Beskæring ???
Fra : Permoje

Dato : 26-01-02 14:42

Hej

Jeg har nogle ting der skal beskæres i haven inden sommer. ( men hvornår ? )

Det hele blev plantet sidste år. (så det er ikke så stort endnu)

Ligusterhæk som skal have klippet toppen af hvornår gør jeg det ???

Blodbøg der skal klippes til hvornår gør jeg det ???

Æbletræer og pæretræer det skal klippes i højden hvornår gør jeg det ???

Mvh. Permoje

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 26-01-02 23:02

Generelt om beskærring er det meget forskelligt, hvordan det
skal gøres, helt afhæhngigt af behovet. Jeg har en espalier, der beskæres
så den bevarer sin typiske espalier-form. Og jeg har et æbletræ som børnene
bruger som klatretræ, der fjerner jeg småkviste og bevarer nogle gode
kraftige grene, som kan holde til børnenes leg. Så beskærring er meget
individuelt.

Permoje <Permoje@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c52b13b$0$219$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har nogle ting der skal beskæres i haven inden sommer. ( men hvornår
? )

Tidspunktet for beskæring er typisk her i vintersæsonen, hvor træerne er i
hvile og vi havefolk alligevel ikke har så meget andet at lave.

> Det hele blev plantet sidste år. (så det er ikke så stort endnu)
>
> Ligusterhæk som skal have klippet toppen af hvornår gør jeg det ???

Når du ikke synes den skal være højere.

> Blodbøg der skal klippes til hvornår gør jeg det ???
>
> Æbletræer og pæretræer det skal klippes i højden hvornår gør jeg det ???

Klip og beskær din blodbøg og frugttræer når du synes de er for kraftige.
Med hensyn til frugttræerne medfører beskærring ofte, at der den
efterfølgende sæson vil komme større og kraftigere fugter. Hvis du fjerner
grene der gror på kryds og tværs inde i træet, så der komme lys og luft til
de resterende grene, så vil det også have en positiv indflydelse på
frugtudviklingen.

Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-01-02 23:39

On Sat, 26 Jan 2002 23:02:07 +0100, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>? )
>
>Tidspunktet for beskæring er typisk her i vintersæsonen, hvor træerne er i
>hvile og vi havefolk alligevel ikke har så meget andet at lave.

Det er mere og mere på mode at anbefale beskæring om sommeren - træerne
kan bedre hele deres sår når de er i vækst - men i praksis gør det næppe
nogen forskel, så har man brug for - eller tid til - at lave noget i
haven nu, så er beskæring en udemærket ting at få overstået.
Selv klipper jeg efterhånden mest sidst på sommeren, på det tidspunkt er
der nemlig altid noget som fylder så meget at det er i vejen for mig.

> [...]
>grene der gror på kryds og tværs inde i træet, så der komme lys og luft til
>de resterende grene, så vil det også have en positiv indflydelse på

Ganske enig.
Men lad være med at beskære bare for beskæringens skyld. Det vil slet
ikke gøre noget at lade f.eks. nyplantede frugttræer gro i 5-6 år eller
mere inden man beskærer dem, jo større et træ er, jo mere frugt kan det
jo bære - men er der grene som ligger op til at ville krydse hinanden,
grene som knækker eller som sidder i vejen, så skal de selvfølgelig
fjernes.

http://www.gartneriet.dk