indlæse filnavne fra mappe
Fra : TD

Dato : 27-01-02 15:39

Hej
Hvordan kan jeg indlæse filnavnene fra en mappe, til en variabel feks.?

Jeg kan feks have en mappe:
C:\billeder\
hvori der ligger en mængde billedefiler, som feks:
billede1.jpg
billede2.jpg
osv..

Jeg vil gerne have mit program til først at undersøge hvor mange filer der
er,
og derefter indlæse filnavnene i en variabel.

Det ville være værdsat med et lile kodeeksempel

Mvh. Finn Donati

Fra : Carsten Suurland

Dato : 27-01-02 17:01

Sub ReadDir(Byval ThisDir As String)
Dim FileName As String

FileName = Dir(ThisDir & "\*.*"

Do Until FileName = vbNullstring
List1.Add FileName
FileName = Dir()
Loop
End Sub

/Carsten Suurland

Fra : TD

Dato : 27-01-02 19:29

"Carsten Suurland" <carsten@suurland.dk> skrev:

[løsningen]

Tak, det var lige præsis hvad jeg kunne bruge.

Min næste "opgave" er at få programmet til at kunne lave
små preview udgaver af nogle jpg billeder.
Feks. kunne jeg have et billede: Billede1.jpg, som er et
400 x 600 billede, dette skal nu ændres til feks. 40 x 60
og gemmes som SmallBillede1.jpg

Jeg har ikke lige nogen idé om hvordan jeg får mit program
til at udføre denne ændring, så enhver hjælp vil være værdsat.

Mvh. Finn Donati

Fra : Vestergaard

Dato : 28-01-02 16:19

> [...]
> Feks. kunne jeg have et billede: Billede1.jpg, som er et
> 400 x 600 billede, dette skal nu ændres til feks. 40 x 60

Jeg tror du skal udvide loopet lidt, så hver gang der bliver fundet et
billede, indsættes det i en picbox og gemmes så i de dimensioner du vil
have. Hvis du vil have lidt eksempler eller noget så bare sig til.

Jacob v.

Fra : TD

Dato : 28-01-02 22:11

"Vestergaard" <svester@post5.tele.dk> skrev :

> [...]
> billede, indsættes det i en picbox og gemmes så i de dimensioner du vil
> have. Hvis du vil have lidt eksempler eller noget så bare sig til.

Jeg vil meget gerne have et eksempel..det med at gemme i de
dimensioner jeg ønsker, ved jeg ikke lige hvordan jeg skal gribe an.

Mvh. Finn Donati

Fra : Vestergaard

Dato : 29-01-02 14:31

"TD" <admin@oop.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil meget gerne have et eksempel..det med at gemme i de
> dimensioner jeg ønsker, ved jeg ikke lige hvordan jeg skal gribe an.
>
> Mvh. Finn Donati

Nu ved jeg ikke om det var dumt at lave det hele for dig, men det går vel.

Dim PicDir As String 'Den dir dine billeder er i

Sub ReadDir(ByVal ThisDir As String, DestPic As PictureBox)
Dim FileName As String
DestPic.AutoRedraw = True
FileName = Dir(ThisDir & "\*.*")
Do Until FileName = vbNullString
List1.AddItem FileName
DestPic.PaintPicture LoadPicture(ThisDir & "\" & FileName), 0, 0,
DestPic.Width, DestPic.Height 'Put det fundne billede i picture1
DestPic.Picture = Picture1.Image
'med samme dimensioner som

'destinations boxen
SavePicture DestPic.Picture, ThisDir & "\Minis\" & FileName 'Gem
miniaturerne i undermappen Minis. Den skal

'være lavet i forvejen. Kan godt laves med kode hvis

det skulle være
FileName = Dir()
Loop
End Sub

Private Sub Command1_Click()
PicDir = "C:\My Pics"
ReadDir ThisDir2, Picture1
End Sub

Da jeg prøvede med en picbox på 1215 * 975, fyldte hver miniature ca. 14kb,
men kan sikkert godt gøres mindre.

Håber det hjælper.
Jacob V.