrskifte.

Marina

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-02 20:46

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:

[ ... ]

> Bibelen, menigheden og virkeligheden, mener jeg.

[ ... klip af god oversigt ... ]

> Og så en fjerde ting: Har man fred i det? Føler man, at
> det er sandt? Det bør ikke bruges som eneste indikator,
> men det er en vigtig del.

Helt utroligt Peter, - du har skrevet lige hvad jeg tænkte på da jeg
skrev mit indlæg! Vi kan ganske simpelt ikke være mere enig!

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 27-01-02 22:55

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
> der står klart i modstrid med noget i Bibelen, så tager man nok
> fejl. Han vil næppe bede dig gå over og klappe din nabo en på

Enig. Først og fremmest er Bibelen vores rettesnor, så selv om naboen
trænger til et ordentlig los i rumpetten, så kan Gud godt minde mig om
sit Ord, at jeg istedet skal vise venlighed og måske invitere ham på kaffe.
Se det kan jo være noget i modstrid med mine "kødlige" lyster, men ikke
mindre sandt af den grund.

> [...]
> bekræftes af andre i menigheden (med gave til at bedømme ånder,
> vil man almindeligvis mene), så er det nok ikke rigtigt.

Enig. I mit lange liv har jeg oplevet alt for mange "profeter" på en
talerstol,
der har et budskab fra Gud til Menigheden. Stadigvæk findes der menigheder
der ukritisk følger et profetisk ord fra Gud - uden at det siger ja og amen
hjertet på andre end "profeten". Jeg tror det glæder Gud, hvis vi beder om
bekræftelse på et ord fra Ham, for at være sikker på det er fra Gud.

> [...]
> er det nok heller ikke helt sikkert, at man har hørt rigtigt. Han
> har det med at ordne de praktiske forhold, så de stemmer med hans

Den kan være lidt sværere. Det er rigtigt, at Gud bruger at lukke døre for
vores vilde ideer, men føler man Gud har talt til ens hjerte om at gøre
noget,
så vil Guds modstander også forsøge at forhindre det. Her er det igen
vigtigt, at få Guds ord bekræftet, så man er sikker. Alligevel kan det godt
være en lidt besværligt opgave, med modgang og angreb. Man skal huske,
at passiv kristendom er "nemmest", mens aktiv tjeneste efter guds vilje, som
regel kan give nogle "skrammer". Det forstår man jo egentlig godt, hvis man
ser på det fra satans side.

> Og så en fjerde ting: Har man fred i det? Føler man, at det er sandt?
> Det bør ikke bruges som eneste indikator, men det er en vigtig del.

Guds sandhed er universel og gælder for alle og jeg tror alle mennesker
fødes med denne sandhed i hjertet. Nogle tilsidesætter den eller forhærdiger
sig og har "fred" med det. Hvis man som kristen søger Guds svar, så vil
Han ikke "give os stene for brød", og så kan fred med en sag være en god
hjælp. Jeg tror, ja jeg ved fra mig selv, at hvis jeg er på vej til at gøre
noget,
som ikke stemmer med Guds ord, så forsvinder freden med det. Det er vist
det man kalder samvittigheden, eller "den iboende Helligånd", som minder
een om sandheden.

Men gode punkter du har opstillet.

mvh
Ernst

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-01-02 19:54

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse

Klip.

> Nogle er af den opfattelse, at vi skal lade vore følelser afgøre om
> talen er fra Gud eller ej, - en holdning jeg finder særdeles farlig at
> gøre brug af, som det væsenstlige kriterium.

Det er rigtig, rigtig svært at have med at gøre, det her...

Jeg går ud fra at det er de færreste, der oplever at en glødende tornebusk
henvender sig til een eller at man får natlige besøg af bevingede mænd i
hvidt tøj...

Så er problemet om man direkte synes at "høre stemmer", for det er jo
rimeligt tydeligt hvad dèt associerer til...

Man kan selvfølgelig læse i Bogen, men også her er det farligt at
"overfortolke" eller mene at visse afsnit er direkte henvendt til een selv
som læser, heriblandt profetierne...

For teoretisk set kan Gud jo i Sin Almagt henvende Sig til een på alle
tænkelige måder, lige fra den "profetiske kaldelse" a la GT, til spøjse små
oplevelser i hverdagen. Men hvor går grænsen for mellem en tro og herunder
troen på direkte kommunikation med de højere magter, altså Gud, og så det,
der i hvert fald blandt ikke-troende betragtes som rablende sindssyge?

Og hvad nu hvis en person hævder at have fået budskaber?
Hvorvidt skal f.eks man følge en person, der hævder at have "profetisk
autioritet"? Problemet er her at man vil kunne gøre sig selv til et let
offer for vranglærere eller "pseudokristos'er" , hvis man ikke har en vis
"sund" skepsis, men på den anden side vil man jo nødig være "forhærdet" og
derved risikere sin sjæl.

Alt dette leder til nogle komplicerede spørgsmål og svære dillemmaer, men
det kunne da være spændende at høre, om der er nogen, der har haft nogen
oplevelser derude.

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-02 22:55

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:

> Så er problemet om man direkte synes at "høre stemmer", for det er jo
> rimeligt tydeligt hvad dèt associerer til...

Det er også ganske usædvanligt, at det er sådan det opleves.

Det er meget individuelt, hvordan det opleves, men det er noget man
efterhånden finder ud af.

> [...]
> troen på direkte kommunikation med de højere magter, altså Gud, og så det,
> der i hvert fald blandt ikke-troende betragtes som rablende sindssyge?

for ikke at glemme overtro. Hvis man lægger stor informationsværdi i
antallet af vinduer i bygningen man går forbi på vej til S-toget, så
er den nok gal.

> Og hvad nu hvis en person hævder at have fået budskaber?
> Hvorvidt skal f.eks man følge en person, der hævder at have "profetisk
> autioritet"?

Se, her er det som nævnt menigheden, der er væsentlig. Ganske som
Paulus i 1. kor 14 siger, at den der taler i tunger skal tolkes, så
siger han lige efter, at den, der taler profetisk, skal bedømmes.

> [...]
> "sund" skepsis, men på den anden side vil man jo nødig være "forhærdet" og

Tjah. Så længe man holder fast i det basale, frelsen gennem troen på
Kristus, så kan det vel dårligt koste sjælen at "tage den lidt med
ro", når folk får travlt med at fortælle en, hvad man skal.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 28-01-02 19:02

Hej Anders!

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c544d08$0$89084$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Men hvor går grænsen for mellem en tro og herunder
> troen på direkte kommunikation med de højere magter, altså Gud, og så det,
> der i hvert fald blandt ikke-troende betragtes som rablende sindssyge?

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. I psykosen får man en oplevelse
af verden, som er svær for andre at forstå og forholde sig til. Det samme
gælder ofte for Guds direkte tale - den er vanskelig at omsætte til
menneskelige begreber - og derfor er man overladt til misforståelser, og
står faktisk temmelig alene.

For mig er denne ensomme usikkerhed langt at foretrække frem for fastfood
budskaberne fra diverse prædikanter: At tolke og forstå Guds tale er en
vanskelig og seriøs opgave. At skabe en opløftet stemning på et aftenmøde er
i sammenligning en meget mere overskuelig opgave.

> [...]
> "sund" skepsis, men på den anden side vil man jo nødig være "forhærdet" og

Ja - hvad nu hvis en person vil bruge Guds tale til at have magt over andre?
Skal man så bebrejde personen, at han tror at Gud taler? Eller skal man
hævde sin ret til selv at søge Gud i samme sag?

> Alt dette leder til nogle komplicerede spørgsmål og svære dilemmaer, men
> det kunne da være spændende at høre, om der er nogen, der har haft nogen
> oplevelser derude.

Personligt har jeg oplevet Guds tale i mange perioder af mit liv - og altid
lagt stor vægt på at handle ud fra det. I de sidste fem år, har jeg levet
uden tro - og er derfor så småt ved at bygge et liv op, uden denne stærke
påvirkning. Nu må jeg mærke efter i mit eget sind, om det jeg gør er rigtigt
eller ej - og Guds tale er ikke det første, der falder mig ind, når jeg
oplever noget usædvanligt.

I dag er Guds tale ikke den pludselige indskydelse, men ofte en ro og
styrke, jeg finder i min dagligdag. Jeg vælger bevidst at gøre noget godt
for de mennesker jeg er i blandt, og oplever ofte Guds tale i deres respons.

Kærlig hilsen
Marina

Fra : Erik Larsen

Dato : 27-01-02 23:39

> [...]

klip
> Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke tanker eller erfaringer I har

Først må vi se på hvem Gud taler til og hvad Gud siger; -

For der er en ting sikkert, Gud siger ikke til den ene kirke, overøs dine
spædbørn med tre håndfulde vand og så til en anden kirke at de med munden
skal bekende sig til Jesus hvorefter de skal helt ned under vandet for at
være døbt, eller til en tredje kirke du skal bare tro du er frelst så er du
frelst

Gud taler til mennesker hele tiden og til de ufrelste de mennesker der
stadig bærer på Adams fald siger Gud kun en ting eller befaler kun en ting "
Omvend dig og lad dig døbe og så skal du få Helligånden som gave ". Adlyder
du ikke den befaling vil Gud aldrig tale til dig igen, fordi du ikke er
løskøbt fra synden.

Først når du er død og opstået med Jesus Kristus (Rom 6) tilhører du Gud.
Her er det Helligånden starter med at undervise dig i at forstå måden Gud
taler på og hvad Gud siger til dig. (Joh 16v13)

En tænketank; Forestil dig Gud som en PC, Gud er Hardwaren, Helligånden se
strømmen der får hele herligheden til at kører, Jesus er softwaren,
programmet der installere sig selv i dit hjerte. Softwaren (Jesus)
indeholder nok data til at Helligånden kan transportere danner og former det
ønskede resultat, alt unødvendigt data (egne tanker) vil havne i papirkurven
og slettet.

Kun efter en sådan proces kan du anvendes af Gud, fordi du er programmeret
med kærlighed, lydighed og har Guds tro. Derfor kan Gud tale til dig og du
kan forstå hvad Gud siger.

Mange kirker prøver at efterabe Gud ved selv at udføre denne Guddommelige
opdragelse, men det ender altid i strid og splittelse fordi Gud ikke samler
får der ikke er hans.

Jeg skal i seng nu, Godnat!

Erik L

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 28-01-02 19:26

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Jk%48.257$Oo6.7786@news.get2net.dk...

> [...]
> være døbt, eller til en tredje kirke du skal bare tro du er frelst så er

Nej - det er nok svært at tale til kirkerne - sikkert meget nemmere at ridse
budskabet i murstenenes ler

> [...]
Adlyder
> du ikke den befaling vil Gud aldrig tale til dig igen, fordi du ikke er

Gud taler til alle gennem skaberværket. Og jeg tror nok, han også har andet
at sige. De nyfrelste jeg kender, husker ikke Guds formanende stemme, men
mere hans ubetingede kærlighed.

> [...]
det
> ønskede resultat, alt unødvendigt data (egne tanker) vil havne i

Du mener da ikke at egne tanker er unødvendigt data? (I følge min
teologihistorie er det en Barths tanke - og den lyder faktisk ikke særlig
rar!)

> [...]
> med kærlighed, lydighed og har Guds tro. Derfor kan Gud tale til dig og

Jeg tror dog at du har ret i, at man gennem opmærksomhed og bøn kan nå en
større forståelse og lydhørhed overfor Gud.

> Mange kirker prøver at efterabe Gud ved selv at udføre denne Guddommelige
> opdragelse, men det ender altid i strid og splittelse fordi Gud ikke
samler
> får der ikke er hans.

Hvad er det nu du mener med guddommelig opdragelse udført af kirkerne?

> Jeg skal i seng nu, Godnat!

Og sov godt!

Knus!
Marina

Fra : Erik Larsen

Dato : 28-01-02 23:13

> [...]
> du
>
> Nej - det er nok svært at tale til kirkerne - sikkert meget nemmere at

Kirken = menigheden og ikke mursten; Jeus Legeme er Gud jordiske Tempelog
ikke mursten.

> [...]
andet
> at sige. De nyfrelste jeg kender, husker ikke Guds formanende stemme, men

hvad sagde Gud til de nyfrelste??

> [...]
>
> Du mener da ikke at egne tanker er unødvendigt data? (I følge min
> teologihistorie er det en Barths tanke - og den lyder faktisk ikke særlig

Det er meget rart og det er faktisk hvad Rom 6 og 8, Johannes evangeliet
14-15-og 16 handler om. Hvis vi begynder at vise Gud vi elsker ham ved at
holde hans bude og befalinger har han lovet at elske os tilbage ved at
åbenbare sandheden (Jesus) for os og udfri os fra døden, det er Helligånden
der gør denne opgave i vort liv.

> du
>
> Jeg tror dog at du har ret i, at man gennem opmærksomhed og bøn kan nå en
> større forståelse og lydhørhed overfor Gud.

Helt sikkert! du får ingen ting hvis du ikke spørger og du kommer ikke
videre hvis du ikke går.

Guddommelige
> samler
>
> Hvad er det nu du mener med guddommelig opdragelse udført af kirkerne?

Menneskeligt tugt der kun er en efterligning af Guds tugt. Alle kan blive
opdraget børn til at " tro "de er frelst af Jesus, uden at de er frelste,
det er endda meget let. Se på LO der forsøger at udfri mennesker ved at
indlære den en form for dans, bekendelse og Psykisk tero, kan et menneske
ikke "knækkes" bliver det opgivet måske endda bortvist.

Hvis vi mennesker taler mere om vores frelseoplevelser i forbindelse med vor
vandring, deler de ting Gud taler til det enkelte menneske om og hvad Gud
taler til menigheden om (kirken)(ikke mursten) så ville mange flere kunne
finde vejen til Jesus. Men det gør kirkerne ikke, de har kun travlt med at
komme hverandre ved og glemmer så det væsendligste, at ophøje og rådfører
sig med Jesus der er hele grundlaget for frelsen.

> Og sov godt!
>
> Knus!

Det var dejligt! Her får du en tilbage!

Erik L

En dag oppe i Kvinsdalen havde jeg været til morgenbøn sammen mad en stor
flok Nordmænd/k, vi blev stillet i en ring og bad en bøn en for en hele
vejen rundt. Efter morgenmødet kom en Nordmand og spurgte om jeg var den
der bad på dansk inde i forsalen, hvortil jeg sagde; JA det var mig. Så
fortalte Nordmanden; at da jeg bad så han mig i et syn, tale til mange mange
mennesker.

Sådan kan Gud også tale til dig og en dag vil det ske som Gud viste
Nordmanden, Inderst inde ved jeg det.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 29-01-02 18:29

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:02k58.1256$g9.8331@news.get2net.dk...
> ridse
>
> Kirken = menigheden og ikke mursten; Jesu Legeme er Gud jordiske
Tempelog
> ikke mursten.

Ja - det har du ret i, jeg lavede bare et lille ordspil på kirkernes
forhærdede tidselgemytter og så Adams sårbare ophav, leret. Men kirkerne er
tunge at danse med, både for Gud og os andre.

> hvad sagde Gud til de nyfrelste??
Igennem et bofællesskab for hjemløse kender jeg en del mennesker, som har
lagt deres liv om, ikke fordi de havde oplevet Guds dom over deres liv, men
fordi de pludselig erkendte egen værdi og vidste at de er mere værd end det
møgliv, de har skabt for sig selv. De siger "Her oplever jeg at blive elsket
og taget alvorligt!" De er levende omvendelser - nogle voksendøbt andre
barnedøbt, men de har søgt Gud og søger Gud og han kalder dem tilbage, også
når de falder. Jeg har ikke hørt nogle fortælle, at de har oplevet Gud
fortælle dem at narkolivet var forkert, men jeg har ofte hørt at de
pludselig oplevede Guds kærlighed og det gav dem styrke til at gennemføre
det helvede, en kold tyrker er.

> [...]
> holde hans bude og befalinger har han lovet at elske os tilbage ved at
> åbenbare sandheden (Jesus) for os og udfri os fra døden, det er

Mener du at et ganske almindeligt menneske - uden tro - blot er kød og ikke
besidder en særlig personlighed, som der skal tages vare om, og som også Gud
vurderer som en værdifuld ting? Det ligner trællekår og ikke barnekår - jeg
kan godt se at Paulus taler om i Kristus og i kødet, men kødet forstår jeg
som den hensynsløse egoisme - og det er ikke menneskets hele natur i min
øjne.

> [...]
> indlære den en form for dans, bekendelse og Psykisk tero, kan et menneske
> ikke "knækkes" bliver det opgivet måske endda bortvist.

Nu kender jeg ikke LO, men jeg kender lidt til fast food budskaberne på
vækkelsesmøderne i pinsekirken især Ian Andrews og lign. På mig virker det
som en overfladisk bouillonterning løsning, hvor der virkelig var brug for
at koge en god suppe. Men hvem har tid til at sidde i ro og bede og grunde
over Guds ord, når man kan lytte til en underholdende prædikant der med
rørende musikledsagelse fortæller en hvad der er Guds vilje? (Jeg bryder mig
ikke om det, men det må vel have sin berettigelse et sted?)

> [...]
> taler til menigheden om (kirken)(ikke mursten) så ville mange flere kunne
Jeg mener også det er vigtigt at give det videre man har fået. Men jeg har
mest modtaget glæde og overskud, forkyndelse og tordentaler har jeg aldrig
rigtigt modtaget fra Gud.

> [...]
mange
> mennesker. Sådan kan Gud også tale til dig og en dag vil det ske som Gud

Jeg har en lille hemmelig drøm om at blive rocksanger - med samme stærke
udstråling som Freddy Mercury!!! - men inderst inde ved jeg godt, det aldrig
sker. Din vision er meget mere overbevisende - og jeg tror du har meget at
dele ud af.

Gud velsigne dig!

Marina

Fra : Erik Larsen

Dato : 29-01-02 21:40

> [...]
> fortælle dem at narkolivet var forkert, men jeg har ofte hørt at de
> pludselig oplevede Guds kærlighed og det gav dem styrke til at gennemføre

Det vil være svært for mig der ikke kender desse mennesker du omtaler at
vudere hvad Gud gør for dem, men jer er glad på deres vejne, at de har fået
kræfter, mod og hjælp til et nyt liv.

Jeg har personligt kendt en dame fra København, som i 84 eller 85 blev sat
fri fra heroin på kun 18 dage, efter 22 års misbrug, men det var ved Guds
hjælp. Jeg mener hun har Yrsa eller Yvonne og er ca 50-55 år idag, måske
har du hørt om hende..

klip
> [...]
> som den hensynsløse egoisme - og det er ikke menneskets hele natur i min

Alle mennesker har deres egen Personlighed, både før og efter de bliver
frelst. Kødet er f.eks, da jeg forsøgte at holde op med at drikke i egen
kraft og ved hjælp af jordiske midler som antibus og AA, kortsagt menneskets
formåen. Jesus derimod satte mig fri fra alkoholden, på en tysk pinsemands b
øn, med øjebliklig virkning her og nu, det er 19 år siden.

Her er det Paulus skriver i kødet kæmper vi selv og næsten altid forgæves,
men Jesus kan sætte os fri med kun en befaling, uden vi skal kæmpe på
afvændingskure og dets lige.

Sådan ser jeg forskelden mellem Kødet og Jesus.

> Nu kender jeg ikke LO, men jeg kender lidt til fast food budskaberne på
> vækkelsesmøderne i pinsekirken især Ian Andrews og lign.

Gud sagde engang til Ian Andrews at han skulle lægge sine hænderne på mine
ører og bede for min kroniske mellemørebetændelse, ved du hvad Jeg blev
helbredt øjeblikligt og betændelsen kom aldrig igen.

Her er igen forskellen mellem kødet og Jesus, hvad Doktorene ikke formår
gjorde Jesus her og nu.

> [...]
mig
> ikke om det, men det må vel have sin berettigelse et sted?)

Jeg mener også det har forvandlet sig i retning af en markedsplads de sidste
15 år, så jeg forstår udmærket hvad du mener.

> [...]
> mest modtaget glæde og overskud, forkyndelse og tordentaler har jeg aldrig

Tordentaler er heller ikke nødvendigt, det er en glædens budskab og jeg tror
Gud ønsker det således. Men inteligent formaninger der er på rette plads
høre med i Glæden. Jeg mener det somme tider er kærlighed hvis man ved at
skælde en m/k ud, kan få dem på rette vej, dog helst i god orden med
menighedslivet og aldrig diskremenerende, vi skal alle være ligeværdig i
menigheden.

> [...]
aldrig
> sker. Din vision er meget mere overbevisende - og jeg tror du har meget at

Førhen i min drukenskab sang jeg mange gange "Bycikel-sangen", Freddy var
en enestående forsanger, Men jeg håber ikke du vil synge andet end Gospel,
får du din drøm opfyldt.

Erik L