Hækplanter.
Fra : Marlene

Dato : 26-01-02 15:09

Jeg skal bruge en masse hækplanter til min kommende (meget store) have. Det
drejer sig om taks og buksbom, som jo bekendt er nogle af de dyreste.

Mit spørgsmål lyder derfor; er der nogen af jer, der kender nogle
planteskoler, som selv producerer disse hækplanter gerne i forskellige
højder, og hvad ligger prisniveauet på?

Ser frem til jeres svar.

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 26-01-02 15:18

Marlene <Ryg@post12.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c52b859$0$62863$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Mit spørgsmål lyder derfor; er der nogen af jer, der kender nogle
> planteskoler, som selv producerer disse hækplanter gerne i forskellige
> højder, og hvad ligger prisniveauet på?

OBS! Gerne på Fyn (men naturligvis også andre steder!).

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-01-02 23:45

On Sat, 26 Jan 2002 15:09:08 +0100, "Marlene" <Ryg@post12.tele.dk>
wrote:

>Jeg skal bruge en masse hækplanter til min kommende (meget store) have. Det
>drejer sig om taks og buksbom, som jo bekendt er nogle af de dyreste.

Og også den slags hæk hvor der skal bruges flest pr. meter - fordi den
normalt skal være meget lav men stadig meget tæt.

>Mit spørgsmål lyder derfor; er der nogen af jer, der kender nogle
>planteskoler, som selv producerer disse hækplanter gerne i forskellige
>højder, og hvad ligger prisniveauet på?

Måske Langeskov planteskole, mener at huske de selv har noget
produktion. Men om den produktion dækker over buksbom og taks er jeg
langtfra sikker på.

Prisen på buksbom er vel 12-15 kr/stk for en størrelse 15/20 (cm) vil
jeg skyde på.

Desværre er det kun lige nogle kvalificerede gæt....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 27-01-02 15:37

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:j2c65u47kl81pmtl53e0ovvoqk66j5q870@4ax.com...

Det

> Og også den slags hæk hvor der skal bruges flest pr. meter - fordi den
> normalt skal være meget lav men stadig meget tæt.

Ja, jeg er godt klar over det......... I hvert fald hvad angår buksbom. Ved
taks skal der bruges 3-4 planter pr. meter (nogenlunde det samme ved
avnbøg).

> Måske Langeskov planteskole, mener at huske de selv har noget
> produktion. Men om den produktion dækker over buksbom og taks er jeg
> langtfra sikker på.

Tak for tippet! Vi har faktisk lige været et smut dernede, og det er altid
dejligt at blive overrasket! Det er en meget stor planteskole med et meget
stort sortiment - specielt har de mange specielle - og store - træer, som
jeg også skal bruge. Taks som hækplanter havde de også, og de var ikke
specielt dyre - ca. 14 kr. pr. stk. Buksbom havde de p.t. ikke nogen af. Men
en stor og flot planteskole - underligt, at jeg ikke har opdaget den noget
før... Så endnu engang tak for tippet!!!

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-01-02 15:53

On Sun, 27 Jan 2002 15:37:23 +0100, "Marlene" <Ryg@post12.tele.dk>
wrote:

>Ja, jeg er godt klar over det......... I hvert fald hvad angår buksbom. Ved
>taks skal der bruges 3-4 planter pr. meter (nogenlunde det samme ved
>avnbøg).

....men selv en takshæk som skal være meget lav vil blive betydeligt
pænere hvis der bruges 5 pr meter. På den anden side er taks ikke egnet
til helt så små hække som en buksbom er.

> [...]
>en stor og flot planteskole - underligt, at jeg ikke har opdaget den noget
>før... Så endnu engang tak for tippet!!!

Jeg er dernede omtrent hvert efterår samtidig med det årlige besøg hos
min fætter på fyn. Jeg tror stadig ikke jeg har set det hele ordentligt
igennem - det er _stort_
http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 28-01-02 11:41

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4t485uof4n8i4ampnug0n00pffm222scqt@4ax.com...
> On Sun, 27 Jan 2002 15:37:23 +0100> ...

men selv en takshæk som skal være meget lav vil blive betydeligt
> pænere hvis der bruges 5 pr meter. På den anden side er taks ikke egnet
> til helt så små hække som en buksbom er.

Takshækkene skal også være høje i min have (med tiden.....).

Mvh. Marlene.

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 27-01-02 16:43

> [...]

>en stor og flot planteskole - underligt, at jeg ikke har opdaget den noget
>før... Så endnu engang tak for tippet!!!

Det er rigtigt at Langeskov Planteskole er STOR (såvidt jeg husker er det
landets største), men det gør dem absolut ikke til de billigste.
Hvis du er i det Sydfynske synes jeg så absolut, du skal tage en tur forbi
Minks Planteskole på Tåsinge (vær opmærksom på, at der er lukket på søndag
og helligdage), jeg ved ikke om han har de ovennævnte, men han er altid et
besøg værd, om ikke andet, så fordi han er en meget speciel mand.
Derudover findes der et lille familieforetagende i Lakkendrup, hvor du altid
kan finde de "gængse" planter til særdeles rimelige priser.
Kontakt mig endelig hvis du mangler nærmere oplysninger om adresser.
God søndag
Hanne Pedersen

Fra : Marlene

Dato : 28-01-02 11:43

Hanne Pedersen <bo.hanne@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EeV48.135$Oo6.2823@news.get2net.dk...

> [...]
> kan finde de "gængse" planter til særdeles rimelige priser.
> Kontakt mig endelig hvis du mangler nærmere oplysninger om adresser.

Tusind tak for de dejlige tips. Jeg vil prøve at aflægge de planteskoler et
besøg, næste gang jeg er på Fyn...

Mvh. Marlene.

Fra : Finn

Dato : 28-01-02 16:46

"Marlene" <Ryg@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål lyder derfor; er der nogen af jer, der kender nogle
> planteskoler, som selv producerer disse hækplanter gerne i forskellige

Der er også somme tider nogle som jeg kalder for "hjemme fuskere" som selv
laver planter
bare for at få tiden til at gå og sælger til meget billige priser. Man kan
sommetider finde dem i
annoncer i ugeaviser og lign.

Finn

Fra : H. Olesen

Dato : 16-02-02 01:10

On Mon, 28 Jan 2002 16:45:47 +0100, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

>Der er også somme tider nogle som jeg kalder for "hjemme fuskere" som selv
>laver planter
>bare for at få tiden til at gå og sælger til meget billige priser.

Er det Mads du hentyder til?

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Finn

Dato : 16-02-02 06:57

"H. Olesen" <esemanews@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er det Mads du hentyder til?

Nej jeg hentyder ikke til nogen bestemt, jeg skærer alle over en kam

Finn

Fra : Helle Kert Molberg

Dato : 29-01-02 20:36

Hej Marlene !

Jeg kan da give dig et alternativ til Langeskov Planteskole - (som er
kanongod, men dyr)

...... Prøv at køre til Kelstrupskov Planteskole (v/Vissenbjerg) -
Dyregravvædevej 200 - Han har et stort udvalg i hæk-agtige planter ( buxus,
thuja og da sikkert også hække )....... til meget rimelige priser.

Mvh. Helle

Fra : Marlene

Dato : 30-01-02 11:53

Helle Kert Molberg <hm@dataomega.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f2D58.3106$m6.265551@news000.worldonline.dk...
> [...]
buxus,
> thuja og da sikkert også hække )....... til meget rimelige priser.

Tak for tippet. Jeg har også fået en prisliste fra Akkerup Planteskole ved
Haarby (Fyn), som selv producerer mange af deres planter. Rimelige priser.

Mvh. Marlene.