Købe ny bil i Sverige
Fra : Carl Munk

Dato : 27-01-02 10:43

Kan jeg ikke bare lige tage over sundet og købe ny bil i Helsingborg, jeg
sparer 78.000 DKK, jeg ved godt at jeg skal køre på svenske nr.plader og
forsikres i Sverige, men så har jeg en ødegårdsadresse der kan bruges som
dokumentation hvis nogen får ondt af det

Der er vel derfor vi er i EU ?

--

vh
Carl's søn Nikolaj

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-01-02 10:55

On Sun, 27 Jan 2002 10:42:38 +0100, "Carl Munk" <carl@munk.dk> wrote:

> [...]
>forsikres i Sverige, men så har jeg en ødegårdsadresse der kan bruges som
>dokumentation hvis nogen får ondt af det

Bortset fra at der er nogle (vistnok strenge) regler for, hvor meget
en bil med svenske plader må køre i Danmark...

--
Jakob Paikin

Fra : Arne Keller

Dato : 27-01-02 11:53

On Sun, 27 Jan 2002 10:54:37 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Bortset fra at der er nogle (vistnok strenge) regler for, hvor meget
>en bil med svenske plader må køre i Danmark...

Du må ikke køre i udenlandsk indregistret bil i Danmark, hvis du har
dine væsentligste livsinteresser i Danmark, f.eks:
- Du er selv tilmeldt folkeregisteret i Danmark
- Kone eller børn tilmeldt folkeregisteret i Danmark.
- Ejer helårsbolig i Danmark

Se her:
Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 1350 af 18 dec 2000, §§114-116

Jeg har selv været igennem hele turen:
Centralregisteret for motorkøretøjer.
Det lokale Politi.
Rigspolitichefens kontor.
Skattevæsenet
Toldvæsenet (de absolut mest fornuftige at snakke med)

Det var umuligt at få nogen fornuftig ordning, jeg havde bare behov
for at køre mellem min familie i Danmark og min nye arbejdsplads i
Sverige, samt besøge kunder i Danmark, i en 4 måneders periode.

Sagen endte lykkeligt for mit vedkommende, jeg fik en mundlig aftale
(med vidner) med en tilstrækkeligt højt placeret embedsmand i
Toldvæsnet. Jeg blev ikke stoppet af politi eller toldvæsen inden jeg
flyttede permanent, så aftalens holdbarhed blev ikke afprøvet.

Man kan også få lov til at betale en del af registereringsagiften for
hver dag man er i Danmark.

Man kan også efter ansøgning få tilladelse til at køre de sidste 21
dage inden man flytter fra Danmark.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Henning

Dato : 27-01-02 19:51

> [...]
>- Du er selv tilmeldt folkeregisteret i Danmark
>- Kone eller børn tilmeldt folkeregisteret i Danmark.

Den med børnene gælder vel ikke, hvis de enten er myndige, dvs.
flyttet hjemmefra, eller børnen bor hos en fraskilt hustru?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 27-01-02 23:18

On Sun, 27 Jan 2002 19:50:33 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

>Den med børnene gælder vel ikke, hvis de enten er myndige, dvs.
>flyttet hjemmefra, eller børnen bor hos en fraskilt hustru?

Nej det har du nok ret i.
Så betragtes de nok ikke som "væsentligste livsinteresser" længere.

Det jeg forsøgte at sige var med andre ord:
Glem det med en Svensk bil i Danmark, alle smuthuller er lukket godt
og grundigt.
Selv når der findes rinmelig grund er det umuligt.