Ægypten ? (hjælp) :-)
Fra : Brian K

Dato : 27-01-02 16:47

Hej

vi overvejer at tage til ægypten ( 3 voksene, 1 dreng på 11 mdr + 1 pige på
4 1/2 år).

Hvad er bedst: Sharm El Sheikh eller Hurghada ? (eller noget helt andet ?)

Vi vil gerne rejse i marts eller senest 4 april (inden der bliver alt for
varmt!)

Hvad med den smitsomleverbetændelse som atlantisrejser anbefaler man tager
(er det virkelig nødvendigt ?)

Det er ren afslapningsferie, strand, sol, og legetid for børnene, så vi vil
meget gerne have alting inden for kort afstand (legeland, strand, badeland,
gynger, seværdigheder for børn, etc !), altså ikke noget med at skulle leje
bil for at komme ud og se pyramider, badeland, etc !!!)

Håber at nogen er søde at svare da vi er helt blanke omkring ægypten

Mvh

brian

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-01-02 16:44

Hej Brian,

Jeg har lige været tre dage i Hurghada og det var helt ok! (du kan se nogle
billeder fra min tur på http://www.jesperpedersen.dk/2002egypten/ ).
Jeg boede på hotellet "The four seasons" der kostede 10£e = 20 kr pr nat.
Lige bag hotellet ligger et dykkercenter som jeg brugte (jeg kan ikke huske
navnet, det var noget a la Price Divecenter) - de er meget professionelle
(læs fokuceret på sikkerhed) og kostede kun 40$ pr dag for to båddyk incl
alt udstyr - prisen falder hvis I tager dykker flere dage i træk - husk at
prut om prisen fra starten, undervejs og til sidst når I betaler !-)

Jeg kender ikke Sharm El Sheikh, men de fleste jeg talte med sagde at
Hurghada er bedre og billigere!

Marts/april er helt sikkert et godt tidspunkt!

Mht vaccine så skriver Statens Seruminstitut på www.vaccine.dk at man skal
"overveje" difteri, leverbetændelse og stivkrampe, så det kan I jo overveje
(de er altid rare at have hvis man har pengene til det).

Mht badestrande er der to muligheder i Hurghada - private og offentlige
badestrande. De private skulle være helt ok og det koster vist ikke så
meget. Hvis I ikke skal dykke tror jeg nu ikke at jeg ville vælge Hurghada,
byen er ok, men alt er bygget inden for de sidste par år.

God tur!

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 28-01-02 19:50

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> 4 1/2 år).
>
> Hvad er bedst: Sharm El Sheikh eller Hurghada ? (eller noget helt andet ?)

Hvis det bare er for sol og sommer, er det vel ligefedt. Ellers er Hurghada
tætter på Luxor og Cairo. Hurghada by er vel også lidt størren end Sharm.

> [...]
> varmt!)
>
> Hvad med den smitsomleverbetændelse som atlantisrejser anbefaler man tager

Det er en træls sygdom at få, der kan være invaliderende. Eftersom det ikke
er noget særligt at få en vaccination, er det ikke en risiko jeg ville løbe.
Få den, der varer i 20 år. Man skal have den vaccination til mange
destinationer.

> [...]
leje
> bil for at komme ud og se pyramider, badeland, etc !!!)

Så kommer I ikke til at se noget som helst Alt ligger et stykke væk fra
de destinationer du nævner. Hurghada giver muligheden for at se Luxor på en
dag, men nok ret hårdt for børn. Pyramiderne er temmelig langt væk. I
Sharm-el-Sheik er der kun ganske få seværdigheder. Desuden er det umuligt at
leje en bil.

> Håber at nogen er søde at svare da vi er helt blanke omkring ægypten

Det er synd. Husk, at det er et meget anderledes land. Selv om du skal være
i den allermest turistede del af egypten, er det stadigt et muslimsk land.
Spiritus er enormt dyrt, og det er ikke velset at vandre fuld omkring.
Desværre er der en del turister, der lader hånt om de lokale, og vader
halvnøgne rundt.

Fra : kristina-

Dato : 27-02-02 10:39

Hej.
Jeg har været i Egypten tre gange de sidste 2 år. Alle tre gange var jeg i
Sharm.
Det bedste sted at bo, efter min mening, er i selve Naema Bay. Der ligger
hotellerne langs stranden og lige på den
anden side af vejen. Bor i udenfor dette område, kan i køre med taxi for ti
egyptiske pund. (alt andet er for meget, ligegyldig hvad guiderne siger).
Desuden kører der hiace-busser i cirkel-fart. Her koster det ½pund pr.
person, ligegyldigt hvor langt i kører. (guiderne siger som regel at det
koster et pund).
Jeg ved ikke hvor længe i har planer om at være afsted, men på mit første
ophold, som varede 3 uger, mødte jeg et par som havde deres søn på 11
måneder med. Og de mente at to uger var for længe med sådan en størrelse.
Efter min mening afhænger det af hvor godt et sted man bor. På de gode
hoteller er der meget børnevenlige swimmingpools, og nogle steder er der
arrangementer for både voksne og børn..

Mht.. leverbetændelse... Første gang var jeg vacineret for ca 14 dage, men
var der i tre uger.... Jeg har ikke nogen faglig viden, men jeg snakkede med
tre forskellige læger , og de var ikke enige om, om det var nødvendigt eller
ej..

En sidste ting.. JEg har rejst med atlantis en gang... Det var en
uspecificeret rejse.. OG det gør jeg ALDRIG igen. Vi var overladt til os
selv, og hvis vi ville have nogen informationer overhovedet , måtte vi tage
ind på deres store hotel inde i byen..

Sharm er et sted jeg aldrig bliver træt af. Som dykker, glæder jeg mig som
et lille barn hver gang..
Snorkling og prøvedyk er værd at anbefale. og jeg vil også meget gerne være
behjælpelig med nyttige tips til hvor man spiser godt og handler godt..
.....Hvis det da ikke allerede er for sent..... Så skriv endelig :
Kristina.Lausten@mail.tele.dk
Rigtig god ferie....

Fra : Brian K

Dato : 27-02-02 21:14

"kristina-" <Kristina-it@amu.viborg.8800> skrev i en meddelelse
> [...]
> behjælpelig med nyttige tips til hvor man spiser godt og handler godt..
> ....Hvis det da ikke allerede er for sent..... Så skriv endelig :

Hej Kristina

Ahh, det var en masse dejlig information ! (mere...mere...mereeeee)

Vi har booket rejse d. 14 marts, vi skal bo på Sonesta Beach
(http://www.sonesta.com/egypt_sharmresort/) (tryk på linket VIRTUEL TOUR)
(ret sejt !!)

Og jeg glemte at nævne at jeg selv dykker (og naturligvis snupper 5 - 6 dage
ud af de 14 vi skal være der....til at dykke i !.

Jeg har mest dykket i Thailand og på Philipinerne (og 3 gang på Gran canaria
(det gør jeg IKKE igen)), så jeg glæder mig meget til at dykke i egypten
(meget gerne lidt anbefalinger om dykker steder!!) (priser, etc)

Og har du lyst til at smide lidt familie mæssig info med til mig (som du
nævnte..resturanter, etc) ville det være dejligt !!

Med de venligste hilsner
Brian

Ps. denne tråd er cross postet til dk.fritid.dykning (aner ikke hvordan jeg
laver "follow up to" i outlook express 6 ?

Fra : kristina-

Dato : 28-02-02 12:31

Hej igen...
Straks idag går jeg hjem og ser om jeg kan finde billeder og evt. et
ort. -Jeg bor godt nok i flyttekasser, men mon ikke jeg kan støve lidt godt
frem...
Atlantis er formodentlig stadig tilknyttet et dykkercenter. -jeg ved ikke om
de har det på samme mådesom Dansk Folkerie har det, men vi sparede en del
penge ved at købe og betale x antal dyk hjemmefra. Så det kan være en ide.
..De fleste centre har danske guider. Vi fik bla god service hos Emperor
Divers (men min instruktør fortalte at de var lige i overkanten prismæssigt
+ at der ikke var mange instruktører der gad at arbejde der).. Sidste forår
brugte vi Africa Divers. Gode instruktører, bruger oftest havnen i Sharm og
ikke i Naema)
Nogle af de bedste dyk jeg har haft dernede var på Shark og Yolanda reef.
Sidste sommer kunne vi dog ikke dykke på dem, da en stiv græker havde sejlet
sin båd lige ind ovenpå revet.
Thistlegorm er selvfølgelig også værd at nævne. Det er det eneste sted jeg
har prøvet at dykke på vrag, men det er også bare FOR fedt. Vores instruktør
sidste sommer sagde, at selvom han havde været dernede mere end 50 gange, så
han stadig noget nyt hver gang.. Man skal godt nok hjemmefra ca. kl 4 om
morgenen, da begge dyk skal være færdige ca middag pga strømmen.
Et sidste sted jeg har på top-tre listen er ude ved Tiran. Jeg er svag når
jeg sejler, så det hænder at jeg har kastet op på vej derud; der er rimelig
pæn sø..
Nej egentlig er der et sted mere jeg er ret betaget af. JEg kan ikke huske
hvad det hedder. Men det der gør det specielt er, atman ikke dykker langs en
revvæg. Der er megt sand, og der ligger mange forliste toiletter og tønder..
Det er kanon, fordi lyset kommer til sin ret ned ovenpå sandet..

Så vidt jeg husker ligger Sonesta Beach ned til vandet. Men om de begge to
ligger inde i Naema Bay kan jeg ikke huske.. Men det antager vi lige...
Langs stranden ligger der uendeligt mange hoteller. De har alle
swimmingpools og egen strand. Derfor bliver i ikke nødt til at benytte
public beach. Det er nu en meget fin strand.. Det er i hvert fald godt at
snorkle der. Da vi boede på Hilton ,snorklede vi altid ved public beach...

Mth til at spise.. Så håber jeg, jeg finder et kort, så jeg kan krydse af..
Ved ikke om jeg overdriver min begejstring, men jeg synes det var fedt da vi
kom tilbage 2. og 3. gang, at vi vidste lidt om hvor vi skulle gå hen.
*Nede ved stranden, ved HIlton hotellet, ligger der et spisested der hedder
Pirates Bar. De har gode sandwich til frokost og har i det hele taget godt
mad.
*Hard Rock er altid et hit for mig....
*Inde på "gå-gaden" længst nordpå, ligger der en fiskerestaurant ovenpå en
gammel Benetton forretning. Man kan få meget andet end fisk, og det er også
helt kanon.
* Et sidste sted vi tit har spist er.... Kan ikke huske hvad det hedder, men
ligger tæt på diskoteket/spisestedet der ligner en bus. Måske noget a-la
italiensk. Der kender vi chefen, og der får man i øvrigt god friskpresset
juice...

Pas på når i handler. De er nogle banditter. Så vent med at handle til i har
været der nogle dage. Så kan i prutte. Start halvvejs.. Og hvis i kan komme
afsted med det, så lær nogle af de mest almindelige Egyptiske udtryk, så
giver det mindre besvær.

Hvis i vil handle mad og drikke.. så tag en bus eller en taxi ud til Sheik
El Abdallah -supermarkedet. Ligger halvvejs mellem Sharm og Naema. Der har
de det bedste udbud og priserne er bedre en nede i byen....

Nu er der vist snart ikke noget i kan opleve på egen hånd.. undskyld hvis
det var for meget.! Jeg er bare helt vild med det sted, men fra gang til
gang kan man godt se, at turismen vinder mere og mere ind...

Ser om jeg kan finde billeder til dig når jeg kommer hjem..
Ellers skriv hvis der er noget jeg skulle have glemt.! -Mon dog!

-Hvis det skulle glippe med billederne, håber jeg i får en helt fantasktisk
ferie.
Mange misundelige hilsner fra Kristina
> .......................Jeg har lige snakket med min veninde, og normalt
min rejsekammerat.. De skal derned den 7.marts, så hvis du vil have nogen at
følges med, vil jeg gerne sende dig hendes mail-adresse. De har købt
uspecificeret, men kommer sikkert til at bo på det samme hotel som jer. De
skal dog kun være der en uge.

Fra : Brian K

Dato : 02-03-02 20:37

> [...]

tønder..
> Det er kanon, fordi lyset kommer til sin ret ned ovenpå sandet..

Ahhh, lyder spændende håber at du kommer i tanke om navnet

> [...]
hedder
> Pirates Bar. De har gode sandwich til frokost og har i det hele taget godt

Hard rock er ALTID et hit

> [...]
komme
> afsted med det, så lær nogle af de mest almindelige Egyptiske udtryk, så

Lol, jeg sætter mig straks igang med at "tygge" på en egyåtisk ordbog !

> [...]
> det var for meget.! Jeg er bare helt vild med det sted, men fra gang til
> gang kan man godt se, at turismen vinder mere og mere ind...

overhovedet ikke for meget (er sikker på at egypten er stor nok til at der
er "lidt" tilbage til os at opleve)

> Ser om jeg kan finde billeder til dig når jeg kommer hjem..

Håber at du kan finde nogle billeder i "rodet"

> Ellers skriv hvis der er noget jeg skulle have glemt.! -Mon dog!
Hehe, naaaa, tror nok at du fik dækket emnet godt ind

> [...]
> følges med, vil jeg gerne sende dig hendes mail-adresse. De har købt
> uspecificeret, men kommer sikkert til at bo på det samme hotel som jer. De

Øhhhh, vi rejser derned d 14 marts (da er de vel på vej hjem, hvis de skal
være der i 7 dage!)

Hvad har de givet for rejsen (nysgerig) (vi gav 5700 pr person (14dage m/
morgenmad)

Med venlig hilsen

Brian

Fra : jk

Dato : 02-03-02 22:29

(snip)
> en
> tønder..

Dét er Yolanda Reef, dér hvor vvs artiklerne ligger

Go' tur

Mvh
Jesper k

Fra : Brian K

Dato : 02-03-02 22:56

"jk" <jesperk@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Dét er Yolanda Reef, dér hvor vvs artiklerne ligger
>
> Go' tur

Hej

takker

Mvh

brian

Fra : Popeye

Dato : 01-03-02 15:24

Hej

Jeg er lige kommet hjem fra Sharm el Sheik, med Atalantis Rejser og det var
rigtigt godt, glæd dig. Det var en uspecificeret rejse og det sparede vi
800,- kr. på. Vi boede på Sonesta Club i Naama Bay, fint hotel.

Atlantis Rejser bruger New Waves Dive Club www.divenewwaves.com og vi var på
nogle rigtige fede dyk. Manglede bare lige at se nogle hajer.

Hjemmefra havde vi købt 6 dyk for 975,- kr. og det var ikke nok for os, så
vi købte ekstra dyk der nede. Det kan bedst betale sig at købe ekstra dyk
gennem Atlantis Rejser, via guiderne. Dykker firmaet tager 55 $ for 2 båddyk
(næsten det samme i alle dykkerfirmaer) og Atlantis Rejser 36 $.

Håber du får en rigtig god tur.

Peter

"Meddelelsen er stavekontrolleret.
Evt. stavefejl er opstået under transmission."
Brian K <brian@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a5jem8$2om7$1@news.cybercity.dk...
[...]
: >
[...]
:
: Hej Kristina
:

Fra : Brian K

Dato : 02-03-02 20:30

"Popeye" <popeye66@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt godt, glæd dig. Det var en uspecificeret rejse og det sparede vi
> 800,- kr. på. Vi boede på Sonesta Club i Naama Bay, fint hotel.

Hvor lang tid varerde flyveturen ?, og hvad med transport til lufthavnen
(tid), vi har 2 børn med så vi er "allergiske" over for "alt" for lange
ventetider

> Atlantis Rejser bruger New Waves Dive Club www.divenewwaves.com og vi var

> nogle rigtige fede dyk. Manglede bare lige at se nogle hajer.

Dem vil jeg så prøve

> [...]
båddyk
> (næsten det samme i alle dykkerfirmaer) og Atlantis Rejser 36 $.

Så det er rent faktisk billiger at købe dykkene dernede, eller ? (36 $ *8,6
= 309,6 kr * 3 = 928 kr)

> Håber du får en rigtig god tur.

Takker

og takker også for svaret

Mvh
brian

Fra : Popeye

Dato : 03-03-02 09:55

>Hvor lang tid varerde flyveturen ?,

Turen der ned er over Luxor, hvor de der skal på Nile krydstogt står af og
dem der har været kommer på, turen vare ca. 5 timer, mellem landing i ca. 1
time og derefter en lille flyvetur på 35 minutter til Sharm el Sheik.

>og hvad med transport til lufthavnen (tid), vi har 2 børn med så vi er
"allergiske" over for "alt" for lange ventetider

Fra hotellet tager det ca. 10 minutter til lufthavnen og check ind tog en
halv time med det hele.

Hvis dit "stå i kø" gen ikke er alt for veludviklet, kommer det på lidt af
en prøve ved ankomsten, vi ventede 1 1/2 time på at komme igennem
paskontrollen.

Håber du kan bruge det til noget.

nyhedsmeddelelse:a5r971$14uc$1@news.cybercity.dk...

Fra : Brian K

Dato : 03-03-02 16:39

> [...]
1
> time og derefter en lille flyvetur på 35 minutter til Sharm el Sheik.

ok, så ca 6 1/2 til til man er på hotellet i sharm el .... ?

> Fra hotellet tager det ca. 10 minutter til lufthavnen og check ind tog en
> halv time med det hele.

det er jo til at have med at gøre

> Hvis dit "stå i kø" gen ikke er alt for veludviklet, kommer det på lidt af
> en prøve ved ankomsten, vi ventede 1 1/2 time på at komme igennem
> paskontrollen.

av, det håber jeg at vi ikke skal !

> Håber du kan bruge det til noget.

jo, takker, nu ved jeg hvad jeg har at se frem til

Mvh
brian