El-regning ved fraflytte...
Fra : BOM

Dato : 27-01-02 16:11

Hejsa.

Mit elværk vil have at jeg skal betale for det el som er brugt 4mdr efter
jeg er fraflyttet tidligere lejlighed.
Lejligheden er elopvarmet og de 4 måneder det drejer sig om er fra 1/12 -
1/4... vintermånederne... og der flyttede andre ind 14 dage efter jeg var
ude.
Jeg har indtil jeg fraflyttede betalt a'conto som jeg skulle, min fejl er
bare at jeg glemte (var ikke klar over at jeg skulle) afmelde hos elværket,
så jeg hænger åbenbart (?) på regningen indtil d. 1/4 hvor de aflæste
måleren.
Elværket vil altså nu have over 5000kr for el som jeg ikke selv har brugt -
hvad pokker kan jeg gøre?

BOM

Fra : Jesper K.A.

Dato : 27-01-02 16:34

"BOM" <Aint@Got.Any> wrote in message

> Elværket vil altså nu have over 5000kr for el som jeg ikke selv har
brugt -
> hvad pokker kan jeg gøre?

Min erfaring .. betal regningen ellers henter de pengene hos dig på den ene
eller anden måde.
Dit eneste alternativ er at kontakte de nye lejere og måske få dem til at
skrive under på at det faktisk er dem der har brugt strømmen .. evt. noget
lignede fra udlejer.

Regards

Fra : Peter Hansson

Dato : 27-01-02 16:52

"Jesper K.A." <jkadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "BOM" <Aint@Got.Any> wrote in message

> brugt -
> >

> Min erfaring .. betal regningen ellers henter de pengene hos dig på den
ene
> eller anden måde.

Ja. Og når du har betalt, får du et regreskrav mod de nye lejere. Dette
krav afhænger af overtagelses/skæringsdagen.
Dette krav præsenteres så for de nye lejere, der jo reelt har nydt godt af
elforbruget.
Vil de ikke betale er der kun byretten og derefter fogedretten at finde
hjælp hos.

Det praktiske råd: tal med de nye lejere og få en aftale med dem.

PH

Fra : Henning

Dato : 27-01-02 19:54

>Dit eneste alternativ er at kontakte de nye lejere og måske få dem til at
>skrive under på at det faktisk er dem der har brugt strømmen .. evt. noget
>lignede fra udlejer.

Bed dem evt. om underskriften _før_ du præsenterer dem for regningens
størrelse.
Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 27-01-02 20:29

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

noget

Det behøver EL-selskabet ikke rette sig efter. De kan holde sig til den
forrige lejer, der jo ikke har frameldt sig i tide.

> Bed dem evt. om underskriften _før_ du præsenterer dem for regningens
> størrelse.

Synes du ikke selv det er lidt lusket??

PH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-02 20:45

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
evt.
> Det behøver EL-selskabet ikke rette sig efter.

Naturligvis ikke, men det betyder jo ikke at betaleren ikke kan gøre et
krav gældende overfor de nye lejere.

Fra : Peter Hansson

Dato : 27-01-02 21:15

> [...]
> til at
> evt.
>
> Naturligvis ikke, men det betyder jo ikke at betaleren ikke kan gøre et

Hvis du læser mit tidligere indlæg, ser du at jeg har nævnt regreskravet. Et
krav som vil opstå uanset om de nye lejere skriver under på en aftale eller
ej såfremt den gamle lejer betaler.

PH

Fra : Stine

Dato : 27-01-02 17:48

"BOM" <Aint@Got.Any> skrev i en meddelelse
> [...]
> måleren.
> Elværket vil altså nu have over 5000kr for el som jeg ikke selv har

Jeg ved ikke lige hvordan lovgivningen er, men kan du ikke få en udskrift
fra folkeregistret (du har vel husket at framelde dig adressen der?) og
bruge den som "bevisbyrde"?

Det kræver vel nok, at de nye lejere har tilmeldt sig adressen, men det har
de forhåbentlig!

/Stine

Fra : Poster

Dato : 28-01-02 02:07

> [...]
> måleren.
> Elværket vil altså nu have over 5000kr for el som jeg ikke selv har

Selvom det er oplagt at du selv har begået en fejl, tror jeg ikke sagen er
så soleklar at de kan kræve at du betaler. HVIS sagen skulle ende i retten,
kan jeg næsten ikke forestille mig andet end at der bliver foretages en
estimering af hvad der er blevet brugt efter du fraflyttede.

Jeg kan lige fortælle en lignende historie fra mig selv. Da jeg sidste gang
flyttede, huske jeg ganske vist at afmelde el og gas. Desværre overså jeg
(eller rettere jeg var ikke klar over) at jeg også skulle afmelde min
PBS-aftale selv med Københavns Energi (KE). Samtidig var det så uheldigt at
KE ikke fik registreret min afmelding - det påstår de i hvert fald.

Resultatet var at jeg meget længe efter (ca 1½ år) opdagede at jeg havde
gået og betalt el-regning på min gamle lejlighed og slet ikke havde betalt i
min nye lejlighed. Årsagen til at jeg ikke opdagede det tidligere var at KE
i samme periode havde indført nyt EDB-system og derfor ikke kunne udsende
rykkere på de ubetalte regninger i min nye lejlighed.

Da jeg opdagede alt dette, skrev jeg et brev til KE hvor jeg forklarede
situationen i detaljer. De var meget flinke og kunne godt se problemet.
Resultatet blev at jeg faktisk endte med at få refunderet alt hvad jeg havde
indbetalt til min gamle lejlighed efter fraflytningen. Dette blev
naturligvis så modregnet med det jeg skyldte i den nye lejlighed. Jeg
formoder så at KE efterfølgende har gjort deres krav gældende overfor den
nye beboer i min gamle lejlighed. Det skal siges at KE stod for opkrævningen
for både min gamle og nye lejlighed. Det har nok gjort sagen nemmere at
løse.

Så mit råd er at lægge alle beviserne på bordet og insistere på at du ikke
skal betale for de 4 måneder efter fraflytningen. Bed el-værket om at
estimere en aflæsning på tidspunktet for din fraflytning.

Held og lykke.

-- Poster

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-01-02 07:02

"Poster" <poster@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan jeg næsten ikke forestille mig andet end at der bliver foretages en
> estimering af hvad der er blevet brugt efter du fraflyttede.

Der er en meget stor forskel på de to sager, idet el-selkabets risiko for
manglende betaling i dit tilfælde er kraftigt minimeret jvf.
modregningsadgangen. her er der jo, som du selv siger kun to parter.
Desuden er selskabet jo her selv medvirkende til at du ikke opdager
fejlen.

Jeg vil endda gå så vidt, at mene, at selskabet i det oprindelige eksempel
vil have to solidarisk hæftende skyldnere, sådan at forstå, at de kan gå
umiddelbart på den gamle lejer for skylden, og derefter på de nye lejere i
det omfang den gamle lejer ikke kan betale. Stadig med en regres for den
gamle lejer, i den udstrækning denne betaler for ydelser den nye lejer måtte
have nydt godt af.

PH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-02 07:03

Poster skrev:

>Selvom det er oplagt at du selv har begået en fejl, tror jeg ikke sagen er
>så soleklar at de kan kræve at du betaler.

Der er indgået an aftale som ikke er opsagt. Naturligvis kan de
kræve betaling ifølge den.

>HVIS sagen skulle ende i retten, kan jeg næsten ikke forestille mig ...

Øv dig.

>Jeg kan lige fortælle en lignende historie fra mig selv.

Den ligner ikke helt. Du fik opsagt dine aftaler, men ikke ændret
på pengeoverførslen. Det vil sige at der blev overført penge som
modtageren ikke havde krav på.

Det er noget andet.

--
Bertel

Fra : Poster

Dato : 28-01-02 10:43

> Den ligner ikke helt. Du fik opsagt dine aftaler, men ikke ændret
> på pengeoverførslen. Det vil sige at der blev overført penge som
> modtageren ikke havde krav på.

Som sagt påstod de at de ikke havde modtaget min opsigelse.

> Det er noget andet.

Måske! Men det viste dog at el-selskabet ikke handlede så "firkantet" i
denne sag.

-- Poster

Fra : Arne Keller

Dato : 28-01-02 16:48

On Mon, 28 Jan 2002 10:42:50 +0100, "Poster" <poster@myrealbox.com>
wrote:

snip

>Som sagt påstod de at de ikke havde modtaget min opsigelse.

>Måske! Men det viste dog at el-selskabet ikke handlede så "firkantet" i
>denne sag.

Jeg er enig.

Medens jeg arbejde i elbranchen har jeg haft jævnlig kontakt med
mindst 5 forsyningsselskaber.
Alle disse har haft en meget rimelig politik omkring målerproblemer,
aflæsninger, flytte problemer m.m.

Jeg afviser ikke at juraen står såndan at der bare skal betales men,
ring til forsynsingsselskabet eller tag ind på deres kontor og få en
fornuftig sank med dem om hvad i sammen kan gøre.

Den gamle lejer har glemt at afmelde og den nye lejer har glemt at
tilmelde.
Ingen har bevidst forsøgt at snyde, begge har sammen med
forsyningsselskabet en interesse i at dette bliver opdelt som det bør:
Hver lejer betaler det han har brugt.

Mit gæt er at der er mere end 90% chance for at i finder en løsning
som alle kan leve med.
Det at tale med den man har en uoverensstemmelse med kan ofte vise sig
at fremme resultatet meget mere end at skrive breve til hinanden.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-01-02 17:00

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Det at tale med den man har en uoverensstemmelse med kan ofte vise sig
> at fremme resultatet meget mere end at skrive breve til hinanden.
>
> --
Enig. Men som du selv siger: Det er der ikke megen jura i!

PH

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-01-02 12:47

> [...]
> måleren.
> Elværket vil altså nu have over 5000kr for el som jeg ikke selv har

Hej

Kedelig situation.
Du bliver nød til at betale det som selskabet afkræver dig, du hænger nemlig
på regningen indtil du afmelder.
Rejs derefter et krav overfor den nye lejer direkte. Nægter vedkommende at
betale, så må du søge en advokat til at kradse dit tilgodehavende ind. Hvis
det var en ejerlejlighed, så ville du kunne lade dit krav gå ind i en
refusions opgørelse.

Du skal gøre opmærksom på at du har bevisbyrden for forbruget. Du kan løfte
denne ved at henvise til dit foregående forbrug, og ved at fremlægge
dokumentation for hvornår du ifølge folkeregisteret er fraflyttet adr. samt
hvornår de nye lejere er flyttet ind.

Jeg ville tage en snak med de nye lejere, skriv et venligt brev og hvor du
gør opmærksom på at du har betalt for deres forbrug, og at det er en fejl da
du har glemt at afmelde dig.

Mvh
Christian