Fogedret.
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-02 15:35

Greetings!

Min kæreste (vi bor sammen) har en miserabel økonomi. Den har hun oparbejdet
fra før vi lærte hinanden at kende. Nu er økonomien nået dertil, hvor
kreditorerne truer med fogedretten. Såfremt hun ender i fogedretten, kan der
stå gøres udlæg i den del af bohavet der er mit, altså den del jeg har taget
med ind i forholdet, jeg har anskaffet 'til mig selv' eller jeg har fået
foræret?

Hun tog et sparsomt møblement med; nogle gamle møbler som hun har fået af
venner og bekendte da hun blev separeret fra sin eksmand. Computerudstyret
og hifi-anlægget, samt racercyklen er mit.

Hvordan er bevisførelsen for 'hvad der er dit og hvad der er mit' ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Hansson

Dato : 27-01-02 16:19

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
taget
> med ind i forholdet, jeg har anskaffet 'til mig selv' eller jeg har fået

Nej. Dit er dit, og det kan der ikke gøres udlæg i fra hendes kreditorers
side.

> Hvordan er bevisførelsen for 'hvad der er dit og hvad der er mit' ?

Den er hendes/din. Men med de forholdsvis simple aktiver du her har
beskrevet er det nok ikke noget problem. Du har vel kvitteringer el.
lignende.

Et råd: Bed hende få en eller anden ordning med kreditorerne. Det gør det
bare dyrere at lade det gå i fogedretten.

PH

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-02 17:13

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message
> Den er hendes/din. Men med de forholdsvis simple aktiver du her har
> beskrevet er det nok ikke noget problem. Du har vel kvitteringer el.
> lignende.

Det har jeg ikke mere...

> Et råd: Bed hende få en eller anden ordning med kreditorerne. Det gør det
> bare dyrere at lade det gå i fogedretten.

Ja, men der er ikke penge til det hele. Jeg hælder alle mine 'lommepenge'
(det der er tilbage når faste udgifter er betalt) i hende sorte pengehul...

Fra : Anders S....

Dato : 28-01-02 17:34

jeg syntes du skulle gå til en advokat og få lavet en ordning og få ham til
at styre det for jer det er det bedste i længden og prøv at forhøre dig om
prisen ved de forskellige i din by

Anders

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-01-02 18:34

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> [...]
> med ind i forholdet, jeg har anskaffet 'til mig selv' eller jeg har fået

Nej, ikke hvis du klarer næste spørgsmål.

> Hvordan er bevisførelsen for 'hvad der er dit og hvad der er mit' ?

Kvittering for indkøb, i mangel deraf, præcis beskrivelse af,
hvornår og hvordan "du" købte det, -anskaffede, -fik det som gave.

Men ellers er mit råd (belært), at i prøver at finde den person i
jeres familie, omgangskreds, der efter jeres mening har bedst forstand
på økonomi, -og så får jeres økonomi gennmgået med forslag til hvad
i gør videre, og i kan roligt tilbyde en del gode middage.
(I forhold til incasso - fogedretsgebyrer

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-01-02 19:53

Scripsit Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk>

> Kvittering for indkøb,

Er det virkelig bedre som bevis end bare parternes mundtlige udsagn?
Mange kvitteringer nævner jo ikke hvem der er kunden:

ELEKTROSHOPPEN - Jagtvej 666 1996-04-08
Hundedyr entusiastpladespiller... kr 10.995,00
Ialt (heraf moms 20%)............ kr 10.995,00
Kontant.......................... kr 11.000,00
Byttepenge....................... kr 5,00
De blev ekspederet af: Agnete. Hav en fortsat god dag.

og hvis de to er samlevende er kan de jo sagtens være Hende der købte
tingen, selv om det er Ham der tager et ringbind ned fra den fælles
hylde i den fælles dagligstue og graver kvitteringen frem?

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Peter G C

Dato : 28-01-02 20:42

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> og hvis de to er samlevende er kan de jo sagtens være Hende der købte
> tingen, selv om det er Ham der tager et ringbind ned fra den fælles
> hylde i den fælles dagligstue og graver kvitteringen frem?

Du er inde på noget rigtigt. En kvittering udgør ikke et sikkert bevis for,
hvem der har købt genstanden. Der skal vel være navn på.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-01-02 21:09

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Du er inde på noget rigtigt. En kvittering udgør ikke et sikkert bevis
for,
> hvem der har købt genstanden. Der skal vel være navn på.

Nej. Men tidspunktet for købet slås fast. Sammenholdt med f.eks. træk i
banken m.v. kan dette bruges som momenter.

PH

Fra : Christian Andersen

Dato : 29-01-02 16:27

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> [...]
for,
> hvem der har købt genstanden. Der skal vel være navn på.

Nope, et så stort beløb vil altid kunne "spores" tilbage til en
bank/sparekasse.
Så hvis kæresten har købt pladespilleren og han påstår det er ham der har
købt den og dermed ejer den, så vil fogden da kunne bede om at se et
kontoudskrift ikk?

Mvh
Christian

Fra : Peter Hansson

Dato : 29-01-02 17:02

"Christian Andersen" <ctacta@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så hvis kæresten har købt pladespilleren og han påstår det er ham der har
> købt den og dermed ejer den, så vil fogden da kunne bede om at se et

Er jeg i alles killfiltre. Det har jeg svaret i tidligere indlæg!

PH

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-01-02 23:55

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk>

> Er det virkelig bedre som bevis end bare parternes mundtlige udsagn?

Ja, men da du vil skære, så det passer dit indlæg, så må jeg nok
korrigere:
Kvittering for indkøb, i mangel deraf, præcis beskrivelse af,
hvornår og hvordan "du" købte det, -anskaffede, -fik det som gave.

Eller du har måske bedre beskrivelse ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-01-02 00:15

Scripsit Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk>

> Ja, men da du vil skære, så det passer dit indlæg, så må jeg nok
> korrigere:

Ikke forstået. Jeg citerer nøjagtigt det jeg kommenterer.

[snip Erik gentager to linjer fra sit indlæg ovenfor ordret]

Hvad skal det nu til for?

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Erik G Christensen

Dato : 29-01-02 00:41

Henning Makholm wrote:

> Ikke forstået. Jeg citerer nøjagtigt det jeg kommenterer.
>
> [snip Erik gentager to linjer fra sit indlæg ovenfor ordret]
>
> Hvad skal det nu til for?

At du ikke har forstået, hvad resten af mit indlæg indeholder, og
det var netop, hvad du refererer til senere, dokumententation,
udover skriftlig, som jeg beskrev det...

men ....

Fra : Erik G Christensen

Dato : 29-01-02 00:54

Erik G Christensen wrote:

Da jeg ikke er jura studerende, så har du jo forret.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-02 00:56

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> Kvittering for indkøb, i mangel deraf, præcis beskrivelse af,
> hvornår og hvordan "du" købte det, -anskaffede, -fik det som gave.

Jeg snakkede med fogedretten idag (igår, må det være). Der kan ikke laves
udlæg i de ting der mine; jeg behøver ingen kvitteringer.

Tak for svarene.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-02 12:25

> [...]
> på økonomi, -og så får jeres økonomi gennmgået med forslag til hvad
> i gør videre, og i kan roligt tilbyde en del gode middage.

Ork, det har vi allerede gjort selv, men det hjælper jo bare ikke når
pengene ikke er der...