Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af dias m/u glas?
Fra : Jesper

Dato : 26-01-02 13:30

Når man scanner sine dias i f.eks. Nikon coolscan IV - er det så ligemeget
om man har glas på sine dias eller ej?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg har overvejet at montere mine dias i
glasrammer, da jeg har problemer med min projector - jeg vil jo helst også
kunne scanne dem fremover.

mvh
Jesper

Fra : Jens Olsen

Dato : 26-01-02 14:22

On Sat, 26 Jan 2002 13:29:33 +0100, "Jesper" <jesper.hansen3@e-box.dk>
wrote:

> [...]
>glasrammer, da jeg har problemer med min projector - jeg vil jo helst også

Det er ligemeget. Dog skal man passe på med "antinewtonglas" som vil
kunne ses på det færdige billede.

Jens

Fra : Jesper

Dato : 26-01-02 15:11

> Det er ligemeget. Dog skal man passe på med "antinewtonglas" som vil
> kunne ses på det færdige billede.

Hmmm.. nu er det tilfældigvis en kasse med anti newton glas jeg har
liggende - skal man gå ned og købe med alm. glas - hvis sådan nogen findes?

mvh
Jesper

PS. Hvad gør anti newton glas?

Fra : Pia

Dato : 26-01-02 14:23

Det ene dias med glas jeg indtil videre har fået scannet i den blev flot!

:Pia

Fra : Ivar Hansen

Dato : 26-01-02 15:17

Jeg har lavet en lille test med og uden glas og kan næsten ikke se forskel.
Kun helt ude i kanten kan der være nogle forvrængninger fra glasset
(antinewton - måske derfor).
Der kan være én ting der taler FOR at bruge glas: Dias'et bliver helt plant
under scanningen, hvilket er godt for fokus!

Mvh Ivar

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-01-02 16:02

Jesper wrote:

> Når man scanner sine dias i f.eks. Nikon coolscan IV - er det så
> ligemeget om man har glas på sine dias eller ej?

Du kan sikkert godt scanne dias der er monteret, og det er muligt at
resultatet blive acceptabelt, men det er ikke sikkert.

I den grafiske branche, som har stor erfaring med high-end scanning, er
det en gylden regel, at man altid tager monterede dias ud af rammerne
inden de bliver scannet.

Men du kan jo lave en test, du kan scanne det samme dia, monteret og
umonteret, og så vurdere resultatet skærmen, ved at forstørre udsnit med
fine detaljer i højlys og skygge.

Og du må da gerne poste dit resultat.

Fra : Langgaard

Dato : 26-01-02 18:01

Hej

Bare generelt:

Dias holder bedre uden glas, med hensyn til mug og råd, dette er ikke blevet
bedre af at der ikke må skylles film / dias i de kraftige giftstoffer, som
man brugte tidligere.
Men med glas er de bedre beskyttet mod fysiske påvirkninger, ridser, slag og
stød.
Med hensyn til støv, så er der 6 flader der skal være rene hvis der bruges
glas, men kun to uden.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-