Rettigheder til firmanavne
Fra : Claus Henriksen

Dato : 26-01-02 20:29

Jeg er kommet ud for en interessant ting.

Først lidt historik: I 1991 oprettede jeg et edb-firma som
deltidsbeskæftigelse. Firmaet blev momsregistreret omkring 1993.
Firmaet beskæftiger sig med køb og salg af pc'er og stumper samt
konsulentydelser indenfor programmering og undervisning inden for
landets grænser.
Firmaet kan vi kalde FIRMA.

I dag kom der med posten et brev fra et hollandsk firma af samme navn.
De gør opmærksom på, at de har registreret FIRMA som varemærke "... is
a registered trademark in the USA, EEC, Korea and Japan.". Desuden
bruger de udtrykket " ... our registered name.". De beder mig dernæst
ændre mit firmanavn "... to avoid legal action and to avoid confusion
in the market". Efter 5 liniers beskrivelse af deres kunder, slutter
de med "... please use another name".

Deres FIRMA er oprettet i 1994 og beskæftiger sig væsentligst med
design af CMOS-kredse.

Dette efterlader følgende spørgsmål:

1) Kan et hollandsk firma stille krav om ændring af firmanavn for et
dansk firma.

2) De bruger FIRMA.com mens jeg sidder på FIRMA.net. Nogle problemer i
det.

Claus Henriksen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-01-02 13:40

In article <b2065uskldmm07dbfhesqbfv7eddbvte1q@4ax.com>, Claus Henriksen wrote:
> Jeg er kommet ud for en interessant ting.

snak med en rigtig advokat.

> [...]
> Firmaet beskæftiger sig med køb og salg af pc'er og stumper samt
> konsulentydelser indenfor programmering og undervisning inden for

Hvorfor vil du ikke ud med navnet på firmaet ??
Har du varemærke på det firma ?? Inden for hvilket felt ??

> [...]
> ændre mit firmanavn "... to avoid legal action and to avoid confusion
> in the market". Efter 5 liniers beskrivelse af deres kunder, slutter

Har du svaret dem ??
Bemærk at loven i visse lande gør at de SKAL forfølge alle der
bruger deres varemærke, ellers mister de retten til det.

> [...]
> design af CMOS-kredse.
>
> Dette efterlader følgende spørgsmål:
>
> 1) Kan et hollandsk firma stille krav om ændring af firmanavn for et

I visse tilfælde kan de.

> 2) De bruger FIRMA.com mens jeg sidder på FIRMA.net. Nogle problemer i
> det.

Beskæftiger du dig med internationale kunder ?? Hvis nej, hvorfor
har du så et .net domaine ??
Du kan evt. tilbyde at lave en link til dem, hvor du skriver at de
laver CMOS design, osv.

JonB

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-01-02 14:58

"Claus Henriksen" <claus.henriksen@bigfoot.com.nospam> skrev i en meddelelse

KLIP

> 1) Kan et hollandsk firma stille krav om ændring af firmanavn for et
> dansk firma.

Derfor er det eneste rigtige at gøre, når man starter et
enkeltmands-/kvindeejet firmat, *registrer dit varemærke*.

Således undgår du sådanne uheldige oplevelser.

Hr. Bjørn
Hamatec (Registred Trademark)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-02 15:35

On Sat, 26 Jan 2002 20:29:24 +0100,
Claus Henriksen <claus.henriksen@bigfoot.com.nospam> wrote:
> 1) Kan et hollandsk firma stille krav om ændring af firmanavn for et
> dansk firma.

Hvis du har har en virksomhed der er registreret hos erhvervs-
og selskabsstyrelsen inden det hollandske firma oprettes, så er der
intet for dem at komme efter. Patenter/varemærker etc. invalideres
af "prior art". Du kan f.eks. godt patentere hjulet i USA. Men
vil sandsynligvis tabe en evt. retssag hvor du kræver penge.

Microsoft ApS som var en lille dansk PC forhandler fik vist ret
mange penge ud af Microsoft Inc da de kom til Danmark. De havde
jo retten til navnet i Danmark, og så måtte Bill Gates enten
ændre firmanavn, eller få en aftale med det danske Microsoft.

> 2) De bruger FIRMA.com mens jeg sidder på FIRMA.net. Nogle problemer i
> det.

Nej, ikke umiddelbart, da begge har navnet.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-01-02 15:39

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du har har en virksomhed der er registreret hos erhvervs-
> og selskabsstyrelsen inden det hollandske firma oprettes, så er der
> intet for dem at komme efter.

Som jeg forstår det, er det et enkeltmands-/kvindeejet firma og *ikke* en
virksomhedsform.

Ved en enkletmands-/kvindeejet virksomhed, skal du kunne dokumentere en
passende brug af firmanavnet, eks. ved hjælp af fakturaer og lignende, for
at opnå ret til navnet.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-02 16:33

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) wrote in

> [...]
> jo retten til navnet i Danmark, og så måtte Bill Gates enten
> ændre firmanavn, eller få en aftale med det danske Microsoft.

hed de ikke Mikrosoft ? - eller er det først senere de kom ind i
billedet ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Eko sum lapis
..o0(Ja, det var mig der før hed Mickey)

Fra : Claus Henriksen

Dato : 28-01-02 13:26

Alt er endt godt og lykkeligt. Jeg skrev pænt til Holland og gjorde
opmærksom på, at vi befandt os i hvert sit område af markedet og at jeg ikke
så noget problem. Der kom en lige så pæn mail tilbage med besked om, at de
var helt enige, og at der ikke længere eksisterede noget problem.

Lidt kommentarer til kommentarerne:
Jeg angav ikke firmanavnet, da jeg ikke syntes, det var relevant.
Jeg bruger et .NET domæne, fordi jeg en gang fik oprettelsen foræret af en
amerikansk forbindelse (nej, ikke en French Connection )

Claus Henriksen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 13:26

"Claus Henriksen" <claus.henriksen@nospam.bigfoot.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Jeg bruger et .NET domæne, fordi jeg en gang fik oprettelsen foræret af en
> amerikansk forbindelse (nej, ikke en French Connection )

Overvejer du efter denne oplevelse at varemærkebeskytte dit firmanavn?

Hr. Bjørn

Fra : Claus Henriksen

Dato : 28-01-02 16:39

Det er et meget godt spørgsmål. Jeg vil da tænke over det.

Claus Henriksen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 16:52

"Claus Henriksen" <claus.henriksen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Det er et meget godt spørgsmål. Jeg vil da tænke over det.

God ting.

Som tidligere værende i din situation, var de 2 største prioriteringer i
start af min virksomhed (enkeltmandsejet) at få firmanavnet beskyttet samt
lave en erhvervsforsikring (produkt- & ansvarsforsikring).

Det kostede da lidt klejner som jeg så måtte spare andet steds i
driftsomkostningerne/lønudbetalingen....

Men jeg følte det var en god (for-)sikring.

Hr. Bjørn

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-01-02 17:58

> Som tidligere værende i din situation, var de 2 største prioriteringer i
> start af min virksomhed (enkeltmandsejet) at få firmanavnet beskyttet

Hvordan gør man det ?

> samt
> lave en erhvervsforsikring (produkt- & ansvarsforsikring).
Go' ting!

> Det kostede da lidt klejner som jeg så måtte spare andet steds i
> driftsomkostningerne/lønudbetalingen....

Ca hvor meget for navnebeskyttelsen ?

> Men jeg følte det var en god (for-)sikring.
>
> --
> Mvh
> Hr. Bjørn
>
> --
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-01-02 18:03

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan gør man det ?

Først læser man her: http://www.dkpto.dk/kurser/paa_vej_hjem_moede.htm

Herefter henvender sig til et bureau som er ekspert på området eks.:
http://www.ipb.dk/index.html

Denne kan tegnes af stort set alle forsikringsselskaber.

> Ca hvor meget for navnebeskyttelsen ?

I 1995/96 ca. 20.000 kr.

Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-01-02 20:06

Scripsit "Claus Henriksen" <claus.henriksen@nospam.bigfoot.com>

> Jeg angav ikke firmanavnet, da jeg ikke syntes, det var relevant.

Detaljer er altid relevante, hvis dk.videnskab.jura skal kunne give
meningsfulde råd. Især når de drejer sig om så skønsprægede områder
som immaterialret.

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,