Træk i skorsten
Fra : Naffe

Dato : 26-01-02 18:26

Hej

Jeg har en skorsten med isokern, der er dog dårligt træk i den pga.
sod/tjære belægning, er det muligt at udbore den noget i stil med en
faldstamme, alternativt lave en kontrolleret skorstensbrand??

Mvh.
Naffe

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 26-01-02 20:59

Jeg tvivler på det er sod/tjære belægning, der er årsagen til dårlig træk,
måske snarere højden eller diameteren på skorstenen. Et gammelt husråd er at
smide et lille stykke zink (tagrende) ind i gløderne, så skulle sod og tjære
krystallisere sig og falde ned/flyve op. I rigtig gamle dage slog man et
skvat mælk i ilden for at opnå det samme.

Thomas Strandvig

E-mail: mailto:thomas@strandvig.dk

Fra : fam. Jensen

Dato : 27-01-02 14:31

Hej!
Din lokale skorstenesfejer kan rense den for dig han sender et par kæder der
roter kraftigt ned i skorsten
det vil med sikkerhed rense den.
Derefter kan du købe en træktud og sætte op på toppen af piben det vil få
den til at trække

Fra : M@rk

Dato : 27-02-02 22:21

Sun, 27 Jan 2002 14:30:56 +0100, berigede "fam. Jensen"
<cnrj-jensen@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Derefter kan du købe en træktud og sætte op på toppen af piben det vil få
>den til at trække

En "træktud" - det lyder både nemt og billigt, hvad hedder sådan en
fætter "rigtigt"?

/Mark

Fra : fam. Jensen

Dato : 28-02-02 18:02

hej jeg mener det hedder trækremmer til skorsten det er skide godt