/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Karb. justering
Fra : OK


Dato : 26-01-02 18:43

Hej karburatoreksperter!
I forbindelse med renovering af min CB900F vil jeg gerne have karburatorerne
trimmet rigtigt ind.

1:
Hvordan justerer man bedst blandingen? Ifølge "Heines manual" skal
blandingsskruerne skrues helt ind, og derefter halvanden omgang ud.
Fra mine yngre dage (med biler) mener jeg at huske, at tommelfingerreglen
var at dreje blandingsskruen ud indtil højeste omdrejningstal (tomgang) og
derefter dreje den 1 omgang ind igen. Kan denne teknik bruges på en MC?

2:
Karb. til nr 4 cyl. løber ind imellem over. Hvad kan årsagen være? I teorien
kan det være forkert justeret svømmerhøjde, men da det er en type af
fuldstøbt plastik kan højden ikke justeres. Jeg har efterprøvet ventilen -
den kan godt lukke. Spørgsmålet er selvfølgelig om den lukker ved den
korrekte svømmerhøjde, men den ser ikke slidt ud.
Forslag?

3.
Jeg har investeret i et synkroniseringsværktøj. Jeg kan godt trimme de 4
karbs ind til nogenlunde ensartet niveau - men er det egentlig tilstrækkelig
hvis blandingsforholdet er forskellig i de enkelte karbs?

På forhånd tak for alle råd.

Ole



 
 
Finn Bentzen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Finn Bentzen


Dato : 27-01-02 09:45

Brug co tester.Med venlig hilsen.Mormors-mc
"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c52ea27$0$14398$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej karburatoreksperter!
> I forbindelse med renovering af min CB900F vil jeg gerne have
karburatorerne
> trimmet rigtigt ind.
>
> 1:
> Hvordan justerer man bedst blandingen? Ifølge "Heines manual" skal
> blandingsskruerne skrues helt ind, og derefter halvanden omgang ud.
> Fra mine yngre dage (med biler) mener jeg at huske, at tommelfingerreglen
> var at dreje blandingsskruen ud indtil højeste omdrejningstal (tomgang) og
> derefter dreje den 1 omgang ind igen. Kan denne teknik bruges på en MC?
>
> 2:
> Karb. til nr 4 cyl. løber ind imellem over. Hvad kan årsagen være? I
teorien
> kan det være forkert justeret svømmerhøjde, men da det er en type af
> fuldstøbt plastik kan højden ikke justeres. Jeg har efterprøvet ventilen -
> den kan godt lukke. Spørgsmålet er selvfølgelig om den lukker ved den
> korrekte svømmerhøjde, men den ser ikke slidt ud.
> Forslag?
>
> 3.
> Jeg har investeret i et synkroniseringsværktøj. Jeg kan godt trimme de 4
> karbs ind til nogenlunde ensartet niveau - men er det egentlig
tilstrækkelig
> hvis blandingsforholdet er forskellig i de enkelte karbs?
>
> På forhånd tak for alle råd.
>
> Ole
>
>



OK (27-01-2002)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 27-01-02 11:32

Hvad skal CO være (værdi)?

"Finn Bentzen" <ft.mc-import@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:3c53bd53$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Brug co tester.Med venlig hilsen.Mormors-mc




Michael Frederiksen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 27-01-02 12:20


"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c52ea27$0$14398$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej karburatoreksperter!
> I forbindelse med renovering af min CB900F vil jeg gerne have
karburatorerne
> trimmet rigtigt ind.


>
> 2:
> Karb. til nr 4 cyl. løber ind imellem over. Hvad kan årsagen være? I
teorien
> kan det være forkert justeret svømmerhøjde, men da det er en type af
> fuldstøbt plastik kan højden ikke justeres. Jeg har efterprøvet ventilen -
> den kan godt lukke. Spørgsmålet er selvfølgelig om den lukker ved den
> korrekte svømmerhøjde, men den ser ikke slidt ud.
> Forslag?

Har du tjekket at svømmeren ikke er druknet??
min fars landrover (serie IIA årg. '66, 88", 2¼ liters for de interserede
?? ) gik meget dårligt, ca 3km/l, choker _aldrig_ nødvendig, heller ikk når
temperaturen nærmede sig de -10~15 stykker. årsag, halvdruknet svømmer..
prøv at kigge på om den lukker ordentligt, evt en skæv nål??

>
> På forhånd tak for alle råd.

Selv tak..

--
MVH
Michael Frederiksen
Honda SFX
ICQ: 121663556



Armand (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-02 17:53


OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3c52ea27$0$14398$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej karburatoreksperter!
> I forbindelse med renovering af min CB900F vil jeg gerne have
> karburatorerne trimmet rigtigt ind.
> Fra mine yngre dage (med biler) mener jeg at huske, at
tommelfingerreglen
> var at dreje blandingsskruen ud indtil højeste omdrejningstal
(tomgang) og
> derefter dreje den 1 omgang ind igen. Kan denne teknik bruges på en
MC?

Jup!
Et fast tal á Haynes' 1½ omg. er helt hen i vejret, eftersom at
luftskruerne er til for at korrigere for de forskelle der måtte være de
enkelte karb's imellem - Hvis man brugte et fast tal kunne luftskruen
ligesåvel have været en dyse med tilsvarende gennemgang :-|
Haynes' tal er snarere en udgangsposition hvorfra at man med sikkerhed
kan
holde motoren kørende, og derefter justere efter tricket med den højeste
tomgang.

Hvis du kun har rodet med bilers ene karburator, så vær opmærksom på
atter at justere tomgangen, efter at have trimmet hver enkelt karburator
på Bol´d'Oren!!

> Jeg har investeret i et synkroniseringsværktøj. Jeg kan godt trimme de
> 4 karbs ind til nogenlunde ensartet niveau - men er det egentlig
> tilstrækkelig hvis blandingsforholdet er forskellig i de enkelte
karbs?

Hvorfor skulle blandingsforholdet være uensartet??

Justeringen viser hvort hårdt den enkelte cylinder trækker på
indsugningen, og det er det man udligner for alle karbunaderne igennem
synkroniseringen.

Skruetrick:
- Start med at regne den karburator hvorpå gaskablet sidder for
ustillelig, og juster derved de øvrige ind efter den.
- Eftersom at karbunaderne sidder i serie med hinanden vil det være
omsonst at justere de yderste og derefter "naboen" (hvorved den yderste
atter flyttes sammen med naboen, qua serieforbindelsen) - Justér derfor
først naboerne til den med gaskablet og slutteligt den fjerneste!

--
Armand.





OK (27-01-2002)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 27-01-02 20:31


> Skruetrick:
> - Start med at regne den karburator hvorpå gaskablet sidder for
> ustillelig, og juster derved de øvrige ind efter den.
> - Eftersom at karbunaderne sidder i serie med hinanden vil det være
> omsonst at justere de yderste og derefter "naboen" (hvorved den yderste
> atter flyttes sammen med naboen, qua serieforbindelsen) - Justér derfor
> først naboerne til den med gaskablet og slutteligt den fjerneste!
>
> --
> Armand.

Ooops! Endnu et vigtigt tip! Det havde jeg ikke lige tænkt over - men gjorde
det tilfældigvis i den rækkefølge.

Når jeg drejer i blandingsskruerne syntes jeg ikke rigtigt at jeg kan opnå
resultater (= ændret tomgang). Hvad kan der være galt?
Derudover kan jeg på sync. værktøjet se nogle "spring" en gang imellem på
cyl. 3 og 4. Det virker som om de kortvarigt sætter ud. 3eren og 4eren kører
på hver sin tændspole (3eren sammen med 2eren, og 4eren sammen med 1eren).
Jeg får ingen udsættere på 1eren og 2eren, og mener derfor at jeg kan
udelukke tændingsanlægget.
Forslag?

Ole



Armand (28-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-01-02 22:08


OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3c545518$0$89096$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> Når jeg drejer i blandingsskruerne syntes jeg ikke rigtigt at jeg kan
> opnå resultater (= ændret tomgang). Hvad kan der være galt?

Hmnnn:-/

Jeg tænker på om det er et tegn på at den går rigeligt fedt (eller
magert?) i tomgang :-/
Bol d'Orens karbunader har nogle sidemonterede membraner der skal lukke
af for hoveddysen ved påløb - I fald at de er utætte MÅ motoren blive
overfodret med falsk luft eller bensin fra dette system!
Anden årsag kan jeg ikke lige komme på
Det skulle da ligefrem være at systemet er stoppet på en eller anden
måde :-/

> Derudover kan jeg på sync. værktøjet se nogle "spring" en gang imellem
> på cyl. 3 og 4. Det virker som om de kortvarigt sætter ud. 3eren og
4eren
> kører på hver sin tændspole (3eren sammen med 2eren, og 4eren sammen
> med 1eren).
> Jeg får ingen udsættere på 1eren og 2eren, og mener derfor at jeg kan
> udelukke tændingsanlægget.

Først og fremmest: Bravo - Godt ræsonneret!
Netop det at de midterste hhv. de yderste cylindre deler tændingsanlæg
er baggrunden for at man, som du gør her, kan pinpointe en forekommende
fejl til at være tændingsrelateret eller ej!
Meen helt frisagt for tændingsrelaterede fejl behøver det alligevel ikke
at være - Prøv at byt tændrørene over med dem fra 1&2 og sidenhen
hætterne/kablerne (jeg mener at Bol d'Or er så "ny" at den ikke har
indstøbte kabler :-/ ), og se om fejlen skulle flytte med!

Jeg har efterræsonneret omkring svømmerhuset!
Hvis ikke at det skyldes alm. skidt i svømmernålen, så er det
sandsynligvis forårsaget af at svømmernålens spids, som (á de løse
tændingskabler => nyere "system") er af gummi, er blevet gammel og hård
:-/

--
Armand.






OK (29-01-2002)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 29-01-02 19:22


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a34g5m$2qhl$8@news.cybercity.dk...
>
> OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
> news:3c545518$0$89096$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> >
> > Når jeg drejer i blandingsskruerne syntes jeg ikke rigtigt at jeg kan
> > opnå resultater (= ændret tomgang). Hvad kan der være galt?
>
> Hmnnn:-/
>
> Jeg tænker på om det er et tegn på at den går rigeligt fedt (eller
> magert?) i tomgang :-/
> Bol d'Orens karbunader har nogle sidemonterede membraner der skal lukke
> af for hoveddysen ved påløb - I fald at de er utætte MÅ motoren blive
> overfodret med falsk luft eller bensin fra dette system!
> Anden årsag kan jeg ikke lige komme på
> Det skulle da ligefrem være at systemet er stoppet på en eller anden
> måde :-/

Det vil jeg checke i weekenden.

> Jeg har efterræsonneret omkring svømmerhuset!
> Hvis ikke at det skyldes alm. skidt i svømmernålen, så er det
> sandsynligvis forårsaget af at svømmernålens spids, som (á de løse
> tændingskabler => nyere "system") er af gummi, er blevet gammel og hård
> :-/

Jeg har haft svømmerventilen ude (igen). Kunne ikke se noget på gummiet, men
aftørrede den i en klud og genmonterede. Siden har den ikke flydt over. Fra
andre (udenlandske) nyhedsgrupper/forums har jeg set at andre har haft
tilsvarende problemer efter at maskinen har stået stille et stykke tid, og
at det forsvinder af sig selv ved brug........ Heraf må man vel konstatere
at der sandsynligvis har været noget i klemme i ventilen og at det
forsvinder efter en vis gennemstrømning af benzin (nu er spørgsmålet så hvor
"affaldet" er blevet af.....

For andre CB900-CB1000 ejere: her er guld-linket:
http://clubs.yahoo.com/clubs/hondacb900cb1000
På denne side er der et forum med næsten 4000 spørgsmål/svar af teknisk
karakter m.v. Her kan hentes meget inspiration.

M.v.h. Ole



Armand (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-01-02 22:00


OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3c56e7dc$0$14075$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg har haft svømmerventilen ude (igen). Kunne ikke se noget på
> gummiet, men aftørrede den i en klud og genmonterede. Siden har den
ikke flydt
> over. Fra andre (udenlandske) nyhedsgrupper/forums har jeg set at
andre har haft
> tilsvarende problemer efter at maskinen har stået stille et stykke
tid, og
> at det forsvinder af sig selv ved brug........ Heraf må man vel
konstatere
> at der sandsynligvis har været noget i klemme i ventilen og at det
> forsvinder efter en vis gennemstrømning af benzin (nu er spørgsmålet
så hvor
> "affaldet" er blevet af.....

Skidt falder fint tilbunds i svømmerhuset!

Når/hvis du kommer ud for at svømmeren hænger, så giv karbunaderne et
hælspark med støvlen (siddende på sædet). Det skulle få den til at sætte
sig!

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste