Film
#NavnPoint
IceCap 9240
ThomasCSR 2881
From Hell
Fra : Lisa Andersen

Dato : 27-01-02 10:26

Er der nogen af jer der har set "From hell" med Johnny Depp om Jack the
Ripper?
Ellers vil ejg anbefale den...Den er meget smuk rent billedmæssigt og jeg
synes også at historien både er spændende og holder vand...såvidt jeg ved
holder den sig meget tæt op ad de formodninger man har om hvem Jack the
Ripper kunne tænkes at være....

Fra : Brian Nielsen

Dato : 27-01-02 15:04

"Lisa Andersen" <lisa@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> synes også at historien både er spændende og holder vand...såvidt jeg ved
> holder den sig meget tæt op ad de formodninger man har om hvem Jack the

Jo, det er da en ok filmatisering af en tegneserie (som jeg endnu ikke har
læst). Alligevel var jeg lidt skuffet,
uden rigtigt at kunne sætte fingeren på hvorfor.

/Brian

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-02 15:06

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> writes:

> Jo, det er da en ok filmatisering af en tegneserie (som jeg endnu ikke har
> læst).

Nej.

Den har ca. intet andet til fælles med tegneserien, end at det er
samme teori og hændelser, der ligger til grund for den.

MEn filmen er såmænd OK i sig selv.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Brian Nielsen

Dato : 27-01-02 19:15

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.
>
> Den har ca. intet andet til fælles med tegneserien, end at det er
> samme teori og hændelser, der ligger til grund for den.

Fair nok. Der står jo i slutteksterne at den er baseret på tegneserien,
men det er selvfølgelig ikke første gang, at en filmatisering ikke har så
meget med oplægget at gøre.
Det var nok alligevel for vovet at kalde den "Based on a true story"

/Brian

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-02 19:56

> [...]

> Fair nok. Der står jo i slutteksterne at den er baseret på tegneserien,
> men det er selvfølgelig ikke første gang, at en filmatisering ikke har så

Næh. Jeg har vel indtil videre læst ca 1/3 af tegneserien og har
kunnet genkende en (1!) scene.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-01-02 19:13

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Næh. Jeg har vel indtil videre læst ca 1/3 af tegneserien og har
> kunnet genkende en (1!) scene.

Jeg forstår ikke helt ideen med at købe rettighederne når man ikke
bruger dem. Alan Moore har næppe eneret på at fortælle historier
baseret på Jack the Ripper.

Måske syntes de bare om titlen?

[ Jeg er endnu ikke kommet igang med tegneserien, den virker så tung
og uindbydende... men det er jo sjældent Alan Moore ikke er
ulejligheden værd. ]

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-01-02 19:39

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> [ Jeg er endnu ikke kommet igang med tegneserien, den virker så tung
> og uindbydende... men det er jo sjældent Alan Moore ikke er
> ulejligheden værd. ]

Helt ærligt: Dette kunne godt være en af de gange. Jeg er gået i stå
uden nogen særlig lyst til at komme igang igen. Usædvanligt for
Moore-historier.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Torben B. Sørensen

Dato : 30-01-02 22:00

SPOILER - i det flg. afslører jeg ting, man nok ikke har lyst til at vide,
før man ser filmen.

Jeg har læst From Hell her i efteråret og blev meget fascineret af den. Det
er en mørk og dyster beskrivelse af et menneske, der handler ud fra nogle
andre spilleregler end dem, vi andre følger. En pointe i tegneserien er, at
den synske detektiv slet ikke er synsk, han er bare en småsvindler. Derimod
er morderen (Gull) synsk, han ser ind i fremtiden (vores nutid).

Dette perspektiv mangler i filmen. For mig at se begår filmfolkene den fejl,
at de vil holde morderens identitet skjult indtil det sidste - ganske som i
en traditionel krimi. Tegneserien er alt andet end en traditionel krimi -
jeg vil dårlig nok kalde den horror eller en thriller. Den er snarere et
grundigt portræt af et menneske og samfundet omkring ham (den iagttagelse
skylder jeg min gode ven Troelstrup, som jeg har diskuteret bog og film
med).

Ved at holde det skjult, hvem morderen er, undgår filmen desværre at komme
tæt på ham. I stedet er Johnny Depps figur (som er kombineret af to figurer
fra tegneserien) i centrum. Og han er da spændende nok, men hvorfor dog ikke
lave en film om Jack the Ripper i stedet for en film om en opfundet
politimand med spirituelle evner? Og hvor har han dog købt den dialekt?

Filmens styrke er i det visuelle. Det er nogle rigtig flotte billeder, og
Depps syner fungerer fint. Men hvorfor har filmfolkene ikke udstyret Gull
med nogle syner? Det kunne da have gjort filmen mere spændende, hvis hans
syner blev holdt op mod politimandens. På det visuelle plan er filmen dog
stadig stærkere end tegneserien, der er holdt i en lidt kantet, skitseagtig
sort-hvid stil.

Jeg kan anbefale alle, der fik noget ud af filmen, at tage et kig på
tegneserien. Bemærk, at der bag i bogen er MEGET udførlige noter: Moore
beskriver for nogle siders vedkommende billede for billede, hvad der
foregår, hvilke kilder han har til det, og hvornår der er tale om fri
fantasi. Uden noterne havde jeg aldrig forstået, hvad et samleje mellem to
tysktalende personer havde at gøre med handlingen!

Venlig hilsen,
Torben
--
Torben B. Sørensen - t.sorensen@get2net.dk

Fra : Rar Morfar

Dato : 27-01-02 20:48

En ok film ja.
Men hvor er det ærgreligt med den sidste scene hvor ham inspektøren lukker
Depps øjne - det er så grimt at man kan se han selv lukker højre øje (han er
jo død) KÆMPE fejl - men ellers ok!

Rune

Fra : n k p

Dato : 27-01-02 20:47

Endnu en spoiler slipper gennem sprækkerne

(jeg har set filmen, så jeg er ligeglad, men...)

Fra : rhexis

Dato : 27-01-02 21:05

> [...]

> Depps øjne - det er så grimt at man kan se han selv lukker højre øje (han er

Nu ved jeg ikke hvor afgørende Depps død er, men tak alligevel. Hvilke
biografaktuelle film har du forøvrigt ikke set endnu?

--
rhexis

Please delete as much text as possible when quoting and reply /under/ the
text and not above. Thanks. +++ Do you have stairs in your house?

Fra : Tenzel Kim

Dato : 28-01-02 00:38

Rar Morfar wrote:

> Men hvor er det ærgreligt med den sidste scene hvor ham inspektøren lukker
> Depps øjne - det er så grimt at man kan se han selv lukker højre øje (han er
> jo død) KÆMPE fejl - men ellers ok!

Nu kan jeg så lige tilføje at den person Debb spiller i virkeligheden
først døde som en gammel mand så måske var han slet ikke død men bare
faldet i dyyyb trance

Tenz.

Fra : Martin Møller

Dato : 28-01-02 11:27

"Lisa Andersen" wrote:

> Er der nogen af jer der har set "From hell" med Johnny Depp om Jack the
> Ripper?

Ja!

> Ellers vil ejg anbefale den...Den er meget smuk rent billedmæssigt og jeg
> synes også at historien både er spændende og holder vand...

Ja, jeg var også ganske positivt overrasket. Uden at den var exceptionel,
vil jeg alligevel betegne den som habil og stilmæssigt flot film.

> såvidt jeg ved
> holder den sig meget tæt op ad de formodninger man har om hvem Jack the
> Ripper kunne tænkes at være....

Det er jeg nu ikke helt så sikker på. Så vidt jeg ved, ligger plottet i
filmen tæt på de formodninger, man har haft om morderen i denne verden. Men
der skulle efter sigende være 3 mistænkte, og alle var vist udlændinge. Men
som filmen antyder, havde englænderne en tilbøjelighed til at beskylde
udlændinge for de blodige mord, Jack the Ripper begik, da "disse barbariske
mord, umuligt kunne være begået af en englænder"...
Hmm...

--
Mvh. Martin